Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt ikke engelsk, og jeg har ikke blitt kastet ut.. Bare nevner det :p

 

FBI avlytter trolig telefonen din og den nye macen din da.. traitor

 

men fo real, skjønner din situasjon litt da, siden du bare har 4 fag, men du skal jo ikke ha året godkjent så du har ihvertfall ikke noe stress med lånekassen, men vil ikke anbefale noen andre som skal ha godkjent å prøve det, siden det er egentlig avtalen med visumet hvis jeg ikke husker helt feil, siden de vil at når dere studerer her så skal dere lære om historien og språket til landet, når sant skal sies så har ikke usa noe offisielt språk så kunne like godt vært spansk.. men dere skjønner vel

 

dont try this at home kids!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst ikke nødvendig med US History på skolen min. Spurte om det første dagen, og de sa at det ikke var så viktig så lenge jeg hadde et historiefag. US History, European History AP, og Psychology var tilbudene de hadde i den kategorien her, så jeg har psych, og det fungerer visst like greit som US History.

Lenke til kommentar

Jeg snakket lenge med rådgiveren om det, og ifølge han var det visst greit for alle visum. Går på en skole som alltid har i alle fall 40% internasjonale studenter, så tror han vet hva han snakker om. Jeg er ikke den første utvekslingsstudenten skolen har hatt, for å si det slik.

Lenke til kommentar

sier fortsatt at hvis ikke jeg husker helt feil så skal du ha US history og engelsk ifølge visumsavtalen, sier ikke at det ikke er unntak på noen skolen hvor du allikevel kan få godkjent, men alle organisasjonene påkrever det også, som resultat av visumet. men dere er heldige som slipper;) har om shakespeare i engelsken nå, macbeth, er forferdelig tungt og kjedelig

Lenke til kommentar

Jaja, skal ikke nekte for at det er sant jeg... Er jo bare de organisasjonene her som prakker på oss alt mulig regler osv. Vet jo aldri hva som er sant og ikke :p

 

40% internasjonale studenter.. Det må være spesielt. Jeg er den eneste på min skole, og ingen vet hvem jeg er. Utenom de jeg kjenner da.

Lenke til kommentar
Jaja, skal ikke nekte for at det er sant jeg... Er jo bare de organisasjonene her som prakker på oss alt mulig regler osv. Vet jo aldri hva som er sant og ikke :p

 

40% internasjonale studenter.. Det må være spesielt. Jeg er den eneste på min skole, og ingen vet hvem jeg er. Utenom de jeg kjenner da.

 

Hehe, jeg er en av to og ingen vet hvem jeg er ^^

Lenke til kommentar

Er ganske spesielt, ja. Når vennegjengen representerer tolv nasjoner merker man virkelig hvor liten verden er. Litt kjipt å være fire norske, though.

 

Går på en katolsk skole, så kan hende de har litt andre regler enn andre - med tanke på visum også. Er her på feil visum, så lurer på om reglene for akkurat det der er en smule annerledes for det jeg skulle ha hatt - altså det jeg skal endre til noen uker før jeg stikker til Canada. Kan også nevnes at jeg ikke har hørt noe fra Speak etter at de gav meg billettene mine over mail 12. september. Vet ikke engang hvilken organisasjon de gav meg til, men lurer på om det er Kaplan Aspect eller noe. I alle fall noe som sender til privatskoler og slikt. Ikke har jeg områderepresentant heller. Har en internasjonal direktør på skolen, vet jeg, men det er vel det eneste. Nesten så jeg glemmer jeg er her med en organisasjon, for jeg har vært on my own hele året - altså null kontakt med organisasjoner eller annet styr.

 

I engelsken har vi bare hatt Hamlet og Beowulf. Jævlig glad vi slapp Macbeth, for lurer på om den er tyngre enn Hamlet.

Lenke til kommentar
Jaja, skal ikke nekte for at det er sant jeg... Er jo bare de organisasjonene her som prakker på oss alt mulig regler osv. Vet jo aldri hva som er sant og ikke :p

 

40% internasjonale studenter.. Det må være spesielt. Jeg er den eneste på min skole, og ingen vet hvem jeg er. Utenom de jeg kjenner da.

 

Mente ikke det til deg sånn da, var bare jeg sa det siden jeg ikke skal påstå det siden når jeg prøvde kjapt å finne en kilde fant jeg ikke noe som svart på hvitt sa at USA krever det. :) må være kjipt å være eneste utv. studenten på skolen.. er glad jeg har en skole som er vant til å ha rundt 10 utv. studenter hvert år

 

 

Er ganske spesielt, ja. Når vennegjengen representerer tolv nasjoner merker man virkelig hvor liten verden er. Litt kjipt å være fire norske, though.

 

Går på en katolsk skole, så kan hende de har litt andre regler enn andre - med tanke på visum også. Er her på feil visum, så lurer på om reglene for akkurat det der er en smule annerledes for det jeg skulle ha hatt - altså det jeg skal endre til noen uker før jeg stikker til Canada. Kan også nevnes at jeg ikke har hørt noe fra Speak etter at de gav meg billettene mine over mail 12. september. Vet ikke engang hvilken organisasjon de gav meg til, men lurer på om det er Kaplan Aspect eller noe. I alle fall noe som sender til privatskoler og slikt. Ikke har jeg områderepresentant heller. Har en internasjonal direktør på skolen, vet jeg, men det er vel det eneste. Nesten så jeg glemmer jeg er her med en organisasjon, for jeg har vært on my own hele året - altså null kontakt med organisasjoner eller annet styr.

 

I engelsken har vi bare hatt Hamlet og Beowulf. Jævlig glad vi slapp Macbeth, for lurer på om den er tyngre enn Hamlet.

 

Hvorfor kjipt med 4 norske? skulle ELSKE å ha noen norske på skolen min :p faen ditt opphold virker spesiellt ass

 

har hatt beowulf forresten :p var litt lettere enn macbeth pga språket, men var drit kjedelig fordet

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Kjipt fordi to av dem stikker seg veldig ut. Eller, de er mer høylydte og krever å bli lagt merke til på en annen måte. Blant mange av amerikanerne har jeg bare vært "the other Norwegian girl", fordi hun andre var mer frempå i den kretsen med en gang vi kom hit. Trives så godt blant mine venner at jeg orker ikke henge så mye med dem. Vet også at hun har drevet og sagt at hun er mye bedre enn meg fordi hun er fra en mer velstående familie, noe som gir litt status her. Blir også litt stresset av å høre norsk over alt. Jeg satt på the mall med en av mine brasilianske venner, og plutselig begynte han å banne på norsk som en eller annen sjømann. Folk kommer med norske ord og fraser hele tiden, og det stresser meg når det er veldig Oslo-dialekt. Den eneste av de norske jeg kunne tenkt meg å bli bedre kjent med har jeg ingen timer med, men når vi møtes går det i engelsk, og det er slik jeg foretrekker det. Da holder vi ingen utenfor, men likevel har vi den tingen til felles.

 

Vet det høres teit ut, men det er skikkelig vanskelig å forklare. Hadde greid meg godt om jeg var den eneste norske, eller om det kanskje var en til. Fire er altfor mange. Misunner dere som ikke er omgitt av nordmenn som lærerne sammenligner deg med hele tiden. Grunnet fagtilbud som ikke matcher det jeg kunne valgt på skolen min i Norge er jeg stuck med fysikk og kjemi, noe to av de andre norske også har. Han ene er et geni, og det er da klart lite gøy å hele tiden bli sammenlignet med ham av lærerne.

 

Ja, Beowulf var slettes ikke ille. Fikk selv 99 på begge prøvene, og snittet i klassen generelt var nokså høyt. Var ikke så ille på Hamlet heller, men likevel merket man en forskjell både i resultater og holdning blant elevene.

Endret av Quin
Lenke til kommentar

Men er det ikke en sånn regel med at man ikke kan komme på samme skolen som det er en annen utvekslingsstudent fra Norge. For man skal på en måte ikke kunne snakke Norsk i lpet av året, Tror jeg har hørt det, så var litt rart at du kom på skole med 4 Norske. Det er hvertfall sånn med EF og Explorius tror jeg.

 

VAluta kursen har jo økt veldig, så er ikke så rart at programavgiften er steget med 3000 kr. Det står jo at man mp ta forbehold at prise kan bli endret i løpet av året ell no..

Lenke til kommentar
Men er det ikke en sånn regel med at man ikke kan komme på samme skolen som det er en annen utvekslingsstudent fra Norge. For man skal på en måte ikke kunne snakke Norsk i lpet av året, Tror jeg har hørt det, så var litt rart at du kom på skole med 4 Norske. Det er hvertfall sånn med EF og Explorius tror jeg.

 

VAluta kursen har jo økt veldig, så er ikke så rart at programavgiften er steget med 3000 kr. Det står jo at man mp ta forbehold at prise kan bli endret i løpet av året ell no..

med explorius va det ikkje sånn at en ikkje kjem la med norske fra explorius? men at det kan vere noken fra andre organisasjona kan dei vel ikkje kontrollere

Endret av beate92
Lenke til kommentar

Syntes det var litt rart at det gikk opp 3000, fordi når jeg hadde intervju spurte jeg intervueren om dette med dollarkursen. Han sa at AFS hadde en avtale med Norges Bank som gikk ut på at de betalte litt mer for dollaren også hadde de en fast kurs der. Det skal sies at en oppgang i flyavgiften også var en av grunnene, men 3000 per person for flyavgifter?

Lenke til kommentar

Jeg skrev under på en kontrakt der det stod 66 000 kroner, det stod på den at prisendringer kunne skje. Så jeg er nok ikke blitt ført bak lyset, syntes bare det var rart at det stod at grunnen var dollarkursen etter det intervjueren min sa. Det stod også at jeg kunne trekke meg grunnet dette og da få tilbake absolutt alt vi hadde betalt, inkludert depositumet. Ikke at jeg har planlagt det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...