tameg Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Med andre ord, å søke nå er tilig? Skal jeg til USA, satser jeg på å søke innen 2009 iallefall. Jeg lurte på en ting: Jeg vet at dette sikkert varierer, men hvilken størrelse er det på byene studentene blir utplassert? New York, Oslo, Stavanger, Tønsberg eller innavl? Søke nå er prefekt, regner med at det er en god blanding mellom Oslo og innavl hahah innavl, så frekt men de fleste blir vel plassert i mindre byer? ikke i de store Martin, jeg begynte søknadsprosessen min sent i august og var ferdig i midten av september. Så det går fint ann å bli ferdig fort. Lenke til kommentar
FredrikUSA91 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg kom til by med rundt 100,000 (65k i sentrum, 120k med hele byen), men det har egentlig ikke så mye å si syns jeg.. Kunne like så godt vært på et sted med 20,000.. Du går på skolen i nærheten og vennekretsen din er som oftest i akkurat området du bor, og ikke i andre byer 1 time unna, syns egentlig det er litt mye snakk og folk som er redde for å ikke komme midt i byen, men im not blaming you, jeg satt med samme følelsen før selv før jeg dro.. Med sprøytene; jeg tok 3 doser heppatitt a/b, vet ikke helt, og en tuberkulose test (på skolen i norge).. Er ikke noe stress, men bare husk å begynn senest i Januar hvis du vil ha alle dosene ferdig før du drar, siden mellomrommet på 1. og 3. sprøyen er 6/7 mnd. Med når man søker; jeg søkte noen timer før 1. Novemeber statsvalg fristen til Aspect gikk ut, og alt med bildesamling osv var sendt inn og ble sendt til USA 5. Januar. Siden 5. Januar var ihvertfall i år datoen Aspect sendte alle papirene over til USA fra Norge, så i realiteten hvis du ikke må rekke spesifikke frister så kan du i teorien bare sørge for å ha papirene inne før nyttår (dette gjaldt som sagt Aspect i år, er ikke sikker på hvordan de andre organisasjonene gjør det, men kanskje noe lignende? ) Eneste fordelen med å søke tidlig er at du har god tid til å gjøre søknaden perfekt og kan eventuellt rette på ting hvis noe er galt osv.. Har bare en siste ting å si til de som reiser neste år; gled dere til homecoming ;D det er awesome! Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Dere! Jeg bare lurer på om det finnes en liste eller noe sånt som viser hvilke fag man kan velge nede i USA? Jeg vil studere juss i Norge, rettslære, i andreklasse på VGS. Hvis jeg reiser til USA kan jeg naturligvis ikke det. Dermed må jeg ta noe sosialantropologi eller hva det het. I tillegg vil jeg studere engelsk, fordi jeg elsker språlet, både skriftlig og snakket. Jeg må velge to fag der nede, og de er jeg usikker på. Hvilke kan man velge mellom? Speech class og Creative Writing høres fristende ut, men som dere ser har jeg ikke spesielt mye peiling. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Det avhenger helt av skolen du havner på. Hvilke fag de har altså. Dermed er det umulig å kunne gi deg en liste. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Men man får vel ikke vite hvilken skole før man får tildelt vertsfamilie, og dermed vet hvor man skal bo? Så hvordan kan man sikre seg om å få "riktige fag" på forhånd da? Lenke til kommentar
safags Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 blablalba han avbrøt Martin:Hvorfor? Fordi da måtte han komme ut med mer penger en det de hadde planglagt, og måtte uansett bytte til almenn når han kom hjem elns. Og morra hans ble litt sur på ef og sånt når de ikke hadde sagt noe som helst om det og han ahdde kommet så langt i prosessen. : / Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Hvor mye koster lappen i USA + sjekk at du kan kjøre i Norge når du kommer hjem? Alt i alt, hvor mye betalte dere? Med andre ord, hvor mye sparer man på å ta lappen i USA som utvekslingsstudent? Endret 29. september 2008 av fjeddiu Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Fordi da måtte han komme ut med mer penger en det de hadde planglagt, og måtte uansett bytte til almenn når han kom hjem elns. Og morra hans ble litt sur på ef og sånt når de ikke hadde sagt noe som helst om det og han ahdde kommet så langt i prosessen. : / EF ikke har sagt noe om det? Jeg har vel kataloger fra EF de siste 3 årene og jeg er bombesikker på at betingelsene for stipend står med liten skrift sammen med sokefrister o.l. på en av de siste sidene i katalogen. Hvor mye koster lappen i USA + sjekk at du kan kjøre i Norge når du kommer hjem? Alt i alt, hvor mye betalte dere? Med andre ord, hvor mye sparer man på å ta lappen i USA som utvekslingsstudent? 1. Det avhenger fra stat til stat hvor mye det koster. Ca mellom 1500 og 3500. 2. Det avhenger av staten om du får tatt lappen eller ikke. Endret 29. september 2008 av MartinF Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Mellom 1500 og 3500 dollar eller kr? Lenke til kommentar
FredrikUSA91 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan fA lappen mye billigere enn det, her kan jeg ta den for ca 20 dollar teori test og 14 dollar oppkjOring hvis jeg har med bil.. det vil si 150-200kr Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Kroner selvfolgelig. Lenke til kommentar
mari_c Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei Jeg har skikkelig lyst til å ta et år i USA Jeg tenker på det hver dag. Jeg går i 10. nå og jeg har allerede søkt Skal snart ha intervju. Jeg har søkt med Aspect, er det noen som har noen positive eller negative erfaringer med det ? Jeg har lyst til å søke til Florida, men så leste jeg noe her om at det var så mye kriminalitet og at folk var helt gale i Florida, så nå ble jeg skikkelig usikker:/ er det noen som har vært der eller vet noe om det ? Jeg lurer også på om skolen er vanskelig? Har aldri hatt noen problemer med skolen her i Norge, men den er ikke akkurat så vanskleig heller. Håper noen gidder å svare meg, og hjelpe meg til å få ting litt klart Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har søkt med Aspect, er det noen som har noen positive eller negative erfaringer med det ? Jeg har lyst til å søke til Florida, men så leste jeg noe her om at det var så mye kriminalitet og at folk var helt gale i Florida, så nå ble jeg skikkelig usikker:/ er det noen som har vært der eller vet noe om det ? Jeg lurer også på om skolen er vanskelig? Har aldri hatt noen problemer med skolen her i Norge, men den er ikke akkurat så vanskleig heller. Jeg reiser med Speak, men Speak og Aspect kjorer det samme opplegget, og de deler kontorer. Aspect er blant de aller sterkeste internasjonale organisasjonene, og har gode regler, og Sender ut masse nyttig informasjon. De nekter deg ikke ddiverse greier som andre gjor (ta lappen, reise på turer med andre organisasjoner) osv. Du har lest at folk i Florida er gale? Hvordan da? Ja, det er mange kristne folk o.l., men gale? Kriminalitet finner du i hele usa, så det er ikke et tema engang. Men så vil jeg sporre deg. Hvorfor onsker du å soke deg til Florida? Slik at du kan gå på stranden og slappe av i varmen? Eller har du noen andre grunner? Jeg vil anbefale deg å soke fritt over hele landet, slik at Aspect kan finne den beste familien for akkurat deg. Jeg havnet i en stat jeg omtrent ba om å få slippe, men tro det eller ei, jeg har det strålende. Jeg bor altså i Georgia, en stat som ligger rett over Florida. Når det gjelder skolen er dette veldig individuelt. Skolen her er mye lettere enn hjemme, men det gjelder å velge riktige fag. Jeg slet veldig i algebra 2, men n\ har jeg 103% i algebra 1. Lærere og andre spiller også inn i hvor hardt det blir. Men generelt sett er den norske skolen hardere enn i USA. Lenke til kommentar
mari_c Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Jeg bare leste om ei som hadde blitt stengt inne på et rom i flere måneder og masse sånn, men jeg tror ikke det er sant. Men det var noen som sa at de i Folrida var gale. Men det finnes jo forskjellige folk over alt. Jeg regner med at det blir mer kriminalitet i Norge. Det tenker jeg ikke så mye på. Jeg ønsker å søke til Florida fordi jeg har har lyst til å komme til et varmt sted, og det ser skikkelig fint ut. Men jeg er også åpen for andre steder. Men jeg er ikke så glad i vinter, liker mye bedre sommer. Men det er jo ikke det viktigste egentlig da, det er vel at du triver der du er med familien og skole osv. Godt å høre at skolen er lett, da slipper man å bare sitte hjemme med skolearbeid Endret 29. september 2008 av mari_c Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har lyst til å søke fritt. Da blir det mer spenning og større sjanse for at du vil få en familie du trives i. Men skulle jeg søkt i en stat, hadde det definitivt blitt solfylte og varme Miami i Florida med limousin til skolen med champagne og deilige damer. Oops, det ble litt for usaklig Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Martin, hvorfor ville du ikke reise til Georgia? Har tenkt litt på Speak, og visst man må liste opp 7 stater under søknaden, har jeg tenkt meg ut Florida, Georgia, South Carolina og North Carolina ved første gjennomtenking. Vil helst være på en kyststat, og disse har vel et varmere klima enn Norge (?). De 3 neste har jeg ikke tenkt på enda, men kanskje jeg kan inkludere en stat hvor alpint er aktuelt (kan man ta med ski, forresten?)... Skal snakke med rådgiver iløpet av uka, håper jeg. Men Martin, hvorfor ville du slippe Georgia? Lenke til kommentar
Thoren Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg er komt til FLorida, reiser med Speak. Må si at Florida har litt av et regelverk i forhold til andre stater. Jeg er komt til Orlando, bor hos en ganske rik familie, har svømmebasseng, bor på en golfbane etc, så jeg har vert ganske heldig. Må bare si at jeg stortrives her, eneste er at varmen er litt "uvanlig", men det kommer seg. Skolen er ikke vanskeligere her enn hjemme, men i starten kan det vere litt forvirrende. Skolen jeg går på er ganske stor, ca 3000 elever. Jeg kom hit i September og måtte vente 1 uke pga Speak/USSE ikke hadde papirene i orden her nede. Siden det er 3000 elever på skolen her er det ikke så lett og bli kjent med folk pga de fleste er i egne grupper etc, men da er det bare og melde seg på skolesport eller ta Teamsports eller andre P.E classes, så blir du fort kjent med folk. Jeg er storfornøyd med Florida, og har vert innom en velkomstfamilie som jeg var hos til Skoleplass var i orden, så har jeg flyttet til en ny en. Begge familiene jeg var innom bodde utrolig bra, også praktiserer de omtrent ikke religion. Florida er en stor stat med rundt en 17-18 millioner innbyggere. Så det er mye bra og mye dårlig, men etter min erfaring har jeg egentlig ingenting dårlig og si annet en at de har mye flere regler for og komme igang med skolegang, du må f.ex ta en test etter du er komt ned til Florida før du får startet på skolen, som koster 50$. Det er bare for å teste om du klarer og kommunisere og følge med på Engelsk, slik at de skjønner du klarer skolen etc. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Men Martin, hvorfor ville du slippe Georgia? Fordi jeg ikke er kristen, og ville helst slippe sørstatene som ligger under bibelbeltet. Jeg havnet likevel her i Georgia, hos en kristen familie, og går i kirken 3 ganger i uken.. Men det hindrer meg ikke noe særlig uansett.. Ja, jeg forhåndsdømte sørstatene Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Visste ikke sørstatene var spesielt kristne =/ Men jeg vil egenlitg oppleve et nytt klima, fremfor et nokså norskt et i nordstatene. Men 3 ganger kirke i uken..? Blir litt drøyt, regna med jeg måtte strekke meg til søndager (og kune søndager) om jeg skulle til USA . Ble sjalu på Thoren nå. Svømmebaseng! Alt man kan drømme om... Men bare lurer, er det mulig å komme i en jødisk vertsfamile (eller katolske kristne osv)? Visst jeg må feire jødiske høytider og kirke blir jeg temmelig skuffa (kan man nekte?)... Da er jo halvparten av USA's kultur som jeg vil oppleve forsvunnet, som jeg bare MÅ være med på, enten som utveklingsstudent eller senere i livet. Endret 29. september 2008 av Tobye Lenke til kommentar
Thoren Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Eneste som er litt dårlig med Florida akkuratt nå er at det blir ganske fuktig luft, noe som er litt irriterende, men ja det er mulig og komme til alle mulig typer familier, vil jeg tro iallefall. Men ser du på antall som har havnet hos jødiske/muslimske er det nokk mest folk hos Kristne familier. Ikke vet jeg men jeg tror det er mest kristne, og begge familiene jeg kom til praktiserer omtrent ingenting, slik som i Norge (dåp, bryllup etc.) Det er min oppfatning, men sjangsen er jo der forsatt. Man kan egentlig ikke forutsi noe, men jeg vil si sjangsen er større for en Kristen famile, enn jødisk/muslimsk. Ikke vet jeg men det er det jeg tror iaf. Grunnen til at de sier at du muligens må i Kirken 3 ganger i uken er for at sjangsen er der, men kirken i USA er helt annerledes etter hva jeg har høre, er mer sosiale aspekter. Jeg har enda ikke vert i kirken, og kommer sikkert ikke til og gå i kirken under mitt opphold i USA. Om jeg skulle valgt og ha statgaranti ville jeg definitivt valgt Hawaii, hostmom (som har budd der) sa det var den beste plassen hun hadde budd, sjangsen for at du kommer en plass du velger blant de syv plassene er temmelig liten, jeg hadde ikke Florida på listen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå