Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
haha, seriøst.

 

Jeg vet i alle fall at uansett hvor mye hjemlengsel jeg hadde hatt eller hvor lei jeg haddde vært, så hadde jeg visst at dette er det beste jeg har gjort :) Er jo såå mye mer enn bare det å ha det kjekt hele tiden . Er jo verdt alt sammen.

 

Selfølgelig, dere kan si hva dere mener. Men kanskje det var dere som ikke var klare for det .eller hadde litt for høye forventninger før dere kom?

 

SelvfOlgelig, Aret har hittil vAErt kjempebra og de beste mAnendene er enda igjen;)

 

 

Skjer med alt det negative? Kan ikke heller folk si det de er fornøyde med, noe som var en god opplevelse. Var det så mange fler fæle dager enn gode sånn at dere vil se på turen som litt negativ, ellet at dere aldri ville ha gjort det igjen?

 

Pls. Håper hvertfall ikke jeg sitter igjen med den følesen etter mitt år=)

 

Jess.. :thumbup: Ha en super uke folkens=) :w00t:

 

Kanskje det er sAnn du vil ha det, bare det positive, men ihvertfall jeg fOr jeg reiste skulle Onske at jeg hadde blitt pOst ned med alt det negative ogsA, siden det virket som det var veldig slik at alt var bare bra.

 

 

Året mitt ble også akkuratt ødelagt. Giants 11 - Eagles 23. Det er ikke mulig.

 

Hahah, made my day :) fOlte det samme nAr colts tapte mot chargers, og nA blir det ikke bedre med at tony dungy quitter som headcoach.. Hadde to andre teams jeg cheeret for, giants pga eli manning (lillebror til colts qb peyton manning) og carolina panthers pga deres awesome runnnigback(s). Men men.. er veldig kjipt nAr laget ditt taper i playoffs, sA dette mA vAEre en av de viktigste tingene fremtidige utvekslingsstudent bOr tenke pA, om de virkelig kan takle presse med A vAEre ute av playoffs.

 

 

 

 

Hvorfor skal man si at det var en god opplevelse hvis det ikke var det?

Kanskje de negative dagene veier tyngre?

 

 

thats what im talking about, jeg prOver bare A fA i gang en diskusjon sA folk blir bedre forbredt ;) er for deres eget beste.

 

 

Det er jo ikke noe feil i å fraråde andre til å reise, det kan ikke bare være slik at de som har gode opplevelser skal fortelle om året sitt, da blir nok vi som skal reise utrolig skuffet. Så egentlig er det litt "bra" at vi får skrudd nedd forventningene våre, så får vi heller en postitiv overraskelse enn en negativ overraskelse:)

 

word

 

 

Ikke vær for naive.. Året kan fort bli et helvete. Men så lenge man gjør sitt beste kan man ikke gjøre mer. Det går nok bra. Men syntes også Fredrik kunne begrunne det, ble litt nysgjerrig :)

 

mitt Ar er langt ifra en helvette, kom kanskje litt feil ut. med forbehold at folk kanskje kan ha et kjedeligere liv i Norge sA er det ihvertfall for meg, og andre jeg har snakket med her DRIT KJEDELIG LANGE DAGER SOM DET IKKE SKJER EN DRITT. du er pA skolen, kommer hjem, er med venner, legge seg. repeat. man har spring break A si frem til og thats it.

 

 

Når du ikke har noe å gjøre på fritiden(aktiviteter på skolen) eller henger med venner mesteparten av tiden, skjønner jeg du/dere er leie. Men jeg har det så travelt og det er da jeg koser meg :D

Noen forventet litt for mye, tror jeg.

 

Dette halvåret vil gå fort! masse som skjer og dagene blir kjekkere for hver dag :)

 

 

vet ikke hvor du fAr det at jeg/de som tar opp dette ikke har venner eller noe A gjOre. men skal ikke si mer for A holde optimismen din oppe.

 

En sak har alltid to sider og med den sinnsyke utvekslingsstrømmen man har sett i det siste så trur jeg seriøst at det er nødvendig å "skremme" vekk de som ikke er riktig innstilt, eller i det hele tatt klarer å gjennomføre et utvekslingsår, jeg sier ikke at jeg hadde det dritt hele året, jeg hadde det supert siste månedene, men vet ikke hvor mange som hadde klart å være i min situasjon (i starten) å holdt seg der.

 

Sparte det beste til slutt, det som er uthevet er utrolig bra sagt. Jeg er et av tilfellene som IKKE har peiling pA hva jeg gjorde, jeg var ikke noe innstilt pA A lAEre en ny kultur eller noe jeg skulle bare til high school i USA og ha det fett ;) jeg hadde det perfekte livet for meg nAr jeg dro, sA for min situasjon kunne det vel bare gA nedover, men nAr jeg kom hit hadde jeg det helt sykt fett. Men etter A snakket med andre utvekslingsstudenter og, sA er det mange som gjAErne ville bare vAErt her 6mnd/1 semester eller skippe januar - mars. Men det er jo en del av pakken.

 

det er ikke for A skremme noen fra A dra, men det var bare for A tenne en liten gnist som kanskje kunne irritere noen (som jeg egentlig ikke bryr meg om) siden JEG tror det er viktig A opplyse folk om at ikke alt er paradis her borte, selv om de fleste kommer til A ha det beste Aret i sitt liv her borte.

 

nA hOres det sikkert ut som jeg er bare mad siden jeg endte opp i indiana og syns at det hadde vAErt deiligere A vAEre i norge rundt vennene sine som man ikke har sett pA 4-5-6 mnder. ja jeg skulle gjerne vAErt hjemme i Norge nA. Men jeg har en ganske perfekt utvekslingsstudent situasjon her nA, jeg har ikke hatt noen problemer som kan ha gjort Aret dArligere, pA en skole med 1200 elever sA 'kjenner jeg/kjenner de meg' sikkert rundt 80% eller mer (ikke alle navene kanskje), jeg har en perfekt familie som lar meg gjOre som jeg vil (noen mener dette er negativt, men gud hvor mye jeg liker det), gir meg erfaringer, har en nydelig kjAEreste som jeg er med sA mye som mulig (tips; finn dere partner med bil<3), A i samtilige fag og har det gOy pA skolen hver eneste dag, bor i by som er stor i utvekslingsstudent sammeheng (120,000) som gjOr at det er tilgang pA alt.

 

det hOrtes kanskje ut som mye skryting, men jeg sier det bare for A vise at selv om du kan ha de perfekte kriteriene (jeg syns ihvertfall det er gode kriterier for A ha et perfekt Ar) sA kan det vAEre at du vil hjem, eller fOler noe negativt om Aret, og da bOr man vAEre forberedt.

 

sA da kommer spOrsmAlet; tenk deg om du er sammen personlighet som meg (en som kommer til A savne vennene du har vAErt med siden du ble fOdt, liker Norge og senga si), kommer til en skolen der ingen kjenner deg, du har ingen venner, kommer i problemer med familien (ikke fAr A drepe forventninger, men ja det skjer), en liten landsby pA 600 folk, igjen dette gAr utover skolen og du havner under C (dette er etter naturlovene egentlig ikke mulig). Det er da du burte vAEre forberedt.

 

for de fleste sA er vel bare alt dette bullshit for dem, og mange vil fortsette A leve om drOmmen om paradis og helst ikke vite om de negative sidene fOr de havner i dem, men hvis jeg klarte A fA minst 1 person som leser denne threaden til A bare ihvertfall for et lite sekund tenke tanken med at man burte vAEre forberedt pA at det kan komme kjedelig/tunge tider sA er jeg fornOyd! :)

 

til slutt, jeg prOver ikke A fA noen som helst til A bli hjemme, og jeg kommer til A vAEre vAken i flere netter hvis jeg fAr vite at noen tok seg veldig nAEr og droppet A dra pga jeg kom med en liten kommentar om A 'bli hjemme'.

 

for alle andre (sAErlig utvekslingsstudent forkjemperne) bare fortsett A skrik imot, diskusjon er bra :')

 

cardinals - ravens i superbowl btw

Lenke til kommentar
Åshild, hvordan ble du cheerleader?

Jeg mener, må du kunne turne og sånn, eller lærer du det etterhvert?

Er det gøy?

 

By the way, people. Hvor i USA er folka henne?

 

Noen som annbefaler et sted?

 

Det var tryouts på skolen for JV(junior varsity)-laget og jeg stilte. Jeg fortalte treneren at jeg har vært cheerleader før så jeg var interessert i å være med på varsity-laget. Så etter et par treninger, ble jeg flytta opp til varsitylaget.

Hmm, det varierer på hvor bra laget ditt er. laget mitt er ganske bra, men trengte ikke kunne turne. Men jeg kan jo stunte & norske erfaringer(som ofte er bedre enn de amerikanske!) så jeg kunne jo en del før jeg begynte . Men hvis du står på og viser at du virkelig vil dette, så kommer du langt :D

Det er kjempegøy! Typisk amerikansk og det liker vi!

 

Arizona:)

Lenke til kommentar

åå. Nå skjønner jeg, og takker. Syns nesten det bare ble negativt en stund og det liker jeg ikke. Men ja, Jeg tror egentlig at jeg vet litt hva jeg kommer til, men jeg kan ikke helt vite. jeg flyttet til et helt nytt sted i sommer, begynte på en skole der jeg ikke kjente noen. Og nå så har jeg mange gode venner. Og jeg har hørt at det er lettere å bli venner med f.eks americanere enne nordmenn, så jeg er igrunn litt positivt innstillt. Men nå får vi se da.

 

Men bra innlegg, og så vidt jeg vet så er jeg enig med deg, man må være innstilt på at det ikke kan gå så bra, men igjen jeg tror det har mye med personen som drar. =)

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar

Dra med innstillingen at alt går så bra. Ikke negativ innstilling om at "det går sikkert til helvete dette året". Da gjør det sannsynligvis det også. Amerikanere ser nok på nordmenn som noe eksotisk, og vil gjerne snakke med oss. Bare vi ikke gjemmer oss helt bort selv på skolen og i fritiden.

Lenke til kommentar

Angående det med at folk vil hjem, fra og med starten av juleferien til forgje veke, hadde jeg sterke tanker om og avbryte oppholdet mitt i USA. Dette har jeg tenkt på mange ganger når jeg sitter med lekser om kveldene å kjeder meg naturligvis. Jeg var så "lur" at jeg lagde facebook countdown til den dagen jeg skulle hjem igjen, og begynte og tenke over alt jeg skule gjøre når jeg kommmer hjem. For er du et sosialt menneske kommer du til og savne familie, venner og det gamle livet ditt i Norge. Dette synest jeg var en tøff tid. Og jeg var faktisk i kontakt med skolen i Norge om og reise hjem igjen, jeg var i kontakt med Speak, og familien min hjemme, om å reise hjem og avbryte oppholdet mitt her.

 

Jeg har vert ganske heldig med familie, lokalisering og miljø jeg har komt inn i her nede.

Jeg kom til en familie som hadde en sønn som var jevnaldret med meg, og vi kom utrolig godt overens og jeg ble introdusert til hans venner og hadde en stor venneflokk allerede fra de første vekene jeg var her, og etter det har jeg bare blitt kjent med flere og flere folk, og jeg har begynt og henge med folk som jeg går bedre ilag med. Jeg har hatt et topp år helt fram til julen kom og da bare sa alt pang, og jeg ville hjem. Jeg har ingen grunn til og ville reise hjem annet en at jeg vil hjem til familie og alt det der, og det er naturligvis mange vonde og kjedelige stunder under et USA oppholdt hvor du er borte ifra familien din over så lang tid.

 

Jeg tok kontakt med tidligere utvekslingstudenter, folk som hadde reist for både 10 og 1 år siden, de hadde vert forskjellige plasser, Frankrike, Italia, Tyskland, Australia og USA såklart. Da fikk jeg høre at jeg ville komme til og angre om jeg hadde avbrutt oppholdet, ihvertfall siden jeg ikke hadde noen problemer her nede og hadde det ganske topp for og si det sånn. Det tok litt tid for meg før jeg klarte og bestemme meg for og bli her, og jeg må si at når jeg har sluttet og tenke så mye på at jeg vil hjem, og alt jeg skal gjøre hjemme så har alt blitt mye bedre, eksamensperioden min er akkuratt over nå også, så omtrent alle på skolen har vert ganske trøtte og i et ned dimma humør nå rett etter juleferien er over.

 

Jeg er glad for at jeg har valgt og bli, for jeg har mye og se framover, I Mars skal jeg til Colorado og så på snowboard en veke, også kommer Spring Break og jeg skal til Hawaii for og besøke onkelen til hostbroren min, så for og si det sånn, når du kommer hjem igjen fra oppholdet ditt i USA, har du noe og putte på CVen din, og du har glømt alle de kjedelige, trauste dagene hvor du gjorde lekser og kjedet deg, men tro meg. De dagene har vi hjemme i Norge også.

 

Men om jeg kunne gjort dette om igjen, ville jeg ikke tatt et år som utvekslingstudent ved High School i USA. For meg blir det rett og slett for tidlig, jeg ville heller tatt et år i Santa Barbra, CA på det norske universitetet der og hatt muligheten til og reise hjem i 2mnder for så og reise ned igjen, også er man 21 og man kan benytte seg av alle sidene av et USA opphold. (lovlig ihvertfall)

 

Når alt kommer til alt, anbefaler jeg alle som er usikkre på om de vil reise eller ikke til og tenke nøye igjennom hva som skal skje det neste året, og muligens heller vurdere et universitetsår på en kul plass om det lar seg gjøre i fremtiden. Husk nå at vi forsatt bare er såkalte "teenagers" og vi har mye tid forann oss til og utforske verden, ikke ta det som en nedtur om du ikke tar sjangsen på å reise til USA på utvekslingsår, for muligheter vil by seg igjen.

 

Jeg bor i Orlando, Florida btw.

Endret av Thoren
Lenke til kommentar

Jeg vurderer sterkt å dra til USA om 1 1/2 år (altså når jeg skal begynne 2. året på vgs.)

 

Siden jeg har lest så mye dritt om EF, tror jeg ikke at jeg gidder å dra med dem, men jeg vurderer Speak, Aspect, STS eller AFS. Er det noen som har reist med noen av disse? Og i så fall; Har dere hørt noe dårlig, eller opplevd noe dårlig med noen av disse? Noe bra? Jeg vil gjerne ha råd om hvilke jeg skal velge, siden det er viktig å reise med et selskap som behandler meg best mulig...

 

Hva annbefaler dere?

Lenke til kommentar

Har utrolig lyst til å dra til USA, tror dere det er for sent å søke nå?

En ting til, har tenkt til å bare være et semester hvis jeg drar.

Mange mener sikkert dette ikke er så lurt, men hvis jeg får godkjent det tror jeg det blir et halvt år :) Noen erfaringer med å bare være et semester?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...