Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det flere som har AYUSA her borte?

Har dere tenkt på å dra til feks hawaii, NY osv? Jeg hadde - AYUSA sier at de ikke tillater at noen reiser via andre selskaper, som Explore America, SMG (?) osv. Ny regel i år, som jeg ikke fikk beskjed om før jeg søkte om tillatelse om å dra til Hawaii. Synes det hele er meget tåpelig, da de ikke kan gi meg en grunn til at de laget denne regelen.

Lenke til kommentar
Hvilken stud.-spes-linje er best å velge på VGS mtp. smertefri godkjennelse av et USA-år? Går nå i 10ende, og kan velge IKT, Realfag eller Samfunn, Språk og Økonomi..

Noen tips?

Tror ikke det har så mye å si hvilken linje du tar, eller det kommer ann på skolen din. Du bør høre med rådgiver, på min skole er det likegylidig hvilken linje jeg tar, trenger to fag i USA som tilsvarer de jeg har hjemme, værre er det ikke, hvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Hvilken stud.-spes-linje er best å velge på VGS mtp. smertefri godkjennelse av et USA-år? Går nå i 10ende, og kan velge IKT, Realfag eller Samfunn, Språk og Økonomi..

Noen tips?

En venn av meg går elektro, og hadde fylt ut alle skjemanene og var på ferd med å ta vaksiner og hadde betalt første del. Men så fikk han beskjed på skolen sin at for å få stipend så måtte man gå almenn.

Lenke til kommentar
Jeg går i første videregående almen, og har tengt på å være utvekslingsstudent i andre året på vgs. 9/10. Det er vel ikke for sent å søke nå? :dontgetit:

Definitivt ikke:) Bra å være tidlig ute, men du har evig god tid!

I år er det kanskje ekstra lurt å være tidlig ute, med tanke på at det kan være fære vertsfamilier pga finanskrisa.

Ulriksen, så du kunne fått det godkjent om du gikk helse og sosialfag? så urettferdig!

Han spurte hvilken stud-spes linje, tror ikke helse og sosial ingår der eller?

Lenke til kommentar

For å få stipend, må året godkjennes. For at året skal godkjennes må du ta fag som tilsvarer det samme som i Norge, og det får du kun i studiespesialisering. Jeg gikk Service & Samferdsel i to år før jeg dro. Jeg får ikke en krone i stipend.

Jeg går i første videregående almen, og har tengt på å være utvekslingsstudent i andre året på vgs. 9/10. Det er vel ikke for sent å søke nå? :dontgetit:

I år er det kanskje ekstra lurt å være tidlig ute, med tanke på at det kan være fære vertsfamilier pga finanskrisa.

Nei, det er ikke for sent, men du har ikke god tid, som Ulriksen påpeker her. Jeg søkte den 1. oktober, og siste papirarbeidet var inne hos Speak i midten av Januar. Så søk nå, og heller trekk deg etter intervjuet. I alle fall ikke hør på Ulriksen her, som mener du har veldig god tid...

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
For å få stipend, må året godkjennes. For at året skal godkjennes må du ta fag som tilsvarer det samme som i Norge, og det får du kun i studiespesialisering. Jeg gikk Service & Samferdsel i to år før jeg dro. Jeg får ikke en krone i stipend.

Nei, det er ikke for sent, men du har ikke god tid, som Ulriksen påpeker her. Jeg søkte den 1. oktober, og siste papirarbeidet var inne hos Speak i midten av Januar. Så søk nå, og heller trekk deg etter intervjuet. I alle fall ikke hør på Ulriksen her, som mener du har veldig god tid...

Vel, hvis det ikke er veldig andreledes fra i fjor så har en faktisk veldig god tid, kjenner ei som er i Lousiana nå. Hun søkte i slutten av APRIL. Hun kom til en kjempe bra familie og stortrives.I fjor var det hvertfall masse restplasser igjen etter at den såkalte fristen var ute.

Lenke til kommentar

Takk, der ble jeg litt letta :)

Jeg skal ta kontakt med rådgiver på skolen i morgen og snakke med foreldrene mine om dette :)

Får håpe de ikke er så konservative og A4 av seg, slik de av og til pleier :p

Håper også at jeg får tatt enten matte og fysikk, eller økonomi der borte.

Lenke til kommentar

Hvilken familie du får har ingen verdens ting å gjøre med når du søker. MEN når man søker tidlig, har man mye bedre tid til å forberede seg til året, sende inn søknader, ta vaksiner, og betale. Å søke i April er jo bare tull, og jeg håper for andres del at du ikke går rundt å sier at alle bare kan vente, fordi det er restplasser igjen i April. Utrolig idiotisk å tenke sånn.

Lenke til kommentar

Jeg råder han ikke til å søke sent, da blir det nok ekstremt hektisk med alle papirene. Påpeker bare at han ikke er nødt til å søke nå. Jeg håper han gjør det, men om han ikke har bestemt seg er det ikke for sent.

Det er ikke sikkert alle bare kan hoppe rett inn i dette, man bør nå helst ha diskutert dette en stund med familie og tenkt nøye over det. Men som du sier man forplikter seg ikke til noen ting ved å gå på intervju

Endret av Ulriksen
Lenke til kommentar

Ta det med ro, Martin, den hissige tonen du fører er ikke nødvendig. En kan konkludere med at du og alle andre med litt fornuftig tankegang søker før siste dag i desember. Det har med at dette ikke er en ukes ferie på sørlandet en planlegger, men et skoleår - altså bør det planlegges i god, god tid. Jeg tenker og tenker, planlegger, men har ikke søkt enda. Stresser ikke. Innen en to ukers tid har jeg vel funnet ut hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Med andre ord, å søke nå er tilig?

Skal jeg til USA, satser jeg på å søke innen 2009 iallefall.

Jeg lurte på en ting: Jeg vet at dette sikkert varierer, men hvilken størrelse er det på byene studentene blir utplassert? New York, Oslo, Stavanger, Tønsberg eller innavl?

Søke nå er prefekt, regner med at det er en god blanding mellom Oslo og innavl ;)

Endret av Ulriksen
Lenke til kommentar
Ta det med ro, Martin, den hissige tonen du fører er ikke nødvendig. En kan konkludere med at du og alle andre med litt fornuftig tankegang søker før siste dag i desember. Det har med at dette ikke er en ukes ferie på sørlandet en planlegger, men et skoleår - altså bør det planlegges i god, god tid. Jeg tenker og tenker, planlegger, men har ikke søkt enda. Stresser ikke. Innen en to ukers tid har jeg vel funnet ut hva jeg vil.

Jeg er ikke hissig jeg, men det høres ut som Mr. Ulriksen her vet alt, og allerede har hatt utvekslingsåret sitt.. Jeg vet nemlig hvor mye arbeid det var med søkeprosessen, og jeg selv om jeg søkte ganske så tidlig på høsten hadde hendene fulle frem til Desember. Det er ikke slik at du må søke NÅÅÅ, men som Ulriksen skrev har at du har "evig god tid", noe du absolutt ikke har.

Med andre ord, å søke nå er tilig?

Skal jeg til USA, satser jeg på å søke innen 2009 iallefall.

Jeg lurte på en ting: Jeg vet at dette sikkert varierer, men hvilken størrelse er det på byene studentene blir utplassert? New York, Oslo, Stavanger, Tønsberg eller innavl?

Nei, det er absolutt ikke for tidlig. Og ja, søk lenge før 2009, det er mitt tips, og har nok med meg en ti-talls andre på det tipset.

Byene varier sånn fra 100 innbyggere til opp mot 100 000 (+/-). Akkurat hvor du havner er umulig å si, uansett med statsgaranti fks. Du havner dit hvor folk vil ha deg, enkelt og greit.

hva skjedde da? reiste han eller avbrøt han?

han avbrøt

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...