Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skal ta siste året av en bachelor i utlandet, og mitt univ. har et samarbeidsprogram med disse skolene fra USA

 

Winthrop University

 

University of Wisconsin-Whitewater

 

Montclair State University

 

East Tennessee State University

 

University of Hertfordshire

 

Er det noen som har noen erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok.

Hvis man går studiespesialiserende på VG1, og vil få 2. året i USA godkjent, har jeg muligheten til å ta "utradisjonelle" fag da, eller går hele timeplanen bort til fag som Matte,engelsk,historie osv. som jeg trenger for å få året godkjent?

 

Beklager visst dette vart dårlig formulert.

 

Jeg skal til Tyskland, og det jeg fikk vite av rådgiveren min var at det var ikke noe problem med godkjenning så lenge jeg tok ett par fag jeg kunne følge opp i 3.kl, som matte og fysikk bla siden jeg skal ta realfag. Så skulle jeg bare høre med norsklæreren om det var noen viktige ting jeg måtte lese gjennom selv, som var viktig å ha hørt om til 3.kl

 

Vet at på noen skoler er godkjenning ganske vanskelig, og man MÅ fortsette fremmedspråk, og mange andre fag som matte, historie ++ som gjør det nesten umulig å få til om man kommer til en liten skole med begrensa tilgang på fag.

 

Snakk med rådgiveren og hør hva som skal til på din skole!

Lenke til kommentar
Ok.

Hvis man går studiespesialiserende på VG1, og vil få 2. året i USA godkjent, har jeg muligheten til å ta "utradisjonelle" fag da, eller går hele timeplanen bort til fag som Matte,engelsk,historie osv. som jeg trenger for å få året godkjent?

 

Beklager visst dette vart dårlig formulert.

 

Jeg skal til Tyskland, og det jeg fikk vite av rådgiveren min var at det var ikke noe problem med godkjenning så lenge jeg tok ett par fag jeg kunne følge opp i 3.kl, som matte og fysikk bla siden jeg skal ta realfag. Så skulle jeg bare høre med norsklæreren om det var noen viktige ting jeg måtte lese gjennom selv, som var viktig å ha hørt om til 3.kl

 

Vet at på noen skoler er godkjenning ganske vanskelig, og man MÅ fortsette fremmedspråk, og mange andre fag som matte, historie ++ som gjør det nesten umulig å få til om man kommer til en liten skole med begrensa tilgang på fag.

 

Snakk med rådgiveren og hør hva som skal til på din skole!

jeg fikk også beskjed at jeg bare måtte kunne følge med når jeg kommer tilbake. Så har nok samme greia som perlesmykke, må velge realfagene.

Lenke til kommentar
Noen som har begynt å søke om stipend? Jeg har ikke fått noe informasjon fra organisasjonen enda, hvordan gå frem osv.

 

Man kan ikke sende inn søknad om stipend før mars/april, for lånekassen sender ikke ut slike søknadskjemaer før da, iallefall det jeg har fått beskjed om fra Aspect ;) Tror de fleste organisasjoner sender slike søknadsskjemaer til deg, så du bare må fylle ut og sende inn til lånekassen, er ikke helt sikker på det altså, men du får nok noe mer informasjon om stipend og slikt senere

Lenke til kommentar

Er det mulig å ordne det slik at skolen jeg kommer til i USA, UTEN TVIL kan tilby de fagene jeg trenger(tysk og sannsynligvis kommunikasjon og kultur) slik at jeg med 100% sikkerhet får året godkjent?

 

For eksempel ved å kontakte afserne som ordner med søknaden i New York slik at de har dette i tankene?

Lenke til kommentar

Det er ingen garanti at skolen du blir plassert i tilbyr deg de fagene du trenger.

Jeg søkte først med EF, der stod det på et eller annet papir at de ikke garanterte det, jeg har ikke sett noe sånn fra AFS. Spurte intervjueren min om det, han sa at de ikke kunne garantere det, men i mitt tilfelle kunne han love meg at de hadde fagene jeg trenger(matte og fysikk).

Lenke til kommentar
Er det mulig å ordne det slik at skolen jeg kommer til i USA, UTEN TVIL kan tilby de fagene jeg trenger(tysk og sannsynligvis kommunikasjon og kultur) slik at jeg med 100% sikkerhet får året godkjent?

 

For eksempel ved å kontakte afserne som ordner med søknaden i New York slik at de har dette i tankene?

 

Det er verdt å ta kontakt, gi en liten beskrivelse på de fagene du må ha osv. Det kan jo hende at de tar hensyn når det kommer til å velge skole, om det er to skoler i området og en har de fagene men andre ikke osv.

 

Det var dette YFU sa til meg da jeg "trengte" noen spesielle fag. Hvis det er flere skoler i området du kommer til, er det også mulighet å søke seg over til en skole i nærheten som har de fagene. Jeg følte at det med å få "de rette" fagene ikke ble tatt veldig på alvor i USA, men bare stå på :)

 

Det som også går an, er at skolen gir deg en forhåndsgodkjennelse, "*Skolens navn* godkjenner *ditt navn*s opphold i USA på bakgrunn av at h*n får de fagene h*n trenger". Det vil gjøre at du får stipend, selv om du kanskje ikke får året godkjent fra skolens side...

 

Forresten, noen av de som reiste i fjor som har fått beskjed fra lånekassen om å sende inn bevis fra bestått skoleår? Hmm, jeg ringte de i juni og dama sa "næææh, kan nå sende med om du skal søke på stipend til høsten". hehe :)

Lenke til kommentar

Får si det til dem. For deres skyld trenger jeg:

 

-Matte på høyt nok nivå

-Fremmedspråk(tilbyr skolen tysk tar jeg det der, null stress. Tilbyr den spansk kan jeg ta det og avgi privatisteksamen i spansk når jeg kommer hjem. Tilbyr den ingen av delene må jeg studere tysk som privatist gjennom året.)

-Fag i samsvar til programfagene til Språk-, samf-, og økonomi. F.eks Engelsk, Kommunikasjon og Kultur

 

I tillegg må antall timer være omtrent det samme i desse fagene.

Endret av Toska92
Lenke til kommentar

Er det rådgiveren som har sagt at du trenger de fagene? Skulle gjerne hatt en slik oversikt selv.

 

Det som også går an, er at skolen gir deg en forhåndsgodkjennelse, "*Skolens navn* godkjenner *ditt navn*s opphold i USA på bakgrunn av at h*n får de fagene h*n trenger". Det vil gjøre at du får stipend, selv om du kanskje ikke får året godkjent fra skolens side...

 

Så hvis jeg får et slikt ark, kan det hende at jeg slipper å betale tilbake stipendet hvis jeg må gå 2. året om igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...