Toska92 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 "Gaad" kom pga dere atter en gang lurte på om jeg hadde sjekket ut alle. Som jeg har. AFS har det jeg vil ha. Tilbudene ellers er ganske like. Derfor følger jeg intuisjon og magefølelse. AFS. Vet det er 1 år det er snakk om. Det er også 1 år til avreise, så har ganske god tid på meg. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Har du sjekket ut alle nå? Du sa jo tidligere at du ikke har lest alle katalogene? For å si det sånn.. Jeg ville aldri basert meg kun på en enkel nettside. Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Jeg har bestillt alle katalogene og skal lese godt og grundig gjennom dem. Men somsagt er jeg gira på AFS, men vi får se. Ble litt skeptisk til YFU da de har samme semesterpris som årspris. Men Opplevelser -> Året del 1-3, noen som kan støtte de der eller? Endret 4. juli 2008 av Toska92 Lenke til kommentar
master air Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 YFU gjør det for studentenes beste. Er bortkastet å bare ta ett semester. Du får mye mer ut av å ta et helt år. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 YFU gjør det for studentenes beste. Er bortkastet å bare ta ett semester. Du får mye mer ut av å ta et helt år. Bortkastet er det sevfølgelig ikke, men å ta et år er garantert bedre. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg reiste men YFU og kan jo fortelle litt om min opplevelse med dem. Når jeg kom dit var min area rep 6 timer unna cirka, og jeg hadde minimal kontakt med hun. Det ville for så vidt vært greit, hadde jeg ikke fått problemeer med familien. Poenget er at hvem som helst, hvor som helst kan få problemer og da er det viktig å ha noen som er nærmere enn 6 timer unna. Det var mitt store minus hos YFU, at de ikke har nok representerte ute i distriktene. De hjalp meg mye før jeg dro, en ting jeg var misfornøyd med var hjelpen med å få året godkjent. Jeg skjønner at de ikke skal gjøre det for meg, men det hadde vært fint for ett år siden å få litt råd. De hjalp oss mye på flyplassene, med å forberede familiene, samlinger, turer, visa etc etc. En ting som er kjempeposetivt med YFU er at du vil bli innen en organisasjon, YFU norge ordner ting før avreise, YFU USA når du er det, men de snakker sammen. Det er ikke som noen andre organisasjoner som sender saken din videre uten å snakke sammen. Men vi kommer ikke til å ta inn en elev fra YFU i hvert fall, det kan jeg si. Jeg er så som så fornøyd med YFU, noen av de viktige tingene kunne vært bedre - det hadde gjort oppholdet mitt mye enklere og bedre Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Har fått inntrykk av at AFS er store i USA og at de derfor har rikelig med representanter i alle statene. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
offtopic Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg har fått intrykk av at AFS er ganske store i USA. Vet ikke om det har så mye med saken å gjøre, men AFS har ca 150 plasser i USA. I Australia derimot har de bare 1 plass! Det sier litt om fordelingen av plasser. Jeg reiser med AFS til New Zealand i jan/feb 2009. Hadde Australia som førstevalg, men sjansen for å kommi inn var jo ikke akkurat stor. Uansett så har jeg fått et ganske godt intrykk av AFS. De svarer mailene mine med en gang og ringte også flere ganger mens jeg holdt på med søknaden for å høre om jeg hadde spørsmål eller trengte hjelp med søkndaden. Intervjuet ble også gjort hjemme hos meg, så jeg slapp å reise til nermeste storby. AFS er jo også en nonprofitt organisasjon, og de gir ingen penger til vertsfamiliene. Det vil jo si at vertsfamilien ikke har utvekslingsstudenten for å tjene noen ekstra kroner. Jeg tror familiene er mye bedre og klar for en utvekslingsstudent når det er slik. Roser jo AFS kanskje litt vel mye her, men så langt har jeg fått et veldig bra intrykk. Og prisen er jo lav i forhold til f. eks EF eller Aspect, og det er mye mer inn i prisen som visum, forsikringer, skoleskyss/skileuniform mm. Er det noen her som har reist med AFS før som har noe motstridende å komme med? Har lest de fleste hjemmesidene til utvekslingsorganisasjonene. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Stemmer ikke helt det du sier, offtopic. Omtrent alle organisasjoner er nonprofitt, så ikke legg for mye vekt på det. Det burde være en selvfølge. Jeg reiser med Speak og jeg hadde også intervju hjemme - over telefon. Og prisen er omtrent den samme, men forskjellen er at hos AFS så er "alt" inkludert. Lenke til kommentar
smismas Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Bare blander meg inn litt her jeg! Jeg syns ikke noen organisasjon er bedre enn noen andre, alle har positive sider og negative sider, hvilke områder de er fordelt på er veldig forskjellig. Men kan nesten sammenligne det med å velge bank, man plukker ut den man virkelig føler har truffet deg og dine behov, og oppfyller kravene. Så det syns jeg faktisk er dumt med dette forumet, at folk henvender seg for å spørre etter råd om hvilken organisasjon som er best. Det fins ingen organisasjon som er "best", best er i forhold til hvordan organisasjonen oppfyller dine krav og behov syns nå iallefall jeg. Så skryter litt av dere her som har pushet "Toska92" til å sjekke ut alle organisasjonene, for det er det eneste folk med erfaring innenfor utveksling kan tipse med på dette området. Og det er den eneste måten man vil finne den organisasjonen som passer best for seg. De fleste tilbyr det samme, men alle organisasjonene har "noe ekstra" som gjør at akkurat de blir valgt av den som skal reise. Lenke til kommentar
chriis91 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 fint malin! (smismas) weow, ambassaden på mandag! kanskje jeg ser deg : p så lenge det ikke er sånn vær som det nettopp var her i oslo nå går det nok fint Lenke til kommentar
tameg Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Stemmer ikke helt det du sier, offtopic. Omtrent alle organisasjoner er nonprofitt, så ikke legg for mye vekt på det. Det burde være en selvfølge. Jeg reiser med Speak og jeg hadde også intervju hjemme - over telefon. Og prisen er omtrent den samme, men forskjellen er at hos AFS så er "alt" inkludert. Så det går an å ha intervju over telefon visst du ikke har tid eller kan reise til nærmeste storby? edit: skrivefeil Endret 5. juli 2008 av tameg Lenke til kommentar
Sommernatt Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Er det noe mere man skal gjøre med DS-2019 enn å skrive under? Lenke til kommentar
sforum Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Er det noe mere man skal gjøre med DS-2019 enn å skrive under? Nei, ikke det jeg husker i hvertfall! Lenke til kommentar
sforum Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 fint malin! (smismas) weow, ambassaden på mandag! kanskje jeg ser deg : p så lenge det ikke er sånn vær som det nettopp var her i oslo nå går det nok fint Husk å beregne god tid i kø! Det har ikke noe å si at du står i kø når du har intervju tid, men du bør komme i god tid før. Køen tar lang tid, da de tar en og en inn gjennom sikkerhetskontrollen. Har du store ting, bag'er, store vesker osv husk å sett dette fra deg hjemme, på hotellet, i en oppbevaringsboks etc. Jeg måtte gå ned til Nathionaltheatret stasjon for å finne en oppbevaringsboks til sekken min. Lenke til kommentar
smismas Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 fint malin! (smismas) weow, ambassaden på mandag! kanskje jeg ser deg : p så lenge det ikke er sånn vær som det nettopp var her i oslo nå går det nok fint Husk å beregne god tid i kø! Det har ikke noe å si at du står i kø når du har intervju tid, men du bør komme i god tid før. Køen tar lang tid, da de tar en og en inn gjennom sikkerhetskontrollen. Har du store ting, bag'er, store vesker osv husk å sett dette fra deg hjemme, på hotellet, i en oppbevaringsboks etc. Jeg måtte gå ned til Nathionaltheatret stasjon for å finne en oppbevaringsboks til sekken min. JA! Takk! Det skulle jeg spørre om men har glemt det! Jeg tror jeg skal være der klokken 10 eller noe sånt, vil det si at jeg skal stille meg utenfor slik at jeg er inne på ambassaden til klokken 10? Har du noe ca tid jeg bør være der kanskje? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Kom så tidlig som mulig. Så lenge du kommer den dagen du har time, så har det ikke noe å når du har time. Mindre folk tidlig på morgenen. Lenke til kommentar
sforum Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg hadde time 8.30, de åpner kl 8.00. Jeg var først da jeg møtte opp en halvtime før de åpn et, altså en time før jeg hadde intervju tid. Men i og med at jeg måtte ned med sekken min kom jeg langt bak i køen. Vil anbefale deg å komme tidlig. Køen på utsiden kan ta tid, og køen etter sikkerhetskontrollen tar også tid. Men tror nok det går fint uansett, men møt opp i god tid du:) Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg syns ikke noen organisasjon er bedre enn noen andre Hvordan vet du dette? Noen organisajoner kan være langt mer proffesjonelle, ha langt bedre og erfarne områderepresentanter, ha bedre kontakter i statene osv. Jeg sier ikke at det er en organisasjon som er best, men det du sier her har du veldig lite bevis for. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Selvfølgelig, men ingen kan vite hvilken organisasjon "som er best", da man ikke kan prøve alle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå