Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det rådgiveren som har sagt at du trenger de fagene? Skulle gjerne hatt en slik oversikt selv.

Det som også går an, er at skolen gir deg en forhåndsgodkjennelse, "*Skolens navn* godkjenner *ditt navn*s opphold i USA på bakgrunn av at h*n får de fagene h*n trenger". Det vil gjøre at du får stipend, selv om du kanskje ikke får året godkjent fra skolens side...

Så hvis jeg får et slikt ark, kan det hende at jeg slipper å betale tilbake stipendet hvis jeg må gå 2. året om igjen?

Du får forhåndsgodkjenning, så søker du om stipend. Forhåndsgodkjenning er for at de skal se at skolen er villig til å godkjenne året ditt, så du må jobbe for å få det til. Får du det ikke til kan du alltids smiske med skolen osv.

Stipendet blir gjort om til lån når du ikke fulfører året, eller ikke får godkjent av skolen (selv om du fikk forhåndsgodkjenning kan de la være og godkjenne det hvis du ikke fikk oppfylt kravene de stillte til godkjenning)

Lenke til kommentar
er det noen som har søkt på noe legater eller noe? som pengestøtte?

for det går også ann har jeg funnet ut, men vet ikke helt hvordan legat....

noen som vet noe??

Det går å bestille en legathåndbok, koster rundt 300 kr.

Jeg har bestilt en, men har ikke fått den enda.

Skal visst være flere tusen forskjellige legater og stipender du kan søke på :-)

http://www.legathandboken.no/

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er det ved å fullføre som Senior, altså få Graduation? Jeg er Senior nå, med får å fa Graduation må jeg ta 6 pålagte fag, et av dem er helt jævlig. Kommer ikke til å få noe fritid. Jeg kan bytte til Junior og trenger da bare 2 fag. Er det noen store fordeler med å Fullføre High School?

Lenke til kommentar
Får si det til dem. For deres skyld trenger jeg:

-Matte på høyt nok nivå

-Fremmedspråk(tilbyr skolen tysk tar jeg det der, null stress. Tilbyr den spansk kan jeg ta det og avgi privatisteksamen i spansk når jeg kommer hjem. Tilbyr den ingen av delene må jeg studere tysk som privatist gjennom året.)

-Fag i samsvar til programfagene til Språk-, samf-, og økonomi. F.eks Engelsk, Kommunikasjon og Kultur

I tillegg må antall timer være omtrent det samme i desse fagene.

Krever skolen din at du tar Tysk? Min krevde ikke at jeg tok fremmed språket mitt, det var vist ikke så nøye. Engelsk får du godkjent automatisk.

Her borte tar jeg disse fagene som skal tilsvare fag jeg hadde tatt i Norge og skal ta til høsten:

Algebra 2 - Tilsvarer ca. S1 ikke helt, men greit for meg siden jeg hadde T-matte i fjor, har du p kan det bli vanskeligere å komme tilbake til S2.

English - Tilsvarer Engelsk, godkjent mer eller mindre automatisk.

Pschology - Skal vist nok tilsvare sosiologi og sosialantropologi.

Economy - Tilsvarer samf.økonomi eller markeds økonomi.

Skolen min stiller altså ikke alt for store krav til at jeg skal få året god kjent, og jeg kjenner ingen som har vært på utveksling på skolen min tidligere som ikke har fått året godkjent og måtte tatt vg2 over i stedet for vg3.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var veldig nyttig å få diploma, for da jeg søkte på skoler i England, la jeg ved diplomaet og aner nok at det har mye for at jeg har kommet inn på flere skoler (fikk veldig gode karakterer). Hvis du ikke har offentlig diploma å vise til, ville i hvert fall jeg trodd at det var et "tulleår" man hadde borte der.

Lenke til kommentar
Dritt at man ikke får stipend hvis man velger å ta året om igjen, selv om man har fått alt godkjent..

Hvorfor ta året om igjen hvis man får alt godkjent?

Med tanke på det faglige. Altså, realfag går nok greit der borte. Men så kommer man plutselig hjem til 3MX, 2FY osv. Når man har et grunnlag tenker jeg at begynne på nytt når jeg kommer hjem kan være et fint alternativ. For min del bryr jeg ikke om jeg må ta året om igjen, har nesten litt lyst. Har ikke kommet i en riktig fin klasse og ingen av vennene mine skal bli russ. Så hvorfor ikke? Men så kommer spørsmålet om penger, 40 - 50k må betales tilbake. Og det er ikke lite.

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar

Hei!

har sinnsykt lyst til å dra til USA. Et sted i USA hvor det er sommer hele året, i hvert fall varmt. Hvor burde jeg reise? har veldig lyst til å reise til California, men det er også veldig vanskelig tror jeg, siden det er så populært.

Men jeg bare lurer på, er det ingen som reiser med Rottary?

Det er jo mye billigere...

Også har jeg hørt at man kan velge om man vil være hos en kristen familie (eller en annen religion), om familien skal være interessert i sport og sånne ting. Noen som vet om hvilket firma som har sånne valg?

Sikker på at dere kommer inn da folkens, det er jo veldig populært =)

Lenke til kommentar
Hei!

har sinnsykt lyst til å dra til USA. Et sted i USA hvor det er sommer hele året, i hvert fall varmt. Hvor burde jeg reise?

Du kan velge sørstatene (Texas,Florida,North/South Carolina osv..). Det kan være lurt å være open for å komme hvor som helst i USA, da sjangsene blir større for at du kommer til en famile som passer deg best.

Men jeg bare lurer på, er det ingen som reiser med Rottary?

De fleste reiser vel med Speak,Aspect,EF,AFS.

Også har jeg hørt at man kan velge om man vil være hos en kristen familie (eller en annen religion), om familien skal være interessert i sport og sånne ting. Noen som vet om hvilket firma som har sånne valg?

Vil tro alle organisasjonene har slike valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...