Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Kompaktkamera?

 

Canon IXUS 80 IS anbefales på det sterkeste. Jeg betalte $210 for det her i USA, og det koster noen kroner mer i Norge.

Men hvordan er det med ladinga av kameraet da? Bruker ikke amerikanerne en annen styrke watt og annet støpsel enn oss her hjemme i Norge? Altså visst man har med seg elektriske apparater eller f.eks. tar med et kamera kjøpt i USA hjem igjen.

 

Jeg har blitt kontaktet og skal på intervju ganske snart forresten :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo igjen!

 

Jeg har nå fått JA, av Explorius om å få reise med dem til USA 09/10:P

Må si jeg gleder meg til prosessen videre. Hører jeg får en del sider å skrive på.

Det største spørsmålet jeg må begynne å tenke på, er hvilken stat jeg skal søke om å få komme til.

Så... Er det noen av utvekslingsstudentene i år/tidligere som kan dele erfaringer med noen av statene?

Jeg personlig er veldig fristet av de lange flotte strendene i Calironia :)

Har for øverig lyst til å teste ut ett anerledes klima enn det vi har i Norge, helst varmere.

Er det noen som kan komme med noen fornuftige innspill, anbefalinger eller liknende så hadde det vert fint?

 

På forhånd takk for alle svar :)

Endret av mro_lfc
Lenke til kommentar
Jeg personlig er veldig fristet av de lange flotte strendene i Calironia :)

 

Glem det... 99% av alle som havner/søker i California blir boende langt borte fra "de lange flotte solstrendene". California er en stor stat, og et fåtall blir altså boende nære strender.

 

Søk over hele USA og få en familie som passer deg, ikke for at du skal få best mulig klima. Om du absolutt skal søke region/stat, så er sørstatene varme ganske så lenge. Begynner å bli kaldt her i Georgia nå, men er rundt 15 grader midt på dagen.

Lenke til kommentar

Og du slenger med leppa igjen..

 

Selvfølgelig er det ikke 99%, men du regner med du skjønner poenget mitt. Mange tror (ikke nødvendigvis mro_lfc) at California er full av storbyer og masse sandstrender, men realiteten er at de fleste havner i mindre tettsteder utenfor de store byene. Mange hanver til og med ute på landsbygda nær grensen til Nevada fks.

Lenke til kommentar

Slang han med leppa der? Jeg lurte på det samme, selv om jeg ikke følte behov for å kverulere. Synes det er du som slenger med leppa for det meste og "kan" alt som er å vite om emnet utvekskling i utlandet. Du skriver alltid som om du slengte ut fakta du ikke engang trenger å begrunne. :/

 

Uansett, i morgen sendes studentprofil, karakterer og bilde inn til Kathrine i Explorius. :D

Lenke til kommentar

Ja, han slenger med leppa, som han har gjort i flere måneder nå. Om du har lest tråden, så vet du hva jeg mener.

 

Om du mener jeg slenger med leppa, så la gå.. Jeg gjengir det jeg leser, og har lært. Værre enn det er det ikke. Det har ingenting med hva jeg kan eller ikke. Når folk spør, så må jeg få svare, og jeg svarer da det samme som folk sa til meg.

 

Ja, jeg innrømmer at jeg hadde samme plan først. Om du leser den første siden på denne tråden, så hadde jeg spørsmål om akkurat det samme. Jeg drømte om en familie rett utenfor LA og blablabla. Men jeg lærte fort at det er ikke slik det fungerer, og det er grunnen til at jeg sier dette gang på gang.

 

Og ja, jeg mener jeg kan mye nå, etter å ha lest så mye jeg kan om dette i nesten 3 år nå. Det eneste jeg ikke kan si nok om, er hvordan andre organisasjoner enn Speak handler, og greier hva gjelder stipend.

Lenke til kommentar

Om dere vil ha en varm plass, og dere vil ha god mulighet for og komme til et kystområde med strender, ville jeg søkt statgaranti i Florida. Florida er en stor stat, med lite variert terreng central og sør er vell så og si det samme, flatt og sumpete, menst de har vell noe fjell i nord. Sjangsen for at du havner i Central Florida eller south Florida er vell det beste for deg. Fleste utvekslingstudentene er i Central Florida, vet ikke om noen i South Florida eller i North. Uansett er det varmt omtrent overalt, eneste du kan bomme på er om du kommer i Nord Florida. men ver forberedt på og komme til tettbygde områder, skolene er store og det er vanligvis 2 eller 3 lunsjer, så dvs at er du sjenert og ikke tør og gå bort til folk og snakke etc, bør du heller se en annen vei for og få et bra år. De fleste har sine kjerne "gjenger" og du må ta initaiv selv for skolene er ikke alltid like flinke til og vise frem deg som utvekslingselev, spesielt med så mange elever.

 

Jeg har vert innom 2 skoler, en pga den skolen jeg egentlig skulle på ikke ville godta meg til og starte med pga noe tull med papirene, men som gikk i orden til slutt så jeg fikk flytta dit. dvs at jeg slapp og kjøre 45min til skolen hver morning, men alt i alt. Florida er en stat med masse og by på, ikke så mye fint og se i Central Florida, men mye og gjøre i og med at du har Universal Studios parken og Disney Land.

 

skolesystemet til Florida er i seg selv ganske tregt, og kommer du hit må du ta en Engelsk test før du får begynne på skolen. Så karakteren din i Engelsk bør vell helst vere en 4'er, eller noe i den dur.

 

Jeg hadde ikke statgaranti, men vil tro at om du tar garanti er det større sjangs for at du får en bra opplevelse i Florida enn i California i og med at de har muye større fjellområdet. Er kun Miami området som har fint hav, Central Florida ser du ingenting og en hai kan vere 2 cm ifra deg, dermiot er sjangsen for hai angrep så liten at det ikke er noe stress.

Endret av Thoren
Lenke til kommentar
men ver forberedt på og komme til tettbygde områder, skolene er store og det er vanligvis 2 eller 3 lunsjer, så dvs at er du sjenert og ikke tør og gå bort til folk og snakke etc, bør du heller se en annen vei for og få et bra år.

 

Vi har 1200 elever, og 4 lunsjer. Hva har det med det å være sjenert å gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis du vil komme til en varm stat, kan Alabama virkelig anbefales! Det begynne å bli litt kjøligere nå, men man kan fortsatt gå med shorts og t-skjorte midt på dagen. Jeg er virkelig glad for at jeg havnet i Alabama (søkte over hele Usa) og folkene her er kjempehyggelige!

 

Min skole har ca. 500 studenter, men vi har likevel 4 forskjellige lunsjer. Det er en del sære folk her (rednecks osv.), men det er bare sånn det er! Du vil finne sære folk uansett hvor du drar. Anbefaler også å joine en sport når du kommer hit! Jeg har nettopp joinet soccer og jeg rett og slett elsker det! Man får også lettere venner hvis man joiner en sport.

Lenke til kommentar

Hei folks!

i'm in oz now, and i just wondered if the rules are as strict in the US is as here. For her kan vi ikke overnatte hos venner eller noe uten at foreldrene har et såkalt blue card (beskytter folk mot pedofile osv). SKikkelig kjipt, for det er ikke lett å komme seg rundt her, og er nesten avhenging av å overnate for å gjøre noe. Men familien er super, så jeg har det fint :) Heller ikke noe drikking. Og en c eller mer i alle fag.

Lenke til kommentar
Hei folks!

i'm in oz now, and i just wondered if the rules are as strict in the US is as here. For her kan vi ikke overnatte hos venner eller noe uten at foreldrene har et såkalt blue card (beskytter folk mot pedofile osv). SKikkelig kjipt, for det er ikke lett å komme seg rundt her, og er nesten avhenging av å overnate for å gjøre noe. Men familien er super, så jeg har det fint :) Heller ikke noe drikking. Og en c eller mer i alle fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...