Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hillcrest Lutheran Academy (www.ffhillcrest.org

Internatskole med 250 elever på 7. - 12. årstrinn. Beliggenhet: Fergus Falls, Minnesota. Eies av Lutheran Brethren.)

 

Noen som har vært eller hørt om noen av de to skolene?

 

Har venner som gikk på Danielsen og var i USA i fjor og da gikk de på Hillcrest Lutheran Academy.

 

De hadde omtrent ingenting annet en lovord å si om skolen, men det merkes at det er en kristen internat på selve interneringen. Tidlig i sengs og av med lys og slikt tidlig på kvelden.

 

Mye flott natur i området og skolen har såvidt jeg vet en del utflukter til parker og lignende i nærheten. Skolen (vet ikke om det er i regi av Danielsen eller Hillcrest) arrangerer også turer lengre vekk, mulig det var til Hawaii, som dere andre skriver om her.

 

Selv ville jeg gått for den andre skolen, da du ikke bor på internat med en del andre norske, slik at du får opplevd hvordan det er å bo hos en amerikansk famiie når du er i USA.

 

Jeg vurderte selv å dra, men jeg dro ikke, og jeg angrer fortsatt på at jeg ikke sjangsen å dro til USA.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har tenkt mye på dette her og vil gjerne søke om et utvekslingsår 2 klasse videregående.

Jeg har tankt å søke med EF. Og har veldig lyst å bo på et sted som har kort vei til et bra ski annlegg. Noen son vet om noen stater som passer bra som ef sender til? Har kanskje tenkt på Colorado. Noen som vet om det er noen mulighet å ende opp der?

 

Og kan man velge hvilken stat og by man kan ende opp i. På intervju elns? Eller er det bare regioner? : /

Er plaget bittelitt av pollen allergi. Burde jeg si at jeg har det? Siden står at de sender ikke folk til divs regioner hvis de har de og de allergiene/sykdommer. Eller er det mest med mat allergier, spiseforstyrrelser eller diabetes? At de liksom vil ha en sunn ungdom?

Og vet ikke hvordan miljøet er rundt der. hadde vært fint at stedet var litt "sossialisert" ikke helt gamle rønner :p

 

Igjen er veldig opptatt at der jeg skal bo har en fin ski resort :)

 

Håper på svar snarest :)

Endret av greveen
Lenke til kommentar

Når det gjelder allergi og sykdommer så er ikke dett viktigst å nevne på intervjuet, men i helseskjemaene du må sende inn med søknaden. Du må til legen din for å få han/hun til å fylle ut blant annet. Når det gjelder ski resorts; prøv å kom deg til Utah, eller Colorado. Masse bra ski resorts der, men man finner det over hele det nordlige USA.

 

Lykke til med søkeprosessen! Her i USA er det fantastisk!

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

Håper jeg iallefall får en vertsfamilie som har penger til mat, tar vare på meg (følger opp) og lever greit (hus, etc) Det jeg er mest bekymret for. Men tipper jeg kommer til å søke. Hvilke hadde dere søkt med?

 

Min bror har søkt med ef til canada. Så lurer på om jeg også skal ta ef?

Men hva syntes dere?

 

Og angående å få 2 året som utviklingsstudent godkjent. Hva slags fag må jeg ha i usa. Og hva slags karakterer må jeg ha i de? Veldig viktig for meg at jeg kan komme tilbake norge og begynne i 3 klasse med samme fag og gå ut av videregående det året.

Har ikke sett altformye innenfor skolen og hva slags fag man må ha osv. Sett mest på steder og hvordan de generelt er der. Har veldig lyst nå. Men hvis dere hadde sagt litt om fag som man må ha, og hvordan man får det godkjent hadde det vært kjempe fint!

Min bror og jeg er tvillinger så jeg kan ikke se hvordans hans år var før jeg starter på mitt ;)

 

EDIT: hva skal jeg gjøre med pakking? Hva skal jeg ha med hjemme fra norge av klær og alt annet. Kommer til å ha med snowboard og skateboard. Men hva annet skal jeg ha med?? Og er det lurt å ha med cash? Eller det meste på konto?

 

Håper for mer svar :)

Endret av greveen
Lenke til kommentar
Takk for svar!!

Håper jeg iallefall får en vertsfamilie som har penger til mat, tar vare på meg (følger opp) og lever greit (hus, etc) Det jeg er mest bekymret for. Men tipper jeg kommer til å søke. Hvilke hadde dere søkt med?

 

Min bror har søkt med ef til canada. Så lurer på om jeg også skal ta ef?

Men hva syntes dere?

 

Og angående å få 2 året som utviklingsstudent godkjent. Hva slags fag må jeg ha i usa. Og hva slags karakterer må jeg ha i de? Veldig viktig for meg at jeg kan komme tilbake norge og begynne i 3 klasse med samme fag og gå ut av videregående det året.

Har ikke sett altformye innenfor skolen og hva slags fag man må ha osv. Sett mest på steder og hvordan de generelt er der. Har veldig lyst nå. Men hvis dere hadde sagt litt om fag som man må ha, og hvordan man får det godkjent hadde det vært kjempe fint!

Min bror og jeg er tvillinger så jeg kan ikke se hvordans hans år var før jeg starter på mitt ;)

 

EDIT: hva skal jeg gjøre med pakking? Hva skal jeg ha med hjemme fra norge av klær og alt annet. Kommer til å ha med snowboard og skateboard. Men hva annet skal jeg ha med?? Og er det lurt å ha med cash? Eller det meste på konto?

 

Håper for mer svar :)

I utgangspunktet kan du ta med to kofferter, hver på 23 kilo. Men mener at den ene kan byttes ut mot ett snowboard/annen stor gjenstand?

 

Du bør snakke med skolen du skal gå på i 3. klasse for å finne ut vhilke fag du skal ta osv..

Angående karakterer er det vel slik at man må ha mer enn 3 i engelsk, og det forventes at man ligger på C eller bedre i løpet av USA året?

 

Er vel lurt å ha litt med å kontanter og endel på VISA kort.

 

Noen andre svarer kanskje litt mer utfyllende? Jeg orker ikke nå... !:p

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

takker for svar :)

Begynner på 1 videregående på mandag så sender søknad snart :)

Skal da snakke med rådgiver om hva slags fag jeg må ha event ta opp osv :)

Gjerne utdyp dere om hvordan skole dagene er med forskjellige fag og hvor vansklige de er. Skal lese litt blogger og lengere back i topicen i morgen :)

 

-MartinF: så ut som du har fått en skikkelig fin familie. Med tanke på hus og bror og sånt :)

 

fint hvis noen hadde sagt litt om de forskjellige firmaene. Postitive og negative. Ellere refferere meg til en post ;)

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Drep meg.. Jeg er ikke vandt med så mye lekser. Nå har jeg Algebra I (solving linear inequalities by graphing) og US History (Vocabulary til hele kapittel 4). ÆÆÆÆÆÆ!

 

Ja, jeg suger i matte!

Hvilket nivå vil du si Algebra 1 er på? I forhold til norsk 1P/1T evnt 2P?

Vil det være naturlig for meg å veøge Algebra 1 når jeg kommer frem når jeg har hatt 1P i år? Er ikke så fantastisk flink i matte.. så...

 

Og hvilke alternativer til Algebra 1 finnes det? Er jo ikke sikkert de tilvyr de samme kursene på alle skoler. Og jeg har jo ikke fått skole, så kan ikke sjekke.. Men.. ja!

Lenke til kommentar

føler jeg begynner å gli inn ganske godt her nå :]

 

Og tydeligvis har folk snakka om meg, for gikk gjennom en av gangene på skolen etter en trening og så meg litt rundt så kommer en haug med jenter med fullt av spørsmål. startet med "Ooh! are you that kicker from Norway!??!" med spente smilende fjes. Også en på laget sendte meg melding for litt siden "hey chris, my friend kaela wants your phone number. she have a crush on you" - ok. hvem er nå det? jo det viser seg og være ei cool, cute, pretty varsity c. leader :) og i går så sa vertsmor til meg at jeg måtte forberede meg på noe slikt når jeg møter cheerleaderne. "they are seriously going to go crazy". hm:]

 

anyway, så jeg gleder meg til skolen begynner den 25. nå :) Også er det godt mulig jeg får møtt enda flere folk på fredag, for da har vi en hjemme treningskamp:)

Lenke til kommentar
Jeg hadde bare sånn enkel (1T sikkert) i VG1 i Norge, så velger å heller sammenligne med u.skolen. Algebra 1 er på 10. klasse nivå ca. Men når jeg må begynne å finne ut hva de engelske matteordene er på norsk, så er ikke ting enkelt lengre. Alt er fortsatt gresk for meg.

 

1T er noe av det samme som precal..

 

algebra en er vel litt mer, åttendeklasse:P

i algebra to gikk vi iallefall gjennom ting jeg gikk igjenom i niende og tiende på min u.skole

Lenke til kommentar

Hvilke fremmedspråk har man normalt mulighet til å ta i USA?

Går almennfag og skal ta tysk 1(selv om jeg misliker språket, det var det eneste man kunne velge) og jeg mener å tro det er avsluttende pga utveksling, derfor hadde f.eks spansk vært ett spennende fag.

 

Eller er det kanskje ikke normalt med fremmedspråk?

Endret av Toska92
Lenke til kommentar
Jeg hadde bare sånn enkel (1T sikkert) i VG1 i Norge, så velger å heller sammenligne med u.skolen. Algebra 1 er på 10. klasse nivå ca. Men når jeg må begynne å finne ut hva de engelske matteordene er på norsk, så er ikke ting enkelt lengre. Alt er fortsatt gresk for meg.

 

1T er noe av det samme som precal..

 

algebra en er vel litt mer, åttendeklasse:P

i algebra to gikk vi iallefall gjennom ting jeg gikk igjenom i niende og tiende på min u.skole

Så Precalc kan være noe lignende T og Algebra noe som P?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...