Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det egentlig er med explorius? har hørt mange forskjellige tall på hvor mange dem sender til utlandet i året(60-100 personer), men hører jo nesten om like mange som reiser med explorius som AFS jo :hmm:

 

Aner ikke hvor mange som reiser med Explorius men når jeg reiste med AFS var vi nesten 300. Tror de sender enda flere nå? Dei er iallefall størst i verden og norge..

 

AFS sender ut ca 300 ja, 125 av dem er til USA:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Skrev litt tidligere i tråden at jeg vurderte USA til neste år. Og det ser ut til at jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det. Nå har jeg altså meldt meg på intervju med EF, den 29. november. Håper det går bra. Leste noe om at jeg skal skrive et slags essay, sikkert for å se litt på engelsk kunnskapene mine. Noen som vet hva jeg skal skrive om?

 

Har i det siste fått interesse for amerikansk fotball. Ser jaggu artig ut, så det er noe jeg har lyst til å prøve når den tid kommer. Hvordan er det å komme fra Norge og begynne på amerikansk fotball? Tenker da på ferdigheter osv. Amerikanerne som spiller, begynte vel på am. fotball da de var mye yngre enn det jeg er nå.

Har vel ikke så mye skills i soccer heller, når jeg tenker meg om. Det er det lenge siden jeg drev med.

 

Også på denne søknaden, bør jeg skrive ned absolutt alt av idretter jeg har holdt på med? Drev f.eks. på med svømming på ganske høyt nivå i flere år, men det frister egentlig ikke å begynne med dette igjen. Litt kjipt å komme til den "svømmeglade" familen som forventer at jeg skal svømme :p

 

Venter vel egentlig bare på en godkjennelse fra EF, så skal jeg opprette blog jeg og ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Skrev litt tidligere i tråden at jeg vurderte USA til neste år. Og det ser ut til at jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det. Nå har jeg altså meldt meg på intervju med EF, den 29. november. Håper det går bra. Leste noe om at jeg skal skrive et slags essay, sikkert for å se litt på engelsk kunnskapene mine. Noen som vet hva jeg skal skrive om?

 

Har i det siste fått interesse for amerikansk fotball. Ser jaggu artig ut, så det er noe jeg har lyst til å prøve når den tid kommer. Hvordan er det å komme fra Norge og begynne på amerikansk fotball? Tenker da på ferdigheter osv. Amerikanerne som spiller, begynte vel på am. fotball da de var mye yngre enn det jeg er nå.

Har vel ikke så mye skills i soccer heller, når jeg tenker meg om. Det er det lenge siden jeg drev med.

 

Også på denne søknaden, bør jeg skrive ned absolutt alt av idretter jeg har holdt på med? Drev f.eks. på med svømming på ganske høyt nivå i flere år, men det frister egentlig ikke å begynne med dette igjen. Litt kjipt å komme til den "svømmeglade" familen som forventer at jeg skal svømme :p

 

Venter vel egentlig bare på en godkjennelse fra EF, så skal jeg opprette blog jeg og ;)

Er vel snakk om et brev til familien. Du må skrive et brev til familien hvor du forteller om deg selv.

 

Angående fotball er det mange nordmenn som gjør det. Er vel "try outs" tenker jeg, selv kom jeg for sent til å try out for høst sportene så jeg vet egentlig ikke.

 

Hos meg var det ikke noe problem med hockey. Jeg spiller is hockey, de fleste andre har spilt i 5-10 år allerede, jeg har aldri rørt en ishockey kølle før. Så her var ferdigheter ikke noe problem, alle får prøve seg. Så du finner vel en sport og drive med uansett.... :)

Lenke til kommentar

 

Ja, og det ser ut som AFS kommer best ut!! "Ja" på alle punkter :D

 

Nå må du også tenke på at det ikke bare er det som er viktig, men også oppfølging og slikt. Uansett, det visste du sikkert fra før av og jeg tviler på at noen av organisasjonene er "dårlige". :)

 

Så klart! Men at AFS har en forberedelsesleir før avreise og tre leirer i landet du skal til som obligatorisk og inkludert i prisen er vel god oppfølging? I tillegg har de 30 000 frivillige som jobber for organisasjonen i tillegg til alle de ansatte..

 

Jeg har vært frivillig i AFS og vi fikk veldig god opplæring!

Lenke til kommentar

 

Ja, og det ser ut som AFS kommer best ut!! "Ja" på alle punkter :D

 

Nå må du også tenke på at det ikke bare er det som er viktig, men også oppfølging og slikt. Uansett, det visste du sikkert fra før av og jeg tviler på at noen av organisasjonene er "dårlige". :)

 

Så klart! Men at AFS har en forberedelsesleir før avreise og tre leirer i landet du skal til som obligatorisk og inkludert i prisen er vel god oppfølging? I tillegg har de 30 000 frivillige som jobber for organisasjonen i tillegg til alle de ansatte..

 

Jeg har vært frivillig i AFS og vi fikk veldig god opplæring!

 

 

Joda, jeg tror AFS har veldig god oppfølging, og jeg har hørt veldig mye bra om dem! :) Jeg bare tenkte at hvis noen andre leser det så kan det hende at de får litt feil intrykk av hva som er viktig. Forøvrig ser jo Rotary også veldig bra ut(på tabellen), men da må jo også en av foreldrene din være medlemm eller noe sånt.

Lenke til kommentar

 

Ja, og det ser ut som AFS kommer best ut!! "Ja" på alle punkter :D

 

Nå må du også tenke på at det ikke bare er det som er viktig, men også oppfølging og slikt. Uansett, det visste du sikkert fra før av og jeg tviler på at noen av organisasjonene er "dårlige". :)

 

Så klart! Men at AFS har en forberedelsesleir før avreise og tre leirer i landet du skal til som obligatorisk og inkludert i prisen er vel god oppfølging? I tillegg har de 30 000 frivillige som jobber for organisasjonen i tillegg til alle de ansatte..

 

Jeg har vært frivillig i AFS og vi fikk veldig god opplæring!

 

 

Joda, jeg tror AFS har veldig god oppfølging, og jeg har hørt veldig mye bra om dem! :) Jeg bare tenkte at hvis noen andre leser det så kan det hende at de får litt feil intrykk av hva som er viktig. Forøvrig ser jo Rotary også veldig bra ut(på tabellen), men da må jo også en av foreldrene din være medlemm eller noe sånt.

 

En av foreldrene må faktisk ikke være medlem. Der jeg bor foretrekker de faktisk om ingen i familien er medlem. Men foreldrene dine må være hostfamily for 1 eller 2 ungdommer i 3 måneder hver.

Lenke til kommentar
Er disse leirene på landsbasis(i norge og usa) eller lokale?

 

I Norge er det nasjonalt eller regionalt (alt etter om du reiser vinter eller høst). Pleier å være med rundt 25-40 på hver leir..

 

Ute i verden varierer det litt fra land til land (AFS sender ikke bare til USA, men til over 50 land i hele verden). Tror det for det meste er regionalt eller nasjonalt også - det var per region i Chile når jeg var der..

 

Kan jeg få våge å spørre om noe: HVORFOR VIL ALLE TIL USA?? Har dere ikke skjønt at det er så utrolig mange spennende land der ute? Kanskje lurt å lære noe annet enn engelsk også?

 

Ikke ta det som et angrep eller noe, jeg bare lurer..

Lenke til kommentar
Er disse leirene på landsbasis(i norge og usa) eller lokale?

 

I Norge er det nasjonalt eller regionalt (alt etter om du reiser vinter eller høst). Pleier å være med rundt 25-40 på hver leir..

 

Ute i verden varierer det litt fra land til land (AFS sender ikke bare til USA, men til over 50 land i hele verden). Tror det for det meste er regionalt eller nasjonalt også - det var per region i Chile når jeg var der..

 

Kan jeg få våge å spørre om noe: HVORFOR VIL ALLE TIL USA?? Har dere ikke skjønt at det er så utrolig mange spennende land der ute? Kanskje lurt å lære noe annet enn engelsk også?

 

Ikke ta det som et angrep eller noe, jeg bare lurer..

For meg var det i hvert fall fordi foreldrene mine var mindre skeptiske til å la meg få reise til USA enn til andre land. De ser vel på USA som et "tryggere" land enn for eksempel Chile.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått godkjennelse fra Explorius. Fått en svarslipp som må fylles ut innen sju dager. Aldri vært så nervøs før, nå må jeg enten kjøre på all the way through eller takke nei, vel vitendene om at jeg kunne blitt med på dette opplegget og sannsynligvis fått det beste året i mitt liv. Jeg har egentlig bestemt meg for å ville dra, men nå som jeg har valget foran meg begynner jeg å tvile. Ser det er avbestillingsavgifter og hele pakken. Lurer på om jeg skal krysse av på driten, 10 % av programavgiften. Selv om jeg aldri ville sagt nei rett før sommeren, enten drar jeg eller ikke. :whistle:

 

Mitt livs vanskeligste/største valg? Hvertfall til nå.

Lenke til kommentar
Er disse leirene på landsbasis(i norge og usa) eller lokale?

 

I Norge er det nasjonalt eller regionalt (alt etter om du reiser vinter eller høst). Pleier å være med rundt 25-40 på hver leir..

 

Ute i verden varierer det litt fra land til land (AFS sender ikke bare til USA, men til over 50 land i hele verden). Tror det for det meste er regionalt eller nasjonalt også - det var per region i Chile når jeg var der..

 

Kan jeg få våge å spørre om noe: HVORFOR VIL ALLE TIL USA?? Har dere ikke skjønt at det er så utrolig mange spennende land der ute? Kanskje lurt å lære noe annet enn engelsk også?

 

Ikke ta det som et angrep eller noe, jeg bare lurer..

 

Jeg fikk ikke lov av mamma til og dra til et land i sør Amerika, og deler av europa. selv om jeg prøvde masse, maste skikkelig. puss at jeg må ha året godkjent, og da er det lettere og stå i fag når man kan språket sånn halveis.. jeg er heller ikke så super god i engelsk at det gjør noe.

men jeg falt for canada, isteden for USA..

Lenke til kommentar
Kan jeg få våge å spørre om noe: HVORFOR VIL ALLE TIL USA?? Har dere ikke skjønt at det er så utrolig mange spennende land der ute? Kanskje lurt å lære noe annet enn engelsk også?

 

Så er vi igang igjen. Har ikke noe med at "ALLE VIL TIL USA". Det har med egne interesser, og drømmer å gjøre. Jeg har aldri vurdert et annet land enn USA, for det interesserer meg ikke rett og slett. Kudos til de som faktisk drar til Argentina, eller Venzuela eller andre sånne land, men hos meg har det aldri vært på tanken engang.

 

Og jeg er lei av alle angrepene vi får fordi vi velger USA. Kan ikke folk bare respektere det? At vi drar til landet vi har drømt om altså.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig veldig godt at folk drar til USA! Det er det landet vi alltid hører om og der ting "skjer". Det er billig, det meste er stort og det er mye å gjøre. Noen kjenner seg kanskjke litt tryggere i et land som ikke er helt annerldes fra Norge. Engelsk er et språk som de fleste behersker greit, og det gjør det litt lettere. Men som Martin sier så har han aldri tenkt på noe annet. Slik tror jeg det er for en del andre og.

 

Og Martin, ro ned litt da :p Gringochileno sier jo at det ikke er et angrep...

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Valget stod for meg mellom 3 land. Favoritten England, USA og Spania.

 

England pga fotballen og det at jeg har reist gjennom mye av landet før, og liker landet.

USA pga de store kontrastene, og fordi jeg vil vite mer om landet og kulturen enn tv og pc lar meg få vite.

 

Spania pga landet og jeg var interessert i å lære språket.

 

Falt til slutt for USA istedet for UK rett og slett pga kulturen og forskjellene mellom norge og usa. Tror det vil gi meg mer enn 1 år i england.

Lenke til kommentar
Og Martin, ro ned litt da :p Gringochileno sier jo at det ikke er et angrep...

 

Men greia er at jeg oppfatter det som et angrep når han er nødt til å stille spørsmålet med caps-locken på. Det oppfattes sint og skrikende, noe som irriterer meg, spesielt på et spørsmål som dette. Hvor man vil reise er helt individuelt, og drar man til USA, så har man en grunn til det, trenger ikke å skrive en lang greie om hvorfor man velger usa.

 

Det er drømmen min, enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...