Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tobye: Du ser jo selv at det er omtrent det samme på begge to...

 

Stipendet får du ikke før du har reist, dessverre. Du kan få opp mot 60 000 i stipend, i tillegg til at du kan ofre deg og jobbe hele sommeren, og tjene 20 000 til. Da blir ikke totalsummen så dårlig likevel.

Begynner å gå lei den altvitende holdningen din nå. En forskjell på over 10000 er ikke lite hvis du går utifra prisene Tobye fant. Du som ikke får stipend bør vel hvertfall tenke litt lengre når det kommer til prisene.

Lenke til kommentar
Tror dere det går greit å melde seg på intervju med både Speak og Explorius, så etterpå bestemme seg?

 

OK jeg bare lurer for morosomheten, HVORDAN tror dere som er i USA nå amerikanerne ville utale navnet mitt (Torbjørn)? :p Kanskje jeg får kallenavn? ^^

 

Tobye hørtes jo ut som ett mulig kallenavn :p Er vel faktisk nesten vanlig som fornavn i USA, bare da skrevet Tobie..?

Lenke til kommentar

Hmm. Da sender jeg inn søknader hos begge organisasjonene.

 

Fikk ikke stipend dette året, tror de skjekker inntektene for flere år tilbake, og mine foreldre har jo nesten nettopp flytta fra hverandre. Pappa har en god jobb, men har et høøøyt lån nå så blæh, får bruke sparekontoen min og muligens jobbe litt i sommer ja :p.

 

Nja det jeg har tenkt på at jeg kanskje blir kalt har jo vært Toby(e) ja, eller kanskje TorBjørn = TB? haha xD

Endret av Tobye
Lenke til kommentar
Hmm. Da sender jeg inn søknader hos begge organisasjonene.

 

Fikk ikke stipend dette året, tror de skjekker inntektene for flere år tilbake, og mine foreldre har jo nesten nettopp flytta fra hverandre. Pappa har en god jobb, men har et høøøyt lån nå så blæh, får bruke sparekontoen min og muligens jobbe litt i sommer ja :p.

 

Nja det jeg har tenkt på at jeg kanskje blir kalt har jo vært Toby(e) ja, eller kanskje TorBjørn = TB? haha xD

 

Stipendet for i år ble sjekket utifra skattelistene for 2006, altså de tar nok for 2007 neste år. Dessuten så prioriteres stipend i 2. og 3 vgs. Når man i tillegg tar ett år i utlandet, borte fra foreldre/foresatte for man bortebostipend på 3600kr/mnd + annet stipend. Hvis man kan dokomentere at foreldre har lavere intekt/økonomiske problemer som følge av skilsmisse osv nå, enn det som står på skattelistene blir de dokumenterte intektene brukt for å regne ut stipend. Men stipendsaken for år i utlandet i 09/10 er under evaluering har jeg hørt, så mamma skal sende mail å finne ut av det, så poster jeg innlegg her når vi får svar.

Lenke til kommentar
Jeg er på AKKURAT samme sted som deg marius.

Hold meg oppdatert på hva du velger og hvordan/om du greier å overtale moren din :p

foreldrene mine er også skeptiske hehe

 

Hehe, jeg skal holde deg oppdatert :D

Fikk snakket litt om det i dag, og skal se litt mer på ef, sts osv. sine hjemmesider i morgen, MED modern. Da får hun se litt hva dette går ut på.

Men i dag kom denne også: "Jammen, er jo masse krokodiller og greier der borte vettu". Haha, nei for noe tullete fjås... Det går jo faktisk isbjørner rundt i Oslo's gater også visstnok, fortalte jeg henne da :p

Ang. hvilken organisasjon jeg velger, så tar jeg nok bare det som har plass. Virker som om de aller fleste her har hatt det kjempefint, uansett hvilken de velger.

 

Men til dere som er ute å reiser eller skal reise, hvordan finansierer dere alt sammen? Stipendet fra lånekassen er greit nok, men hva med de 30 000 lommepengene? Blir ganske heavy for meg å betale det helt selv. Får helt sikkert mye av det av foreldrene mine, men likevel.

 

Og må nesten spørre igjen... Er det for sent å melde seg på nå? Hvordan var det for dere som søkte i fjor, ble plassene fort tatt?

Lenke til kommentar

Jeg finansierte det enkelt og greit med å betale det jeg kunne selv. 1. delbetaling på 10 000 betalte jeg selv, ved å ta ut pengene jeg hadde i et fond. På de siste 3. delbetalingene delte jeg utgiftene med mine foreldre. De betalte litt mer enn meg selvfølgelig, men det gikk faktisk overraskende bra. Naturlig nok svir det i lommeboken til mine foreldre, men de klarte det. Mamma har en inntekt på rundt 240 000 (pluss at jeg har en stefar med 180 000 i inntekt), Pappa er selvstendig næringsdrivende, og har ingen fast inntekt.

 

Når programmet var finansiert, så er det en del diverse ting som også må betales. Du må til ambassaden i Oslo, og bor du ikke i nærheten, så koster det jo litt å reise. Du må muligens ta sprøyter, osv.

 

I tillegg ofret jeg min siste sommer i Norge, til å jobbe fast hele sommeren. Fikk rimelig god begynnerlønn, da jeg var over 18. Fra mai til juli tjente jeg inn over 25 000 i jobben. Der har du lommepengene mine. I tillegg vil jeg få tilsendt penger når jeg trenger det. Altså, ikke nødvendig enda :p

 

Merk, jeg fikk ikke stipend, og likevel gikk dette greit for oss.. Det jeg prøver å fortelle da, er at om du har foreldre i fast jobb, som tjener greit, ofrer sommeren din til å jobbe og i tillegg får stipend, så er du i mål på null komma niks.

 

Kall meg gjerne dust om jeg sier det er lett, men om du bryter ned utgiftene, så er det nettopp det. Lett.

 

EDIT: Er ikke for sent å melde seg på, men det burde skje nå. Det er mulig å melde seg på langt utpå nyåret, men det er mye arbeid med søkeprosessen osv. så bare kjør på så fort du får mulighet.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Takker for svar Martin :)

Det ser ut som du har jobbet ganske mye med å få til dette. Og det er helt i orden for meg også egentlig, jeg regner med at det er verdt det. Jeg jobber for tiden ved siden av skolen, så jeg skal prøve å få litt orden i økonomien min mht. utveksling neste år. Er så lett å bruke opp alle pengene på alt mulig dritt :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, det er veldig enkelt. Men du må rett og slett bestemme deg for om du vil dra eller ikke, så er det bare å spare. Droppe å kjøpe den dyre buksa til 2000,- eller en Playstation til 4000,- osv.. Det er bare å spare.

 

Toska92: Når du får familie har ingenting med når du søker å gjøre. Jeg fikk ikke familie før i juli.

Lenke til kommentar
Så usa-navn diskusjonen og tenkte litt på mitt eget etternavn: Sørenes.

"Sir Enes" og "Sore Knees" høres liksom ikke helt positivt ut:P

 

Går under navnet Toska her hjemme, men er vel ikke noe amerikansk det heller.

 

Amerikanerne sliter med å rulle tunga så de klarer ikke å uttale mange forskjellige norske navn, samt er amerikansk mye mørkere tonefall, så det er ingen som klarer å si Fredrik som vi norske skulle sagt det. Blir en veldig mørk versjon av Fred-RICK for det er to normale amerikanske navn. Etternavnet er enda vanskeligere, siden det blir jo helt annerledes, som når f.eks etternavnet mitt - Brekke, det uttales BreckI . Du kan egentlig bare gi opp å prøve å få de til å uttale navnet ditt, bare lag en amerikansk versjon og stick with that.

 

norsk navn: Fredrik Brekke

amerikansk navn: Fred-Rick Brecki

 

er litt morsomt da:P

 

i ditt tilfelle burte du bare kjøre på med Sorenes, de klarer nok å si det. ikke en gang prøv å få de til å si Ø

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Jeg lurer på det med stipend nå for siste gang. Hvis jeg får svar nå kan folk søke etter dette innlegget, men jeg gidder ikke søke etter et innlegg jeg ikke finner, Martin.

 

Dette med stipend. Det er så mye snakk om skattelister og drit. Jeg har hørt man får stipend hvis året blir godkjent, og hvis året ikke blir godkjent skal andreåret taes om igjen. Dette blir ikke aktuelt for meg. Jeg har ikke tenkt å gå om igjen. Dvs. at jeg skal få året godkjent. Og da får jeg stipend.

 

Eller? Gidder noen å klargjøre dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...