Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Ja, da var vaksineringen utført, tre sånne små glass er fyllt med blod, og blodtrykket er blitt målt. Men må si at blodprøven var litt skummel, siden det var første gang jeg tok det x)

 

Men føler bare for å legge ut et av de beste innleggene jeg noen gang har lest. Anbefales..

 

Legger den ut her: http://simeniusa.blogspot.com/2008/07/over-atlanteren.html

Litt mye å lese, men så absolutt verdt det =)

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, da var vaksineringen utført, tre sånne små glass er fyllt med blod, og blodtrykket er blitt målt. Men må si at blodprøven var litt skummel, siden det var første gang jeg tok det x)

 

Men føler bare for å legge ut et av de beste innleggene jeg noen gang har lest. Anbefales..

 

Legger den ut her: http://simeniusa.blogspot.com/2008/07/over-atlanteren.html

Litt mye å lese, men så absolutt verdt det =)

Oi, så bra skrevet! Dere som får haka ned på knærne når dere ser lengden på innlegget, det er verdt å bruke de 5 minuttene det tar å lese : )

Lenke til kommentar
Ja, da var vaksineringen utført, tre sånne små glass er fyllt med blod, og blodtrykket er blitt målt. Men må si at blodprøven var litt skummel, siden det var første gang jeg tok det x)

 

Men føler bare for å legge ut et av de beste innleggene jeg noen gang har lest. Anbefales..

 

Legger den ut her: http://simeniusa.blogspot.com/2008/07/over-atlanteren.html

Litt mye å lese, men så absolutt verdt det =)

Oi, så bra skrevet! Dere som får haka ned på knærne når dere ser lengden på innlegget, det er verdt å bruke de 5 minuttene det tar å lese : )

 

Jepp.. I know.. Har fulgt med på den bloggen siden september i fjor, og jeg må si at det ble utrolig mange gode innlegg utover våren, men det innlegget tar kaka.. Hihi =)

 

Forresten det har seg også slik at Simen klemte USA neste President..

Lenke til kommentar
Uff, det er nesten flaut hvor mange blogger jeg leser:P Man blir helt avhengig. Er også moro å lese de som drar neste år da, så jeeg ser hvor langt dere er kommet, og når folk får familie. Hadde vært kult med en før jul, men det er det vel bare å drømme om

 

 

Haha, ja, vet akkurat hva du mener, når jeg ventet på å dra, og når folk begynte å komme til USA dette året satt jeg ofte oppe hele netter og måtte ut kl 4-5 natten å jogge en times tur før jeg kunne komme inn igjen og sove. Bare leste blogger og gledet meg så sykt til å dra, tror det er en slags sykdom man får før man drar, den kan komme så tidlig som 1 år før, eller så sent som en uke før, men alle dere som skal reise, dere kommer nok til å kjenne samme xD er deres livs største opplevelse ihvertfall de ukene rundt man drar :p vet ikke hvorfor jeg skrev alt dette men det innlegget fikk meg til å smile siden jeg tenker tilbake på den tiden jeg bare satt å ventet på det flyet som skulle ta av fra Gardemoen og ut i den store verden :o

 

back to reality..

Lenke til kommentar
Har ingen intensjoner om å droppe kirka jeg da.

Vet ikke hva andre tenker om det.

 

Jeg ville faktisk oppleve den kristne delen av det ogsaa. Aspect har ogsaa en regel om at du maa bli med minst en gang i uka.

 

eeeeehhhhmmmm........ NEI! Aspect har ingen regler om at du må bli med i kirken....

Lenke til kommentar

Det er en del av menneskerettighetene å kunne velge egen religion, å tvinge noen til å gå i kirken da vil være å påtvinge noen en religion.

 

Fikk beskjed i USA at ingen kunne tvinge meg (fra org.), og selvsagt om du sier nei til å gå i kirken, syngagogen eller moskeen, eller et annet gudshus, kan ingen tvinge deg.

Lenke til kommentar
eeeeehhhhmmmm........ kan noen fortelle meg hvilke fag som står etter VG2? (om det står noen :))

 

Hvilke fag du må ta opp igjen?

 

Hvis above; jeg fikk vite først at jeg måtte ta historie eksamen og kanskje norsk eksamen først, men så litt før jeg skulle dra fikk jeg vite at det var skiftet så historie eksamen i 3. klasse har ingenting fra pensum i 2. klasse, så da slapp jeg den, og norsken var greit at jeg bare leste gjennom pensumet (boken ligger hjemme hos en kamerat:) ) og måtte regne med å lese litt ekstra i 3. klasse, men jeg regner jo selvfølgelig med at det blir streik og ingen eksamen i 3. klasse så det går fint ;)

Lenke til kommentar
AnneMarte: ( svarer sånn her jeg, siden den svar-greia begynnte å bli veldig lang) Men, ja jeg reiser neste år til Australia. Skal reise med Aspect, ser jo på denne tråden at mange er missfornøyd, men det virker som de jeg har snakka med i Australia som reiser med dem er super fornøyde. De svarer meg også veldig raskt hvis jeg lurer på noe :)

 

Ja jeg synes også at Aspect høres bra ut, men det koster jo så mye :p hvor mye kan man få i stipend hvis man drar til Australia? Og er det mulig å melde seg på noen sånne turer i Australia med Aspect? :)

Lenke til kommentar
AnneMarte: ( svarer sånn her jeg, siden den svar-greia begynnte å bli veldig lang) Men, ja jeg reiser neste år til Australia. Skal reise med Aspect, ser jo på denne tråden at mange er missfornøyd, men det virker som de jeg har snakka med i Australia som reiser med dem er super fornøyde. De svarer meg også veldig raskt hvis jeg lurer på noe :)

 

Ja jeg synes også at Aspect høres bra ut, men det koster jo så mye :p hvor mye kan man få i stipend hvis man drar til Australia? Og er det mulig å melde seg på noen sånne turer i Australia med Aspect? :)

 

De som drar til Australia tror jeg får like mye som de til USA, det kommer mest ann på hvor mye foreldrene dine tjener tror jeg. Det er vanelig for utvekslingsstudenter å få mellom 40-50 tusen. Det virker som man kan melde seg på en del turer med Aspect, det står ikke noe om det på sidene dems, men de som er der nå har allerede vært på noen turer ( ikke alle, vel å merke) de turene jeg har fått med meg at har vært ,var en til Sydney for de som bodde rundt i queensland, var en tur i Tasmania og tror jeg men husker ikke hva de gjorde. husker ikke den siste, men synes det var en til. Tror det kommer flere i løpet av året også;)

Lenke til kommentar
Okei, hvor mye koster det å reise med Aspect? De sier jo at prisene forandres fra år til år. Og en ting til jeg lurer på er om det er vanskelig å få året godkjent i Australia i og med at det egentlig begynner i januar, og vi må ta to halve skoleår? : )

 

Neste år koster det 107 000 kr, det er utrolig dyrt men man kan ønske hvilken stat man vil bo i denne prisen ( Det er ikke heelt sikkert at man kommer i den staten da, hvis de finner en familie som passer deg bedre i en annen, får du nok den), med EF koster det å velge mellom 30 og 50 tusen kroner vhengig av hvor du vil:O Det om man får det goskjent eller ikke, kommer ann på skolen din. Min skole har alltid godkjent Australia utveklingstudenter, men ved andre skolen er det vanskelige å få det. Det å dra til Australia sånn fagmessig kan være en fordel, ettersom du vil ligge et halvt år foran de andre når du kommer hjem, det gjelder sikkert ikke alle fag, men snakka med ei som hadde en kjempe fordel i realfagene, hun sa også at det var høyere nivå der, men det kommer nok ann på skole til skole der nede også. Så egentlig burde det jo ikke være så innmari tort problem å få det godkjent. Til Australia drar vi også en måned før USA og starter rett på skolen da, og da er det ikke noe rart at vi kommer hjem tidligere også som noen har sagt kan være ett problem.

Endret av stine92
Lenke til kommentar
... hvis vi ser vekk fra hva vi vil og hva organisasjonen sier og alt dillet, og begynner å tenke på hvordan du fremstår hvis du reiser til et land hvor kirke er like vanlig og kristendommen er like utbredt som i det tjuende århundre i Norge, og NEKTER å delta i dette som står i sentrum for mange familier i USA.

 

;)

 

Der har du meg;) Alle her respekterer det helt fint, bare si du ikke er vant til å gå i kirken så går det helt fint..

 

Lurer litt på dette med å ta førerkort i USA igjen.

Ettersom mange amerikanerer kjører automat, vil det være mulig å ta lappen for manuell der? Ellers er det rimelig uaktuelt for meg å ta lappen der...

 

Beklager at jeg skifter tema :p

 

Hehe, alle amerikanerne jeg vet om kjører automat, men det er mulig, ihvertfall her å ta lappen med manuell og.

Lenke til kommentar
Der har du meg;) Alle her respekterer det helt fint, bare si du ikke er vant til å gå i kirken så går det helt fint..

 

Gjør de det?

 

For noen familier er kirken en viktig del av livet, og en plass hvor de ikke bare går for alt det tullet de driver med, men for å møte familie og venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...