Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

christoffer i texas som er added på første siden ; )

 

Hva skal du gjøre i Texas i litt over en måned før skolen begynner?

 

Noe usikkert enda. skolen begynner visst nok 25. august, så kommer jeg dit 2. hmm, den 4. august er den første am. fotball treningen - aner ikke hvor ofte det er men det er da noe i allefall. også skal jeg begynne med å ta lappen osv så fort som mulig og få mest mulig av det ferdig gjort før skolen begynner. annet enn det er det ikke godt å si hva som skal foregå, bortsett fra å se enten en pre season eller en season match til Cowboys i slutten av måneden, men da kan det hende skolen har startet og da:]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring med double host? Jeg har hatt vertsfamilie(som jeg er kjempefornøyd med) helt siden februar nå og har hatt lang tid på å forestille meg hvordan året mitt i Usa kommer til å bli med den familien. I dag fikk jeg mail fra hostmom som lurte på om det var greit for meg at de tok imot en utvekslingsstudent til, pga at det visstnok var vanskelig å få plassert de to siste utvekslings studentene i området, antakeligvis pga de stigende bensin og -matvareprisene. Jeg synes det er veldig spennende og høres gøy ut, men på den annen side er jeg litt skeptisk, fordi det gjør jo situasjonen ganske annerledes enn sånn jeg har sett for meg. Uansett sa jeg ja, og er skikkelig spent på hvordan han/hun er. I og med at familien min allerede består av fire sønner, hadde det kanskje vært ålreit med en jente :)

Lenke til kommentar
jeg har aldri hørt at Speak samarbeider med noe som heter Case, jeg bare vet at de samarbeider med Aspect. jeg var der jo det året her, aspect finner familiene.

 

ble nevnt for noen sider tilbake av iver og surfingelite at speak samarbeider med CASE (organisasjonen som tar over i USA, om jeg forsto det rett) :)

Lenke til kommentar
I år er det USSE og Aspect som finner familiene til Speakstudentene i USA. Tror de enten har droppet CASE, eller så blir studenter plassert i CASE etter de har fått familie fra USSE eller Aspect. Det er det eneste logiske atm.

 

 

Ja det var betryggende, for da var det CASE som utplasserte de forrige årene og forhåpentligvis de studentene som ikke fikk det bra :) håper jeg, men er vel sikkert eksempler på Aspect som plasserer dårlig og men har hørt mye rart om CASE

Lenke til kommentar
ja, Aspect har plassert til en del dårlige familier.

 

Og ja jeg har erfaring med double host!! Det var familie nr 2 hvor jeg kom med ei fra Tyskland:) Det var veldig gøy å ha henne =) Vi ble som søstre.

 

Jeg er ikke naiv og sier Aspect ikke plasserer feil, men jeg valgte Aspect ut ifra hva jeg hadde hørt/lest om de, opplevelser fra andre og antall studenter de sendte og jeg syns Aspect passet best utifra det jeg sjekket med de, syns det er flere skrekkhistorier fra EF, men Speak skal jeg ikke si noe om annet om det jeg har lest om Case.

Lenke til kommentar

Har ikke skrevet noe her før, men har ivrig lest gjennom alle sidene. Jeg skal selv være utvekslingsstudent, og om to timer reiser jeg til Oslo, hvor jeg skal være til lørdag - ambassadebesøk etc - før jeg reiser til Chicago. Er, rart nok, helt rolig og kjenner faktisk ikke at jeg skal reise. Noen tips til ambassadeintervjuet?

Lenke til kommentar
Har ikke skrevet noe her før, men har ivrig lest gjennom alle sidene. Jeg skal selv være utvekslingsstudent, og om to timer reiser jeg til Oslo, hvor jeg skal være til lørdag - ambassadebesøk etc - før jeg reiser til Chicago. Er, rart nok, helt rolig og kjenner faktisk ikke at jeg skal reise. Noen tips til ambassadeintervjuet?

 

 

Hehe, det er ikke noe stress, ta med paraply hvis det regner. Vet ikke hvem du reiser med men jeg hadde med en liten sekk bare til tingene mine, men den kunne jeg ikke la stå utenfor ambassaden (naturligvis pga bombetrussel e.l) og jeg kunne ikke la noen i kø'en holde den og heller ikke la den stå inne der de ransaker deg, så jeg måtte gå ut av køen og opp til aspect med sekken før jeg kunne komme inn :) så ikke ha med deg noe bag/sekk.

 

Så er det bare litt venting utenfor og litt venting inne, så spør hun noen kjappe spørsmål bare for å sjekke at du ikke er terrorsist og lignende og hvilke interesser du har og hva du skal i USA :) og om du har familie eller lignende, så drar du bare.

 

Husk bare å ha med alt av papirer for de ikke veldig smilende sikkerhetsvaktene utenfor sjekker at du har papirerene før du går inn. Du kan heller ikke ha mobil og belte o.l inn dit, men det kan du ha der du sjekker deg før du går inn :) Det er ikke noe stress der

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

For ett par dager siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette med del 2 av søknaden(AFS).

Sendte med en gang mail tilbake om at jeg måtte få utsette fristen(på 2 uker) til enstund etter skolestart(18.august).

Ikke noe svar.

Spurte i en ny mail om jeg kunne få svar på om den var utsatt.

Ikke noe svar.

 

Har tidligere via mail fått vite at man fint kunne vente mer enn 2 uker med å levere(jeg må vente til etter skolestart grunnet lærer-tingene i søknaden).

 

Går det seg til tror dere?

 

EDIT: Nytt spørsmål:

 

Kjøpe kamera(til blogging) i Norge eller USA? Om svaret er USA har du da tips til forhandler(nettside o.l)?

Det samme gjelder forresten også mobiltelefon.

Endret av Toska92
Lenke til kommentar
Skal prøve.

Akkurat nå er det tur til Old Trafford 2.august som gjelder uansett. Fint avbrekk i søknaden.

Etter England blir det legebesøk, så skolestart å da får jeg sendt inn søknaden.

 

Ps hvis du ikke har vært i USA før eller andre steder du trenger de sprøytene (bl.a hepatitt A & B) så start med de så fort som mulig =) Siden den ene skal settes 6 mnd etter den første =) Så jeg tok min siste nå, skal dra om 28 dager. Men du har enda god tid da;) Men er vel kanskje det du skulle på legebesøket, vet ikke hvor langt du har kommet i søkeprosessen jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...