Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville absolutt ikke ha vært "prøvekanin" for nystarta firmaer når det er noe som kan påvirke livet ditt så kraftig.

Play it safe, sier nå jeg. Vertsfamilier har ofte vært det mange år tidligere også og vet hvordan de behandler folk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>I shall defeat you with my wall of text.</span>

Bor nå i Frankenmuth, Michigan som utvekslingsstudent, og anbefaler deg på det sterkeste. For å ta det systematisk:

 

1: EF har ordnet alt for meg, har ikke opplevd noe negativt med dem. Betalte 46000, og fikk 44200 i stipend.

 

2: Det er veldig lett å få venner, men det varierer nok med størrelsen på skolen. På den ene siden er det lett å få oppmerksomhet på en liten skole, på den andre siden er det flere potensielle venner på en stor.

 

3: Jeg liker skolen her bedre enn i Norge pga stor valgfrihet, greit poengbasert karaktersystem, og lengre timer; mindre forskjellige fag per dag. Har også samme timeplan hver dag, noe som er veldig greit. Lærerne er også utrolig hjelpsomme.

 

4: Som sagt, bor i Frankenmuth (AKA "Chickentown") Michigan.

 

5: J-A. Perfekt.

 

6: Når jeg er ferdig med utdanningen skaffer jeg meg en koffert og en en-veis flybillett og drar tilbake hit for å slå meg ned.

 

Hvis du / familien din har nok penger til å sende deg ut et år, GJØR DET. Du får en opplevelse for livet, lærer mye, og året kan telle (Jeg går VK1 her ("senior year") og begynner på VK2 med en gang jeg kommer tilbake.)

 

Jeg trodde ikke det var mulig å få godkjent VK1 i utlandet, jeg? Det står overalt at du må ta året om igjen hvertfall.

Håpet selv på dette, går nå i 9. klasse :)

Lenke til kommentar
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>I shall defeat you with my wall of text.</span>

Bor nå i Frankenmuth, Michigan som utvekslingsstudent, og anbefaler deg på det sterkeste. For å ta det systematisk:

 

1: EF har ordnet alt for meg, har ikke opplevd noe negativt med dem. Betalte 46000, og fikk 44200 i stipend.

 

2: Det er veldig lett å få venner, men det varierer nok med størrelsen på skolen. På den ene siden er det lett å få oppmerksomhet på en liten skole, på den andre siden er det flere potensielle venner på en stor.

 

3: Jeg liker skolen her bedre enn i Norge pga stor valgfrihet, greit poengbasert karaktersystem, og lengre timer; mindre forskjellige fag per dag. Har også samme timeplan hver dag, noe som er veldig greit. Lærerne er også utrolig hjelpsomme.

 

4: Som sagt, bor i Frankenmuth (AKA "Chickentown") Michigan.

 

5: J-A. Perfekt.

 

6: Når jeg er ferdig med utdanningen skaffer jeg meg en koffert og en en-veis flybillett og drar tilbake hit for å slå meg ned.

 

Hvis du / familien din har nok penger til å sende deg ut et år, GJØR DET. Du får en opplevelse for livet, lærer mye, og året kan telle (Jeg går VK1 her ("senior year") og begynner på VK2 med en gang jeg kommer tilbake.)

 

Jeg trodde ikke det var mulig å få godkjent VK1 i utlandet, jeg? Det står overalt at du må ta året om igjen hvertfall.

Håpet selv på dette, går nå i 9. klasse :)

 

VK1 er andre året på videregående. Før het første året grunnkurs, andre året VK1 og tredje året VK2. Så det er nok fult mulig å få VK1(VG2) godkjent.

Lenke til kommentar
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>I shall defeat you with my wall of text.</span>

Bor nå i Frankenmuth, Michigan som utvekslingsstudent, og anbefaler deg på det sterkeste. For å ta det systematisk:

 

1: EF har ordnet alt for meg, har ikke opplevd noe negativt med dem. Betalte 46000, og fikk 44200 i stipend.

 

2: Det er veldig lett å få venner, men det varierer nok med størrelsen på skolen. På den ene siden er det lett å få oppmerksomhet på en liten skole, på den andre siden er det flere potensielle venner på en stor.

 

3: Jeg liker skolen her bedre enn i Norge pga stor valgfrihet, greit poengbasert karaktersystem, og lengre timer; mindre forskjellige fag per dag. Har også samme timeplan hver dag, noe som er veldig greit. Lærerne er også utrolig hjelpsomme.

 

4: Som sagt, bor i Frankenmuth (AKA "Chickentown") Michigan.

 

5: J-A. Perfekt.

 

6: Når jeg er ferdig med utdanningen skaffer jeg meg en koffert og en en-veis flybillett og drar tilbake hit for å slå meg ned.

 

Hvis du / familien din har nok penger til å sende deg ut et år, GJØR DET. Du får en opplevelse for livet, lærer mye, og året kan telle (Jeg går VK1 her ("senior year") og begynner på VK2 med en gang jeg kommer tilbake.)

 

Jeg trodde ikke det var mulig å få godkjent VK1 i utlandet, jeg? Det står overalt at du må ta året om igjen hvertfall.

Håpet selv på dette, går nå i 9. klasse :)

 

VK1 er andre året på videregående. Før het første året grunnkurs, andre året VK1 og tredje året VK2. Så det er nok fult mulig å få VK1(VG2) godkjent.

 

åja, sånn sett, ja. så bare på tallet, jeg ;)

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig å få første året godkjent. Men du kan reise allerede i første klasse, men da må du gå det om igjen når du kommer hjem.

Ikke helt sant, exen min bodde i Statene i 10 klasse og kom hjem og begynte rett i andre klasse. Naa reiste hun riktignok ikke med en organisasjon, men det er mulig. Men hvorfor skal man gidde aa gaa igjennom alt styret med stipend i foerste klasse naar alt blir ordnet vis du velger aa reise andre aaret.

Lenke til kommentar
Er det skoleuniformer på skolene man blir sendt til?

 

lurer også på hvor stor sjanse det er for å få et nei, og om det er større sjanse for å et ja viss du søker tidlig.

Sjansen for at du kommer på en skole hvor det er skoleuniform kan jeg fortelle deg er minimal, dersom du er åpen for privatskole er sjansene selvfølgelig større, ettersom de er mer utbredt der! :)

Hvor stor sjanse det er for å få nei kan variere, hvis du reiser med en organisasjon som kun har begrensede plasser vil du kunne få nei pga at det er fullt. Ellers kan du få nei dersom du ikke egner deg som en utvekslingsstudent!

Så, dersom du søker med en organisasjon som har få plasser, er sjansen selvfølgelig større for at du får et ja dersom du søker tidlig. Søker du med f.eks EF så har de veldig mange plasser, og et nei vil mest sannsynlig kun opptre dersom du ikke egner deg som utvekslingsstudent.

Jeg kan gi deg et par eksempler på ting som gjør at du ikke egner deg som utvekslingsstudent:

Du er umoden

Du vet ikke hva et utvekslingsår går ut på, og du vet ikke hva du er på vei til å begi deg ut på.

Du har ikke "personligheten og egenskapene" til å kunne tilpasse deg i landet, hos en vertsfamilie osv.

Andre er gjerne velkommen til å legge på et par faktorer til, men kommer ikke på så mange andre sentrale i farten ;)

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig å få første året godkjent. Men du kan reise allerede i første klasse, men da må du gå det om igjen når du kommer hjem.

Ikke helt sant, exen min bodde i Statene i 10 klasse og kom hjem og begynte rett i andre klasse. Naa reiste hun riktignok ikke med en organisasjon, men det er mulig. Men hvorfor skal man gidde aa gaa igjennom alt styret med stipend i foerste klasse naar alt blir ordnet vis du velger aa reise andre aaret.

Søstra mi bodde i New Zealand in 10. og hoppet også rett på førsteklasse, dro heller ikke med organisasjon da

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig å få første året godkjent. Men du kan reise allerede i første klasse, men da må du gå det om igjen når du kommer hjem.

bodde i Statene i 10 klasse og kom hjem og begynte rett i andre klasse. Naa reiste hun riktignok ikke med en organisasjon,

 

Utvekslignstudent eller bodde dere med familien?

Hele familien flyttet dit.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig å få første året godkjent. Men du kan reise allerede i første klasse, men da må du gå det om igjen når du kommer hjem.

bodde i Statene i 10 klasse og kom hjem og begynte rett i andre klasse. Naa reiste hun riktignok ikke med en organisasjon,

 

Utvekslignstudent eller bodde dere med familien?

Hele familien flyttet dit.

 

Jepp, derfor blir det helt anderledes. Da hun ikke er utvekslings student.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...