Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hmmm, tenker å gå for Speak....bestille ganske snart...

Dette er tidspungtet til å gi meg råd...

 

Hadde gått for AFS hadde det ikke vært PGA bilkjøring...

(lappen)

 

 

Serriøst usikker om det er det riktige valget, siden demses suger nå og de tar ikke telefonen...

 

Hvilken organisasjon du skal reise med er helt klart er viktig valg, men de fleste her kommer nok bare til å anbefale sin egen, siden ikke så mange har erfaring med flere. Har en kompis i California nå som reiser med AFS og han har det topp ;) Har hørt veldig mye bra om Speak og, men du må huske at dette er den travleste tiden for dem, siden dette er innspurten med å plassere alle studentene, så de får telefoner inn og ut hele åpningstiden av utålmodige studenter som meg :p (reiser med Aspect da, men Speak og Aspect samarbeider på en måte). Du burte lese masse om de forskjellige organisasjonene og høre på erfaringer fra forskjellige folk som allerede har dratt, er en god del i denne tråden. Bare vær forsiktig med å høre på enkelterfaringer:P siden alt er ikke opp til organisasjonen, du kan jo f.eks gå på Facebook og søke på grupper som "Dårlige erfaringer med EF", "EF Foundation Sucks - We are the students who survived" og "I survived the EF experience", men dette er mange enkelt tilfeller og vet om mange som har reist med EF som har det kjempe bra :) (Dette var bare eksempel, så ikke for å irritere noen som reiser med EF), poenget er bare at det er gode og dårlige sider med hver organisasjon og mye kommer også ann på ikke hvem du reiser med - men hvem du kommer til :)

 

Lykke til! :)

 

edit; skrivefeil

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er den eneste utvekslingsstudenten på den skolen jeg går på og alle er veldig hyggelige mot meg. Jeg har opptil flere ganger blitt spurt om jeg vil røyke hasj. mange som gjør det her. Og i dag var jeg hos doktoren for å få noe testet før jeg kan ta sport. Det var i Ontario, og han doktoren hadde nettopp hatt en norsk utvekslingsstudent på besøk. Er det noen her på dette forumet som har havnet i "Hunington" med 600 innbyggere? Det er lett å få venner når man begynner på skolen. Om du er den eneste utvekslingsstudenten er alle interessert i deg, om det er flere utvekslingsstudenter der blir man fort kjent med de andre utvekslingsstudentene.

Lenke til kommentar
Har ikke pepling jeg :innocent:

 

Snakket med dem akkuratt, virkelig hyggelige - fikk svart på alt...

**Attention**

Jeg er i ferd med å gå for Speak, hvem her søker det samme og har noen noe råd før søknaden går inn ved syvtiden?

 

MVH

Spent men usikker Ole :new_woot:

 

Vært på intervju enda? =) Hvilken søknad snakker du om? :p Jeg tror jeg ble intervjuet av ei på Speak selv om jeg reiser med Aspect, så kan fortelle deg alt om mitt intervju når den tid kommer ihvertfall:) Det med åpningstidene er til 4 vanligvis ja, men akkurat for tiden jobber ihvertfall mange på Aspect overtid :) Pga plasseringene.. Jeg venter ENDA på å få avreisedato :(

Lenke til kommentar
Hvorfor valgte du Aspect ovenfor Speak? - har ikke de kortere tur til NY, eller surrer jeg bare....

Hvem andre reiser med Speak?

 

Du må ikke tenke så mye på de campene, det er bare for å friste nye folk :p Altså, Speak og Aspect har kontorer ved siden av hverandre og samarbeider ganske tett, så vidt jeg vet ble det nytt i år at Speak gikk over ifra å bruke CASE til det samme som Aspect (?). Så i mitt tilfelle da, så meldte jeg meg på Aspect sin Camp til New York 12. August, hadde ikke fått familie, så da kunne jeg bli med på Speak sin 17. August, ikke fått familie, så da kunne jeg fått være med på Speak sin camp 27. August, men enda ikke fått familie, men nå er jeg fjernet fra hjemmesiden så får sannsynligvis familie sent idag (pga overtid) / imorgen :) Håper jeg

 

Men over til hvorfor jeg valgte Aspect da, det var de jeg hadde lest minst galt om, det stod egentlig mellom Speak, Aspect og AFS, men det virket på meg som om CASE som Speak samarbeidet ifjor virket litt ustabile, og AFS kunne man ikke ta lappen og der kunne man ikke velge hvor man ville komme i landet.

 

Så jeg tok Aspect, og ung og dum jeg var tok jeg Regionsvalg og delvis Statsgaranti, altså jeg var 1 dag for sen med statsgaranti, så jeg kunne skrive opp staten jeg ville på en lapp så skulle den få noe ekstra oppmerksomhet eller noe :) Men du så jo hvordan det endte meg med? Nå sitter jeg her idag uten familie, og de 15-20 siste Aspect studentene som var igjen for 2 uker siden og som alle plasseres nå hadde samme regionsvalg som meg.. altså vest statene (CA,AZ,NV,CO,UT) Så skulle jeg valgt igjen idag ville jeg nok fortsatt tatt Aspect, men uten regionsvalg :D Husk - det kommer ikke ann på hvor du kommer, men hvem du kommer til :)

 

Kan legge til et lite eksempel da, som er litt morsomt; Jeg og en kamerat meldte oss på dette samtidig, han tok AFS, men angret etterpå fordi dette i teorien kunne bety han kunne komme i Alaska (nesten ihvertfall:P) mens jeg hadde Aspect og så for meg solstrender og deilig vær. Månedene gikk og gjett hvem som ble plassert på beste vestkyst i California med den beste familien man kunne drømme om? Jo, akkurat, min kompis fra AFS :p Og månedene gikk og du kan tro jeg har fått høre det iløpet av de siste 4 mndene, nå sitter han der borte og har det helt topp!:)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Med andre ord hold deg unna Regionsvalg og Statsgaranti?

 

Du reiser med Speak så har noen stater du kan velge uten å betale (?) Noen av de andre som reiser med Speak kan sikkert utdype.. Men jeg ville holdt meg utenom regionsvalg ja, det var det alle anbefalte meg og, men helt i starten er man veldig starstruck av California, Florida (f.eks) og tror man vil få det akkurat som på tv, mens etterhvert går det opp for deg at du ikke kommer til Hollywood :)

Lenke til kommentar

Er vel ingen som gjør det? Hører bare om folk som kommer til småbyer milevis ute på landsbygda, uansett hvilken stat.

 

Uansett må man vel ha så sinnssykt mye penger for å få noe ut av Hollywood eller LA likevel. Dette partylivet man ser på TV er forbeholdt steinrike ungdommer med egne agenter. Ikke oss vanlige folk.

Lenke til kommentar
Riktig, riktig...

 

Vil bare ikke komme til en superkristen greie liksom....det er alt...

Sorry ordbruken, matta tar livet av meg i kveld....

 

Nesten alle familier i USA er kristene, og de som er det er mer kristene praktisk enn det de fleste i Norge er, som oftest må du gå i kirken på søndagene (men ofte du kan velge dette siden du er utvekslingsstudent) men burte være forberedt på det ihvertfall :p

 

Og du andre, hva mente du med "Ingen som gjør det vel?"

 

EDIT; er vel praktiskt talt ingen som kommer til Hollywood nei :) Men man kan jo drømme, har though hørt om/vet om ei som kom til Beverly Hills, noe som var chill tydeligvis :)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Vel, da ble det Speak...flaks at de bytta ut CASE til noe forhåpentligvis bedre....

 

Byttet med A~~~ noe som aldri husker, samme som Aspect så vidt jeg har fortstått det :) Jeg skal ikke si meg helt sikker, men du kommer trolig til å ligge ute sammen med Aspect studenter på www.aspectfoundation.org . :) Men igjen, dette er ting jeg har plukket opp i denne tråden og har ikke fått det forklart fra organisasjon(ene) enda, men det jeg antar etter å lest litt forskjellige steder om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...