Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg uttale meg om noe jeg ikke har peiling på, men det er logisk at organisasjoner som sender færre studenter, har bedre oppfølging. Derfor valgte jeg å reise med Explorius. Speak var også et alternativ jeg vurderte. EF sender ned over 200 studenter hvis jeg ikke har lest feil, og dermed har de dårligere oppfølging per elev.

Hence dårligere erfaringer. :)

Lenke til kommentar
no helde eg på å skrive det brevet, men det blir bare tull :ermm:

ka skreiv dokke i breva? kor mykje bør en skrive?

Afs?

Isåfall svare på alt, og skrive mye om hvordan du ser på skolen, venner, familie.

Jepp og vær ærlig på en positiv måte :)

om du tenker på lengde, så skrev jeg litt over en A4 side skriftstr. 12

Lenke til kommentar

Afs?

Isåfall svare på alt, og skrive mye om hvordan du ser på skolen, venner, familie.

Jepp og vær ærlig på en positiv måte :)

om du tenker på lengde, så skrev jeg litt over en A4 side skriftstr. 12

Jeg for min del skrev 2, kommer an på hvor mye du vil si.

Lenke til kommentar

Afs?

explorius, takk for alle svar :) får sjå om eg får gjort det snart

Lenke til kommentar

Tenk nøye gjennom hva du skriver. Selv skrev jeg nesten tre sider - alt jeg skrev virket relevant da jeg sendte det inn, og jeg trodde jeg var fornøyd - hvor jeg skrev om hverdagen min, familien, skole, hobbyer og mine forventninger til utvekslingsåret og vertsfamilien. Ble ikke så ille, egentlig, og de som leste det ga positiv respons. Dog etter kort tid begynte jeg å få mareritt om det. Hadde grusom følelse angående brevet hele resten av året, og det viste seg etterhvert at en av grunnene til at min første vertsfamilie ombestemte seg før jeg dro var at de tok en nærmere kikk på brevet, og fant ut at de hadde gjort en feil (ja, da steg jo selvtilliten angående året skikkelig.). Heldigvis hadde jeg bedre hell med den familien jeg har nå, og ville ikke byttet dem vekk for noe.

Uansett, poenget er at det er viktig å være kritisk til det du putter i brevet, fatt deg helst i korthet, og vær rett på sak.

Lenke til kommentar
Beate: Hvor langt videre er du kommet i prosessen? I dette øyeblikk sender jeg karakterer, bilde av meg selv og studentprofil inn til Kathrine. Tar det lang tid før jeg kommer videre, tror du?

Har du blitt godkjent ennå? Jeg reiser også med explorius og jeg har fått den "store" søknaden på nett. Hvis ikke du er godkjent så får du snart et brev av kathrine der du får vite om du er tatt opp til programmet eller ikke.. Men det skal ikke ta så lang tid =)

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar
Beate: Hvor langt videre er du kommet i prosessen? I dette øyeblikk sender jeg karakterer, bilde av meg selv og studentprofil inn til Kathrine. Tar det lang tid før jeg kommer videre, tror du?

Nå kommer din første regning i posten ;)

Jeg er kommet til det stadiet, tror det neste steget er en bønsj med papirer du får til sendt i posten, som skal fylles ut.

Lenke til kommentar
Tenk nøye gjennom hva du skriver. Selv skrev jeg nesten tre sider - alt jeg skrev virket relevant da jeg sendte det inn, og jeg trodde jeg var fornøyd - hvor jeg skrev om hverdagen min, familien, skole, hobbyer og mine forventninger til utvekslingsåret og vertsfamilien. Ble ikke så ille, egentlig, og de som leste det ga positiv respons. Dog etter kort tid begynte jeg å få mareritt om det. Hadde grusom følelse angående brevet hele resten av året, og det viste seg etterhvert at en av grunnene til at min første vertsfamilie ombestemte seg før jeg dro var at de tok en nærmere kikk på brevet, og fant ut at de hadde gjort en feil (ja, da steg jo selvtilliten angående året skikkelig.). Heldigvis hadde jeg bedre hell med den familien jeg har nå, og ville ikke byttet dem vekk for noe.

Uansett, poenget er at det er viktig å være kritisk til det du putter i brevet, fatt deg helst i korthet, og vær rett på sak.

Fikk du vite hvorfor de ombestemte seg? Var det noe spessielt i brevet som gjorde at de ombestemte seg? Noe spess du skrev ell no?

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde allerede vært i kontakt med dem noen dager da de ombestemte seg. De ville ikke si helt grunnen, men jeg vet at det var en kombinasjon av noe i brevet, og det at jeg hadde nevnt ordet 'wicca' tre ganger i min norske blogg som kun mine venner som kjenner meg godt leser. (familien hadde funnet linken - uvisst hvordan - og fått en google-oversettelse som fikk alt til å høres feil ut.). De ville ikke ha noe okkult i huset sitt, og de forsto ikke at det kon var en intern spøk blant mine nære venner. Så vær forsiktig med det også. Mange amerikanere er veldig nysgjerrige, og det er få grenser på hva de kan finne ut dersom det ligger på nettet - uavhengig hvilket språk. Brant meg veldig på det, så nå må man ha invitasjon til å komme inn på alle slike sider jeg har, selv om det er helt ufarlige ting som står der. Mitt tips er: vær forsiktig.

Som sagt sa de aldri hva i brevet som fikk begeret til å tippe. Er nå i ettertid glad det gikk galt med dem, men det er jo alltid leit når slikt skjer. Er faktisk ei venninne av meg som bor hos den familien nå (hun spurte meg om hvorfor jeg kjente vertsmoren hennes på facebook - og det før noen fortalte meg at de hadde ombestemt seg. Jeg prøvde nemlig å snakke med dem for å løse det.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...