Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man reiser på explore-america turene. Trenger man da underskrift fra skolen om man reiser i feriene? Jeg skal til New York i jula.

 

Holder på å "flunke" i to fag. Hva skjer om man failer i første semester? Må skjerpe meg, vil ikke bli sendt hjem.

 

ikke får å være cocky eller noe, men har du kanskje valgt for vanskelig fag? eller er det us history og engelsk du holder på å stryke? er såpass mange fag at det må være mulig å finne noe du kan leke deg igjennom. selv har jeg bare kose fag og har A i alt, og jeg er ikke noe skolegeni, gjør bare det jeg absolutt må.

Lenke til kommentar
Når man reiser på explore-america turene. Trenger man da underskrift fra skolen om man reiser i feriene? Jeg skal til New York i jula.

 

Holder på å "flunke" i to fag. Hva skjer om man failer i første semester? Må skjerpe meg, vil ikke bli sendt hjem.

 

ikke får å være cocky eller noe, men har du kanskje valgt for vanskelig fag? eller er det us history og engelsk du holder på å stryke? er såpass mange fag at det må være mulig å finne noe du kan leke deg igjennom. selv har jeg bare kose fag og har A i alt, og jeg er ikke noe skolegeni, gjør bare det jeg absolutt må.

 

Går ikke så bra i engelsk nei. Men har vel mye å gjøre ved at jeg ikke gjør noe hjemme. Men skal skjerpe meg.

Skal bytte ut forensics, med weights etter jul.

Endret av marssvin
Lenke til kommentar
kan man ta studiokompetanse i Usa? Blir det det samme som studiekompetanse i Norge? Og hvor mye koster det?

Hvis man skal til USA resier man som regel når man går i 2.klasse. Og hvis du får året godkjent vil det telle som en vanlig vgs år, og da får du studiekompetanse, eller altså det er hvis du går en linje i norge som du hadde fått studiekompetanse med. Et år i USA koster mellom 55 000 og 90 000.. Kommer helt ann på organisasjonen du bestemmer deg for å reise med. Men selvom jeg ikke har vært der ennå, vil jeg anbefale å dra på intervju til en organisasjon, se hvordan det osv, få svar på det du lurer på osv osv.. ;)

Lenke til kommentar

lurte på det samme men i norge skiller man som kjent på Generell og Spesiell studiekompetanse.

 

Generell får man uansett så lenge man står i alle fag om man går på studieforberedende linjer.

men spesiell derimot, der trenger man realfag som programfag og ha realfagsmatte R1 og et ekstra realfag av enten fysikk, kjemi eller biologi.

 

Kan man være utvekslingsstudent, få året godkjent og fortsatt få spesiell studiekompetanse?

 

syntes dette er viktig da mange litt høyere utdannede yrker innen medisin og juss for eksempel krever spesiell studiekompetanse samt at det for noen kan bli uaktuellt med et år i utlandet hvis man ikke får spesiell studiekompetanse og man ønsker høyere utdanning som krever det, har ikke lyst til å "sløse" bort et år om dere skjønner

Lenke til kommentar

Uansett om du reiser vil jeg ikke tro at det blir et bortkastet år. Om du ikke får året godkjent må du ta 2. året på nytt igjen. Det er fullt mulig å fortsette på 3. klasse for å få spesiell studikompetanse. Selvfølgelig må du regne med å jobbe litt ekstra. Alt dette kommer ann på skolen din og den du kommer til i USA. Sjekk opp med rådgiveren og høre hva h*n har å si. Det står ganske mye her om det alerede så er bare å søke! ;)

Lenke til kommentar
lurte på det samme men i norge skiller man som kjent på Generell og Spesiell studiekompetanse.

 

Generell får man uansett så lenge man står i alle fag om man går på studieforberedende linjer.

men spesiell derimot, der trenger man realfag som programfag og ha realfagsmatte R1 og et ekstra realfag av enten fysikk, kjemi eller biologi.

 

Kan man være utvekslingsstudent, få året godkjent og fortsatt få spesiell studiekompetanse?

 

syntes dette er viktig da mange litt høyere utdannede yrker innen medisin og juss for eksempel krever spesiell studiekompetanse samt at det for noen kan bli uaktuellt med et år i utlandet hvis man ikke får spesiell studiekompetanse og man ønsker høyere utdanning som krever det, har ikke lyst til å "sløse" bort et år om dere skjønner

 

Jeg sjekket opp det med spesiell studiekompetanse med rådgiveren på skolen min, og ho sa at ikke ville bli noe problem, bare å sørge for å få nok timer av de spesielle fagene som trengs, akkuratt som når man tar vanslig studiekompetansefag. Ingen hindring, både spesiell st.komp og et utvekslingsår i samma slengen.

Lenke til kommentar
oioioi så mye respons, herlig!

da var det oppklart og det ble en smule mer aktuellt for meg også.

Åssen er det med søknadsfrist?

Fleste frister går ut rundt mars, men det kan bli fullt før den tid.

 

Ikke noe vits i å vente så lenge da.

Blir det både stress med vaksinering i USA og tar tid å få alle pairene i orden

 

dra på intervju om du får lov og kan tenke deg det :D

Lenke til kommentar

Jeg skal til usa som au pair rett over nyttår. Orker ikke å leite gjennom hele tråden om det er noen andre som har spurt om dette, men åssen gjør man det med mobiltelefon?

Er det dyrt med mobilabonnement der ift her? Kan man kjøpe tlf uten abonnement?

 

Hvordan er det med amerikansk bankkonto og kredittkort? Er det noe vits å skaffe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...