Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Vet ikka hva dere forventet thanksgiving var, eller hvordan den ble feiret hos dere som ble på en måte skuffet, men slik jeg hadde det var det bedre enn forventet. Gjorde ikke mye annet enn å spise sammen med familie, men var noe som på en måte traff inn på meg, det at alle samlet seg igjen og møttes, det var liksom koslig, hadde det morsomt, delte historier etc. Kan være noe med at jeg likte folket veldig godt. Men jeg fikk virkelig følelsen av høytid og hadde noe lignende en julefølelse.

 

Alt arbeidet som var lagt inn i kvelden av vertsforeldra hjalp vel også på den følelsen. Og at maten var absolutt fantastisk, __fantastisk__, kan også ha hjulpet en god del :]

 

Men det betyr vel kanskje mer for de som har oppvokst med denne tradisjonen enn de fleste av oss som opplever det for første gang og kanskje ikke skjønner hele opplegget på en måte. Men jeg vil si jeg forsto hvorfor alle her gledet seg så mye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hah - sist jeg leste i denna traaden var jeg paa side 202. Har tatt det igjen naa ;)

Stoetter Martin's meninger om Thanksgiving. Var egentlig bare mat - ingen som var spesielt thankfull her altsaa.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg bor i California men ikke paa kysten ^^ Speak og Aspect suger og jeg har verdens beste vertsfamilie :)

Lenke til kommentar
Jeg vurderer sterkt å dra til USA, men når vet jeg ikke. Når er det lurest å ta? VGS1 eller VGS2? Skal begynne på VGS til sommeren, har no idea om hva jeg skal søke. Hva bør man ha i Norge for å kunne dra til USA, allmenn? Takker for svar:)

 

vgs2 trur eg er lurast med tanke på at man då får stipend, du har jo fremdeles god tid til å bestemme deg på, sida du ikkje er begynt på vidaregåande enda, eg trur vel dei fleste har allemenn :)

Lenke til kommentar

Det er lurest å ta 2.klasse i utlandet. Både pga at da får du sjansjen til å få året godkjent, og hvis du får året godkjent får du stipend. Men hvis du tar 1. klasse får du ikke året godkjent og får heller da ikke stipend.. Jeg hadde også tenkt å ta 1.klasse men gadd ikke å gå 1.klasse om igjen.. Og det er lettest å få året godkjent hvis man tar STUSP. Enda enklere hvis man ikke tar realfag. =)

Lenke til kommentar

Tror jeg tar 2. år da:) Men er nok lurt å tenke litt på dette.

Er det noen fag som er spesiellt vanskelige der? Gym f.eks? Sånn derre 100 armhevinger ol. ?

Og har de fleste internett? Det er et must have hvis jeg skal holde kontakt med folk.

Endret av Mufcy93
Lenke til kommentar
Tror jeg tar 2. år da:) Men er nok lurt å tenke litt på dette.

Er det noen fag som er spesiellt vanskelige der? Gym f.eks? Sånn derre 100 armhevinger ol. ?

Og har de fleste internett? Det er et must have hvis jeg skal holde kontakt med folk.

 

Faglig er det vel ikke noe vanskeligere enn i Norge, men man bør vere en god student(ikke hate skolen og lekser) for å reise over, det er jo slike elever organisasjonene søker etter.

Internett har nok de fleste amerikanere tilgang til ja.

Lenke til kommentar
Hah - sist jeg leste i denna traaden var jeg paa side 202. Har tatt det igjen naa ;)

Stoetter Martin's meninger om Thanksgiving. Var egentlig bare mat - ingen som var spesielt thankfull her altsaa.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg bor i California men ikke paa kysten ^^ Speak og Aspect suger og jeg har verdens beste vertsfamilie :)

Er det gøy i California og er det så farlig der som de fleste sier i denne tråden?

Lenke til kommentar
Man må vel gå allmenn for å få stipend?

 

Nei :) Men det kan være vanskeligere og det burde være tre-årig. F.eks. medier og kommunikasjon.

 

Du må gå noe som er studiespesialiserende, som igjen tilsier tre-årig. Dans, idrett, medier, allmenn osv.

 

Er det gøy i California og er det så farlig der som de fleste sier i denne tråden?

 

Hvem som sier det? California er en stort stat, hvor det skjer mye kriminalitet, men man blir plassert i små, trygge steder, så det er ikke noe å tenke på. Kriminalitet finner du overalt i USA.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Tror jeg tar 2. år da:) Men er nok lurt å tenke litt på dette.

Er det noen fag som er spesiellt vanskelige der? Gym f.eks? Sånn derre 100 armhevinger ol. ?

Og har de fleste internett? Det er et must have hvis jeg skal holde kontakt med folk.

 

Gym er det mest latterlige faget jeg har her i Usa!

Det fleste har faktisk ikke internett hjemme, det er jo en del som har det, men ikke på langt nær så mange som i Norge.

Lenke til kommentar

!

Det fleste har faktisk ikke internett hjemme, d

 

Hvor bor du da? I ødemarken av en konservativ stat?

Alle jeg kjenner i USA har internett.

 

Jeg bor i Alabama, ikke så langt fra Birmingham.

Her har faktisk ikke alle internett. Det er jo såklart forskjellig fra samfunn til samfunn, men her jeg bor har ikke de fleste internett hjemme (nei, jeg har ikke noe statestikk på det, men dette er min oppfattning).

Lenke til kommentar

Litt det samme i Watertown, NY, egentlig. Det er grei størrelse på byen og slikt, og det er ganske mange som ikke har tilgang på nettet. Få har bredbånd, og det er veldig mange av de som har dial-up som ikke for lov til å bruke nettet i det hele tatt. Det er i alle fall situasjonen for halvparten av de jeg har snakket med - spesielt blant de internasjonale studentene. Noen har som sagt ikke internett i det hele tatt, og benytter seg derfor av det på starbucks (det er en grunn til at vi henger der opptil åtte timer en dag hver helg, og et par timer en av de andre helgedagene..) Ingen statistikk her heller.

 

Selv har jeg trådløst bredbånd i huset, og kan være online hele tiden om jeg vil. Få som er like heldige har jeg inntrykk av.

Endret av Quin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...