Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å fyller ut litt søknadspapirer nå. Ser passet mitt utgår når (visst jeg drar) jeg er i USA, burde jeg anskaffe et nytt et å registrere i søknadspapirene eller?

 

Og en ting til, de spør hvor mange år man har studert engelsk og fremmedspråk, gjelder det da for de årene man har gjennomført til nå, eller er det slik at f.eks. papirene ikke sendes før i sommerfereien eller noe og da har man jo gjennomført enda et år her på VGS?

 

På slike "seriøse" ting er jeg nødt til å få alt inn med teskje, ting står ikke konkret nok ^^.

Lenke til kommentar

Ja såklart må du ha nytt pass da. Husk at du også skal reise hjem, og du kan ikke reise på ugyldig pass. hos YFU var normen at passet skulle være gyldig i ca 6 måneder etter at du kommer hjem, mitt ville bare vare gyldig i 5 mnd men det ville ikke være noe problem.

 

Men som sagt, hvis det går ut mens du er der må du skaffe nytt som vil være gyldig hele oppholdet, samt hjemreise.

 

Hvis jeg husker rett så tok jeg til og med det året med engelsk jeg holdt på med, da jeg ville ha fullført x mange år før jeg dro :)

Lenke til kommentar
Jeg personlig er veldig fristet av de lange flotte strendene i Calironia :)

 

Glem det... 99% av alle som havner/søker i California blir boende langt borte fra "de lange flotte solstrendene". California er en stor stat, og et fåtall blir altså boende nære strender.

 

Søk over hele USA og få en familie som passer deg, ikke for at du skal få best mulig klima. Om du absolutt skal søke region/stat, så er sørstatene varme ganske så lenge. Begynner å bli kaldt her i Georgia nå, men er rundt 15 grader midt på dagen.

 

Venligst, som andre sier, hvis du skal pøse ut sånne ting (99% kommer langt fra strendene) så vær så snill å begrunn det.

 

Anbefaler å søke over hele landet, jeg også. Da, som sagt at det er større sjangse for at de vil finne en familie til deg som passer akkurat deg. Derimot skjønner jeg godt at du vil velge stater med godt klima, og det er ingenting i mot det. Kanskje er det mulighet for deg å velge region eller landsdel? f.eks. Vest, Midt eller Sør? Det husker jeg at man kunne be om hos YFU hvis man smilte søtt. Eller rett og slett velge 5 stater med varmt klima. Men som sagt, det er mange som bor langt fra strender, noe som jeg gjorde. Jeg bodde i Pennsylvania, og det var vel 6 timer til nermeste strand. Det var fortsatt rundt 40 grader om sommeren, og det var mange fantastisk fine kulper å bade i, med sand osv.

 

Så ikke fortvil, mest sannsynligvis er det noe du liker uansett hvor du kommer :)

Lenke til kommentar
Hei folks!

i'm in oz now, and i just wondered if the rules are as strict in the US is as here. For her kan vi ikke overnatte hos venner eller noe uten at foreldrene har et såkalt blue card (beskytter folk mot pedofile osv). SKikkelig kjipt, for det er ikke lett å komme seg rundt her, og er nesten avhenging av å overnate for å gjøre noe. Men familien er super, så jeg har det fint :) Heller ikke noe drikking. Og en c eller mer i alle fag.

 

OZ? :)

 

glad jeg kom over denne siden :)

 

såå, har søkt med AFS nå (jippi!), venter på svar. Hva er det neste i prosessen?

 

Neste er å vente på svar, eventuelt neste; komme på intervju, fylle ut papirer, vaksiner, vente på familie, dra til Oslo for å få visum, vente på den store dagen og *vips* så skal du reise :)

Lenke til kommentar

Hmm, sier man det. Ja man burde belage seg på at reglene for utvekslingselever i USA osv kan være litt annerledes enn hva man er vant til hjemme. De første halve året mitt fikk jeg nesten ikke lov til å gå ut alene, og innetiden var halv 8 på kvelden. Norge er nok et nokså liberalt land, og min organisasjon sa at man burde "følge normene til det landet du reiser til". Dvs at venninnen min som dro til Argentina var mye ute på fester, hadde mange kjærester osv mens jeg måtte gå i kirken to ganger i uken og være inne halv 8 :)

Lenke til kommentar
Og du slenger med leppa igjen..

 

Hva er det du prater om lille trønder? Slenger med leppen fordi jeg spør om statistikk?

Tror du må roe deg et par hakk ned, slik at andre i tråden kan få lov til å si sine meninger.

 

2 av de 4 jeg kjenner som har kommet til California kom ved stranden, noe som er 50 %. Dette

betyr selvsagt ikke at det er så mange som kommer ved stranden, men at det finnes muligheter for at man kommer dit.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar
Og du slenger med leppa igjen..

 

Hva er det du prater om lille trønder? Slenger med leppen fordi jeg spør om statistikk?

Tror du må roe deg et par hakk ned, slik at andre i tråden kan få lov til å si sine meninger.

 

2 av de 4 jeg kjenner som har kommet til California kom ved stranden, noe som er 50 %. Dette

betyr selvsagt ikke at det er så mange som kommer ved stranden, men at det finnes muligheter for at man kommer dit.

 

Og med tanke på fordelingen av mennesker i California er det uten tvil flere som bor ved kysten, og om mann ikke kommer PÅ en strand er sjansene for at det er en strand i nærheten store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...