Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Blir til at jeg drar, eller hvertfall går videre i programmet. Det virker som den generelle feedbacken er at "hvis du ikke drar vil du angre", og jeg fant ut at jeg har mer lyst til å reise enn å bli hjemme. :) takk.

 

Uff ja, den "du kommer til å angre hvis du ikke drar" var nok noe av det som fikk meg til å dra, den er litt ekkel ass:p for du tenker enten kan du gjøre noe "once in a lifetime" eller kan du "feige ut" og bli hjemme, og da blir det ofte til at du drar, men gjør det du tror er best, men ikke forvent at hver dag her er utrolig spennede, men heller prøv å sammenlign med Norge, jeg tror jeg/noen/de fleste/nesten alle/alle av de som er i USA nå har hatt det mer spennede og erfaringsrikt (er det et ord?) enn vennene sine i Norge fra mndene August/Sept til November/Desember ihvertfall :) Lykke til hva enn du gjør, jeg syns de organisasjonene som har avbestillingsgebyr (noen har det så vidt jeg husker?) er veldig bra, siden jeg ihvertfall følte meg litt "fanget" i mars-april når jeg var litt tvilende, men hadde betalt 30-40000 så det var nesten ingen vei tilbake :)

 

Happy thanksgiving!! Dallas slår seahawks er mitt bet :)

 

(faen så mett jeg er nå:p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener til vertsfamilien, om de har noen bilder av dem eller noe..

 

Spørs hvem du reiser med, hvis du har fått familie allerede, noe du 99,9% sikkert ikke har hvis du skal reise 09/10 så er det mange av organsasjonene, hvis ikke alle som sender bilder og informasjon om familien, hvis du vil vite mer om steedet så kan jeg quote martins favoritt kommentar i denne threaden "GOOGLE PLZZX" :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til snakking på engelsk med vertsfamilien der og andre ved skolen, har det vært et stort problem for dere å bli forstått, og er det lett å forstå hva de sier. Hvor lang tid tok det ca for dere før dere kunne språket veldig godt?.. hvis dere kan det ..

 

Når du reiser etter du har tatt VG1 får du VG2 godkjent i USA og kan begynne på VG3 når du komme hjem?

 

Hvordan får man stipend fra lånekassen, må du søke så får du uansett eller så velger de ut de beste med best karakterer osv.?

 

Kan noen gi tips om hvilke selskaper som er best å reise med (f.eks Speak, EF, Aspect)

 

Takk for alle svar, dette er en veldig bra thread :p

Endret av US4
Lenke til kommentar
Det står sikkert noe om det tidligere, men gidder ikke gå igjennom 250 sider akuratt nå. Men, når søkte dere som er i utlandet nå på å få året godkjent? og når søkte dere etter stipend? :p

Jeg reiser mest sannsynlig til Tyskland neste år, venter bare på telfon fra EF om tidspunkt for intervju osv. Jeg snakket med rådgiveren på skolen om det å få forhåndsgodkjenning og stipendgreiene, og hvertfall her blir man henvist til en mann (en ved skolen) som skriver et brev du bruker til lånekassen og søknadene om stipend, at skolen forhåndsgodkjenner året ditt. Så tror jeg det åpnes for å søke om neste års stipend rundt april/mai neste år, og for å søke sa hun at du må vite hvor du skal bo mens du er borte osv, altså vertsfamilien må være i boks før du kan søke

Lenke til kommentar
Når det kommer til snakking på engelsk med vertsfamilien der og andre ved skolen, har det vært et stort problem for dere å bli forstått, og er det lett å forstå hva de sier. Hvor lang tid tok det ca for dere før dere kunne språket veldig godt?.. hvis dere kan det ..

 

Når du reiser etter du har tatt VG1 får du VG2 godkjent i USA og kan begynne på VG3 når du komme hjem?

 

Hvordan får man stipend fra lånekassen, må du søke så får du uansett eller så velger de ut de beste med best karakterer osv.?

 

Kan noen gi tips om hvilke selskaper som er best å reise med (f.eks Speak, EF, Aspect)

 

Takk for alle svar, dette er en veldig bra thread :p

De spørsmålene er spurt hundrevis av ganger før. Lettere for oss andre om du bare leser gjennom deler av tråden:)

Selv om du sikkert får svar in a sec:)

Lenke til kommentar

Får du året godkjent på den skolen du går på året før du reiser, da får du stipend, og videre året godkjent. Det går liksom opp i opp, hvis du er bekymra for å måtte gå om igjen så finn ut om skolen godkjenner året. Da vet du at du får stipend. :)

 

Jeg har funnet ut at i juni/juli, uansett hvor mye jeg angrer eller tviler i månedene før så vil det gå over når våren kommer inn. Det er naturlig påvirkning på humøret til folk, årstidene. Åpner med knallsommer og videre New York, så begynner året for real. Kommer sannsynligvis til å gå raskt som bare det, i og med at første klasse nå har gått veldig raskt synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...