Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Oh yeah :)

En ting jeg kom på og for å argumentere for det er at de har en attitude at "Hvis du ikke liker familien din, ikke la det gå for lang tid! Bytt!!" og det viser at det ikke er noe problem å bytte hvis du vil, i motsetning til andre jeg har lest om (uten å nevne navn på org.) som har fått ultimatum om å dra hjem hvis de ikke liker familien.. Ihvertfall jeg har god kontakt med coordinatoren min, men det er kanskje fordi jeg ser han hver dag siden han er kjemi læreren min :p og kanskje det er grunnen til at jeg har 100% i den klassen xD Med en gang jeg byttet familie fra velkomstfamilien min, så var han der med en gang og spurte om jeg hadde det bra og om jeg ville bytte osvosv.. :) Creds til Aspect!:) De lar deg leve ganske fritt og, altså så lenge du holder deg til reglene, de er liksom ikke ute etter å sende noen hjem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reiser med explorius. Jeg er kjempe fornøyd hittil. Jeg fikk svar på alt jeg lurte på, og hvis ikke ho på explorius visste det, sjekket ho det opp med en gang. Ihvertfall, når jeg skulle til USA (jeg reiser heller til Australia), så jeg betaler 80 000. Hvis jeg skulle ha dratt til USA hadde det bare blitt ca. 50 000. Som Beate92 sa så får du 4 dager i NY før du drar til vertsfamilien din hvis du drar til USA, inkludert i prisen. Hvis man spør om noe så tar det ikke lang tid å få svar. Ja jeg har ihvertfall bare positive ting å si om explorius. Og ho ene på explorius, ho som har de aller fleste intervjuer osv, er kjempe hyggelig, og jeg kan bare ringe for morro skyld å bare snakke.. Ho har bodd litt i USA også.

Beate92: Jeg fikk ikke svar med en gang, fordi jeg var litt treig med å sende inn papirene, som jeg egentlig skulle ha med på intervjuet, men man får svar innen en uke, jeg fikk svar 2 dager etter at ho hadde fått papirene. Så du trenger nok ikke å vente så lenge..

Lenke til kommentar
En ting jeg kom på og for å argumentere for det er at de har en attitude at "Hvis du ikke liker familien din, ikke la det gå for lang tid! Bytt!!" og det viser at det ikke er noe problem å bytte hvis du vil, i motsetning til andre jeg har lest om (uten å nevne navn på org.) som har fått ultimatum om å dra hjem hvis de ikke liker familien..

Vel, dette stemmer ikke helt. Det avhenger helt av områderepresentanten din. Ei jeg traff på OSL når vi dro har det ikke bra hos familien sin, og har spørt om å få bytte. Hun fikk valget om å bli, eller reise hjem. Hun har Aspect som partner i USA.

Lenke til kommentar
Oh yeah :)

En ting jeg kom på og for å argumentere for det er at de har en attitude at "Hvis du ikke liker familien din, ikke la det gå for lang tid! Bytt!!" og det viser at det ikke er noe problem å bytte hvis du vil, i motsetning til andre jeg har lest om (uten å nevne navn på org.) som har fått ultimatum om å dra hjem hvis de ikke liker familien..

Regner egentlig med at du refererer til EF, så jeg må nesten forsvare dem litt. Ei venn av meg reiste med EF, og hun hadde ikke problem med å bytte familie. Det er som Martin sier, det avhenger av områderepresentanten og ikke originasjonen.

Lenke til kommentar
Har et sporsmål om det å reise innenlands med fly på visumet vi har. Er det noe problemer som kan oppstå der? Så lenge jeg har med Pass og Visumet så er det vel ikke noe problem?

Man trenger egentlig ikke å ta med visumet når man skal reise innenlands. Når man først har kommet inn, trenger man ikke vise det flere ganger.

Lenke til kommentar

Vel, dette stemmer ikke helt. Det avhenger helt av områderepresentanten din. Ei jeg traff på OSL når vi dro har det ikke bra hos familien sin, og har spørt om å få bytte. Hun fikk valget om å bli, eller reise hjem. Hun har Aspect som partner i USA.

Selvfølgelig blir det naivt å si at alle har det bra osv, men hvis det er saken ville jeg bare ringt Kjersti, Carlina eller Silje på Aspect, det er de jeg snakket om som oppfordret alle til å bytte hvis det er noe stress. Kan ikke se for meg at de ikke fikser det, eller ihvertfall gjøre noe med det..

Lenke til kommentar

Greia er slik Fredrik: Når du er i USA så skal du ikke gå til organisasjonen i Norge. Ergo, det de i Norge sier gjelder ikke alltid i USA. Det avhenger helt av områderepresentanten som sagt, og det er ikke bare å skifte familie slik som du sier her.

Lenke til kommentar
Greia er slik Fredrik: Når du er i USA så skal du ikke gå til organisasjonen i Norge. Ergo, det de i Norge sier gjelder ikke alltid i USA. Det avhenger helt av områderepresentanten som sagt, og det er ikke bare å skifte familie slik som du sier her.

Men greia er slik Martin: At hvis du har områderepresentanter/coordinators som nekter å la deg bytte familie, strider det med Aspects rettningslinjer, ergo da går du til Aspect Norge og de kan legge press på de i USA, håper virkelig ikke det sitter noen der ute som bare aksepterer å måtte dra hjem fordi de har det helt jævelig hos en familie og de reiser med Aspect

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det er fortsatt en lang prosess. Er ikke bare å ringe norge og fortelle at "buhu, områdereppen min vil ikke la meg skifte familie". Aspect vil komme til å prate med alle sider, og det kan ta lang tid før noe faktisk skjer.

Men dette er ikke et tema. Alle får hjelp etterhvert, men som jeg har skrevet allerede, det er opp til områderepresentanten å avgjøre dette, og ikke hva Ola eller Kari Nordmann i Norge sa før du dro.

Jeg sier ikke dette har noe med Aspect å gjøre, men det er en generell bemerkning.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg fikk for en stund siden overtalt mamma og pappa til å la meg reise til USA til neste år, så nå er jeg i gang med søknadsprosessen. :new_woot: Har allerede vært på 2 intevjuer, og skal på det tredje og siste til fredagen.

Men jeg lurer på en ting: Jeg ønsker å ta realfags-utannelse på vgs, og må jo da velge en del matte og naturfag i USA. Er det da lett å få godkjent året i USA som vg2 her hjemme? Hvordan er fagnivået i matte og naturfag i USA i forhold til i Norge?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg fikk for en stund siden overtalt mamma og pappa til å la meg reise til USA til neste år, så nå er jeg i gang med søknadsprosessen. :new_woot: Har allerede vært på 2 intevjuer, og skal på det tredje og siste til fredagen.

Men jeg lurer på en ting: Jeg ønsker å ta realfags-utannelse på vgs, og må jo da velge en del matte og naturfag i USA. Er det da lett å få godkjent året i USA som vg2 her hjemme? Hvordan er fagnivået i matte og naturfag i USA i forhold til i Norge?

Lucky you!...

Fikk brosjyrer fra aspect og speak i dag, og må søke i løpet av neste uke, om jeg i hele tatt skal ha en sjans til å få være med speak. (I fjor var alle plassene delt ut innen 1 november)

Mamma og pappa er ikke helt der enda, men skal innom rådgiver i morra, så får jeg se hvor lang tid det tar før foreldra mine sier ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...