Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Fredrik: De har tre turer, den ene går Feb 25-Mar 4 2009.

Jeg begynner å irritere meg på Explore America. Sendte de mail for noen måneder siden, og den fikk jeg aldri svar på. Meldte meg på turen til New York her om dagen, og jeg er trukket $100 i depositum, men ikke fått noe som helst svar fra de. Det samme gjelder andre jeg har snakket med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal på aspect intervju snart, lurte på hvilke spørsmål dere fikk? Kan dere skrive de opp? Også må jeg ha med meg et personlig brev om meg selv osv på engelsk, hva skrev dere da? Det er jo ganske viktig..

Forresten, må man få seg ett nytt bankkort når man kommer ned dit? eller kan man bruke det man allerede har her i norge?

Endret av usagirl
Lenke til kommentar
Jeg skal på aspect intervju snart, lurte på hvilke spørsmål dere fikk? Kan dere skrive de opp? Også må jeg ha med meg et personlig brev om meg selv osv på engelsk, hva skrev dere da? Det er jo ganske viktig..

Forresten, må man få seg ett nytt bankkort når man kommer ned dit? eller kan man bruke det man allerede har her i norge?

Jeg reiser/reiste med Aspect (dette året), og kan gi et lite sammendrag av hva jeg fikk spørsmål om selv om jeg tror jeg har skrevet litt om det før, dette gjelder som sagt meg og jeg ble intervjuet på kontoret i Oslo, så ditt kan være helt annerledes;

- Hvorfor vil du dra?

- Hvor lenge har du tenkt på dette?

- Hvilke forventninger har du til året?

- Hvor kunne du helst tenkt deg å dra?

Det var noen av de konkrete spørsmålene som jeg husker,

videre gikk samtalen over til engelsk og jeg fikk et ark jeg skulle peke ut 5 eller 10 "ting" som beskrev meg selv fra en liste

Så kom lette spørsmål om familien min osv, bare for å teste engelsken

Resten av intervjuet gikk til å få realistiske forventninger til oppholdet,

Så lenge du bare er ærlig og smiler og er grei så skal det nok gå bra, jeg ble akseptert på stedet, andre får vite fra noen dager til 1-2 uker etter intervjuet om de kan få være med.

Det med bank kort; så lenge du har visa electron så kan du bruke det så og si overalt, personlig har jeg VISA, som har alle rettighetene som finnes, man kan egentlig bare få det hvis du er 18 år pga du kan bruke det til alt, men hvis du har kontakter i banken/snakker med de så kan du sikkert fikse det. Har også VISA electron, som jeg også i teorien kan bruke, men bruker bare VISA til det meste og VISA electron er bare hvis f.eks jeg mister det andre kortet - så har jeg en nødløsning til jeg får nytt. Fordelen med VISA er at du kan bruke det til netthandel, bestille f.eks flybilletter selv osv osv..

Til dere som har vært/er i USA.. :) Hva synes du om året, og ville du gjort det om igjen? Har du fått noe ut av det?

Hittil syns jeg det er utrolig bra, har bare vært her i 1.5 mnd så kan ikke si så mye annet av ting jeg har fått ut av det enn;

- en utrolig opplevelse allerede

- mange venner, trolig flere som jeg kommer til å ha god kontakt med selv etter året - til og med noen jeg vurderer å gå til college med

- sykt mye bedre engelsk, jeg hadde 6 på ungdomsskolen og 6/5 på videregående, men har utviklet engelsken mye mer og er helt komfortabel med å snakke muntlig nå og det høres mye bedre ut!

- blitt mer selvstending

- mer åpen for forskjellige kulturer og mennesker, miljøet er så bra her borte at ihvertfall jeg har blitt kjent med folk jeg aldri hadde snakket til i Norge (ikke misforstå), men altså alle mulige kulturer og alle mulige typer mennesker, som er positivt!

Lenke til kommentar

De siste dagene har vært harde, mest pga det er høstferie og ingenting skjer. Jeg savner hjem og synes det er vanskelig å tilpasse meg til familien. De er greie og har ikke hatt noen problember før, men de er helt forskjellige fra de jeg er vant med så det er vanskelig. Jeg synes de oppdrar ungene sine på en heilt feil måte så er de ofte sure. Så når de blir sure for noe begynner jeg å savne min egen familie og hele dagen blir ødelagt.

Håper virkelig dette går over! Hjemlengsel suger

Lenke til kommentar

I det personlige brevet introduserte jeg bare meg selv. Oppvoksten, familien, interesser osv.

Du kan bruke det kortet du har om det er VISA. VISA Electron ("ungdomskort") burde også fungere, har VISA Electron og VISA selv. Bruker kun VISA, har ikke prøvd Electron kortene faktisk. VISA skal fungere overalt, men selv har jeg opplevd at det ikke gjør det. Feks fungerer det ikke i den automatiske "post maskinen" på posten, eller på 7/11. Så jeg har amerikansk bank også¨. Først bestilte jeg kun "savings account" som hadde tilhørende ATM-card, kort som kun kan brukes i minibank. Men fant ut at det ikke hodlt så nå har jeg betsilt en "check in account" med debit card til som kan brukes i butikker også.

Lenke til kommentar
man kan egentlig bare få det hvis du er 18 år pga du kan bruke det til alt

Nei, du kan ikke få VISA før du fyller atten fordi du ikke kan sette deg i gjeld før du er myndig. Det "første" jeg gjorde på 18-års dagen min var å dra til banken :p

Er det ikke sånn at hvis foreldrene skriver under på at de tar ansvartet av en eventuell gjeld(hvis du ikke er myndig da) kan du få Visa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...