Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt sånn off topic, men... Ustedalen, blir det noe av den dokumentaren du skulle lage om livet som utvekslingsstudent i USA? Det hadde vært kjempekjekt :)

8617935[/snapback]

Enig! Hadde vært veldig intressant, men han har vel ikke tid :)

8623444[/snapback]

Dessverre så blir det ikke noe av det. Datamaskinen er ikke kraftig nok til å redigere på, jeg har ikke videokamera og jeg har rett å slett ikke tid. :hm:

Lenke til kommentar

Hei :)

jeg har veldig lyst å ta et år i usa, altså når jeg begynner andre på vidergående..

men er noen få ting jeg lurer veldig på, og som gjør at jeg blir litt usikker.

håper at noen gidder å svare , det setter jeg stor pris på :)

først og fremst!

-hvilket selskap skal jeg reise med, har hørt mye posetivt og mye negativt om mange?!

(afs,ef,speak,sts,aspect osv..)

- hvor skal jeg velge og dra, når jeg får velge mellom de 5 regionstatene.. ?

hilsen en som håper på svar!

Mej.. :)

Lenke til kommentar
Hei :)

jeg har veldig lyst å ta et år i usa, altså når jeg begynner andre på vidergående..

men er noen få ting jeg lurer veldig på, og som gjør at jeg blir litt usikker.

håper at noen gidder å svare , det setter jeg stor pris på :)

først og fremst!

-hvilket selskap skal jeg reise med, har hørt mye posetivt og mye negativt om mange?!

(afs,ef,speak,sts,aspect osv..)

- hvor skal jeg velge og dra, når jeg får velge mellom de 5 regionstatene.. ?

hilsen en som håper på svar!

Mej.. :)

8629113[/snapback]

Jeg vil si EF, det er et greit program. Ellers tror jeg afs er et kjekt valg. Naar du velger region kommer det egentlig mye ann paa temperaturen du vil ha. Jo mer sor du gaar dess varmere vinter og midre sno.

Lenke til kommentar

ja, gå for speak:) Speak er en mye mindre organisasjon enn EF, AFS og STS.. Jeg har hvertfall hørt mest positivt om speak.. var derfor jeg og min familie valgte den organisajonen.. Med speak får du også velge 7 stater uten ekstra kostnader. Men så er speak også litt dyrere enn de andre, men det kan jo hende det er verdt de ekstra pengene?!

Lenke til kommentar

heihei:] jeg har bestemt meg for å gå andre året mitt som utvekslings student, men klarer ikke å bestemme meg om jeg vil velge usa eller australia. Dette er i 2008/09 så tenkte jeg skulle spørre her om hjelp/tips/egne erfaringer om landene og hva som ville vært best å velge(selvsagt er det opp til meg hva som er best å velge, men jeg mener altså å få litt informasjon rundt dette så valget kanskje ble litt lettere?). Har allerede lest mye om dette på forumet, men har bare sett folk skrive om sin tid i USA. Og dette er jo selvsagt til hjelp. Men de jeg har lest har blitt plassert nordpå i usa, hvor kulden går opp i minus 30 grader C osv om vinteren, men jeg vil helst til de varme stedene, hvor så å si sola kommer på besøk omtrent hver eneste dag. :]

Det er ingenting jeg elsker mer enn å reise, kultur og rett og slett varmt klima.

Så derfor har jeg et par spørsmål om dette som jeg håper å få så bra svar på som mulig, og jeg takker pent og høflig for alt folk har å si:)

Og det er ikke viktig for meg og være i en storby, så lenge det er hyggelig folk, godt og varmt klima, kultur, historie, og slike tinger som kan være interessante og spennende. Faktisk så høres en liten landsby koslig ut i mine ører:)

Så til de som har vært i enten usa/australia, eller de som vet om dette:

1. Hvordan ble dere valgt inn i et firma på en måte og hvordan var "servicen" ? f.eks jeg har lyst til å søke med speak ettersom jeg har hørt mye fint om det. så trur jeg at jeg leste noe om at de skulle intervjue dere og alt det der. under det intervjuet: hvordan var spørsmålene ? og hvor lang tid tok det møtet med de? regler for hvordan du måtte oppføre deg?

2. hvordan var skolen? og klarte dere og få venner lett? (dette er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg lurer altså på hvordan det var for dere)

3. hvordan var klimaet? holdt varmen like høyt omtrent mesteparten av tiden? regnet det mye? snødde det om vinteren, isåfall: mye?

4. vertsfamilier: jeg skulle gjerne likt å vite om de, hvordan det var å komme til de, hvordan du ble tatt i mot, og hvordan de "passet" på deg? tok de deg med ut for å oppleve/se ting?

5. Aktiviteter, jeg håper inderlig de plassene har fotball? altså som i soccer? isåfall, holder disse på om kveldene som i Norge eller har de slike opplegg på skolen?

6. penger? hvor mye fikk dere i stipend og hvor mye trengte dere på hele turen? (hvor mye man får er også opptil hver enkelt, hvordan man lever fra før om familien har penger osv, men allikevel, kjekt og vite)

7. Hva gjorde dere på utenom aktivitetene? f.eks i helgene så tok vertsfamilien deg med til en storby for å shoppe f.eks? passer vel fint i spørsmål 4 men.

8. er det ikke sånn at man kan ta bil lappen som 16 åring i usa? eller må man være amerikansk for dette? vet man må vente til man er 18 år for å kjøre i Norge igjen, men lappen i amerika er jo så latterlig billig tongue.gif og jeg har satt meg som mål og bli pilot, noen som vet noe om dette i usa? som f.eks det med å ta sports pilot lappen? skal vel være 16 års grense på det også?

9. Australia: dette høres jo ut som en praktfull plass, med tanke på fin natur, fine strender, meeeget varmt osv. Men det som skremmer meg er dyrene, hører så mye om det med krokodiller, haier, slanger og alle de som vil spise/drepe meg smile.gif dette er vel sikkert i bushn men allikevel, noen erfaringer om dette?

Jeg vil gjerne høre fra de som har vært i australia, har ikke lest noe om den plassen enda som fører til at jeg kanskje kan gå glipp av noe "spesielt" hvis jeg velger usa pga det?smile.gif

noe som også ville ha vært flott var å få lese blogger og kanskje få tilsendt bilder via mail/msn slik at jeg kan se hvordan det er der dere var og ikke bare lage meg tanker om det.

tuuusen takk til alle som orket og lese dette og gir kommentarer:] var nesten unødvendig langt tenker jeg men.

og gjerne fortell hvis det er noe jeg bør vite som jeg har glemt å spørre om:¤

Lenke til kommentar

Jeg kan svare på noe av dette.. Selvom jeg ikke drar før til høsten.. Når jeg var på intervju hos speak så spør de deg om helt vanlige spørsmål.. om dine interesser, hvorfor du vil dra, om du kommer til å takle det, og hvordan du vil oppføre deg i forhold til vertsfamilien osv.. Meningen med intervjuet er at de skal danne seg et "bilde" av hvordan du er som person, slik at de kan finne den vertsafmilien som passer best til deg!

Ja, de fleste kan ta lappen i USA, men noen stater tillater ikke at utvekslingsstudenter tar lappen der borte.. Når du kommer tilbake igjen til Norge så må du nok ta den praktiske delen av lappen om igjen..

jeg er også ute etter varme når jeg reiser til USA.. vet ikke hvor jeg kommer hen enda.. men jeg har fått velge syv stater, så da valgte jeg sørstater pluss California.. Hvis du søker tidlig kan du også søke om å komme til en spesiell stat mot betaling da.. Og de fleste skolene i USA har veldig mange sporter å tilby, så det er sikkert ikke noe problem å velge soccer;)

Australia vet jeg ikke så mye om.. Men hun som intervjuet meg hos speak hadde vært i Australia et år, og hun hadde hatt det kjempe fint!

Lenke til kommentar

godt å høre :) skal prøve å få noe informasjon ut av rådgiveren min neste uke, godt jeg har egentlig god tid til å søke enda:p vanskeligste valget jeg har vært borti trur jeg, vil så sinnsykt gjerne på begge plasser og vett;) australia blir jeg vel uttørka med en gang sikkert;p og usa er jo deilig siden det skal være så mye billigere enn i Norge ++++mye mer? :)

takk forresten:]

Lenke til kommentar

Jeg var på orienteringsmøte i Hamar i går, og må si at jeg ble veldig imponert, mest av foredragsholderen, som jeg ikke husker navnet på men som var fra Flsa, hun var utrulig flink!

Jeg synes også at det var bra at de satte fokuset vekk fra hollywood-USA, og over til det hverdagslige, og vanlige USA: )

Selvom de i stor grad snakka om de verste skrekkscenarioene, så fikk det hele meg til å glede meg utrulig mye mer:)

Lenke til kommentar
1. Hvordan ble dere valgt inn i et firma på en måte og hvordan var "servicen" ? f.eks jeg har lyst til å søke med speak ettersom jeg har hørt mye fint om det. så trur jeg at jeg leste noe om at de skulle intervjue dere og alt det der. under det intervjuet: hvordan var spørsmålene ? og hvor lang tid tok det møtet med de? regler for hvordan du måtte oppføre deg?

8666136[/snapback]

Oppfør deg voksen og moden. Se verden med litt større øyne enn det du normalt gjør, og få det inn i hodet ditt at det viktigste for dette året er å oppleve noe nytt!

Du må også være villig til å tilpasse deg regler.

I alle fall gjør det på intervjuet.

2. hvordan var skolen? og klarte dere og få venner lett? (dette er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg lurer altså på hvordan det var for dere)

8666136[/snapback]

Skolen er veldig.. anderledes. Samme fag hver dag (for min del), og det er mye mer strengt enn på videregående i Norge. Du har ikke lov til å banne, eller gå med noen spesielle t-skjorter. Sex og alkohol er ulovlig å snakke om.

Det er veldig enkelt å få venner. Alle vil snakke med deg siden du er en utlending, men det er opp til deg å holde på de vennene du "får" i starten (noe som egentlig ikke er vanskelig).

3. hvordan var klimaet? holdt varmen like høyt omtrent mesteparten av tiden? regnet det mye? snødde det om vinteren, isåfall: mye?

8666136[/snapback]

Det kommer jo helt ann på hvor du kommer i landet. I North Dakota var det over 40 varmegrader når jeg kom, i januar var vi under -30, og nå er vi opp til 30 varmegrader igjen.

4. vertsfamilier: jeg skulle gjerne likt å vite om de, hvordan det var å komme til de, hvordan du ble tatt i mot, og hvordan de "passet" på deg? tok de deg med ut for å oppleve/se ting?

8666136[/snapback]

Dette er også helt forskjellig fra person til person. Min tok meg veldig godt imot, men jeg har lært meg til å mislike dem i senere tid.

5. Aktiviteter, jeg håper inderlig de plassene har fotball? altså som i soccer? isåfall, holder disse på om kveldene som i Norge eller har de slike opplegg på skolen?

8666136[/snapback]

Kommer du til en liten skole (b school) så har de ikke soccer. Kommer du til en a school så finner du det. Men hvorfor ikke prøve en ny sport?

6. penger? hvor mye fikk dere i stipend og hvor mye trengte dere på hele turen? (hvor mye man får er også opptil hver enkelt, hvordan man lever fra før om familien har penger osv, men allikevel, kjekt og vite)

8666136[/snapback]

Du får 44 000 av staten, men den første halvparten får du ikke før du drar, og de siste får du i januar når du er i USA. Selv har jeg brukt sikker 40 000 kroner i lommepeng. JoachimR har sikkert brukt over 100 000.

7. Hva gjorde dere på utenom aktivitetene? f.eks i helgene så tok vertsfamilien deg med til en storby for å shoppe f.eks? passer vel fint i spørsmål 4 men.

8666136[/snapback]

Stikke ned til byen for å shoppe, se en film, sitte på diskusjon.no, være med venner. Som regel hva du gjør i Norge.

8. er det ikke sånn at man kan ta bil lappen som 16 åring i usa? eller må man være amerikansk for dette? vet man må vente til man er 18 år for å kjøre i Norge igjen, men lappen i amerika er jo så latterlig billig tongue.gif og jeg har satt meg som mål og bli pilot, noen som vet noe om dette i usa? som f.eks det med å ta sports pilot lappen? skal vel være 16 års grense på det også?

8666136[/snapback]

Det kommer ann på i hvilken stat du er i. I North Dakota kan du ta lappen når du er 14. Du må ikke være amerikansk nei, men det er godt mulig organisasjonen din sier at du må være over 18.

Tok den selv for et par uker siden. Kostet meg 230 dollar, og jeg kan overføre den til et norskt ett med å bare kjøre opp. Kan også bruke det amerikanske i Norge for ett år.

noe som også ville ha vært flott var å få lese blogger og kanskje få tilsendt bilder via mail/msn slik at jeg kan se hvordan det er der dere var og ikke bare lage meg tanker om det.

8666136[/snapback]

Se signaturen. ;)

Lenke til kommentar

USTEDALEN:

Så gøy å se på bilder og lese på den siden din! Men jeg bare lurte på en ting jeg.. er du fornøyd med sony kamera W50 du hadde kjøpt? Tar den bilder kjapt og blir det fine bilder? Vet du om det er stor forskjell på W30 og W50??

Hvor mye kostet det i USA? Her i Norge koster det ca 1600.

Endret av KarolineF90
Lenke til kommentar

Karoline: Det kommer helt an på hva du vil bruke kameraet til. Jeg kjøpte et veldig enkelt kamera slik at jeg kunne ta venne bilder, eller slik at jeg har noen minner fra selve USA. Det ble litt for mye styr å dra med speilreflekskameraet.

Har du lyst til å ta bra bilder så anbefaler jeg deg å holde deg unna et kompaktkamera og gå rett på et dSLR.

Har du lyst til å ta vanlig bilder (familiebilder) så funker kameraet derimot veldig bra. Det er meget raskt, men til tider kan det ta utydelige bilder, noe du dessverre ikke oppdager før du er på datamaskinen igjen.

Det kostet meg rundt 200 dollar.

Lenke til kommentar

De som er ute etter et varmt klime bør huske på at statene i nord ligger på samme breddegrag som Italia/Spania, som allerede har blitt nevnt kan likevel vinterent bli slemt kald men vi Nordmen vet jo alt om det allerede :p

Personlig vil jeg anbefale at folk ligger unna midtvesten klimaet der holdt på å drepe meg 40c i skyggen med 90-100% luftfuktighet på det værste.

For de som må til California så har jeg et lite tips, San Diego!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...