Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Driver dere fortsatt å regner ut, hmm 6,50 dollar.. 5,8* 6,50.. va 40 kr. Neh, litt dyrt. Eller tenker dere i dollar nå?

Samme med fahrenheit, miles per hour, inches, feet osv...?

Jeg regner over til kroner for å finne ut hvor mye ting koster. Men har jo begynt å få litt perspektiv, så er ikke alt jeg regner om.

Samme med fahrenheit. Vet at 90 f er mye feks, vet ikke eksakt hva det er i celsius, men vet ca hvordan 90 f føles så trenger ikke regne det om:P

Samme med miles og osv også. Vet at 100 yard er en football bane, og at det er ca 100 meter. For å finne ut hvor langt 60 miles er regner jeg ut i fra hvor lang tid det tar å kjøre:p

Så kan finne ut av endel ting helt greit. Men må konvertere endel også... Synes for øvrig at USA kan gå over til metrisk system. Seriøst tungvint når man skal forklare bensinprisene i Norge når folk klager på brisen i $ per gallon. Må regne om både dollaren og gallon/liter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner organisasjonene å lete etter familie to år før du skal dra? Tror selv om du søker 2 år før begynner de ikke å lete før det er 1 år igjen til avreise. Hvis ikke mulige vertsfamilier da sier at de skal være vertsfamilier om to år og ikke neste år. Men er langt fra sikker:)

De begynner nok ikke før ett år, men når de begynner å lete etter familier tror jeg kansje at de som søkte tidligst ligger lengst fram i ventelisten på familier. Men jeg er heller ikke sikker :p

Lenke til kommentar

Men så sier amerikanerne "hallo, vi er 400 millioner mennesker som bruker disse målestandardene. Hvorfor skal VI gå over til metrisk bare fordi noen ANDRE ikke forstår oss? Da kan jo de gå over til miles og gallons, de er mange færre enn oss"

Lenke til kommentar
Men så sier amerikanerne "hallo, vi er 400 millioner mennesker som bruker disse målestandardene. Hvorfor skal VI gå over til metrisk bare fordi noen ANDRE ikke forstår oss? Da kan jo de gå over til miles og gallons, de er mange færre enn oss"

Faktisk, de fleste jeg kjenner er mer positive til metrisk.. (selv om de ikke kan det) Og "military time" (24 t klokke) er dem også håpløse på. Ingen som skjønner hva klokka er hvis de låner min mobil:)

Lenke til kommentar

Faktisk, de fleste jeg kjenner er mer positive til metrisk.. (selv om de ikke kan det) Og "military time" (24 t klokke) er dem også håpløse på. Ingen som skjønner hva klokka er hvis de låner min mobil:)

Samme her, noen spurte hva klokken var og jeg bare viste mobilen og han var helt i hundre "DUDE SHE'S GOT A 24HOUR CLOCK ON HER PHONE!!!!!!!!"

Lenke til kommentar
Driver dere fortsatt å regner ut, hmm 6,50 dollar.. 5,8* 6,50.. va 40 kr. Neh, litt dyrt. Eller tenker dere i dollar nå?

Samme med fahrenheit, miles per hour, inches, feet osv...?

Miles, pounds og Fahrenheit begynner og gå over her, men pengene mine er på konto i NOK så jeg regner om hver gang jeg kjøper noe, men om jeg kjøper noe lite går det automatisk, men det er ikke stress tbh.

Inches og feet har jeg ikke vert så mye borti egentlig så det er vell derfor.

Lenke til kommentar

Samme her, noen spurte hva klokken var og jeg bare viste mobilen og han var helt i hundre "DUDE SHE'S GOT A 24HOUR CLOCK ON HER PHONE!!!!!!!!"

:!:

Lenke til kommentar

Ta kjemi så får dere eget kapittel der dere lærer at det er 100 cm i en meter osv :p Alle i kjemien spør meg nå siden det er jo sånt vi kan utenat

og til martin; ja, det er derfor de kalles receivers, men hvis du har sett litt football vet du at et bra lag du møter kommer til å dekke de så mye som mulig, og hvis du bare skal avansere 10 yard oppover fielden er det mer vanlig å løpe, og opptil flere ganger kan en god QB løpe f.eks 60 yard touchdown, vet ikke hvordan ditt skolelag er men hvis du bare hiver ballen fremover kan du lett få interceptions imot deg

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hva det koster alt i alt å dra til USA som utviklings student. Støtte fra lånekassen inkludert. Dere kan ta med det man sparer på å ta lappen, hvis man har mulighet.

Hmm kan prøve å sette opp et lite budsjett for deg kjappt..

Først og fremst: noen organisasjoner tar 45000, andre 60000.. Alt kommer ann på hva som er inkludert, noen steder får du forsikring med, andre kan friste med andre ting.. Hvis du har bestemt organisasjon kan du sjekke dems pris og regne litt på forsikrin selv, hvis ikke kan du nok bruke 60000-65000 å regne med ca.

Så du betaler til organisasjonen for standard pakken, altså melde deg på (der du får inkludert flybilletter f.eks)

Organisasjonen: 60000,-

Sprøyter*: 1600,-

Visum**: 600-700,-

Lommepenger***: 20000,-

= 82200-82300kr

Er sikkert litt mer småting men det var bare det jeg kom på i farten..

* Sprøyter: er hvis du ikke har tatt f.eks Heppatitt A og B, og eventuellt pirkèt prøve osv. Priser osv varierer selvfølgelig på hvor, hva og hvilke sprøyer du tar.

** Visum: du betaler et fee på 100 dollar (rundt la oss si 550kr da) og for å være veldig pirkete 100kr i frimerker for å få sendt tilbake passet med visum.

*** Lommepenger: her må du nesten regne selv, jeg satt bare 2000krx10 mnd siden det er rundt det organisasjonen min anbefalte meg, men dette kommer ann på så utrolig mye. Hva du er vant til, hvilke omgivelser du er i (hvis du kommer til en fattig familie så blir det fort til at du kanskje ikke bruker så mye penger) Men jeg har vært her i 1 mnd nå, og skal ikke gå ut med hvor mye jeg har brukt men du må huske at du kanskje skal kjøpe laptop, kamera, klær, skolebøker (tror det er 200 dollar på skolen min) og mye annet, mens andre mnd når du har glidd litt inn i kulturen så kanskje du ikke har noe særlig å bruke penger på, husk at alt er billig her.

Kanskje det ikke hjalp så mye, men jeg tror jeg regnet rundt 100,000 kr for å være på den sikre siden.. Men det ligger nok kanskje nedi 75k for noen, 120k for andre, spørs hvor mye du vil bruke. Men standard kostnadene er vel rundt 65-70k.

Så til stipend, er så utrolig mye diskusjon her i denne threaden om det har noe å si på foreldrenes inntekt blablabla, jeg bryr meg egentlig ikke så mye, så hvem som helst kan rette meg.. Men jeg vet om folk som fikk 60,000kr i stipend, men selv fikk minstestipend på rundt 40k. Det skal ifølge lånekassen ha å si på hvilken stat du kom til osv også.. Så kan du kan vel regne at du må ut med 20,000-30,000 kr selv også får lommepenger være opp til deg;)

Haha, det var mye surr, tror ikke det hjalp men kjeder meg litt akkurat nå så følte bare for å skrive litt!:) lykke til uansett

Edit; en kjapp ting jeg kom på var at du må tenke på om du skal på camp, tours osv. Som f.eks jeg skulle på NY camp: det var rundt 3-4-5000kr (har egentlig ikke peiling, noe rundt der) og jeg hadde regionsvalg (rundt 3k?). Skal til Hawaii i februar som er 4000kr + flybilletten på 2500-4000kr. Og tenker meg kanskje en tur til jul som er et par tusen, skal til chicago 1. november, og senere til florida.. Så du må nesten bare sette opp et budsjett for deg selv etter dine ønsker! :)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Jeg reiser med STS Education, og her i USA er det STS Foundation som tar vare paa meg.

Det stod mellom AFS og STS da jeg soekte i oktober 2007. Det som gjorde at jeg valgte STS, er at de har omraadevalg. De har delt USA inn i 5 regioner, og du velger en region mot en gebyr paa 3000. Hvis du blir plassert utenfor regionen du har valgt, faar du pengene igjen. :-)

Soeknadsprosessen var veldig ryddig, men jeg kan skjoenne hvorfor ikke mange har valgt STS - det er dyrere enn de fleste andre organisasjoner. Selv med inkludert forsikring. Mine foreldre betalte kursavgiften for meg, paa 69 000NOK, og jeg tror AFS er litt billigere til USA, men skal ikke si det for sikkert.

Maa forresten skryte veldig av opplegget til STS under avreise. Ble moett av en STS representant paa Gardermoen foer avgang, hun hjalp oss paa selv-check in automatene til British Airways, hjalp oss med aa sjekke inn baggasjen, og geleidet oss bort til sikkerhetskontrollen. Flyet fra Oslo til London klarte vi 8 jentene fra Norge oss fint paa, og i London ble vi moett av resten av Europa foelget, med to svenske damer som reiseledere. De hjalp oss med boarding paa Chicago-flighten, hjalp oss med alle immigrasjons- og agriculturalpapirene vi maatte fylle ut paa flyet, pluss at de hjalp oss i US Immigration i Chicago. For de som maatte vente til neste dag paa flyet videre, hjalp de dem med aa booke inn paa hotell, bestille pizza ++++! Veldig VELDIG bra!

Har ogsaa faatt stipendet mitt naa - 25 000 foer jul, og 24 000 etter jul :-)

Jeg skal til Hawaii med Explore America i Februar! Noen andre som skal?

Kontakt: [email protected]

Lenke til kommentar
Jeg reiser med STS Education, og her i USA er det STS Foundation som tar vare paa meg.

Det stod mellom AFS og STS da jeg soekte i oktober 2007. Det som gjorde at jeg valgte STS, er at de har omraadevalg. De har delt USA inn i 5 regioner, og du velger en region mot en gebyr paa 3000. Hvis du blir plassert utenfor regionen du har valgt, faar du pengene igjen. :-)

Soeknadsprosessen var veldig ryddig, men jeg kan skjoenne hvorfor ikke mange har valgt STS - det er dyrere enn de fleste andre organisasjoner. Selv med inkludert forsikring. Mine foreldre betalte kursavgiften for meg, paa 69 000NOK, og jeg tror AFS er litt billigere til USA, men skal ikke si det for sikkert.

Maa forresten skryte veldig av opplegget til STS under avreise. Ble moett av en STS representant paa Gardermoen foer avgang, hun hjalp oss paa selv-check in automatene til British Airways, hjalp oss med aa sjekke inn baggasjen, og geleidet oss bort til sikkerhetskontrollen. Flyet fra Oslo til London klarte vi 8 jentene fra Norge oss fint paa, og i London ble vi moett av resten av Europa foelget, med to svenske damer som reiseledere. De hjalp oss med boarding paa Chicago-flighten, hjalp oss med alle immigrasjons- og agriculturalpapirene vi maatte fylle ut paa flyet, pluss at de hjalp oss i US Immigration i Chicago. For de som maatte vente til neste dag paa flyet videre, hjalp de dem med aa booke inn paa hotell, bestille pizza ++++! Veldig VELDIG bra!

Har ogsaa faatt stipendet mitt naa - 25 000 foer jul, og 24 000 etter jul :-)

Jeg skal til Hawaii med Explore America i Februar! Noen andre som skal?

Kontakt: [email protected]

Hvilken stat/by bor du i? Ja, skal til Hawaii 11th-18th februar med Explore America, drar med 5 andre fra Norge og;) håper vi blir mange norske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...