Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

GreVeen:

 

Ikke la rådgivern ødelegge for deg. Hennes jobb er jo å veilede og hjelpe, ikke snakke om det på en negativ måte. Det at hun hevder at du kommer til å stryke i engelsk synes jeg høres helt på trynet ut... Har hun ikke fått med seg hvor du skal? Du skal jo tross alt til et engelsk språkelig land, så tviler sterkt på at engelsken din blir dårligere når du kommer hjem igjen :hmm: Nei, hun hørtes spesiel ut hun rådgivern din må jeg si. Mulig at rådgivere blir lei av alle de "dumme" spørsmålene elever kommer med, men det er jo faktisk det de tjener penger på; å svare på disse spørsmålene.

 

Så tenk positivt på å dra du! ;)

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok "Voksen Hepatit A og B" for andre gang idag + Meningokokker for første. Kostet 1700 eller noe. Dog den siste er valgfri.

Må bare si at jeg var hos rådgiver idag. Og liker hun ikke. Tapper meg for lyst til å dra. Spurte henne om diverse fag og erfaringer. Men det virker som hun var litt sur. Pga at i år drar "hele 10 stykker" Istedet for 2-3. Og da det blir mer jobb for hun eller noe? Spurte henne da om hun viste noe om realfag osv. Da sa hun bare at det må jeg ikke tenke på, og at det er såå vanskelig. At det kommer til å bli katastrofe, og jeg vil ikke klare eksamene når jeg kommer hjem. At man måtte være ekstremt god i de fagene. Ikke nok med det. Så begynner hun å bable om at mange som kommer hjem stryker i engelsk osv.. Gnisten til å dra minker. Men jeg skal dra. Uansett. Begynner bare å tenke på de jævla realfagene.

Det er kanskje ikke en nyttig post, følte bare at det måtte ut. Argh.

 

Jeg har opplevd noe av det samme. I mit tilfelle langet rådgiveren min ut om hvor utrolig dårlig og uprofesjonelt Explorius virket. Blandt annet misslikete han det der han skulle fylle ut om hvilke karakterer jeg hadde fått i 9 og 10 klasse. "Utrolig dorlig" og "Skandaløst" var bland utsagnene. Han var også skeptisk i og med at Explorius var såpass nytt. Syntes ikke det var rektig måte å gå frem på, han skal jo hjelpe meg! :)

 

Karakterene fra 9 og 10ende klasse er nødvendige for registrering på skole i noen stater, ihvertfall i Florida. Så er ikke noe galt med den framgangsmåten vil jeg si.

Lenke til kommentar
I motsetning til dere er rådgiveren min alltid smørblid :p

 

Skrev sjøl opp krakaterene fra tiende, men ikke niende.

min rådgiver er og ganske grei, var aldri noke problem egentlig, det var bare alt er greit, alt blir godkjent bare du tar to fag som du skal ha til 3. året, så der var det bare å fare :)

enig med mariuslk, rådgiveren skal hjelpe dokke, ikkje la dei ta fra dokke lysta til å dra :)

Lenke til kommentar

Da er jeg nesten ferdig med papirarbeidet fra Speak, og har tatt min første dose av Twinrix-vaksinen! :)

Betyr dette at jeg drar? Har enda ikke fått tilbakemelding på realfags-kapitlene som jeg har venta på i flere uker nå, men begynner snart å gi det opp. Enten greier jeg meg, ellers får jeg gå om, det er da bare snakk om étt år.

 

Edit: Gah, nå ble jeg litt usikker her etter å ha snakket med Speak. Et krav fra skolen min er at jeg må fortsette fremmedspråket mitt, men Speak sa at de ikke kunne garantere at skolen jeg kom på hadde tysk. Spansk og fransk var vanlig, men ikke tysk. Vet ikke om jeg greier å ta opp faget som privatist når jeg kommer hjem. Det er nivå 2, og det eneste faget jeg sliter med og har dårligst karakter i. =/

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Jeg skal gå realfag og rådgiveren min sier at det ikke er noe problem i det hele tatt, bare du har tilsvarende fag i USA.

Hvis dere bruker Itsl eller noe slik så bør du følge med der og kanskje gjøre noen oppgaver i fag for å se hvor du ligger. Har avtalt med norsk læreren min og han som blir fysikk læreren min at de gir meg juletentamen som jeg svarer på over itsl, slik at jeg kan se hvor nivået mitt ligger.

Lenke til kommentar

Thoren, mente ikke at det var rart at jeg skulle sende nedover karakterene fra 9. og 10. Men får å gi ett eksempel så stod det: Swedish - De mente da jeg skulle sette karakteren for Norsk. Og det var mange andre rare forkorkortninger av fag osv sa han... :)

 

BTW! er det ikke problemet med realfag i statene, at det er vanskelig å finne fag som gir grunnlag/samsvarer med programmet for realfag (Vertfall S1 og R1 matte) som er i norge?

Endret av mro_lfc
Lenke til kommentar

I søknaden er det noen linjer under "Special School Requirements", Speak sa at jeg skulle fylle ut ting som dysseleksi, må bruke PCer osv (noe jeg ikke har), men det går vel ikke ann å skrive ned enkelte fag skolen må tilby her også da?

Eller er det mulig å bytte skole når jeg får en, om den skulle mangle tysken.

 

Fa*n også, føler meg straffet for å velge tysk på ungdomskolen siden jeg ville ha nivå 2 kompetanse på VGS. Hadde jeg ikke hatt tysk der hadde jeg helt sikert valgt spansk på vgs... Nei uff, mista litt av iveren av dette.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar
I søknaden er det noen linjer under "Special School Requirements", Speak sa at jeg skulle fylle ut ting som dysseleksi, må bruke PCer osv (noe jeg ikke har), men det går vel ikke ann å skrive ned enkelte fag skolen må tilby her også da?

Eller er det mulig å bytte skole når jeg får en, om den skulle mangle tysken.

 

Fa*n også, føler meg straffet for å velge tysk på ungdomskolen siden jeg ville ha nivå 2 kompetanse på VGS. Hadde jeg ikke hatt tysk der hadde jeg helt sikert valgt spansk på vgs... Nei uff, mista litt av iveren av dette.

 

Her må jeg bare ta 2 fag som jeg kan bygge videre på i 3 klasse, også skulle jeg høre med norsklæreren hva jeg skulle gjøre med norsken. For skolens del kunne jeg ha blåst i norsken, men de anbefalte jo at jeg hadde hvertfall en liten peil på hva de gikk gjennom mens jeg var borte.

Nå skal jeg til Tyskland, og ikke USA, så jeg får tilvalgsfaget mitt som er Tysk 2 døgnet rundt. Har lest at noen utvekslingsstudenter må regne med å kunne bli trukket ut i eksamen, så er det opp til de om de har faget på skolen de havner på eller leser seg opp selv. Har dere flere rådgivere på skolen? Her har vi 3, så prøv å gå til en av de andre hvis dere har og hør hva de sier. Mulig rådgiveren prøver å unngå masse mer arbeid med rådgiving ved å komme med dumme krav.

Lenke til kommentar
Fa*n også, føler meg straffet for å velge tysk på ungdomskolen siden jeg ville ha nivå 2 kompetanse på VGS. Hadde jeg ikke hatt tysk der hadde jeg helt sikert valgt spansk på vgs... Nei uff, mista litt av iveren av dette.

Er det samme for meg. Ungdomsskolen min hadde bare tysk, så det var det jeg måtte ta. Men jeg valgte fransk på videregående, så jeg må håpe på det i USA. Hvis ikke tar jeg det som privatist ;) Problemet mitt er heller hvilke fag jeg skal ta i USA :?

Lenke til kommentar

Er det noen andre her som reiser med AFS, forresten, som har fått melding om at ikke søknaden er fullverdig? Må endre på utgangsåret mitt fra 2008 til 2011, og får å gjøre det, må jeg jo gjøre om på hele det arket om karakterer ++ alt om skole... men ejg har jo ikke karakterer på Videregående før 15. januar! Og de skal jo sende søknadene til USA nå ... Dersom dere ikke har fått melding om at den ikke er fullverdig, skrev dere da at uteksamineringsåret deres var 2011? Fikk dere da med de riktige karakterene da? :S Så forvirrende... Og hva er English Recommendation form?

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
Er det noen andre her som reiser med AFS, forresten, som har fått melding om at ikke søknaden er fullverdig? Må endre på utgangsåret mitt fra 2008 til 2011, og får å gjøre det, må jeg jo gjøre om på hele det arket om karakterer ++ alt om skole... men ejg har jo ikke karakterer på Videregående før 15. januar! Og de skal jo sende søknadene til USA nå ... Dersom dere ikke har fått melding om at den ikke er fullverdig, skrev dere da at uteksamineringsåret deres var 2011? Fikk dere da med de riktige karakterene da? :S Så forvirrende... Og hva er English Recommendation form?

 

skrev juni 2011, og kun karakterene fra 10 og 9 klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...