Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ha intervju i morgen om et år i USA. Blir veldig spennendes, men må si at jeg faktisk faller mer og mer for Australia. Australia er vel på mange måter ganske likt USA, men klima er jo noe for seg selv?:p Tenkte jeg skulle høre med hun fra reiseselvskapet i morgen.

 

Hvilken organsisasjon skal du reise med? Jeg skal til Australia, og drar med explorius =D

 

Jeg reiser med explorius mest sansynlig. Tror nok at jeg velger å dra til USA, det er noe spessielt over det landet :p

Hørte også at visst man reiste til Ausralia begynnte skolen i Juni ellerno?

Lenke til kommentar
Det er billigere enn å ha deg hjemme. ofte

 

Det er neppe billigere, hvertfall når det er usikkert med stipendordningen neste år. Jeg leser overalt at stipendordningen for utveksling er under evaluering, altså ikke sikkert det blir. Skal man regne ut alle kostnader for eksempel med Aspect blir det programavgift+forsikring+avbest.forsikring=65000, visum, vaksiner, legebesøk, reiser til intervjusted osv= ca. 5000 + minst 30000 i lommepenger-

 

Billigere enn å ha deg hjemme vet jeg nå ikke, men med stipend blir det jo bedre. Og husk, er du vant til å jobbe og tjene ett sted mellom 1000-5000 i mnd mister du den intekten det året siden du ikke kan jobbe der

Lenke til kommentar

 

Jeg reiser med explorius mest sansynlig. Tror nok at jeg velger å dra til USA, det er noe spessielt over det landet :p

Hørte også at visst man reiste til Ausralia begynnte skolen i Juni ellerno?

 

Ja okey.. Hehe. Ja, helt klart noe spessielt med USA, men skal studere der senere xD

 

Hmm, ja kan nok stemme det, de har jo ikke Vinterferie som vi har sommerferie, men tror de har fri sånn i hele januar eller noe.! Hehe

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å melde meg på intervju nå! :D

 

Men er usikker på hvilken organisasjon jeg skal velge... Tenker på Speak, Aspect og Explorius. Speaks programavgif er på 63k, og Camp i New York er ikke inkludert, Aspect ligger vel på 59k, og jeg er ikke sikker på hvordan det er med camp NY. Explorius derimot har rimesligst pris på rundt 50k, og de har inkuludert camp i New York, dessuten liker jeg opplegget hvor de behandler studenten som en person, ikke et nummer (det gjør vel Speak også).

Men det jeg reagerte på med Explorius, er at nettsiden ikke virker så proffesjonelt laget og holder "firmastandard". Jeg legger merke til skrifefeiler, og formuleringer og setningsoppbygninger som ... som ikke har det preget som de store aktørene. Dessuten står det at de sender 65 elever til statene et sted, og 100 elever på en annen. Så visst noen har reist med de så hadde det vært flott om dere kunne gi noen erfaringer? ER jeg i trygge hender av lang erfaring og proffesjonalitet hos dem, og vil få en god opplevelse? :p

 

Speak og Aspect (hos sistenevnte skjønner jeg ikke hvorfor de har uklikkelige " << Start < Forrige Neste > Slutt >> " på enden av sidene) har litt ryddigere og oppklarende sider, men har til gjengjeld dyrere priser. 13 000 er ikke småpenger, og camp i NY hadde vært kjempedigg.

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å melde meg på intervju nå! :D

 

Men er usikker på hvilken organisasjon jeg skal velge... Tenker på Speak, Aspect og Explorius. Speaks programavgif er på 63k, og Camp i New York er ikke inkludert, Aspect ligger vel på 59k, og jeg er ikke sikker på hvordan det er med camp NY. Explorius derimot har rimesligst pris på rundt 50k, og de har inkuludert camp i New York, dessuten liker jeg opplegget hvor de behandler studenten som en person, ikke et nummer (det gjør vel Speak også).

Men det jeg reagerte på med Explorius, er at nettsiden ikke virker så proffesjonelt laget og holder "firmastandard". Jeg legger merke til skrifefeiler, og formuleringer og setningsoppbygninger som ... som ikke har det preget som de store aktørene. Dessuten står det at de sender 65 elever til statene et sted, og 100 elever på en annen. Så visst noen har reist med de så hadde det vært flott om dere kunne gi noen erfaringer? ER jeg i trygge hender av lang erfaring og proffesjonalitet hos dem, og vil få en god opplevelse? :p

 

Speak og Aspect (hos sistenevnte skjønner jeg ikke hvorfor de har uklikkelige " << Start < Forrige Neste > Slutt >> " på enden av sidene) har litt ryddigere og oppklarende sider, men har til gjengjeld dyrere priser. 13 000 er ikke småpenger, og camp i NY hadde vært kjempedigg.

 

 

Alle som sender utvekslingsstudenter er gode organisasjoner. Men noen ganger kan det komme klabb og babb. Da må man snakke med områderepresentanten man har og sånt. Men som regel går alt bra! Priser blir nok det samme med alle organisasjonene og jeg kan ikke uttale meg om mine erfaringer siden har ikke dratt enda. Jeg har søkt med EF og hittil har det gått bra (3x bank i bordet) Du må bare søke i vei, dette kommer til å gå så bra.

Jeg vet enda ikke om jeg skal begynne med Realfag der nede, men må gjøre det hvis jeg skal komme inn på NTNU.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å melde meg på intervju nå! :D

 

Men er usikker på hvilken organisasjon jeg skal velge... Tenker på Speak, Aspect og Explorius. Speaks programavgif er på 63k, og Camp i New York er ikke inkludert, Aspect ligger vel på 59k, og jeg er ikke sikker på hvordan det er med camp NY. Explorius derimot har rimesligst pris på rundt 50k, og de har inkuludert camp i New York, dessuten liker jeg opplegget hvor de behandler studenten som en person, ikke et nummer (det gjør vel Speak også).

Men det jeg reagerte på med Explorius, er at nettsiden ikke virker så proffesjonelt laget og holder "firmastandard". Jeg legger merke til skrifefeiler, og formuleringer og setningsoppbygninger som ... som ikke har det preget som de store aktørene. Dessuten står det at de sender 65 elever til statene et sted, og 100 elever på en annen. Så visst noen har reist med de så hadde det vært flott om dere kunne gi noen erfaringer? ER jeg i trygge hender av lang erfaring og proffesjonalitet hos dem, og vil få en god opplevelse? :p

 

Speak og Aspect (hos sistenevnte skjønner jeg ikke hvorfor de har uklikkelige " << Start < Forrige Neste > Slutt >> " på enden av sidene) har litt ryddigere og oppklarende sider, men har til gjengjeld dyrere priser. 13 000 er ikke småpenger, og camp i NY hadde vært kjempedigg.

 

Så bra =D selvom du drar på intervju trenger du ikke å reise, så det er bare å melde seg på, for du har tenke tid på deg, og intervjuet er vel egentlig veldig mye informasjon osv ;D

 

Det med at hjemmesiden har stavefeil osv er vel for det mest sannsynlig er en svenske som har laget det siden explorius er opprinnelig svensk. de har holdt på 7 år i sverige men begynte først opp i norge i fjor vinter. Men organisasjonen har lang erfaring, i og med at "sjefen" har vært direktør eller hva det er i en annen organisasjon i mange år. men bestemte seg for å stifte ett nytt ett, og ta bort de feilene den organisasjonen hadde!. Og ettersom jeg var i personlig intervju med daglig leder virket det som om alt virket veldig greit og profosjonelt. hun har bodd mange år i Usa, osv osv..

 

Så selvom det er skrivefeil osv på sidene syns jeg ikke du skal bry deg så mye om de, hvis det er explorius du mest har lyst til å reise med =D

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar

Hmm. Hørest fint ut. :)

 

Men GreVeen, mener du at prisene vil bli ca. de samme uansett? Hvordan da egentlig? Er det noe jeg har oversett her? Ja forresten, jeg SKAL ha realfag, og blandt de bloggene og personene jeg har lest/snakka med som har vært/er utveklingsstudent, har ingen hatt realfag, så regner med at skolen blir litt hardere for meg og ikke like mye fritid osv =). Det skal nok gå bra, men jeg tror jeg vil ha med bøker hjemme fra Norge, da jeg er redd for å henge etter på 3.klasse pensum her hjemme igjen.

Lenke til kommentar

kva for noken sporta er der i tillegg til volley, svømming, fotball og football?

er volleyball og svømming på et høgt nivå??

men dokke som har matte, er det omtrent sånn som heime? at en bruka masse kalkulator eller data og sånn?

eller er det meir hoderekning og må kunne gangetabellen og sånt? gadd aldri heilt å lære meg den :innocent:

Lenke til kommentar
Hmm. Hørest fint ut. :)

 

Men GreVeen, mener du at prisene vil bli ca. de samme uansett? Hvordan da egentlig? Er det noe jeg har oversett her? Ja forresten, jeg SKAL ha realfag, og blandt de bloggene og personene jeg har lest/snakka med som har vært/er utveklingsstudent, har ingen hatt realfag, så regner med at skolen blir litt hardere for meg og ikke like mye fritid osv =). Det skal nok gå bra, men jeg tror jeg vil ha med bøker hjemme fra Norge, da jeg er redd for å henge etter på 3.klasse pensum her hjemme igjen.

 

Samme her, tror året i usa kommer til å gå greit men når jeg kommer hjem da blir det nok værre.

En ting jeg lurte på. Hvis man får året godkjent i usa kan man gå 2 klasse om igjen i Norge? Uten å betale noe elns.

Og hva om man starter på 3'de men syntes det blir for vanskelig, kan man bytte/søke til 2'dre igjen?

Lenke til kommentar

Hmm...

Lurer litt på hvordan jeg skal presantere meg selv. "Hey! My name is Torbjørn =D"

Altså jeg har da et så vanskelig navn ^^. Hva tror dere? :p

 

Samler prisene litt for å få oversikt:

 

Speak:

- 63 350 programavgift

- 5 695 i forsikringer

- 1 495 avbestillingsforsikring

- 20 000 - 30 000 lommepenger

- 5000 ca. for visum, vaksiner osv.

- (4 975 NY)

 

- 96 000 - 110 000 samlet

 

 

Explorius:

- 49 950 programavgift

- 6 850 i forsikringer

- 595 i avbestillingsforsikring (10% av prog.avgift for avbestilling uten spesiell grunn = 4995)

- 20 000 - 30 000 lommepenger

- 5000 ca. for visum, vaksiner osv.

- (Camp NY inkuldert)

 

- 83 000 - 96 500 samlet ca.

 

 

Det er jo helt klart en merkbar forskjell, eller er det noe jeg har regna feil? :p

Hadde aldri trodd jeg skulle ha pengeproblemer, men foreldrene mine er nylig separert, så de greier ikke komme opp med høye summer på så kort tid, og har for høyt lån akkurat nå til å ta opp noe mer. Så jeg må regne med å bruke mye av mine egne penger og kanskje ta opp lån, håper jeg får stipendet ganske tidlig?

Lenke til kommentar

Det med stipend; man får halve stipendet ved ankomst i vertsandet eller litt før man drar, og andre delene av stipendet etter nyttår.. eller altså første delen av stipendet kommer til 1 semester og 2 delen kommer i 2 semester. man kan ta opp lån også, for å betale alt, for senere å betale det ned med det som blir igjen av stipendet etter at året har blitt fullført. Men det er jo det å legge ut før man drar.

 

Men siden du har skilte foreldre så har du stor sjanse for å få et stort stipend, og hvis du da drar med explorius så blir det vel ca:

 

20 000 - 35 000. eller for å si det sånn, det eneste du trenger da er lommepenger. ellers så blir vel det meste dekket!

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar

Heisan :)

 

Jeg vurderer sterkt å ta 2. året mitt i USA til sommeren. Eller, det vil si, jeg VIL ta 2. året mitt i USA. Virker som et utrolig spennende år, som man lærer mye av på mange punkter. Engelsken blir bedre, man blir mer selvstendig osv...

 

Men så er det jo det å overtale foreldrene da :whistle:

Jeg så litt bakover i tråden, og fant litt tips. Joa, modern skjønner meg hun... Men hun er jo så bekymret for lille gutten sin da vettu :p Så mye kriminalitet og greier visstnok. Jeg sier at det er ganske logisk, i og med at det bor MANGE flere folk i USA enn det gjør i Norge. Mer kriminalitet er ikke til å unngå. Men jeg har i allefall den oppfatningen at det ikke er så gærent, om man ser på forholdet kriminalitetssaker oppmot innbygertall... Hva tror dere? Ikke det at det stopper meg å dra, men stopper tydeligvis modern litt. Menmen, det skal nok gå seg til.

 

Jeg er rett og slett ekstremt ussikker på hvilken orginisasjon jeg bør velge. Har forstått at man kommer til å trives, nesten uansett hva man velger. Men er det noen spesielle som er veldig fullbooket nå? Er jeg for sent ute? Ser jo i brosjyren til Aspect at frist for å velge område i USA var 1. november.. Litte sjans nå jeg da kanskje.

 

Jeg har lite lyst til å havne midt ute i ørkenen liksom, midt ute i Texas. Ellers er det samme hvor jeg havner. Bare jeg ikke kommer så langt fra folk og liv.

 

Nå er det rett før jeg melder min interesse for intervju. Hva slags spørsmål blir stillt her? Tenker mest på engelsken. Hva bør jeg tenke på å snakke om? Ikke det at engelsken min er noe spesielt dårlig, men det er vel alltid litt ekstra spennende å snakke engelsk på intervju.

Grunnen til at jeg har lyst til å reise er av mange grunner. For det første kreves det jo at man bruker engelsk hele tiden, og det ser jeg på som positivt. Og å rett å slett komme litt bort en liten stund og gjøre noe litt annerledes og spennende, er noe jeg hadde synes vært flott.

 

Et spørsmål til... Realfag. Har de fleste skoler i USA tilbud om fag tilnærmet R1 matte og fysikk, slik at jeg kan fortsette med det i VG3 når jeg kommer tilbake? For det skal jeg ta, da jeg vil ha muligheten for å komme inn på NTNU ol.

 

Går foresten i VG1 nå, om det kom uklart frem.

 

Beklager om jeg spørr om det samme som har blitt tatt opp før, men kan ikke lese gjennom 200 og ørten sider heller. Tusen takk for alle svar :) Kjempeflott med en tråd som dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...