Sponis Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Spørsmål til dere som allerede er i USA, eller som har vært det. Avgagskarakterene dere skal ha på vitnemålet fra andreklasse, vil de komme på vitnemålet akkurat som om man hadde tatt dem i Norge? Har hørt noe om at de ikke vil telle inn på snittet ditt. Og dere som fikk stipend, når søkte dere? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan søke før jeg har fått familie, kan det bli problem å fikse stipend vist man ikke får familie før langt ut i sommer? Flere som kan svare? Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg reiser til USA til høsten, men jeg tror ikke de karakterene fra USA teller inn på snittet! Er derfor (hvertfall på min skole) at spansk (fremmedspråk) avsluttes dette året og ikke neste år da det egentlig skulle vært avsluttende! Det samme er med matte, bare at det må jeg ta hos privatist når jeg kommer hjem fra USA! Synes jeg hørte rådgiveren min sa at det bare ville stå Godkjent eller Ikke godkjent.. eller noe sånt noe! For man må jo få minst 3 i alle fag mens vi er i USA, for at året skal bli godkjent. Det er riktig at du ikke kan søke stipend før du har fått familie og vet hvor du kommer! jeg er i akkureat samme situasjon, noe som mange andre også er! Så det burde ikke være noe problem å søke stipend så sent som i sommer. Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det er riktig at du ikke kan søke stipend før du har fått familie og vet hvor du kommer! jeg er i akkureat samme situasjon, noe som mange andre også er! Så det burde ikke være noe problem å søke stipend så sent som i sommer. 8583198[/snapback] Ikke sikker paa om dette er riktig... Jeg fikk ikke familien min for jeg kom hit. Levde en uke til en velkomstfamilie og fikk en vertsfamilie 7 september (bursdagen min ), de hadde sagt ja til at jeg kunne bo til dem dagen i forveien. Husker ikke om jeg hadde faatt velkomstfamilie naar jeg sokte... Lenke til kommentar
zica Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Spørsmål til dere som allerede er i USA, eller som har vært det. Avgagskarakterene dere skal ha på vitnemålet fra andreklasse, vil de komme på vitnemålet akkurat som om man hadde tatt dem i Norge? Har hørt noe om at de ikke vil telle inn på snittet ditt. Flere som kan svare? 8581316[/snapback] På vitnemålet mitt står det "Fritatt - bestått fag utland," så det stemmer at disse ikke teller inn på snittet. Fravær i USA blir heller ikke registrert Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Det er riktig at du ikke kan søke stipend før du har fått familie og vet hvor du kommer! jeg er i akkureat samme situasjon, noe som mange andre også er! Så det burde ikke være noe problem å søke stipend så sent som i sommer. 8583198[/snapback] Ikke sikker paa om dette er riktig... Jeg fikk ikke familien min for jeg kom hit. Levde en uke til en velkomstfamilie og fikk en vertsfamilie 7 september (bursdagen min ), de hadde sagt ja til at jeg kunne bo til dem dagen i forveien. Husker ikke om jeg hadde faatt velkomstfamilie naar jeg sokte... 8585607[/snapback] det var det min rådgiver sa hvertfall, så da stoler jeg på det jeg:) dessuten så tror jeg det sto det samme i speak sine papirer om stipend fra laanekassen.. du må vite hvor du kommer hen først! Endret 11. mai 2007 av KarolineF90 Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg fikk beskjed om at det var bare å søke stipend med engang jeg fikk aksept til å dra. Husker ikke om det var med speak eller aspect. Men jeg skal til London med klassen i stedenfor ett år så.... Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Men da visste du jo hvor du skulle hen.. Vi skal være et helt år borte å bo hos en verstfamilie. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 jeg skal søke om stipend sammen med rådgiver 6. juni, jeg har ikke fått familie enda, men mener hun sa at det burde gå bra om jeg ikke har det da heller:) Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 hmm, merkelig greier:S Nå har jeg akkurat sett over papirene som speak har sendt anngående det å søke om stipend.. og det står faktisk at jeg ikke kan søke om stipend før jeg vet hvor i USA jeg kommer! Men det er sånn det hvertfall er med speak da:P så da er det isåfall det jeg må forholde meg til.. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Det er ikke Speak som kan bestemme når du kan søke på stipend, det er lånekassen (og bare lånekassen) som kan gjøre. Sjekk reglene på lanekassen.no, verre er det ikke Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P 8588596[/snapback] Tviler paa at du kommer saa lett ifra det. Du maa nok faa godkjent faget du hadde fra den norske skolen din tipper jeg, og amerikanerene er meget strenge paa fravaer. 12-15 fravaer pr. halvaar (husker ikke helt) og du faar ikke faget bestaatt, iallefall paa min skole. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P 8588596[/snapback] Tja, har hørt at fravær teller veldig negativt på karakterene. Og Speak krever jo at man får minst en C, så ville ikke tatt for store sjanser. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P 8588596[/snapback] Tviler paa at du kommer saa lett ifra det. Du maa nok faa godkjent faget du hadde fra den norske skolen din tipper jeg, og amerikanerene er meget strenge paa fravaer. 12-15 fravaer pr. halvaar (husker ikke helt) og du faar ikke faget bestaatt, iallefall paa min skole. 8597662[/snapback] Mener du pr. time/fag? I så fall er dette ingenting. Ved to-timersfag som matte, naturfag, gym osv kan du ha fravær i en og en halv dobbeltime (tre timer) før du får stryk (i norge). Husker ikke (og gidder ikke å regne ut) hvor mange prosent det er av alle timene i semesteret, men det er ikke mye. Selvsagt, ved 5-timersfag kan du ha mer fravær, men det lønner seg nok ikke lell. Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Det er ikke Speak som kan bestemme når du kan søke på stipend, det er lånekassen (og bare lånekassen) som kan gjøre. Sjekk reglene på lanekassen.no, verre er det ikke 8596309[/snapback] Nei, men de har jo sikkert skjekket reglene da.. det er jo teit hvis de sier noe som ikke stemmer. Rådgiveren min sa det samme som speak også. dette står på laanekassen.no Slik søker du: Du skal bruke blankett A, som du sender direkte til Lånekassen, Postboks 36 Kalbakken, 0901 Oslo med nødvendige vedlegg: Bekreftelse fra skolen din i Norge som viser at opplegget blir godkjent som Vg2 og ikke fører til forsinkelse. Dokumentasjon som viser hvilken godkjent utvekslingsorganisasjon som organiserer opplegget. Dersom du reiser til USA eller Canada, må du i tillegg oppgi hvilken delstat du skal på utveksling til. Dette har betydning for hvor mye du kan få i reisestøtte. Elever som deltar på godkjente samarbeidsprosjekter mellom norske og utenlandske skoler trenger ikke å legge ved ekstra dokumentasjon, men må sende søknaden via skolen. så det så. Endret 13. mai 2007 av KarolineF90 Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) så det så. 8600749[/snapback] Svelg stoltheten, jeg sa; "hvis du lurer på det så sjekk det ut." Jeg påstod ikke noe om hvortid du kunne søke eller noe. Ergo er et barnslig "så det så" irriterende på en sen kveld, da det er helt feil sagt, utav hva jeg skrev. Endret 13. mai 2007 av pinnsvin Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P 8588596[/snapback] Tviler paa at du kommer saa lett ifra det. Du maa nok faa godkjent faget du hadde fra den norske skolen din tipper jeg, og amerikanerene er meget strenge paa fravaer. 12-15 fravaer pr. halvaar (husker ikke helt) og du faar ikke faget bestaatt, iallefall paa min skole. 8597662[/snapback] Mener du pr. time/fag? I så fall er dette ingenting. Ved to-timersfag som matte, naturfag, gym osv kan du ha fravær i en og en halv dobbeltime (tre timer) før du får stryk (i norge). Husker ikke (og gidder ikke å regne ut) hvor mange prosent det er av alle timene i semesteret, men det er ikke mye. Selvsagt, ved 5-timersfag kan du ha mer fravær, men det lønner seg nok ikke lell. 8597754[/snapback] I amerika har du ikke totimers fag. Eksempel: Paa min skole har du ti skoletimer (kalt periods) pr. dag. Fagene du har er enten hver dag eller annenhver dag og varer alltid i bare en period. Saa om du har engelsk som er et hver dag fag i 2 time, betyr det at du har det mandag, tirsdag, onsdag, torsdag of fredag i 2. timen HVER eneste uke. Fag som gym og kor er annenhver dags fag og det betyr at du har dem enten mandag, onsdag og fredag eller tirsdag og torsdag (skifter fra uke til uke). Ogsaa disse er i samme time, f.eks. 9 hver dag du har faget. Og det er elever ved skolen min alderede som ikke faar aaret godkjent, saa det er ikke saa alt for enkelt. Obs. dette gjelder for min skole og kan vaere annderledes for andre skoler, det vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 så det så. 8600749[/snapback] Svelg stoltheten, jeg sa; "hvis du lurer på det så sjekk det ut." Jeg påstod ikke noe om hvortid du kunne søke eller noe. Ergo er et barnslig "så det så" irriterende på en sen kveld, da det er helt feil sagt, utav hva jeg skrev. 8605794[/snapback] Nei,. for så det så var ikke ment til deg da.. Jeg svarte til deg lenger opp! så jeg gjorde bare klart for de andre hva som er sant! Og kjipt for deg hvis du syntes det var irreternede, herregud! Du som er barsnlig som ikke tålte det! Ferdig med det Lenke til kommentar
KarolineF90 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kødder du?! teller ikke fravær? da kan man skulke noen dager da:P 8588596[/snapback] Tviler paa at du kommer saa lett ifra det. Du maa nok faa godkjent faget du hadde fra den norske skolen din tipper jeg, og amerikanerene er meget strenge paa fravaer. 12-15 fravaer pr. halvaar (husker ikke helt) og du faar ikke faget bestaatt, iallefall paa min skole. 8597662[/snapback] Mener du pr. time/fag? I så fall er dette ingenting. Ved to-timersfag som matte, naturfag, gym osv kan du ha fravær i en og en halv dobbeltime (tre timer) før du får stryk (i norge). Husker ikke (og gidder ikke å regne ut) hvor mange prosent det er av alle timene i semesteret, men det er ikke mye. Selvsagt, ved 5-timersfag kan du ha mer fravær, men det lønner seg nok ikke lell. 8597754[/snapback] I amerika har du ikke totimers fag. Eksempel: Paa min skole har du ti skoletimer (kalt periods) pr. dag. Fagene du har er enten hver dag eller annenhver dag og varer alltid i bare en period. Saa om du har engelsk som er et hver dag fag i 2 time, betyr det at du har det mandag, tirsdag, onsdag, torsdag of fredag i 2. timen HVER eneste uke. Fag som gym og kor er annenhver dags fag og det betyr at du har dem enten mandag, onsdag og fredag eller tirsdag og torsdag (skifter fra uke til uke). Ogsaa disse er i samme time, f.eks. 9 hver dag du har faget. Og det er elever ved skolen min alderede som ikke faar aaret godkjent, saa det er ikke saa alt for enkelt. Obs. dette gjelder for min skole og kan vaere annderledes for andre skoler, det vet jeg ingenting om. 8606891[/snapback] Okei=) Bra med litt fler svar Lenke til kommentar
iStian Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Litt sånn off topic, men... Ustedalen, blir det noe av den dokumentaren du skulle lage om livet som utvekslingsstudent i USA? Det hadde vært kjempekjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå