Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen tvil om at bloggene kommer til å fulgt med på av mange nyskjerrige lesere(inkl meg).

1 spørsmål: Må alle(inkl jeg som bor på Bømlo) reise til ambassaden i Oslo i forkant av utv.student-året, uansett hvilken org. vi reiser med?

Lenke til kommentar
Er ingen tvil om at bloggene kommer til å fulgt med på av mange nyskjerrige lesere(inkl meg).

1 spørsmål: Må alle(inkl jeg som bor på Bømlo) reise til ambassaden i Oslo i forkant av utv.student-året, uansett hvilken org. vi reiser med?

Ja selv du som bor i Bømlo må til Oslo på ambassaden :yes:

Endret av USA-Hauge
Lenke til kommentar

Alle må nok til Oslo ja.. jeg drog fra Haugesund.. Evig langt!

Lenke til kommentar

får man lommepenger av vertsfamilien? har forstått det sånn at noken har fått, men andre ikkje...??

det er vel ikkje vits i å søke før skulane begynne igjen er det vel? må vel ha med at en lærer og skulen seie at det er ok..?

Lenke til kommentar
får man lommepenger av vertsfamilien? har forstått det sånn at noken har fått, men andre ikkje...??

det er vel ikkje vits i å søke før skulane begynne igjen er det vel? må vel ha med at en lærer og skulen seie at det er ok..?

endel spørsmål der....

De aller aller fleste får nok ikke lommepenger av vertsfamilien;) Om du er sikker på at du vil reise så kan du søke allerede nå. Til tidligere du søker til bedre er det. Du må ikke ha med en lærer når du skal søke men du kan ta en telefon til skolen din og høre hvordan de ser på elevutveksling. De fleste norske skolene er veldig positiv til dette:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hvis man tar lappen i USA, har det noe å si når man skal ta den i Norge da? Sorry for off-topic...

Det er jo ikke off-topic=)

Faren til hun som intervjuet meg på Aspect var kjørelærer eller sensor, husker ikke helt, og hun sa følgende;

Du kan ta lappen i USA hvis du har mulighet, noe som ikke alle har, kommer litt ann på staten og reglene der du er, men hvis du får tatt den får du det amerikanske førerkortet som er gyldig i land verden over (kanskje et par unntak), det blir akkurat som at du har lov til å kjøre bil i Norge som turist fra USA eller andre land der du har tatt lappen, men for utvekslingstudenter er det sånn at du tar lappen i USA, så når du kommer til Norge drar du til biltilsynet og får lappen omgjort til norsk førerkort, så er det gyldig i 1 år. Innen dette året må du ta spesiall tilpasset oppkjøring, så denne kan du altså ta nøykatig et år etter du kommer til Norge, og kjøre bil i denne tiden, og etter denne oppkjøringen har du lappen så lenge som om du hadde tatt den i Norge, så du slipper altså glattkjøring, langkjøring, kjøretimer osvosv=)

håper det hjalp litt, har allikevel hørt om folk som har sluppet oppkjøring og folk som har måtte ta lappen på nytt i Norge men dette skal altså ikke skje :)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Hvis man tar lappen i USA, har det noe å si når man skal ta den i Norge da? Sorry for off-topic...

Øhm jeg skyter inn her etter forrige svar du fikk.

Etter kontakt med biltilsynet har jeg forstått det slik:

Du får ikke omgjort ditt amerikanske førerkort til norsk uten videre.

Innen et år etter du kommer hjem må du ta oppkjøring, og innen dette har du ikke førerkort med mindre du fikk godkjent det umiddelbart.

De fleste studenter må ta mørkekjøring og glattkjøring før de får ta oppkjøring.

Så det du tjener på å ta lappen i USA er stoltheten av å kunne eie et amerikansk førerkort, i tillegg til at du nesten 100% sikkert slipper kjøretimene her hjemme (utenom mørkekjøring og glattkjøring og i noen tilfeller langkjøring)

Ellers er jeg usikker på hvordan det er med teorien, om du må ta den!

Lenke til kommentar

Øhm jeg skyter inn her etter forrige svar du fikk.

Etter kontakt med biltilsynet har jeg forstått det slik:

Du får ikke omgjort ditt amerikanske førerkort til norsk uten videre.

Innen et år etter du kommer hjem må du ta oppkjøring, og innen dette har du ikke førerkort med mindre du fikk godkjent det umiddelbart.

De fleste studenter må ta mørkekjøring og glattkjøring før de får ta oppkjøring.

Så det du tjener på å ta lappen i USA er stoltheten av å kunne eie et amerikansk førerkort, i tillegg til at du nesten 100% sikkert slipper kjøretimene her hjemme (utenom mørkekjøring og glattkjøring og i noen tilfeller langkjøring)

Ellers er jeg usikker på hvordan det er med teorien, om du må ta den!

Dette er nok feil desverre hvis du ikke har kilder som kan vise at det er sånn i år, kjenner flere som kom hjem i år som fikk det akkurat sånn som jeg beskrev, og selvfølgelig må du ikke ta hele lappen om igjen hvis du har tatt den i USA :) men tar forbehold for at du kan være en som jobber i biltilsynet og dere har skiftet regler i år for utvekslingsstudenter 08/09

Skjønner du har pratet med biltilsynet men dette er ikke noe de følger opp i det hele tatt, skal ikke mye til for å få omgjort den

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Viktig å nevne at du må være 18 for å i hele tatt få bruke førerkortet du har tatt i USA i norge.

Jeg har selv sjekket opp hva som må gjøres, og ikke overraskende, så får man forskjellige beskjeder i alle deler av landet. Du trenger ikke å ta teorien, og i de fleste tilfeller så slipper du mørke- og glattkjøring også.

Det du må gjøre innen et år fra du tok lappen i USA, er å ta en ordinær oppkjøring i Norge. Ikke noe kjøretimer eller noe annet kødd..

Verdt å nevne at det amerikanske førerkort blir ikke ugyldig, selv om du ikke gjør det om til et norsk innen et år, men du får altså ikke gjøre om etter den datoen. Det er heller ikke lurt å kjøre kun på amerikansk førerkort i flere år, selv om du i teorien kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke feil ;)

Bare videreformidler hva jeg fikk vite av biltilsynet, tenkte det kunne være greit siden vi var innpå temaet.

Men det som sikkert er et faktum, er at du får nok forskjellig informasjon utifra hvem du snakker med i biltilsynet...

Ettersom det ikke er noen "faste regler" på dette her tenker jeg...

Kjenner selv flere folk som har vært unntak fra disse reglene, og ellers har jeg dessverre ikke noen kilder på en telefonsamtale du Fredrik ;)

Om 50 timer setter jeg kursen fra hytten mot Gardemoen!

INSANE :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke feil ;)

Bare videreformidler hva jeg fikk vite av biltilsynet, tenkte det kunne være greit siden vi var innpå temaet.

Men det som sikkert er et faktum, er at du får nok forskjellig informasjon utifra hvem du snakker med i biltilsynet...

Ettersom det ikke er noen "faste regler" på dette her tenker jeg...

Kjenner selv flere folk som har vært unntak fra disse reglene, og ellers har jeg dessverre ikke noen kilder på en telefonsamtale du Fredrik ;)

Om 50 timer setter jeg kursen fra hytten mot Gardemoen!

INSANE :ohmy:

Hehe, ja jeg mente bare hvis du hadde noen andre kilder enn de som sitter på biltilsynet og er misunnelige på at man kan lure ordningen med å gå rundt og ta lappen i USA. Det er ikke noe stress å slippe i Norge.. Og du bryter heller ikke loven

Lenke til kommentar

Angående førerkort vil jeg vise til vegvesenet sin side om dette her: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

der står det bl.a

"Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: ... USA...

kan få byttet til norsk ­førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve i den mest ­omfattende klassen. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge.

*

Har du klasse A1(lett motorsykkel) eller klasse A(motorsykkel), og ønsker fortsatt førerrett i denne klassen, må du i tillegg bestå en praktisk førerprøve i denne klassen, før norsk førerkort blir utstedt.

*

Du kan benytte det utenlandske førerkortet i inntil ett år etter registrert bosetting i Norge. Med registrert bosetting mener vi når du blir registrert hos norske ­myndigheter."

Altså kan man IKKE benytte seg av førerkortet etter det første året i følge vegvesenet.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...