Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. intervjuet.

 

Er det vanskelig å bli godkjent på intervjuet? For det er kjip hvis man ikke kommer med.... :(

 

Noen som kan fortelle litt om dette? Og mens jeg først er i gang: Kan noen fortelle litt om hvordan det er å bo hos en vertsfamilie? :)

 

Takker for svar! :) :) :)

Endret av Xiblit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal til usa som au pair rett over nyttår. Orker ikke å leite gjennom hele tråden om det er noen andre som har spurt om dette, men åssen gjør man det med mobiltelefon?

Er det dyrt med mobilabonnement der ift her? Kan man kjøpe tlf uten abonnement?

 

Hvordan er det med amerikansk bankkonto og kredittkort? Er det noe vits å skaffe?

Mobil synes jeg er dyrt her, kanskje først og fremst fordi man også betaaler for innkommende anrop og sms/mms etc.

 

Tror man kan opprette abbonement om man er over 18, men uten amerikansk personnummer (SSN) tror jeg man må betale inn et relativt dyrt depositum ..

 

Kontantkort telefoner er det flust av, men betaler som sagt for både inkommende og utgående så blir fort dyrt. Vil vel råde deg til å få inkluderte minutter og sms uansett om du skaffer kontantkort eller abbonement.

 

Amerikansk bankkonto behøver man egentlig ikke, kommer litt an på. Sjekk opplever jeg at dem bruker endel, derfor gikk jeg til anskaffelse av en amerikansk bankkonto. I tillegg kan det være greit og få penger over til amerikansk konto når (/hvis) dollarkursen går ned igjen. Men VISA kortet mitt fra Norge fungerer greit, så jeg bruker egentlig aldri amerikansk konto. Har bare litt innpå i tilfelle jeg må skrive sjekk.

Lenke til kommentar
Er det dyrt med mobilabonnement der ift her? Kan man kjøpe tlf uten abonnement?

 

Da spør jeg; Hvor mye tror du at du vil bruke telefon? Jeg har nå GoPhone hos AT&T, noe som er samme som kontantkort hjemme i Norge. Det er svindyrt å bruke, og ikke beregnet på daglig bruk. $0,20 per sendte og per mottate melding osv.

 

Men siden du skal jobbe som Au Pair, så kan du forhøre deg med vertsfamilien om de har en familie plan, eller om de vil opprette abb. på seg selv. Ettersom man trenger et SSN (Social Security Number) for å opprette abonnement her, så vil du altså ikke kunne gjøre dette på egenhånd.

 

Jeg fikser et nytt abonnement her nå, og det koster med $60 i måneden, og da har jeg 450 rolloverminutter (Det som ikke brukes overføres til neste måned), unlimited med SMS, og 5000 gratis ringeminutter i kvelder og helger. Dette er mer enn nok, men dessverre så burde man hatt en mellomting her, enten svindyrt kontantkort, eller et abonnement med masse unyttige greier.

 

Du kan kjøpe telefoner uten abonnement, men du må (bør..) ha et amerikansk abonnement her, så du ikke betaler dyre dommer for å bruke ditt norske. Om du fks kjøper sånn GoPhone hos AT&T så koster ikke telefonen mange kronene. Selv kjøpte jeg en telefon til $40 eller noe, men siden jeg kjøpte iPhone på Craigslist senere, så brukte jeg ikke den.

 

Hvordan er det med amerikansk bankkonto og kredittkort? Er det noe vits å skaffe?

 

For min del er det ikke det.. Jeg har ingen gebyrer i min bank, og kan dra kortet uten å tenke på valutapåslag og andre avgifter fra den norske banken. Eneste problemet er at selv om man har et debetkort (Visa), så vil man bli nødt til å kjøre det som kreditt, skrive under osv. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men har fortsatt ikke brukt koden min her. På butikk altså, blir noe annet i minibank. Viktig å nevne at selv om du kjører som kreditt så vil det trekkes som debet i Norge, så ikke tenk på at det kommer regninger i posten hjemme.

 

Tror man kan opprette abbonement om man er over 18, men uten amerikansk personnummer (SSN) tror jeg man må betale inn et relativt dyrt depositum ..

 

Feil, jeg er over 18 og hadde ikke et slikt valg. Mulig Verizon og andre har forskjellig policy fra AT&T, men er ganske så sikker på at det er det samme.

Lenke til kommentar
Tror man kan opprette abbonement om man er over 18, men uten amerikansk personnummer (SSN) tror jeg man må betale inn et relativt dyrt depositum ..

 

Feil, jeg er over 18 og hadde ikke et slikt valg. Mulig Verizon og andre har forskjellig policy fra AT&T, men er ganske så sikker på at det er det samme.

Sist jeg sjekket med den lokale AT&T ville dem ha 500 i depositum hvis man ikke hadde SSN nummer. Bør være mulig. Prøv en annen forhandler.

 

 

 

Kan man kjøpe tlf uten abonnement?

I Norge eller USA du tenker på? Du kan kjøpe med GoPhone som er kontant. hvis du kjøper uten i Norge, sørg for at den har quadband. Min har bare 3band, så har god dekning i byen hvor de bruker gsm 1900 eller noe, på landlige strøk bruker de ofte gsm 850 som min tlf ikke støtter.

 

Jeg ville forresten sett bankbehovet an, hvis du ikke trenger å skrive sjekker fungerer norsk bankkonto med VISA kort utmerket. Bare sørg for å skaffe en bank som ikke tar noen avgift ved uttak i utlandet. jeg har ikke det.

 

Trenger du amerikansk bank skaffer du bare en konto etterhvert. Jeg har en i WaMu som er gratis :)

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Med abb: verizon har ikke sim kort, altså du kan bare kjøpe telefoner som er verizon, altså innebygd "sim kort", så du får ikke de uten abb. du kan heller ikke få abb. med de om du ikke har social security number, men hvis du kommer på en familie plan f.eks så har verizon veldig gode priser, f.eks 50 dollar for unlimited text og gratis å ringe til verizon, og diverse helge ting / etter klokken 9 ting. Har selv AT/T og betaler 20 dollar i mnd for unlimited text (hadde vært 200 dollar+ uten, amerikanerne texter sykt mye, hvis man går på myspace så har nesten hver eneste jente i status f.eks "Watching tv - texttttt:)" lol.) Ringer ikke så mye, kanskje for 10-20 dollar i mnd.

 

med vekt; økt rundt 5-6 pounds bare, er vel 2.5 kg ca, er litt skuffende for har også vektløfting hver dag. men løfter 20-30 pounds mer i benk enn kroppsvekten min da, så er veldig fin index (vekt iforhold til løft) vi blir f.eks testet hvor mange ganger vi kan løfte kroppsvekten, og da har jeg en stor fordel, maxet litt over 75kg i benken idag, noe som er stor fremgang siden jeg aldri før har løftet noe særlig vekter:) skal prøve på 80kg imorgen (veier 63kg ca).

 

Forresten BALL STATE BABY, Ball State tok idag sin 12. strake seier (12-0) og er videre til BCA sluttspill greiene, var helt sykt, ny publimkum rekord (rundt 25,000) og alle stormet ut på fielden når vi vant osv, var helt syk opplevelse! skal oppdatere bloggen med bilder osv imorgen :p

Lenke til kommentar

Men Ball State kommer aldri til National Championship. De ligger for langt nede på rankingen, og møter alt for lette lag. Kudos til dem for undefeated regular season, men dessverre, dere får en bowl game, men ikke noe national championship.

 

National Championship: Alabama/Florida - Oklahoma. Vinneren av SEC Championship møter Oklahoma. Trust me. Nå som Texas Tech tapte denne uken så tror jeg nok at Oklahoma tar det.

Lenke til kommentar

Da var intervjuet unnagjort og skjemaene på vei til Oslo :).

Intervjuveilederen var postitiv og trodde jeg ville få plass, så dette blir spennende!

 

Men er det noen her som kunne oversette de matematiske utrykkene i denne linken til norske utrykk? Står en hel liste der. Tenkte å ta med temaene til mattelæreren og spørre hvordan jeg vil ligge ann på R2 matte med dem.

Har man andre valgt en pre-calculus forresten? I tilfelde det skulle blir for lavt nivå? Er jo AP-chemistry, noe liknende på matten?

Lenke til kommentar

Selv kom jeg veldig sent, og fikk absolutt ingen informasjon av rådgiveren. Hadde kort tid så fikk ikke tid til å sammenligne pensumplaner etc.

 

Så jeg valgte alt for lette plan. Smart det du gjør nå, og sjekker hvilke fag som passer best. Tror Pre-calc hadde vært ett bedre valg for meg også enn Algebra2. Men "problemene" ligger mest i de andre fagene.. hehe :)

Lenke til kommentar

Dere, jeg trenger seriøs rådgivning. Merker at jeg er veldig i tvil i og med at idag må jeg sende inn bekreftelsespapirene. De er signerte og trenger bare å scannes eller plasseres i en konvolutt. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er lurt å reise hvis du er i tvil?

 

Det som holder meg igjen er hva jeg vil få ut av året - en reise, en opplevelse. Men hvor stor del vil det hjelpe det faglige? Skal utdanne meg som jurist og bli advokat og jeg har tenkt nøye gjennom dette. Engelsken min er god, skriftlig er den meget bra, men jeg har lyst å bli best i engelsk. Ikke bedre enn alle andre, men så god som jeg kan bli mener jeg med det. Nå er jeg i tvil om det er verdt det i forhold til utdanningen jeg skal ta videre i livet.

 

Har lett for å knytte meg til folk og merker at allerede nå blir jeg trist av tanken på å reise vekk fra folka rundt meg, de jeg går i klasse med. Det at jeg i det hele tatt tviler tror jeg er et dårlig tegn, blir dårlig av å tenke på det...

 

:(

Skulle ønske jeg hadde viljen og delte deres besluttsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...