Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å gå et år i usa gjennom ef i 09/10, men jeg vil helst bruke det året som et friår.(fordi jeg vil ikke gå glipp av alt pensumet som er i andreåret, siden jeg skal gå på dramalinja. litt kjett å ligge milevis bak alle andre i dramatimene det siste året på vgs. Tviler på at man lærer like mye eller i det hele tatt de samme greiene på noen amerikansk skole.) Når jeg kommer hjem vil jeg da gå andre året på vgs. Er det mulig for meg å få noe stipend av noe slag? Evt. bortebo-stipend, men siden året mitt i usa ikke kommer til å telle i det norske systemet, så vet jeg ikke helt om jeg har noe rett på stipend i det hele tatt. Er det noen som vet eller har vært/er i en lignende situasjon selv? Jeg prøvde å finne ut av det på lanekassen.no, men det så ikke helt lovende ut.

Lenke til kommentar
Åssen er det å være hjemme igjen, iver? Stor forskjell fra junaiten?

 

Joda, deilig å være hjemme for all del, spesielt de to første ukene liksom.

Men nå sitter jeg her og savner USA, folkene, alt egentlig, avslappet skoledag, skolesport, været med mer:P

Skulle gjerne ønske at det var jeg som dro til noe helt ukjent om et par måneder: )

Lenke til kommentar
Åssen er det å være hjemme igjen, iver? Stor forskjell fra junaiten?

 

Joda, deilig å være hjemme for all del, spesielt de to første ukene liksom.

Men nå sitter jeg her og savner USA, folkene, alt egentlig, avslappet skoledag, skolesport, været med mer:P

Skulle gjerne ønske at det var jeg som dro til noe helt ukjent om et par måneder: )

 

Må skrive under på det. Noen andre som ahr vært i usa som har planer om å dra tilbake for å besøke? Selv så håper jeg å dra tilbake i påsken hvis jeg klarer å få fri fra jobben.

Lenke til kommentar
Åssen er det å være hjemme igjen, iver? Stor forskjell fra junaiten?

 

Joda, deilig å være hjemme for all del, spesielt de to første ukene liksom.

Men nå sitter jeg her og savner USA, folkene, alt egentlig, avslappet skoledag, skolesport, været med mer:P

Skulle gjerne ønske at det var jeg som dro til noe helt ukjent om et par måneder: )

 

Må skrive under på det. Noen andre som ahr vært i usa som har planer om å dra tilbake for å besøke? Selv så håper jeg å dra tilbake i påsken hvis jeg klarer å få fri fra jobben.

 

Vurderer å ta en tur tilbake for å hilse og se litt på College.

Lenke til kommentar
Åssen er det å være hjemme igjen, iver? Stor forskjell fra junaiten?

 

Joda, deilig å være hjemme for all del, spesielt de to første ukene liksom.

Men nå sitter jeg her og savner USA, folkene, alt egentlig, avslappet skoledag, skolesport, været med mer:P

Skulle gjerne ønske at det var jeg som dro til noe helt ukjent om et par måneder: )

 

Må skrive under på det. Noen andre som ahr vært i usa som har planer om å dra tilbake for å besøke? Selv så håper jeg å dra tilbake i påsken hvis jeg klarer å få fri fra jobben.

 

Skal til new york i April men tviler på at jeg stikker innom Texas da, ellers så tenkte jeg å dra ned sommeren 2010, muligens litt tidligere, får se hva jeg gjør: )

får besøk til påsken da, det blikr kos

Lenke til kommentar
De fleste har vel havnet i forstader/småbyer. Jeg tenkte mer på veldig små bygder som ligger avsidesliggende til, eller gårder som ligger flere mil fra nærmeste nabo. Det å vite at man nærmest garantert kommer til et slikt sted hvis man søker er litt turnoff, hvis du skjønner ;)

 

@ master air:

Hvordan er prisene i Canada? Er ting like billig som i Uniten?

Dyrere enn i USA, men generelt sett en god del billigere enn i Norge.

 

Noen spesiell grunn til hvorfor det er sånn?

Grade 12 er siste året i USA, Grade 13 måtte de ha hatt skulle det tilsvart 3. klasse i Norge. De har altså ett år mindre skolegang.

 

de har et år mindre på videregående ja, men på college er det et år lengre for å få en bachelor grad

Lenke til kommentar

Fikk vite av Aspect idag at hvis jeg ikke får familie før 10. August kan jeg ikke være med på forberedelseskurs i New York 12/13. august, men kan være med på Speak sine 17. og 27. August (eller noe), er det noen som har vært med på Speak sine/skal dra som vet noe om dette? De sa det var et litt annet opplegg..

Lenke til kommentar
Må vel være sånn når de ikke kjenner deg og du ikke kjenner dem. Det går seg nok til. Vertsfamilier pleier å ha hatt utvekslingsstudenter tidligere også. Du er jo en helt fremmed som kommer inn i huset deres.

 

Ja, de har hatt 3 studenter før. Men føler liksom ikke at jeg passer helt inn, jeg bare er der liksom. Men men, ordner seg sikkert :)

Lenke til kommentar

noen som har vært i usa som har brukt linser?? har hørt at noken har bestilit linser fra norge, men blir ikkje det veldig dyrt med tanke på frakt? ellers må en ta ny linse kontroll i usa for å kjøpe linser der... noen som har peiling? linser er vel billigere i usa, sant? :hmm:

Lenke til kommentar
noen som har vært i usa som har brukt linser?? har hørt at noken har bestilit linser fra norge, men blir ikkje det veldig dyrt med tanke på frakt? ellers må en ta ny linse kontroll i usa for å kjøpe linser der... noen som har peiling? linser er vel billigere i usa, sant? :hmm:

 

Skaffa meg linser fra Wal-Mart. Fikk synstest, ett par nye briller, og 1,5 års forbruk av linser for 192$. Selv så synses jeg linsene jeg fikk fra Wal-Mart var veldig gode og har ikke hatt noe probelm whatsoever.

 

Flere av dere som har reist/er i usa nå som føler at de er mer en gjest i huset og vet ikke helt hvor man skal gjøre av seg og hva som er din plass i familien?

 

I begynnelsen ja. var slik for meg de to første ukene og etter det følte jeg meg helt klart som en del av familien.

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar

det var snakk om at ikke mange blir plassert i storbyer osv for noen innlegg tilbake. Hvor jeg bor er det veldig forstads aktig og i denne byen bor det sånn 700 000 folk. :] så det at man blir plassert i en forstad trenger ikke bety at man blir plassert på landet med 300 folk. tror nok flertallet for en plass med innbygger tall mellom 10 000 og 60 000 <- __TROR__ <- Hvorfor: Etter å ha hørt flere snakke om plassen de skal til så har flertallet vært i de tallene. Det kan ha vært helt tilfeldig. :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...