safags Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 denne hawai turen er ikke den første campen. Så er det en camå der alle utvekslings studenter møtes fra forskejllige organisasjoner? Hørtes spennende ut. Hadde vært hyggelig hvis noen utalte seg litt om denne turen Lenke til kommentar
tameg Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Visst noen reiser med afs her, hvor lenge før du skal reise er det de har preorienteringsmøtene? =) Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 jeg liker personanalysene om Jonas, anywho Mistet arbeid må tas opp igjen, men er jo ikke spesielt vanskelig Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er skolene faktisk så åpensinna i USA!? Her i Norge får jeg liksom bare ta meg fri dersom det har skjedd et dødsfall Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg har utrolig lyst til å reise som utvekslingsstudent til Japan neste år. Japan er noe jeg alltid har hatt en interesse for, og jeg ser på denne muligheten til å bo og å gå på skole der i et år som noe helt unikt og en opplevelse. Problemet er da som vanlig de gamle... "Eg syns Europa e meeerr enn nok! Ka sga du lengre enn England eller Tyskland for?" Meh, jeg vil ikke til England, jeg vil langt vekk. Det er det som er meningen. Ikke bare 30 minutt med fly, jeg vil oppleve noe helt nytt; jeg vil oppleve den asiatiske verden! Penger er ikke problem, da det koster like mye som England, men har noen argumenter? Jeg skal begynne å lese på japansk for å vise at dette er noe jeg vil. Jeg skal være grei, si ja til alt, hjelpe til og smiske mer enn jeg gjorde siste halvåret på ungdomsskolen... Hvilke argumenter bruker dere? Når jeg sier "jammen, adle andre reise jo te Amerika" så bryr jo ikke hun seg om det... Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er skolene faktisk så åpensinna i USA!? Her i Norge får jeg liksom bare ta meg fri dersom det har skjedd et dødsfall Da bor du på sært sted i Norge Lenke til kommentar
123321123321 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Ja, er da ikke noe problem å få fri. Bare å fylle ut et skjema og du kan få opptil to uker fri eller noe sånt. Endret 12. september 2008 av Gersh L Lenke til kommentar
sforum Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Ja, utv.studentene paa skolen min faar faktisk god behandling. Om vi faar bedre enn andre veit jeg ikke. Tror tilbudene jeg har faatt er pga at jeg alltid er veldig positiv, smiler mye og er utavendt. Er nok det som gjelder for aa folk til aa hjelpe. Hvertfall min erfaring. Naar det gjelder det aa ta fri pga turer, saa tror jeg de er ganske "easy" for de fleste elevene. Er bare aa faa lapp fra foreldrene om at du tar fri og faa underskrift av skolen. Maa kjappe meg saa jeg faar bestilt plass paa Hawaii foer det blir fullt!! Btw. har lagt amerikanske tastaturer for hat! jeg vil også til Hawai. Men Blir kanskje NY turen i stedetfor.. Og ja, amerikanske tastaturer er grusomme.. I web design klassene må jeg jo bruke mange tegn, som jeg ikke finner! Endret 12. september 2008 av shaaland Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Samme her shaaland. Eller jeg finner jo tegnene jeg trenger, men har i 5 år vært vandt til det norske tastaturet når jeg koder, men her er jo alt forandret Lenke til kommentar
sforum Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Samme her shaaland. Eller jeg finner jo tegnene jeg trenger, men har i 5 år vært vandt til det norske tastaturet når jeg koder, men her er jo alt forandret Ja jeg også.. Har jo ikke holdt noe særlig på med det de siste årene dog, men er jo vant til at <> er til venstre for Z. kan jo sette tastatur instillingene på norsk. Det gjør jeg ofte på skolen.. Men da mangler den knappen! :/ Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) sd Endret 13. januar 2012 av KingEdward Lenke til kommentar
smismas Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg har utrolig lyst til å reise som utvekslingsstudent til Japan neste år. Japan er noe jeg alltid har hatt en interesse for, og jeg ser på denne muligheten til å bo og å gå på skole der i et år som noe helt unikt og en opplevelse. Problemet er da som vanlig de gamle... "Eg syns Europa e meeerr enn nok! Ka sga du lengre enn England eller Tyskland for?" Meh, jeg vil ikke til England, jeg vil langt vekk. Det er det som er meningen. Ikke bare 30 minutt med fly, jeg vil oppleve noe helt nytt; jeg vil oppleve den asiatiske verden! Penger er ikke problem, da det koster like mye som England, men har noen argumenter? Jeg skal begynne å lese på japansk for å vise at dette er noe jeg vil. Jeg skal være grei, si ja til alt, hjelpe til og smiske mer enn jeg gjorde siste halvåret på ungdomsskolen... Hvilke argumenter bruker dere? Når jeg sier "jammen, adle andre reise jo te Amerika" så bryr jo ikke hun seg om det... Verken mamma eller pappa sa egentlig noen sinne ja til meg... Jeg bestilte brosjyrer og fortalte om andre personer som hadde dratt, så bestilte jeg intervju og sa at jeg trengte ikke å dra selvom jeg var på intervju! Men jeg bare fortsatte prossessen og regningene kom og de betalte og nå er jeg her i usa! De støttet meg utrolig mye etter at de faktisk forstod at jeg kom til å dra. Det virker som om du har fått "gamlingene" til å innse at du kommer til å dra anyway, du må bare få de til å forstå at du vil dra for å lære asiatisk kultur og språk. Folk som drar til Amerika drar hit fordi de vil forbedre engelsken og oppleve amerikansk kultur, samt få et par plusser i papirene. Så fortell dem hvorfor du absolutt vil dra til Japan istedenfor et annet sted, du vil gjøre noe utenom det vanlige! De burde støtte deg på det. Server et par hvite løgner underveis, jamen er et veldig bra ord å bruke. Finn noen brosjyrer og internetsider til dem! LYKKE TIL Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Jeg har utrolig lyst til å reise som utvekslingsstudent til Japan neste år. Japan er noe jeg alltid har hatt en interesse for, og jeg ser på denne muligheten til å bo og å gå på skole der i et år som noe helt unikt og en opplevelse. Problemet er da som vanlig de gamle... "Eg syns Europa e meeerr enn nok! Ka sga du lengre enn England eller Tyskland for?" Meh, jeg vil ikke til England, jeg vil langt vekk. Det er det som er meningen. Ikke bare 30 minutt med fly, jeg vil oppleve noe helt nytt; jeg vil oppleve den asiatiske verden! Penger er ikke problem, da det koster like mye som England, men har noen argumenter? Jeg skal begynne å lese på japansk for å vise at dette er noe jeg vil. Jeg skal være grei, si ja til alt, hjelpe til og smiske mer enn jeg gjorde siste halvåret på ungdomsskolen... Hvilke argumenter bruker dere? Når jeg sier "jammen, adle andre reise jo te Amerika" så bryr jo ikke hun seg om det... Hei! Jeg hadde også utrolig lyst til å dra til Japan på et utvekslingsår. Jeg sjekket opp alle som sendte dit, bestilte brosjyrer og dro på intervju. Mamma og pappa var aldri positiv til det. De sa at det ville bli for vanskelig å få året tellenede (noe som jeg skal) og etter veldig mye frem og tilbake så fant vi ut at det ikke passet akkurat nå. Jeg ville jo også komme midt i skoleåret deres. Nå har jeg bestemt meg for å lære mer spansk og søkt Argentina. Her vil jeg også komme midt i skoleåret, men sjangsen for at jeg kan få året tellende er vesentlig mye større. Jeg kommer nok til å dra til Japan etter 3. året på videregående. Håper dette hjalp litt Endret 13. september 2008 av Haawy Lenke til kommentar
Rabj Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Hei! Jeg har veldig lyst til å reise til USA og ta et utvekslingsår der, men er litt skeptisk. Vet at det står svar på dette på flere av sidene til organisasjonen, men vil høre på dine/deres erfaringer. Har en del spørsmål som jeg lurte på om noen kunne svare på: 1. Hvilke organisasjoner anbefaler dere / hvilke anbefaler dere ikke? 2. Må man være spesielt god i engelsk for å reise, eller holder det med å være average? 3. Er skolesystemet der borte vanskelig/lett? 4. Hvordan er første skoledag på en amerikansk skole? Blir man tatt vare på sosialt? 5. Må man har gått på fotball (soccer) for å være med på laget? 6. Hvilke stater anbefaler dere? 7. Vil du anbefale meg å ta et år i usa? Endret 13. september 2008 av Rabj Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Skal selv reise til USA med AFS 09/10, så kan nå prøve å svare: 1. Alle anbefaler vel sin egen organisasjon så lenge man ikke har dårlige erfaringer med den. 2.Ett år gjør at du blir mye bedre og mye tryggere i språket(det samme gjelder om man er i Spania, Italia eller Tyskland) og det tar ikke mange ukene før det med å bruke ett annet språk blir mer eller mindre normalt. 5.Sport er lurt pga det sosiale, man kommer lettere i kontakt med andre elever og får lettere venner. Sport er også en stor del av ett samfunn så om man blir med på en sport(det trenger ikke være soccer) er man mer med i samfunnet. 7.Angående fremtiden er det å bo ett år i USA å anbefale. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 (endret) 1. Hvilke organisasjoner anbefaler dere / hvilke anbefaler dere ikke?2. Må man være spesielt god i engelsk for å reise, eller holder det med å være average? 3. Er skolesystemet der borte vanskelig/lett? 4. Hvordan er første skoledag på en amerikansk skole? Blir man tatt vare på sosialt? 5. Må man har gått på fotball (soccer) for å være med på laget? 6. Hvilke stater anbefaler dere? 7. Vil du anbefale meg å ta et år i usa? 1. Som Toska92 sier så er dette opp til hver enkelt. Jeg kan personlig anbefale Speak, og har ikke hatt noen problemer med de. En ting du må få med det her og nå. Ikke gå til den organisasjonen som evt. er billigst. Dette fordi det koster omtrent akkurat det samme når alle ekstra kostnader er med i prisen. Dette er noe mange ikke tenker over, og velger en org. som tar 45 000,- istedenfor 65 000,- fks. 2. Nei, du må ikke være spesielt god. Du må kunne klare å føre en samtale slik at den engelske motparten skjønner deg, og det bør alle som har gått minimum 11 år på skolen klare. Dette er ikke noe problem, siden du kommer til å lære engelsk etterhvert. 3. Skolesystemet i seg selv er alt for lett, men om du får vanskelige lærere, slik jeg har i US History så blir det ikke så lett lengre. Skolen min har bare fire fag, og så langt har jeg A (6) i tre av fagene, mens i US History har jeg (F) som er stryk. Men de fleste nordmenn bør kunne komme seg igjennom skolen her veldig lett. 4. Veldig mye opp til skolen din, og hvor mange du har blitt kjent med på forhånd. Jeg slet veldig i starten, siden jeg kjente ingen (utenom vertsbror) og ingen av lærerne brydde seg særlig om jeg var utvekslingsstudent, og det var litt kjedelig. Men som sagt, dette varierer veldig fra skole til skole, og hvor utadvendt du er. Om man ikke er sjenert eller noe sånn, så burde jo det være piece of cake, men for oss andre så ble det ikke verdens enkleste skoledag. 5. Nei, det må man ikke. Man må sannsynligvis igjennom try-outs som gjerne går over flere dager, og du vil så få svar på om du er på Varsity eller Junior Varsity (JV) so mer første og andrelag. Har sett flere her borte som er absolutt ingen fotballspillere snakke om at de skal prøve seg på fotball i år, så her er det åpent for alle. 6. Veldig individuelt spørsmål igjen. Gjør som meg, og søk over hele USA. Hos Speak kan man i søknaden velge syv ønskestater, men man er ikke garantert å komme til noen av de. Jeg for eksempel, valgte ingen sørstater pga. dette velkjente bibelbelte, men hvor havnet jeg? Joda, vi i tjukkeste Georgia Har det dog kjempebra, og uten å ha vært i andre stater, så kunne jeg nesten ikke ønsket meg noe bedre (Ja, faktisk!). Her er det rundt 30 grader hver eneste dag, og jeg har fortsatt ikke gått med genser her. Georgia er absolutt å anbefale. 7. Ja, vil absolutt anbefale deg å ta et år i USA! Vet ikke når du har tenkt å reise, men om du skal reise til neste år, så bør du søke NÅ. Jeg la inn min søknad 1. oktober 2007, og ble godkjent den 16. oktober 2007. Det er bare å komme inn i prosessen så fort som mulig, og få en dialog med foreldrene dine. Det er ikke noe billige greier dette her, men uten tvil så er dette verdt hver eneste lille krone. Du kommer til å vokse utrolig mye på året, og bli kjent med nye kulturer. Kan også kontaktes på [email protected] om du har flere spørsmål angående utvekslingen! Les gjerne også min blogg på www.flikkeshaug.no Lykke til! Endret 13. september 2008 av MartinF Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Takk for svarene. Jeg har kjøpt japansk språk-kurs og har tenkt å begynne til uken. Mamma har satt seg litt mer positiv til det, og sier at om jeg får med meg en annen så er det greit, men sliter litt med at jeg skal dra rundt jorda alene. Jeg kan selvfølgelig forstå det, men vil fortsette å pushe på. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Få med deg en annen? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg får ikke lov å reise til Japan uten at en annen er med. Sjangsene for at vi kommer til samme by er jo mikroskpiske, så det er egentlig ganske dumt sagt men jeg tror hun forstår det etter hvert som hun må begynne å sette seg inn i dette med utveksling. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Da kan du forklare moren din med en gang at det er ikke slik det foregår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå