Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Lucky you!...

Fikk brosjyrer fra aspect og speak i dag, og må søke i løpet av neste uke, om jeg i hele tatt skal ha en sjans til å få være med speak. (I fjor var alle plassene delt ut innen 1 november)

Mamma og pappa er ikke helt der enda, men skal innom rådgiver i morra, så får jeg se hvor lang tid det tar før foreldra mine sier ja...

Jeg har allerede vært på intervju med speak og aspect, og skal på intervju med explorius nå til fredagen. Så jeg håper jeg har søkt innenfor tia.

Når jeg skulle overtale mamma og pappa (egentlig bare mamma), sa jeg at det å komme seg ut i verden er en del av det å bli voksen... Mamma måtte til slutt inrømme at hun ikke ville la meg reise fordi hun ikke var klar for at "den lille ungen hennes" skulle ut av huset.

Da ba jeg henne om å prøve å tenke på hva som var best for meg, og da ga hun til slutt etter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når dere har intervjuer med hver org: Hva snakker dere om?

Intervjuet er ikke noe å grue seg til :) Du snakker bare litt generelt om livet ditt i Norge, dine forventninger til USA og lignende, ihvertfall det jeg gjorde på Aspect intervjuet. For meg var det også ihvertfall mye snakk at ikke alt var som på film, de prøver å sile ut de som tror de skal komme til bill gates og ligge på stranda hver dag, eller ihvertfall fortelle dem om realiteten, og prøve å gi deg så realistiske forventninger som mulig. For meg var intervjuet ihvertfall like mye informasjon som det var spørsmål de hadde til meg :)

Lenke til kommentar

Hey!

Angaaende innenlandsreiser mens man er i USA, saa maa man huske paa at passet ditt er eneste gyldige identifikasjonspapir du har. Det er ogsaa der man har visumet, men saa lenge det er innenlands har ikke det saa mye aa si - det er bare det at passet er det eneste gydlige IDet du har her i USA. Har selv vaert i to nabostater siden jeg kom hit - krysset begge grensene med bil - men trenger ikke pass for det. Men som sagt - ta med passet, eneste gyldig ID.

Lenke til kommentar
Lucky you!...

Fikk brosjyrer fra aspect og speak i dag, og må søke i løpet av neste uke, om jeg i hele tatt skal ha en sjans til å få være med speak. (I fjor var alle plassene delt ut innen 1 november)

Mamma og pappa er ikke helt der enda, men skal innom rådgiver i morra, så får jeg se hvor lang tid det tar før foreldra mine sier ja...

Jeg har allerede vært på intervju med speak og aspect, og skal på intervju med explorius nå til fredagen. Så jeg håper jeg har søkt innenfor tia.

Når jeg skulle overtale mamma og pappa (egentlig bare mamma), sa jeg at det å komme seg ut i verden er en del av det å bli voksen... Mamma måtte til slutt inrømme at hun ikke ville la meg reise fordi hun ikke var klar for at "den lille ungen hennes" skulle ut av huset.

Da ba jeg henne om å prøve å tenke på hva som var best for meg, og da ga hun til slutt etter...

Tror ikke det er noe problem med reisinga nå, men nå har dem bestmt seg for at de ikke har råd, og jeg får jo ikke lov til å stå for økonomien selv, selvom jeg hadde klart det helt fint...

Men nå sitter jeg å venter på 1. time, slik at jeg kan sjekke om rådgiver har ledig tid:)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe problem med reisinga nå, men nå har dem bestmt seg for at de ikke har råd, og jeg får jo ikke lov til å stå for økonomien selv, selvom jeg hadde klart det helt fint...

Men nå sitter jeg å venter på 1. time, slik at jeg kan sjekke om rådgiver har ledig tid:)

Dersom du søker med explorius, dekker stipendet fra lånekassa nesten alle utgiftene dine i forhold til programavgift, forsikring og slike ting... Da gjennstår det nesten bare lommepenger. Jeg har intrykk av at explorius er en bra organisajon, for de kan tilby alt det de andre organisasjonene kan, til en rimligere penge. De sender også så få studenter, at når du kontakter de, er du et navn og ikke et nummer.

Grunden til at de er så billige, er at de nettopp starta opp med utsending fra Norge. Men de er en erfaren organisasjon som har sendt utvekslingsstudenter mellom mange andre land tidligere. Jeg tror jeg kommer til å reise med dem dersom jeg får muligheten...

Lenke til kommentar

Noen organisasjoner har egne turer, men fks. Explore America arrangerer turer for utvekslingsstudenter. Prisen avhenger veldig av hvor i landet du bor. Selve programmet koster rundt $800, men så kommer flybilletten og lommepengene på turen i tillegg. Jeg droppet Hawaii turen fordi den billigste flybilletten jeg fant var like dyrt som programmet.

Lenke til kommentar

Bare litt info fra meg. (Kan hende noen har sagt det før meg, men orker ikke sjekke nå:p)

Fra neste år er det ikke skolene som bestemmer inntak og studieplasser, det er noe som heter fylkesinntaket eller noe. Så for alle som vil ta vg2 i USA eller andre steder fremover må snakke med fylkesinntaket, og evnt. ta ansvar for å få sendt en skriftlig(evnt. elektronisk?) søknad om plass på skolen du gikk vg1. Det er ingen garanti at du kommer inn, uansett hvilke avtaler du har med skolen.

Vet nå ikke om alt det er 100% sikkert enda, men var dette jeg kunne få ut av studielederen på skolen i stad.

Lenke til kommentar
Jeg droppet Hawaii turen

Der gikk du glipp av en stor opplevelse.

Shit happens.. Blir sånn når jeg ikke har 10 000 ekstra lommerusk å bruke på tur.

Jeg kunne heller ikke deltatt, men så mangler jeg jo fortsatt over halvparten av det opplegget koster. Men er så bestemt på at jeg skal komme meg til USA, om det så betyr at jeg ikke får delta på turer osv. Klart at en slik tur ville vært kult, men bare det å få lov til å være utvekslingsstudent i det hele tatt er jo kjekt :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som skal til Hawaii 11-18 Februar med explore america? Coordinatoren min sa hun visste om flere norske som skulle også, siden de hadde planlagt å feste villt på hawaii mens de var på en eller annen pre/soft landing camp. :D Vet om rundt 10 norske som skal hittil

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Er det noen her som skal til Hawaii 11-18 Februar med explore america? Coordinatoren min sa hun visste om flere norske som skulle også, siden de hadde planlagt å feste villt på hawaii mens de var på en eller annen pre/soft landing camp. :D Vet om rundt 10 norske som skal hittil

Jeg skulle. Men orginisasjonen nektet meg å reise. :(

Explore America antydet til meg at rundt 40 stk pleide å være norske på hawaii turen. kan jo også plusse på dansker og svensker. Så du får nok mulighet til å snakke norsk;)

Lenke til kommentar

jeg meldte meg paa Hawaii turen paa mandag, 6.oct. Paa tirsdagen ringte jeg de, og spurte om alt var OK med sooknaden min, og det var det. Jeg spurte ogsaa om hvor mange plasser som var igjen, med tanke paa at mitt sooskenbarn ogsaa kunne faa plass. Og det var bare 1 plass igjen!! Saa jeg tok aa reserverte av plassen til henne, og hun fikk den! DET maa jeg si er flaks. hehe.

Men for dere som ikke har bestillt saa tror jeg ikke at alt haap er ute, det er jo ogsaa en i Mars, og dere kan haape paa at noen avbestiller turen de har meldt seg paa i februar ;P

Lenke til kommentar
jeg meldte meg paa Hawaii turen paa mandag, 6.oct. Paa tirsdagen ringte jeg de, og spurte om alt var OK med sooknaden min, og det var det. Jeg spurte ogsaa om hvor mange plasser som var igjen, med tanke paa at mitt sooskenbarn ogsaa kunne faa plass. Og det var bare 1 plass igjen!! Saa jeg tok aa reserverte av plassen til henne, og hun fikk den! DET maa jeg si er flaks. hehe.

Men for dere som ikke har bestillt saa tror jeg ikke at alt haap er ute, det er jo ogsaa en i Mars, og dere kan haape paa at noen avbestiller turen de har meldt seg paa i februar ;P

Hvilket selskap snakker du om? Explore america har ihvertfall ingen i mars, men en i april også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...