MartinF Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Her blir det prioriteringer.. Jeg dropper Hawaii, rett og slett pga. den latterlig høye prisen, og prøver heller å få til en trip til New York til nyttår... Noen andre som vurderer den turen? Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) sd Endret 13. januar 2012 av KingEdward Lenke til kommentar
sforum Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Skjoenner ikke helt hvordan du kan kalle under 10 000 kr for en 8-dagers ferie og tour paa Hawaii for en latterlig hoey pris. Høres bra ut! Hvordan går det da? Er det veldig vanskelig? I forhold til her i norge. Krever de mye av deg?Hva slags mattekunnskaper og fysikk kunnskaper burde man ha. Fysikk hvordan er det der nede? Vansklig? Forklar gjerne hva Yearbook er også Fysikken og matten er MYE letter her borte. Har de norske boekene med meg for aa vaere sikker paa at jeg ikke gaar glipp av noe, og blir sjokkert naar jeg sammenligner. Burde nok ha tatt AP-classes. Fysikken er vel hakket lettere Fysikk II paa videregaaende. Yearbook er ganske saa enkelt et fag hvor vi lager aarboka til skolen. Hvis du har sett en High-school yearbook, skjonner du hvor mye arbeid det er. Ganske saa mye mer enn de kjedelige aarboekene i Norge, og den skal ha et eget tema, bilder av alle som gaar og jobber paa skolen, kreativ(e) (for)sider osvosv med masse kule bilder. Yearboka er altsaa en feiring av High School-en. Har saa utrolig mye aa gjoere for tiden. Skolebussen gaar 6.50, skolen starter 7.20, slutter 1.50, tennis fra 2 til 4, teater fra 4-5.. Saa er det lekser.. Helgene gaar derfor til sosialisering. Men saa utrolig goey og annerledes enn norsk skole!!! Bjørnar; er du med i Theater klubben eller faget? Hvordan er det? Områdereppen min anbefaler meg å joine Theater klubben. men, vet hverken hvordan jeg joiner eller om jeg liker teater Jeg tenker forresten også på å dra til hawaii. Hva sa skolen din/deres? Noen som har hatt problemer med å få fri eller går det greit? Lenke til kommentar
safags Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Skjoenner ikke helt hvordan du kan kalle under 10 000 kr for en 8-dagers ferie og tour paa Hawaii for en latterlig hoey pris. Høres bra ut! Hvordan går det da? Er det veldig vanskelig? I forhold til her i norge. Krever de mye av deg?Hva slags mattekunnskaper og fysikk kunnskaper burde man ha. Fysikk hvordan er det der nede? Vansklig? Forklar gjerne hva Yearbook er også Fysikken og matten er MYE letter her borte. Har de norske boekene med meg for aa vaere sikker paa at jeg ikke gaar glipp av noe, og blir sjokkert naar jeg sammenligner. Burde nok ha tatt AP-classes. Fysikken er vel hakket lettere Fysikk II paa videregaaende. Yearbook er ganske saa enkelt et fag hvor vi lager aarboka til skolen. Hvis du har sett en High-school yearbook, skjonner du hvor mye arbeid det er. Ganske saa mye mer enn de kjedelige aarboekene i Norge, og den skal ha et eget tema, bilder av alle som gaar og jobber paa skolen, kreativ(e) (for)sider osvosv med masse kule bilder. Yearboka er altsaa en feiring av High School-en. Har saa utrolig mye aa gjoere for tiden. Skolebussen gaar 6.50, skolen starter 7.20, slutter 1.50, tennis fra 2 til 4, teater fra 4-5.. Saa er det lekser.. Helgene gaar derfor til sosialisering. Men saa utrolig goey og annerledes enn norsk skole!!! Ok nå ble jeg litt glad Snakket med rådgiver på skolen min og hun sa at hun håpet ikke at jeg skulle ta realfag. Siden det var så vansklig der nede. Og iallefall når jeg kommer hjem. Ble litt bekymret av den snakken hennes der. Men nå tror jeg det går bra. AP Clases er sånn Advanced Practise? Takk for utfyllende svar! Hørtes som du hadde det travelt men gøy : ) Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Skjoenner ikke helt hvordan du kan kalle under 10 000 kr for en 8-dagers ferie og tour paa Hawaii for en latterlig hoey pris. Høres bra ut! Hvordan går det da? Er det veldig vanskelig? I forhold til her i norge. Krever de mye av deg?Hva slags mattekunnskaper og fysikk kunnskaper burde man ha. Fysikk hvordan er det der nede? Vansklig? Forklar gjerne hva Yearbook er også Fysikken og matten er MYE letter her borte. Har de norske boekene med meg for aa vaere sikker paa at jeg ikke gaar glipp av noe, og blir sjokkert naar jeg sammenligner. Burde nok ha tatt AP-classes. Fysikken er vel hakket lettere Fysikk II paa videregaaende. Yearbook er ganske saa enkelt et fag hvor vi lager aarboka til skolen. Hvis du har sett en High-school yearbook, skjonner du hvor mye arbeid det er. Ganske saa mye mer enn de kjedelige aarboekene i Norge, og den skal ha et eget tema, bilder av alle som gaar og jobber paa skolen, kreativ(e) (for)sider osvosv med masse kule bilder. Yearboka er altsaa en feiring av High School-en. Har saa utrolig mye aa gjoere for tiden. Skolebussen gaar 6.50, skolen starter 7.20, slutter 1.50, tennis fra 2 til 4, teater fra 4-5.. Saa er det lekser.. Helgene gaar derfor til sosialisering. Men saa utrolig goey og annerledes enn norsk skole!!! Ok nå ble jeg litt glad Snakket med rådgiver på skolen min og hun sa at hun håpet ikke at jeg skulle ta realfag. Siden det var så vansklig der nede. Og iallefall når jeg kommer hjem. Ble litt bekymret av den snakken hennes der. Men nå tror jeg det går bra. AP Clases er sånn Advanced Practise? Takk for utfyllende svar! Hørtes som du hadde det travelt men gøy : ) bullshit rådgiver;D Realfag er ikke vanskelig i USA, spør du meg lærer du mye mer, bare ta meg deg kladdebøkene når du klommer hjem så gpr det nok kjempebra Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 skal ha telefon intervju med explorius 3. oktober, noken som har hatt telefonintervju? ka er det dei spør om egentlig? Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 skal ha telefon intervju med explorius 3. oktober, noken som har hatt telefonintervju? ka er det dei spør om egentlig? Åh, så bra. Du også med explorius.. Jeg hadde ikke intervju med de over telefon, jeg hadde intervjuet i Drammen. Men det er ikke noe å grue seg til. Er det Kathrine du har mest kontakt med? I hvertfall, det kommer til å gå veldig bra, Spørsmål du kan bli stilt: - Hvorfor du vil til USA (hvis det er dit du vil), og ikke et annet land. - Hvorfor vil du være en god representant for Norge - Hva vil du bidra med til familien, skolen og nærmiljøet? - Hva tror du du kommer til å endre på av å være et år som utvekslingsstudent? osv osv.. Også skal du jo selvfølgelig ha halve intervjuet ditt på engelsk.. Men de er ikke SÅ veldig strenger, så det er ikke noe å bekymre seg for.. Lykke til..! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Halve intervjuet på engelsk? Jeg hadde telefonintervju (Speak), og det varte ca. 20 min, hvorav 3 minutt var på engelsk. Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 skal ha telefon intervju med explorius 3. oktober, noken som har hatt telefonintervju? ka er det dei spør om egentlig? Åh, så bra. Du også med explorius.. Jeg hadde ikke intervju med de over telefon, jeg hadde intervjuet i Drammen. Men det er ikke noe å grue seg til. Er det Kathrine du har mest kontakt med? I hvertfall, det kommer til å gå veldig bra, Spørsmål du kan bli stilt: - Hvorfor du vil til USA (hvis det er dit du vil), og ikke et annet land. - Hvorfor vil du være en god representant for Norge - Hva vil du bidra med til familien, skolen og nærmiljøet? - Hva tror du du kommer til å endre på av å være et år som utvekslingsstudent? osv osv.. Også skal du jo selvfølgelig ha halve intervjuet ditt på engelsk.. Men de er ikke SÅ veldig strenger, så det er ikke noe å bekymre seg for.. Lykke til..! ja, trur d va kathrine ja, det blir vel usa, men det om koffor eg vil være en god representant for norge? kordan skal man svare på det egentlig? Halve intervjuet på engelsk? Jeg hadde telefonintervju (Speak), og det varte ca. 20 min, hvorav 3 minutt var på engelsk. heilt greit visst det bare blir tre minutt med engelsk føle eg begynne å bli nervøs allerede, syns det høyrest litt komisk ut å sitte å snakke over høytaler på mobilen Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 skal ha telefon intervju med explorius 3. oktober, noken som har hatt telefonintervju? ka er det dei spør om egentlig? Åh, så bra. Du også med explorius.. Jeg hadde ikke intervju med de over telefon, jeg hadde intervjuet i Drammen. Men det er ikke noe å grue seg til. Er det Kathrine du har mest kontakt med? I hvertfall, det kommer til å gå veldig bra, Spørsmål du kan bli stilt: - Hvorfor du vil til USA (hvis det er dit du vil), og ikke et annet land. - Hvorfor vil du være en god representant for Norge - Hva vil du bidra med til familien, skolen og nærmiljøet? - Hva tror du du kommer til å endre på av å være et år som utvekslingsstudent? osv osv.. Også skal du jo selvfølgelig ha halve intervjuet ditt på engelsk.. Men de er ikke SÅ veldig strenger, så det er ikke noe å bekymre seg for.. Lykke til..! ja, trur d va kathrine ja, det blir vel usa, men det om koffor eg vil være en god representant for norge? kordan skal man svare på det egentlig? Halve intervjuet på engelsk? Jeg hadde telefonintervju (Speak), og det varte ca. 20 min, hvorav 3 minutt var på engelsk. heilt greit visst det bare blir tre minutt med engelsk føle eg begynne å bli nervøs allerede, syns det høyrest litt komisk ut å sitte å snakke over høytaler på mobilen Hehe.. Har du ikke fått det skjemaet på e-post som du skal sende inn til ho igjen? Der står det spm. Husker ikke helt hva jeg svarte på det, men du bør vel ha et positivt syn på norge, liksom ikke bare si negative ord om norge. eller noe sånt.. Det er nok litt overdriv av halve intervjuet var alene, men nå hadde ikke jeg over telefon heller da. Men det føltes som det, det var en norsk del, og en engelsk del. men tror egentlig ikke at intervjet varer så himla lenge, det er noen papirer ho skal fylle ut mens ho snakker med deg. Ihvertfall, jeg syns jeg så at det var ca like mange papirer på norsk som det var på engelsk. Men slapp av, ho er veldig hyggelig Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 har ikkje fått noken papir, men ho sende dei vel sikkert i morra eller noke då Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) f Endret 13. januar 2012 av KingEdward Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg er så i tvil om jeg skal reise eller ikke at jeg sliter med å sove på natten. Jeg snakket med foreldrene mine om det, men de virket veldig tvilende med tanke på pris: La oss si jeg reiser med Speak. Jeg vil ha månedspenger, få støtte fra lånekassen og reise til New York og Hawaii. Må jeg virkelig ut med oppimot 100 000 for det? Da koster altså skoleåret totalt tilsammen omtrent 150 000? Det er dyrt! :S Ååå, tvilen... Lenke til kommentar
Ulriksen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg er så i tvil om jeg skal reise eller ikke at jeg sliter med å sove på natten. Jeg snakket med foreldrene mine om det, men de virket veldig tvilende med tanke på pris:La oss si jeg reiser med Speak. Jeg vil ha månedspenger, få støtte fra lånekassen og reise til New York og Hawaii. Må jeg virkelig ut med oppimot 100 000 for det? Da koster altså skoleåret totalt tilsammen omtrent 150 000? Det er dyrt! :S Ååå, tvilen... Du er jo ikke nødt til å gjøre det så dyrt, dra med explorius, da koster det ca 57k med camp i NY og forsikring, en tur til Hawaii er jo ikke nødvendig. AFS er jo 66k med alt inkludert dog ingen camp i NY eller noe sånt. Så jeg ville ikke tenkt så alt for mye på to ferieturer som du kan ha iløpet av året. 150 000 er vel å overdrive litt skulle jeg tro. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Totalsummen vil uansett organisasjon være godt opp mot 80-90 000. Men om du får året godkjent, og stipdend fra Lånekassen i tillegg, så vil du få ca. 40 000 i støtte, og da er det plutselig ikke like dyrt. Jeg fikk ikke stipend, og familien min er ikke akkurat rik, men når vi første bestemte oss for å kjøre på, så stilte foreldrene mine opp. Ikke tenk for mye på den prisen. Det er verdt hver krone. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Takker for solide svar som gav litt trygghet. Jeg hører Speak er den beste organisasjonen, men Explorius kjører samme prinsipp: Man er et menneske, ikke en deltaker liksom. Husker ikke ordtaket og er for trøtt til å sjekke. Dette gjorde det litt lettere, men tingen er fremdeles: La oss si jeg bruker 3000 i måneden på lommepenger pluss minus. Add 10000 så har du nok til Hawaii- eller New York-tur. Dvs. at jeg må rasjonere litt, men det er null problem. Så har du f.eks. totalsummen inkl. forsiking og reise på... tja, er 50K pluss minus vanlig? Blir da opp til 4-50000 dekka av lånekassen/stipend, slik at totalsummen ikke blir på over 100K som jeg først trodde? Lånekasse, stipend... Lånekasse må vel betales tilbake, stipend får man. er det ikke slik? og det er vel lett å få stipend for tiden? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Lånekassen er de som deler ut stipend i Norge. Og ja, stipend får du så lenge du dokumenterer at året du reiser bort er godkjent, og fungerer som VG2. Summen er ca. 100 000 ja, men sånt som Hawaii og New York er ekstrautgifter som ikke er obligatoriske, så de bør du egentlig ikke regne med med første. Du må se an litt mer før du bestemmer deg for sånt. Lenke til kommentar
tameg Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Martin, hvorfor fikk ikke du heller stipend? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Fordi jeg ikke får året godkjent. Gikk to år på yrkesfaglig VGS før jeg dro. Lenke til kommentar
tameg Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Okei, da så. Når dere fikk vertsfamilie, ringte organisasjonen til dere eller sende de bare en e-post? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå