Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å være utvekslingstudent. I det siste har det gått opp for meg at om det noen gang skal bli noe av, så blir det i andreåret, både pga. stipend, og at jeg vil være med på russefeiringene her hjemme.

 

Nå for tiden går jeg i 1 videregående. Dersom jeg skal søke om å være utvekslingsstudent til andreåret, har jeg det travelt med å søke? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som det er veldig mye, men i realiteten er det omtrent det samme det koster dine foreldre å ha deg boende hjemme i et år. Hvis du i tillegg får et stipend på 50 000,- så slipper du unna med rundt 50 000,- totalt. Dette klarer nok alle foreldre, som er i jobb, og har grei økonomi. I tillegg så kan du jobbe sommeren før du drar, og vips så har du en 15-25 000 kroner ekstra å rutte med, noe som kan kutte kostnadene for dine foreldre enda mer.

Lenke til kommentar

Martin, takk for svar! Jeg bør komme i gang med brevet mitt snart, kan jeg få hjelp av lærern min til å rette på feil?

Syns jeg leste at man ikke kunne få noe hjelp. Håper ikke familiene velger studentene etter hvor gode de er i engelsk i så fall.. hvordan er det første skoledag for dere som er/har vært i usa? Må dere stå og fortelle om dere selv i klassene ? Rådgiveren min virker litt usikker rundt et år i usa, og det å få året godkjent. Hvordan kan jeg

være sikker på å komme til en skole som har de fagene jeg trenger for å få året godkjent? Han vil ikke gi meg en

forhånds godkjenning på året (har lest at noen fikk det?). :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg bør komme i gang med brevet mitt snart, kan jeg få hjelp av lærern min til å rette på feil?

 

Jada, det er det ingenting i veien for. Bare husk at det skal være personlig :)

 

Syns jeg leste at man ikke kunne få noe hjelp.

 

Kilde? Har aldri hørt noe om det, annet enn at brevet skal være personlig.

 

Håper ikke familiene velger studentene etter hvor gode de er i engelsk i så fall..

 

Det gjør de ikke... De velger ut i fra egne interesser, interesser du deler med famlien, og nysgjerrighet på land og kulturer.

 

hvordan er det første skoledag for dere som er/har vært i usa?

 

Dette har jeg, og andre skrevet så mange ganger før i denne tråden, og på bloggene våre. Min første skoledag: http://martinflikkes.blogspot.com/2008/08/...ce-to-flag.html

 

Må dere stå og fortelle om dere selv i klassene ?

 

Nei, jeg måtte ikke det ihvertfall.. Er sikkert ikke alle som vet jeg er utvekslingsstudent engang...

 

--

 

Er det mulig å velge familie? Kjenner en del folk i USA..

 

Ja, så lenge de ikke er norsk, og nære slektninger. Da må de ta kontakt med organisasjonen din, og bli godkjent som vertsfamilie.

Lenke til kommentar
Btw jeg lurte på en ting, har de fleste skoler realfag der ned, altså Pre calc math og physics 2? Og når får man høre om de har det eller velge fag?

 

Ja, de fleste har nok det. Jeg har ikke brydd meg om det, siden året mitt ikke skal godkjennes, men ja, de fleste skoler har de fagene du snakker om.

Lenke til kommentar

Det med VISA er at du ikke kan få det før du er 18 år fordi du kan bruke det til netthandel og andre ting som kan gjøre at du egentlig må betale, men siden du ikke er myndig går ansvaret over på banken i teorien, derfor vil de fleste banker ikke gi ut visa kort hvis du er under 18 annet enn hvis foreldrene tar på seg ansvaret, men hvis du har noen i banken som kan gå god for deg så vips har du det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...