Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Oi, oi, oi.. jeg fikk nettopp e-post fra Kathrine i explorius. At siden jeg skal evt dra til Australia så kan det hende at jeg ikke får skoleåret godkjent, noe som er veldig dumt. For programmet der er at det bare er i 9 mnd, altså fra midten av juli, til mars/april, hvor 2 mnd er sommerferie altså i Desember/Januar.. men siden skoleåret er så kort kan det være vanskelig å få året godkjent. Og da får jeg jo heller ikke Stipend..

 

Men jeg skal snakke med en på skolen, få ordnet opp i dette som ei anna gjorde, Ho fikk ordnet det slik at ho tok eksamen i noen fag etter at ho kom hjem så håper det funker for meg å, ellers blir det vel USA på meg. Men men, hadde gledet meg til Australia, men jeg får se.. Skal snakke med han i morra...

 

Det som er at det har ikke vært noe problem for de som bor i Sverige for de får ikke godkjent året uansett hvor de drar. Men siden dette er det første året explorius Norge sender studenter til Australia var det litt sånn. men men.. åå håper det går!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marius: Kanskje High School sikter til USA mens studieår sikter mer generelt.

 

High school year er det man velger i videregående hvis man skal ha det tellende. Studieår vet jeg ikke helt hva går ut på, men tenker du på ntradisjonell utveksling til et hvilket som helst land i vg2 er det high school year det kalles, selv om f.eks det ikke heter high school, men gymnasium i tyskland.

 

Det høres riktig ut. Fikk svar fra EF i dag. Er det andreklasse i utlandet man vil ta, så er det Ef High School man velger:)

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi.. jeg fikk nettopp e-post fra Kathrine i explorius. At siden jeg skal evt dra til Australia så kan det hende at jeg ikke får skoleåret godkjent, noe som er veldig dumt. For programmet der er at det bare er i 9 mnd, altså fra midten av juli, til mars/april, hvor 2 mnd er sommerferie altså i Desember/Januar.. men siden skoleåret er så kort kan det være vanskelig å få året godkjent. Og da får jeg jo heller ikke Stipend..

 

Men jeg skal snakke med en på skolen, få ordnet opp i dette som ei anna gjorde, Ho fikk ordnet det slik at ho tok eksamen i noen fag etter at ho kom hjem så håper det funker for meg å, ellers blir det vel USA på meg. Men men, hadde gledet meg til Australia, men jeg får se.. Skal snakke med han i morra...

 

Det som er at det har ikke vært noe problem for de som bor i Sverige for de får ikke godkjent året uansett hvor de drar. Men siden dette er det første året explorius Norge sender studenter til Australia var det litt sånn. men men.. åå håper det går!

 

Skal til New Zealand med explorius, rådgiveren min sa at det sikker var mulig å ta litt fag som privatist for å få dekket de timene jeg ikke får, men jeg vet jo ikke hva din sier da, hadde vært bra å få gå den siste terminen også da:)

Litt kipt å ikke få stipend, er ganske dyrt å dra til Australia/New Zealand uten.

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi.. jeg fikk nettopp e-post fra Kathrine i explorius. At siden jeg skal evt dra til Australia så kan det hende at jeg ikke får skoleåret godkjent, noe som er veldig dumt. For programmet der er at det bare er i 9 mnd, altså fra midten av juli, til mars/april, hvor 2 mnd er sommerferie altså i Desember/Januar.. men siden skoleåret er så kort kan det være vanskelig å få året godkjent. Og da får jeg jo heller ikke Stipend..

 

Men jeg skal snakke med en på skolen, få ordnet opp i dette som ei anna gjorde, Ho fikk ordnet det slik at ho tok eksamen i noen fag etter at ho kom hjem så håper det funker for meg å, ellers blir det vel USA på meg. Men men, hadde gledet meg til Australia, men jeg får se.. Skal snakke med han i morra...

 

Det som er at det har ikke vært noe problem for de som bor i Sverige for de får ikke godkjent året uansett hvor de drar. Men siden dette er det første året explorius Norge sender studenter til Australia var det litt sånn. men men.. åå håper det går!

 

Skal til New Zealand med explorius, rådgiveren min sa at det sikker var mulig å ta litt fag som privatist for å få dekket de timene jeg ikke får, men jeg vet jo ikke hva din sier da, hadde vært bra å få gå den siste terminen også da:)

Litt kipt å ikke få stipend, er ganske dyrt å dra til Australia/New Zealand uten.

 

Hehe.. Kathrine nevnte deg faktisk i e-posten x) Hehe.. Men jeg skal snakke med skolen i morra om dette.. Bare håper at jeg også kan gjøre det.. Men du skal vel ikke ha vanlig skole etter at du er ferdig med skolen i NZ? liksom du skal bare ta fag som privatist.. du MÅ ikke gå på skolen?

Ja det er egentlig ganske kjipt.. Blir vel nærmere 90 000 å dra til Australia for meg.. og uten stipendet. da blir det vel USA kan jeg tenke meg x)

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi.. jeg fikk nettopp e-post fra Kathrine i explorius. At siden jeg skal evt dra til Australia så kan det hende at jeg ikke får skoleåret godkjent, noe som er veldig dumt. For programmet der er at det bare er i 9 mnd, altså fra midten av juli, til mars/april, hvor 2 mnd er sommerferie altså i Desember/Januar.. men siden skoleåret er så kort kan det være vanskelig å få året godkjent. Og da får jeg jo heller ikke Stipend..

 

Men jeg skal snakke med en på skolen, få ordnet opp i dette som ei anna gjorde, Ho fikk ordnet det slik at ho tok eksamen i noen fag etter at ho kom hjem så håper det funker for meg å, ellers blir det vel USA på meg. Men men, hadde gledet meg til Australia, men jeg får se.. Skal snakke med han i morra...

 

Det som er at det har ikke vært noe problem for de som bor i Sverige for de får ikke godkjent året uansett hvor de drar. Men siden dette er det første året explorius Norge sender studenter til Australia var det litt sånn. men men.. åå håper det går!

 

Skal til New Zealand med explorius, rådgiveren min sa at det sikker var mulig å ta litt fag som privatist for å få dekket de timene jeg ikke får, men jeg vet jo ikke hva din sier da, hadde vært bra å få gå den siste terminen også da:)

Litt kipt å ikke få stipend, er ganske dyrt å dra til Australia/New Zealand uten.

 

Hehe.. Kathrine nevnte deg faktisk i e-posten x) Hehe.. Men jeg skal snakke med skolen i morra om dette.. Bare håper at jeg også kan gjøre det.. Men du skal vel ikke ha vanlig skole etter at du er ferdig med skolen i NZ? liksom du skal bare ta fag som privatist.. du MÅ ikke gå på skolen?

Ja det er egentlig ganske kjipt.. Blir vel nærmere 90 000 å dra til Australia for meg.. og uten stipendet. da blir det vel USA kan jeg tenke meg x)

 

Skal gå 3. klasse, som vanlig, men de ekstra fagene blir som privatist tror jeg, for jeg skal prøve å ta de fagene jeg trenger for å få det godkjent i NZ, og så blir det noen ekstra som privatist tror jeg. Men utelukket Katrine helt å forlenge oppholdet? eller var det bare det at hun informerte om at hun skulle prate med de i sverige og sammarbeidsorganisasjonen i NZ/Australia??

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi.. jeg fikk nettopp e-post fra Kathrine i explorius. At siden jeg skal evt dra til Australia så kan det hende at jeg ikke får skoleåret godkjent, noe som er veldig dumt. For programmet der er at det bare er i 9 mnd, altså fra midten av juli, til mars/april, hvor 2 mnd er sommerferie altså i Desember/Januar.. men siden skoleåret er så kort kan det være vanskelig å få året godkjent. Og da får jeg jo heller ikke Stipend..

 

Men jeg skal snakke med en på skolen, få ordnet opp i dette som ei anna gjorde, Ho fikk ordnet det slik at ho tok eksamen i noen fag etter at ho kom hjem så håper det funker for meg å, ellers blir det vel USA på meg. Men men, hadde gledet meg til Australia, men jeg får se.. Skal snakke med han i morra...

 

Det som er at det har ikke vært noe problem for de som bor i Sverige for de får ikke godkjent året uansett hvor de drar. Men siden dette er det første året explorius Norge sender studenter til Australia var det litt sånn. men men.. åå håper det går!

 

Skal til New Zealand med explorius, rådgiveren min sa at det sikker var mulig å ta litt fag som privatist for å få dekket de timene jeg ikke får, men jeg vet jo ikke hva din sier da, hadde vært bra å få gå den siste terminen også da:)

Litt kipt å ikke få stipend, er ganske dyrt å dra til Australia/New Zealand uten.

 

Hehe.. Kathrine nevnte deg faktisk i e-posten x) Hehe.. Men jeg skal snakke med skolen i morra om dette.. Bare håper at jeg også kan gjøre det.. Men du skal vel ikke ha vanlig skole etter at du er ferdig med skolen i NZ? liksom du skal bare ta fag som privatist.. du MÅ ikke gå på skolen?

Ja det er egentlig ganske kjipt.. Blir vel nærmere 90 000 å dra til Australia for meg.. og uten stipendet. da blir det vel USA kan jeg tenke meg x)

 

Skal gå 3. klasse, som vanlig, men de ekstra fagene blir som privatist tror jeg, for jeg skal prøve å ta de fagene jeg trenger for å få det godkjent i NZ, og så blir det noen ekstra som privatist tror jeg. Men utelukket Katrine helt å forlenge oppholdet? eller var det bare det at hun informerte om at hun skulle prate med de i sverige og sammarbeidsorganisasjonen i NZ/Australia??

 

Å ja okey, så du skal ikke gå vanlige timer, sammen med de andre i klassen din, når du kommer tilbake etter påske eller i april eller no, bare ta fag som privatist? Ja jeg tror ho utelukket det helt, for ho sa at de i noen dager nå har prøvd å forlenge oppholdet med organisasjonen i Australia/NZ, men det gikk visst ikke.. Men men.. pappa skrev mail til ho igjen, han har litt peiling, men vi får vel bare vente, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Kunne du idet heletatt få året godkjent i en Australia-reise, Anna?

 

Jeg hadde jo sjukt lyst til å reise dit eller til USA, men tenkte som så at siden de starter skoleårene på nyåret, var det umulig å gjennomføre et fullt år både her hjemme og der, så jeg holdte meg til USA... Visst det er mulig med godkjent år skulle jeg jo ha vurdert det mere :p.

Og forresten, har jeg skjønt det rett visst den "totale" avbestillingsfristen til Explorius bare er 10% av programavgiften, altså ca.50 000kr for USA ~ 5000kr? Ingen av de ekstra utgiftene man tegner regnes med?

 

 

Realfag studenter

Er det noen her som har gått (eller går) skole i USA med realfag? Er egnelitg det jeg tenker mest på. Krever jo litt ekstra, både å oversette en haug med utrykk, lære disse på norsk igjen når man forstsetter VG3, og kanskje lære ting på må kunne fra VG2-pensum som man ikke lærte over i statene. Erfaringer?

Lenke til kommentar

Til Anna-E. Jeg kjenner ei som skal reise til Australia og det virker som om hu er ganske klar på at hu får året godkjent. Nå er ikke jeg helt sikker, men når man kommer tilbake tror jeg ikke det er så mye som skal til for å fortsette i 3. klasse. De tenker vel heller på at det blir "ditt"problem hvis du ikke klarer deg bra i 3. klasse. Snakk heller med "faglederene". Sankk med dem om pensum og slikt, hva du burde følge med på og lese. De kan nok gi deg et bedre svar. ;)

Lenke til kommentar
Kunne du idet heletatt få året godkjent i en Australia-reise, Anna?

 

Jeg hadde jo sjukt lyst til å reise dit eller til USA, men tenkte som så at siden de starter skoleårene på nyåret, var det umulig å gjennomføre et fullt år både her hjemme og der, så jeg holdte meg til USA... Visst det er mulig med godkjent år skulle jeg jo ha vurdert det mere :p.

Og forresten, har jeg skjønt det rett visst den "totale" avbestillingsfristen til Explorius bare er 10% av programavgiften, altså ca.50 000kr for USA ~ 5000kr? Ingen av de ekstra utgiftene man tegner regnes med?

 

 

Realfag studenter

Er det noen her som har gått (eller går) skole i USA med realfag? Er egnelitg det jeg tenker mest på. Krever jo litt ekstra, både å oversette en haug med utrykk, lære disse på norsk igjen når man forstsetter VG3, og kanskje lære ting på må kunne fra VG2-pensum som man ikke lærte over i statene. Erfaringer?

 

Jepp. Jeg kunne ha fått året godkjent, Og det kan jeg forsatt.. Må bare få snakket ordentlig med rådgiveren min. Men når man skal til Australia eller NZ, så kan man velge å reise i Januar eller når et vanlig norskt skoleår begynner, jeg tar et vanlig norsk skoleår. Men det som er at samarbeidsorganisasjonen til explorius nede i Australia ikke kan eller vil forlenge året slik at det blir 4 terminer i stedet for tre, og det er bare 9 mnd, + at nesten 2 av de mnd går til "sommerferie". Og skolen i Norge syns det blir litt for kort, men ei som skal til NZ fikk det til, så det er nok bare å ta noen fag som privatist å gå på eksamne, så det er nok bare å snakke litt ordentlig med rådgiveren så går det nok.

 

Det om avbestillingsforsikringen vet jeg ikke no om :s

 

Til Anna-E. Jeg kjenner ei som skal reise til Australia og det virker som om hu er ganske klar på at hu får året godkjent. Nå er ikke jeg helt sikker, men når man kommer tilbake tror jeg ikke det er så mye som skal til for å fortsette i 3. klasse. De tenker vel heller på at det blir "ditt"problem hvis du ikke klarer deg bra i 3. klasse. Snakk heller med "faglederene". Sankk med dem om pensum og slikt, hva du burde følge med på og lese. De kan nok gi deg et bedre svar. ;)

 

Hun reiser vel ikke med explorius gjør ho? men takk =)

Lenke til kommentar
Realfag studenter

Er det noen her som har gått (eller går) skole i USA med realfag? Er egnelitg det jeg tenker mest på. Krever jo litt ekstra, både å oversette en haug med utrykk, lære disse på norsk igjen når man forstsetter VG3, og kanskje lære ting på må kunne fra VG2-pensum som man ikke lærte over i statene. Erfaringer?

 

Lurte på det samme. Spurte FredrikUSA91 siden han har kjemi, men ikke realfag matte.

Tror Francisco har Realfag og Iverfar har hatt. Enten spør de, eller kanskje de ser dette innlegget og føler seg truffet til å tilføye noe? Men anyways her er PM'en

 

Quoter og spoiler medlingen hans siden den er ganske lang

 

Hehe har alltid tid til å svare på sånt, jeg trengte masse hjelp og snakket med veldige mange som var i USA når jeg bestemte meg for å reise i fjor

 

Jeg tar kjemi her, men det kan ikke måle seg med kjemi som vennene mine tar i 2. klasse hjemme. Her har vi ting som jeg hadde i naturfag i 1. klasse på videregående, altså om atommodellene osv. Men skal visst bli vanskeligere. Men hvis man skal ha kjemi i 3. klasse burte man ta AP Chemistry her borte, og det er vanskelig og trolig samme nivå hvis ikke høyere enn i Norge. (AP = Advanced placement = vanskeligste klassene).

 

Jeg har ikke noen matte her annet enn Personal Finance, som er mer business orientert matte, siden jeg videre skal på BI for sivil øk. for senere å jobbe med aksjer/aksjemegler. Så kan ikke si så mye om pre-calculus som er den matten du må ta for eventuellt å få godkjent R1 i Norge. Vet om folk som har det, og de syns det er greit. Du trenger bare å jobbe. Men tingen er at skolen er så veldig annerledes her borte, du trenger ikke være redd for å stryke i noe fag, de elsker utvekslingsstudenter, og det er ikke bare her, alle jeg snakker med får det veldig tilrettelagt, eneste grunnen til at du skulle bli sendt hjem pga karakterer er hvis du viser dårlig attitude, altså oppførsel, kommer for sent osv. Ingen som har gjort sitt beste har noen gang blitt sendt hjem pga karakterer. Det er ganske umulig å stryke her hvis du bare møter opp og smiler.

 

Lærer forholdet er så veldig annerledes her, og det gjelder ikke bare for utvekslingsstudenter, som vi kan dra å spise lunsj med læreren etter skolen uten at det vekker noe oppsikt. Karakterer har ikke så mye å si her som i Norge, altså du får X antall tester, du får poeng for de, og det er karakteren din, det er ikke som i Norge at læreren setter en karakter som er sum av aktivitet i timen osv. Så hvis du har 1T i Norge og har 3 eller 4, så kommer du til å klare Pre-calculus utmerket her borte. Har snakket med en som har Pre Calc nå, og han hadde 4 i 1P i Norge, og det sier jo litt.

 

Det må språket: som når jeg kom første dag og inn i kjemi var det litt vanskelig siden alle ordene er forskjellige, du vet ikke riktig hvordan du skal skille mellom f.eks compounds osv, men du lærer fort og skjønner hvilke ord det er, du kan f.eks ha med deg ordbok. Det er en gutt fra Turkmenistan på skolen vår, han går konstant rundt med ordbok, han kan holde en normal samtale om hvordan det går osv, men han sliter med å lese f.eks US History siden han ikke skjønner så veldig mange av ordene, men han klarer seg helt fint. Alt bli lagt opp etter deg, de fleste syns det er utrolig fint med utvekslingsstudenter, og du blir behandlet som du har dysleksi eller lignende Altså på en god måte. Språket blir du veeeeldig fort vant til, vet ikke hva du har i engelsk, jeg har alltid hatt 6/5, men iløpet av første måneden her borte blir du utrolig vant til språket og etterhvert så er det mer uvant å snakke norsk. Jeg klarer fortsatt å skrive norsk helt fint, men når jeg snakker er det uvant siden det er annet tonelag, og tenker ofte hvordan jeg skal formulere setningene på norsk, så du burte være med worried about norsken enn engelsken!

 

Foredrag og leksjoner er bare å glemme, du står ikke foran klassen å fremfører noe, skolen er bare ikke lagt opp sånn. Du får enkle multiple choice prøver (altså som en quiz med svar alternativer) så jeg leser ofte ikke til prøver. Hvis du allikevel skulle føle at du sliter i et fag, kan du være igjen etter skolen, lærerne er alltid igjen i klasserommet minst en time uansett så da kan du få hjelp. Du kan også bestille tutors (veiledere) som gjør at du kommer deg fort opp til en A i det faget du kanskje hadde en D i.

 

Så hvis du skal bli ingeniør, vet ikke hvilken type, men du må vel ha kjemi og r1 matte hvis jeg ikke husker helt feil, og da kan du ta enten chemistry, eller AP chemistry, honor chemistry er en mellomting. så du finner garantert kjemien du trenger for å få det godkjent i Norge, men jeg kan ikke love deg at det blir samme tingene, så du må nok jobbe litt ekstra når du kommer tilbake i Norge. Jeg tar som sagt kjemi bare for gøy, har aldri likt kjemi men her borte er skolen så lett og skolen er en del av livet ditt - du vil gå på skolen hver dag. Jeg har aldri hørt en lærer bli sur pga noen prater eller lignende i timene, du er fri til å gjøre som du vil så og si, og så lenge du leverer tingene du skal så går det bra. Og det er ikke lange stiler eller lignende, det er bare små ark. Som f.eks i US history får du et ark hvor det står 10 linjer med info fra f.eks the Civil War, og under er det 5 spm om de 10 linjene over. Det er gjort på 5minutter og vips så har du poengene og en sikker A.

 

Med matten er jeg mer selvsikker når jeg sier at R1 er som Pre-Calculus, det er veldig likt etter det jeg har fortstått. Har en venn i Cali som har PreCalc, Chemistry og physics, og han leker seg gjennom det. Og jeg er mye bedre enn han på skolen, hadde bedre karakter i samtlige fag på VG1.

 

Ble kanskje mye surr, men altså:

 

- du blir ikke sendt hjem og trenger ikke betale tilbake 40,000 så lenge du møter opp og gjør ditt beste

- pre calc er likt R1 etter det jeg har fortstått

- du vil ha 0 stress med å få godkjent kjemien din, siden du har 3 alternativer her.

 

Vil råde deg ellers til å ta study hall, som er en time hvor du sitter i et rom med andre studenter og en lærer hvor du kan få hjelp til alt du trenger. altså en arbeidstime/leksetime. De andre fagene burte du ta morsomme fag, uansett hva du tar annet enn realfag vil du trolig aldri få bruk for det i 3. klasse, altså ikke gidd å ta vanskelige klasser ,for du vil ende opp med masse lekser for ting du ikke får bruk for i 3. klasse. Ta lette fag, siden US history og engelsk er som sagt de eneste du trenger for å få godkjent + realfagene du trenger da

 

Bare å spørre om mer hvis du lurer på noe! jeg kommer til å svare på hvert eneste spørsmål du har, så lenge jeg kan svare på det.

 

Lykke til!

 

 

Hvis noen har R1 matte eller bare har lyst til å tilføye noe så bare gjør det! :D

PS: Fredrik, send meg PM eller no hvis jeg skal fjerne dette!? ;)

 

Det med at man må gå om igjen vet jeg ikke noe om.

Jeg bryr meg egentlig ikke om jeg må gå 2 om igjen. Siden kommer til å bli tøft å komme tilbake til 3klasse. Så hadde kanskje vært greit med 2 klasse igjen, istedet for å stryke på flere eksamener i tredje og må ta de opp igjen. Selv om jeg satser på 3'de

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar

Hehe, gjør ikke noe at pm'en er her, men den er ganske lang, surrete og litt skrivefeil og er kanskje vanskelig å skjønne sammenhengen, men ja, det er kanskje litt lett på skolen min. Siden utvekslingsstudenter er veldig hot her, læreren kan f.eks bare plutselig rope meg opp til "kateteret" og så kan jeg sitte der en time i god stolen å snakke med læreren om norge, europa, skolen eller bare hvordan jeg har det. Jeg syns skolene som behandler utvekslinsstudetene likt som amerikanske elever gjør feil, fordi det er ikke så lett å komme fra et annet skolesystem, med et annet språk og pensum og rett inn i den amerikanske skolen. Men fortsatt, de fleste jeg har snakket med har det ganske likt som meg, har som sagt bare kjemi av realfagene som jeg har 98% i, altså en sterk A. '

 

Men tiden jeg skrev den pmen så hadde jeg det nok litt lettere enn nå, siden nå er jeg er jeg ikke så ny lenger. Men vil fortsatt si at nivået på skolene i USA er lavere enn i Norge, noen skoler er selvfølgelig bedre enn andre. Kunne tatt mer utfordrende fag neste semester som AP klasser osv, men gidder rett og slett ikke, etter jul kommer sommer og da vil jeg bare slappe av etter skolen så planlegger å ta drivers ed, weightlifting, study hall, us history, english, sports advertisement og gym klassen (husker ikke hva den heter, bare sånn ball spill som f.eks volleyball osv). Nyt året i USA eller andre steder folkens, hvis dere ikke er spesiellt interessert i skolen ;) Jeg klarer meg fint med å ta det jeg må ta + noen spennende fag, men resten er jeg her for opplevelsen av landet - ikke for å sitte med lekser i fag jeg ikke trenger.

 

 

by the way, etter en lang krangel/krig med repen min som endte med nesten trussel om å bli sendt hjem for disrespect så må jeg dra på hawaii tur i april istedenfor februar - med explore america, anyone else?

 

francisco les kommentar på bloggen din;)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Dere som er der borte, følger dere noe med på MLS?

 

Har lyst å følge med på sesongen som starter neste år, for så å kanskje ha ett favorittlag å holde meg til i USA med tanke på AFS-året.

 

Hvilke muligheter har man i Norge for å se mest mulig MLS? SportN(Viasat) hadde rettigheter for MLS denne sesongen, men ser ikke ut som de skal vise noen av de resterende kampene.

Noen forslag?

Endret av Toska92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...