Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Men er det ikke en sånn regel med at man ikke kan komme på samme skolen som det er en annen utvekslingsstudent fra Norge. For man skal på en måte ikke kunne snakke Norsk i lpet av året, Tror jeg har hørt det, så var litt rart at du kom på skole med 4 Norske. Det er hvertfall sånn med EF og Explorius tror jeg.

 

Vet ikke noe om den regelen, men tviler ikke. Oss fire på min skole reiste alle med speak - det var vi som ikke fikk plassering før 11. september, altså måtte de ta nødløsningen og sende oss på en katolsk skole med modified regler ettersom papirarbeid med de offentlige skolene gikk for sakte. Egentlig skulle det være åtte av oss norske, men halvparten trakk seg da de fant ut at det var skoleuniformer, kristendom, prester og nonner på skolen. Vi var tre norske som startet på skolen der 15. september, og en uke senere kom det en til. Vet ikke noe om hans omstendigheter, men var omtrent det samme som oss andre, tror jeg. Vi er forresten ikke utvekslingsstudenter, da, i følge skolen. Vi er internasjonale studenter - noen av de få som bare er det i et år. De fleste av utlendingene der er internasjonale studenter i minst to år, gjerne alle fire, og fortsetter deretter med college og det som er. Tror altså at det er litt andre regler som gjelder for oss på en måte. Vet egentlig ikke, og mye av det forvirrer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja okey.. Men da er det sikkert sånn når det er så sent. For jeg tror jeg har hørt at man ikke kan komme på skole med andre norske utvekslingsstudenter. Men Skoleuniformer har jeg litt lyst på.. Virker litt morro =P Men det er vel litt kjedelig med nesten bare internasjonale elever. Det blir jo på en måte litt annerledes enn å gå på en skole hvor det nesten bare er amerikanere. .

Lenke til kommentar

Jeg liker absolutt ikke skoleuniformene. Eller, det er greit nok som man har forsovet seg og har dårlig tid, for da trenger man ikke tenke på hva man skal ha på seg oppi alt kaoset, men det koster en del, og det er en ganske grå hverdag når alle har på seg det samme. Liker at guttene går kledd litt ordentlig, da, men jentene kunne godt ha hatt på seg normale klær for min del. Har veldig lyst til å dra på meg jeansen og yndlingstoppen og stikke på skolen en dag, men da får jeg bare noen sinte nonner i hælene, samt en gammel uniform som helsesøster har liggende i en skuff. Denim er nemlig strengt forbudt, og alt skal være på ordentlig. Om skjorta ikke er tucked in, da er man undressed, og blir skrevet opp av noen av lærerne. Veldig kjett, egentlig.

 

Ellers er det helt greit med masse utlendinger, men blir litt trøtt av koreanerne og vietnameserne, for de danner seg klikker hvor de bare snakker sitt språk, og ingen av dem er spesielt god i engelsk. Mister jo litt det med å bare være med amerikanere, men føler at båndene med utlendingene mine er mye sterkere enn med noen av amerikanerne. For dem er vi bare enda et par folk som forsvinner til neste år, mens for utlendingene er det så mye mer. Kan ærlig talt si at nå har jeg hus å besøke mange steder rundt om i verden, og de vil ta imot meg med åpne armer om jeg kommer. Japan, Brasil, Spania, Albania . . . det er bare et par av dem. Føler på nytt at hele verden åpner seg for meg, og jeg er svært takknemlig for alle mine nye venner, spesielt min spanske bror, og han-med-irsk-opphav-som-har-bodd-i-Tyskland-men-er-på-en-måte-amerikaner-og-bor-her-fordi-han-er-god-venn-av-min-amerikanske-vertsbror-og-går-på-college-med-ham. Føler selv at til tross for det jeg går glipp av får jeg en helt annen opplevelse som minst er like spesiell, og som kanskje passer meg bedre..

 

Vet ikke om det lyder logisk, men . . .

Endret av Quin
Lenke til kommentar

Hehe.. Ja det kan jeg skjønne. Ja det var det jeg tenkte på, at det var veldig greit når man bare kan ta på seg uniformen, uten å bruke lang tid på å tenke på hva man skal ha på seg. Men litt morro også.. Og at det er stregnt det kan jeg tro.

 

Ja nå får du hvertfall til å besøke store deler av verden, det er jo veldig greit, men jeg tror forsatt at det er mange som mangler the real american culture, litt av meningen med å dra til USA. Men jeg skjønner at det kan være greit også.. :D

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar
Men er det ikke en sånn regel med at man ikke kan komme på samme skolen som det er en annen utvekslingsstudent fra Norge. For man skal på en måte ikke kunne snakke Norsk i lpet av året, Tror jeg har hørt det, så var litt rart at du kom på skole med 4 Norske. Det er hvertfall sånn med EF og Explorius tror jeg.

 

VAluta kursen har jo økt veldig, så er ikke så rart at programavgiften er steget med 3000 kr. Det står jo at man mp ta forbehold at prise kan bli endret i løpet av året ell no..

 

1. Jo, mange organisasjoner prøver å gjøre veldig mye for at man ikke skal komme på samme skole som en annen norsk, men dette er fra samme organisasjon, men vet om mange som har kommet f.eks en fra EF og en fra AFS på samme skole, selv om det skal litt til når det er så mange skoler i USA. Først skal man jo ha prosentene med seg for å havne i samme by som en norsk, og så skal man havne på den samme skolen, hvor en liten by kan ha 6-7 forskjellige skoler. :p

 

2. Jeg skjønner organisasjonene egentlig, spørs om de har denne fast valuta tingen på annet enn bare flybillettene, for du kan jo tenke deg at hvis X betalte 66000 kr for 2-3 mnd siden når kursen var ~5kr så ville det vært 13200 dollar, men med kurs ~7kr så er det ~9400 dollar, og det er jo ganske stor forskjell, og ganske stort "tap" for organisasjonene, så når de nå øker med ~430 dollar så er ikke det så mye forskjell med et tenkt tap på 3800 dollar, men de har sikkert en valuta ordning med bankene, så kan vel ikke tenke sånn :) Men allikevel

Lenke til kommentar

I dag har jeg en dag hvor jeg rett og slett er pisslei den Amerikanske skolen. Jeg savner tidene i Norge hvor man kunne forlate campus uten å måtte spørre, kunne dra på do uten underskrift, slippe detention fordi man tok 2 minutter lengre lunsj, eller i hele tatt ikke vært redd for å bli sendt til rektor for å ha bannet.

 

Nei, jeg vet jeg har valgt dette selv, men faen man blir lei innimellom. Nå vil jeg ha ferie!

Lenke til kommentar
Jeg liker absolutt ikke skoleuniformene. Eller, det er greit nok som man har forsovet seg og har dårlig tid, for da trenger man ikke tenke på hva man skal ha på seg oppi alt kaoset, men det koster en del, og det er en ganske grå hverdag når alle har på seg det samme. Liker at guttene går kledd litt ordentlig, da, men jentene kunne godt ha hatt på seg normale klær for min del. Har veldig lyst til å dra på meg jeansen og yndlingstoppen og stikke på skolen en dag, men da får jeg bare noen sinte nonner i hælene, samt en gammel uniform som helsesøster har liggende i en skuff. Denim er nemlig strengt forbudt, og alt skal være på ordentlig. Om skjorta ikke er tucked in, da er man undressed, og blir skrevet opp av noen av lærerne. Veldig kjett, egentlig.

 

Ellers er det helt greit med masse utlendinger, men blir litt trøtt av koreanerne og vietnameserne, for de danner seg klikker hvor de bare snakker sitt språk, og ingen av dem er spesielt god i engelsk. Mister jo litt det med å bare være med amerikanere, men føler at båndene med utlendingene mine er mye sterkere enn med noen av amerikanerne. For dem er vi bare enda et par folk som forsvinner til neste år, mens for utlendingene er det så mye mer. Kan ærlig talt si at nå har jeg hus å besøke mange steder rundt om i verden, og de vil ta imot meg med åpne armer om jeg kommer. Japan, Brasil, Spania, Albania . . . det er bare et par av dem. Føler på nytt at hele verden åpner seg for meg, og jeg er svært takknemlig for alle mine nye venner, spesielt min spanske bror, og han-med-irsk-opphav-som-har-bodd-i-Tyskland-men-er-på-en-måte-amerikaner-og-bor-her-fordi-han-er-god-venn-av-min-amerikanske-vertsbror-og-går-på-college-med-ham. Føler selv at til tross for det jeg går glipp av får jeg en helt annen opplevelse som minst er like spesiell, og som kanskje passer meg bedre..

 

Vet ikke om det lyder logisk, men . . .

 

Er det Sheridan Academy i Boise, Idaho du går på? Jeg og skulle egentlig reise dit, men de spurte om jeg ville vente på svar fra sørstatane elns, så jeg sa okei jeg vil vente. Neste dag skulle jeg reise, og det var Orlando, Florida jeg ble sendt til. Når jeg kom fram var ikke skoleplass eller noe som helst i orden, så jeg stod uten skoleplass og var hpos en vertsfamilie i Florida. Jeg måtte selv kontakte County office, (med hjelp av vertsfamilie) reise ned dit, ta slep test i Engelsk før jeg kunne starte på skole. Så jeg startet ikke på skolen før 25 September, men alt går bra nå da, jeg reiser med Speak også.

Lenke til kommentar

Nei, er snakk om Immaculate Heart Central som ligger i Watertown, NY.

 

Jeg fikk også vite at jeg kunne vente på svar fra sørstatene. Hadde visst en familie i Cordele, Georgia, men jeg valgte å ikke vente. Hadde ikke holdt ut en uke til, liksom, og ville heller opp i nord enn til en sørstat, egentlig. Sa dette til speak, selv om jeg var meget skeptisk til katolsk skole. Har ikke angret i det hele tatt siden. Elsker familien min, og vet ikke hva jeg skulle gjort uten vennene mine her. Skolen er ganske dritt til tider, though, men det veier opp i opp.

Lenke til kommentar
Må man ta tuberkolose vaksine? Ei jeg snakket med sa det, men kathrine visste ikke.. hmm =S

 

Har du ikke tatt den? her i min by måtte alle ta den i niende klasse, den skal vare livet ut tror jeg.

tar ikkje alle bcg vaksina i 9. da?

 

Ikke alle, noen tar det før noen tar det senere, ei veninne av meg tok den i sjuelde da hun bodde i Sandefjord. Men så gamle vi er nå, burde vel alle ha tatt den

Lenke til kommentar
Jojo seff. har jeg tatt den, men det var ei som sa at vi måtte ta den igjen. Hehe.. Ja jeg vet ikke jeg. Men sånn skin test ting.. Er ikke sikker jeg.. Men har tatt den det er ikke det. Hehe.. Men da kan det hende ho tar feil, for de måtte ta den hvertfall...

Jaokei, jeg har tatt sånn skintest ting, hvis dem finner ut der at du ikke er motstandsdyktig så må du sikkert ta den vaksina på nytt. Aspect krevde røntgen også for det tuberkulosegreiene:P

Men han legen jeg var hos sa at det nesten ikke var noe vits med BCG, for mange av de som får tuberkulose har tatt den, såååå....

Lenke til kommentar

Hmm okei. Hahh når jeg tok BCG var det nesten som om jeg måtte ta den på nytt siden de ikke fant merket mitt. Men etter at de hadde lett ganske lenge fant de den endelig, men finner den nesten ikke elsv, det er på en måte en liten grop.. Ikke som andres som man ser veldig godt som stikker litt ut. Hehe

 

Men da må jeg også sikkert ta den skin testen da. Jeg får snakke med legen min. Vi trengte bare røntgen hvis man var positive ell no, husker ikke..

Lenke til kommentar

Tok "Voksen Hepatit A og B" for andre gang idag + Meningokokker for første. Kostet 1700 eller noe. Dog den siste er valgfri.

Må bare si at jeg var hos rådgiver idag. Og liker hun ikke. Tapper meg for lyst til å dra. Spurte henne om diverse fag og erfaringer. Men det virker som hun var litt sur. Pga at i år drar "hele 10 stykker" Istedet for 2-3. Og da det blir mer jobb for hun eller noe? Spurte henne da om hun viste noe om realfag osv. Da sa hun bare at det må jeg ikke tenke på, og at det er såå vanskelig. At det kommer til å bli katastrofe, og jeg vil ikke klare eksamene når jeg kommer hjem. At man måtte være ekstremt god i de fagene. Ikke nok med det. Så begynner hun å bable om at mange som kommer hjem stryker i engelsk osv.. Gnisten til å dra minker. Men jeg skal dra. Uansett. Begynner bare å tenke på de jævla realfagene.

Det er kanskje ikke en nyttig post, følte bare at det måtte ut. Argh.

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
Tok "Voksen Hepatit A og B" for andre gang idag + Meningokokker for første. Kostet 1700 eller noe. Dog den siste er valgfri.

Må bare si at jeg var hos rådgiver idag. Og liker hun ikke. Tapper meg for lyst til å dra. Spurte henne om diverse fag og erfaringer. Men det virker som hun var litt sur. Pga at i år drar "hele 10 stykker" Istedet for 2-3. Og da det blir mer jobb for hun eller noe? Spurte henne da om hun viste noe om realfag osv. Da sa hun bare at det må jeg ikke tenke på, og at det er såå vanskelig. At det kommer til å bli katastrofe, og jeg vil ikke klare eksamene når jeg kommer hjem. At man måtte være ekstremt god i de fagene. Ikke nok med det. Så begynner hun å bable om at mange som kommer hjem stryker i engelsk osv.. Gnisten til å dra minker. Men jeg skal dra. Uansett. Begynner bare å tenke på de jævla realfagene.

Det er kanskje ikke en nyttig post, følte bare at det måtte ut. Argh.

 

Jeg har opplevd noe av det samme. I mit tilfelle langet rådgiveren min ut om hvor utrolig dårlig og uprofesjonelt Explorius virket. Blandt annet misslikete han det der han skulle fylle ut om hvilke karakterer jeg hadde fått i 9 og 10 klasse. "Utrolig dorlig" og "Skandaløst" var bland utsagnene. Han var også skeptisk i og med at Explorius var såpass nytt. Syntes ikke det var rektig måte å gå frem på, han skal jo hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...