Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pschology - Skal vist nok tilsvare sosiologi og sosialantropologi.

Er du sikker på dette? Hadde selv planlagt å se om jeg greide å finne noe som tilsvarte sosiologi og sosialantropologi, men trodde ikke at det var noe av det skolen tilbød som gjorde det. Siden psychology var nærmest - og jeg interesserer meg for det - tok jeg det ved en tilfeldighet. Rådgiver på skolen min i Norge svarer aldri på mailene mine når jeg spør henne om ting, men om du får psych. til å tilsvare sos. og sos.ant. er det kanskje noe jeg bød presse mer på. Det er nemlig siste muligheten jeg har til å få samf., økonomi og språk. Har både fysikk og kjemi nå for å få godkjent som realfag - noe jeg egentlig ikke vil ha. Hadde vært så flott om psych faktisk kunne vært et av de to fagene skolen min i Norge krever. Supert om du kunne svart på dette så snart som mulig slik at jeg får sjekket ut ting før jeg søker VG3.

Lenke til kommentar
Pschology - Skal vist nok tilsvare sosiologi og sosialantropologi.

Er du sikker på dette? Hadde selv planlagt å se om jeg greide å finne noe som tilsvarte sosiologi og sosialantropologi, men trodde ikke at det var noe av det skolen tilbød som gjorde det. Siden psychology var nærmest - og jeg interesserer meg for det - tok jeg det ved en tilfeldighet. Rådgiver på skolen min i Norge svarer aldri på mailene mine når jeg spør henne om ting, men om du får psych. til å tilsvare sos. og sos.ant. er det kanskje noe jeg bød presse mer på. Det er nemlig siste muligheten jeg har til å få samf., økonomi og språk. Har både fysikk og kjemi nå for å få godkjent som realfag - noe jeg egentlig ikke vil ha. Hadde vært så flott om psych faktisk kunne vært et av de to fagene skolen min i Norge krever. Supert om du kunne svart på dette så snart som mulig slik at jeg får sjekket ut ting før jeg søker VG3.

 

Det var det de min rådgiver sa til meg i allefal, for vi gikk over hvilke fag jeg skulle ta før jeg dro. Rådgiverene på min skole er ikke så strenge i forhold til hvor mye de tilsvarer hverandre, men de sa det var noen lunde, så da ble det det. Engelsk blir jo automatisk godkjent hvis du tar sam. og økonomi, og velger engelsk (eller språket i landet du er i ) også blir alle økonomifag til economics så var det greit for mine rådgivere i hvertfall. Mine rådgivere svarer heller ikke på mail :p

Lenke til kommentar

Rådgiveren på skolen min gav meg bare en liste over valgfagene de tilbyr for VG2, sa jeg måtte velge to fra samme gruppe som jeg kan fortsette meg neste år. Har egentlig en del spørsmål til henne, men det hjelper lite når jeg sover eller er på skole når hun har kontortid slik at jeg ikke kan ringe, og det ikke hjelper å sende mail siden hun ikke svarer. Tror jeg skal lage en liste over spørsmål og få foreldrene mine til å ringe mot slutten av denne måneden slik at jeg har alt klart til jeg må søke. Trenger uansett hjelp siden VIGO ikke lar meg opprette en bruker - noe rådgiveren sa jeg var ansvarlig for selv - og at jeg må få papirer på det fra skolen i Norge. Er så surrete dette med søking. Fikk ingen papirer i fjor heller, så endte med at jeg ikke søkte i det hele tatt..

 

Uansett, takk. Skal undersøke det der litt til, og om jeg er heldig slipper jeg unna realfag neste år.

Lenke til kommentar
Herregud, ikke hør på han.

 

nei herregud, uff noe sA fAElt

 

og hva mener du med den siste uttalelsen fredrik*?

 

hehe nei vet ikke helt, er vel mer at etter juleferien er ferdig og du starter pA skolen igjen med neste ferie som er spring break sent i mars da kan det fort fOles tungt og kjedelig, jeg ville dratt hjem nA hvis det ikke hadde vAErt for at det er sA liten tid igjen. men det er sykt fett her borte sA alle burte glede seg MEN dere kommer til A lengte hjem

Lenke til kommentar

Når du ikke har noe å gjøre på fritiden(aktiviteter på skolen) eller henger med venner mesteparten av tiden, skjønner jeg du/dere er leie. Men jeg har det så travelt og det er da jeg koser meg :D

Noen forventet litt for mye, tror jeg.

 

Dette halvåret vil gå fort! masse som skjer og dagene blir kjekkere for hver dag :)

Lenke til kommentar

haha, seriøst.

 

Jeg vet i alle fall at uansett hvor mye hjemlengsel jeg hadde hatt eller hvor lei jeg haddde vært, så hadde jeg visst at dette er det beste jeg har gjort :) Er jo såå mye mer enn bare det å ha det kjekt hele tiden . Er jo verdt alt sammen.

 

Selfølgelig, dere kan si hva dere mener. Men kanskje det var dere som ikke var klare for det .eller hadde litt for høye forventninger før dere kom?

Lenke til kommentar
Haha, hvorfor gir dere Fredrik pepper for at han ikke anbefaler folk å reise?

Han må da få lov til å mene og si hva han vil, vet seriøst ikke om jeg hadde reist igjen heller.

 

Husk at det er ingen garanti for gode opplevelser og trivsel. Tenk godt gjennom alt før dere gjør det, er min oppfodring. Jeg vet heller ikke om jeg hadde gjort det igjen.

Lenke til kommentar

Skjer med alt det negative? Kan ikke heller folk si det de er fornøyde med, noe som var en god opplevelse. Var det så mange fler fæle dager enn gode sånn at dere vil se på turen som litt negativ, ellet at dere aldri ville ha gjort det igjen?

 

Pls. Håper hvertfall ikke jeg sitter igjen med den følesen etter mitt år=)

 

Jess.. :thumbup: Ha en super uke folkens=) :w00t:

Lenke til kommentar
evt. Noen som hadde såpass shitty opplevelser at de kom værre ut av det enn hvordan det var da de dro?

 

Joa, vet i alle fall at du hadde en veldig dårlig begynnelse. Men tror dere at alle var/er like uheldige som dere? Jeg skjønner at det må være utrolig kjipt, og kanskje det ødela hele opplegget, men når dere anbefaler andre i å ikke reise er det feil. Det er dere som er ekstremt uheldige og det er for dumt at fremtidlige utvekslingsstudenter tror at det er sånn det virkelig er.

Lenke til kommentar
Skjer med alt det negative? Kan ikke heller folk si det de er fornøyde med, noe som var en god opplevelse. Var det så mange fler fæle dager enn gode sånn at dere vil se på turen som litt negativ, ellet at dere aldri ville ha gjort det igjen?

 

Pls. Håper hvertfall ikke jeg sitter igjen med den følesen etter mitt år=)

 

Jess.. :thumbup: Ha en super uke folkens=) :w00t:

 

Hvorfor skal man si at det var en god opplevelse hvis det ikke var det?

Kanskje de negative dagene veier tyngre?

 

Joa, vet i alle fall at du hadde en veldig dårlig begynnelse. Men tror dere at alle var/er like uheldige som dere? Jeg skjønner at det må være utrolig kjipt, og kanskje det ødela hele opplegget, men når dere anbefaler andre i å ikke reise er det feil. Det er dere som er ekstremt uheldige og det er for dumt at fremtidlige utvekslingsstudenter tror at det er sånn det virkelig er.

 

En sak har alltid to sider og med den sinnsyke utvekslingsstrømmen man har sett i det siste så trur jeg seriøst at det er nødvendig å "skremme" vekk de som ikke er riktig innstilt, eller i det hele tatt klarer å gjennomføre et utvekslingsår, jeg sier ikke at jeg hadde det dritt hele året, jeg hadde det supert siste månedene, men vet ikke hvor mange som hadde klart å være i min situasjon (i starten) å holdt seg der.

Endret av Iverfar
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe feil i å fraråde andre til å reise, det kan ikke bare være slik at de som har gode opplevelser skal fortelle om året sitt, da blir nok vi som skal reise utrolig skuffet. Så egentlig er det litt "bra" at vi får skrudd nedd forventningene våre, så får vi heller en postitiv overraskelse enn en negativ overraskelse:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...