Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk som vi nordmenn syter og klager over "varmebølge" når det er 30+ flere dager på rad i juni. Tenk deg det over flere uker. Blir nok mere slitsomt enn det høres ut som for oss som ikke er vant til slik sprengvarme. Ikke få sove på natta i klam seng osv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, vi kan være sytete om varmen.

Saken er det at jeg er et menneske som trives mere i varmere klima, jeg er den typen som ligger under et ullteppe med varmeflaske samt te.

(Tror dere fatter poenget selv om jeg overdrev)

 

Angående surfing er det ikke BARE de stedene du nevnte som går ann tror jeg.

 

Som tidligere påpekt - jeg vil til et varmere klima - Sa ikke hvor varmt eller kaldt...

 

Noen erfaringer med selvskapene??

 

:)

Endret av Ban-One
Lenke til kommentar

Bestill fra STS også. Ser de har fjernet prisene på hjemmesiden sin. SKal sikkert oppdateres i forhold til neste års priser. Men katalogene er ferdige. (Tror ihvertfall det stod noe slikt på hjemmesiden sts.se/norway)

 

Angående intervju tid å sånn så er det jo lenge til du skal på intervju antagelig? Regner med du skal vente til etter sommerferien i hvertfall, så alt det avtaler du jo da. Selv hadde jeg intervju på en lørdag ettermiddag.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Ban-One du er en ganske så forvirret ungdomm! Bestill kataloger, send mail til ansatte i selskapene, hør med folk du kjenner. Du må nesten ta disse beslutingene selv, vi på et forum kan ikke ta dem for deg.

 

Du lager helt sikkert et bilde i hodet ditt hvordan ditt utvekslingsår skal vær, men det blir garantert anderledes. Du drar som student for å lære bedre engelsk, oppleve en ny kultur og ta del i det amerikanske samfunnet, ikke for å surfe og sole deg :)

 

Lykke til med søkingen.

Lenke til kommentar

hm, det er vel kanskje det samma når han bestiller da. Vet ikke jeg men hadde da kanskje vært lurt å bestille mens han går på ungdomskolen da. For (ihvertfall med EF) så fikk jeg flere skjemaer og fylle ut, og da trengte jeg en lærer som hadde kjent meg i minst 3 semester. altså måtte tilbake til u.skolen. :]

 

 

 

Edit: sånne kataloger er ganske geniale, først når jeg ville være utv. student var det bare til usa jeg ville, men så når jeg fikk katalogene så la jeg merke til de andre landene som også var mulighet - valgte uansett usa da men, fikk også veldig lyst på bla australia. + fikk mye mer info om et high school year, slik at jeg visste hva jeg gav meg ut på :)

 

Tror faktisk jeg har like mye som MartinF har, pluss at jeg har 5 versjoner av den samme katalogen fra EF (De spammet postkassa) - har inntrykk av at EF satser mest på reklame

Endret av chriis91
Lenke til kommentar

Hei :)

Lurer på en del ting ang. det å bli/være utvekslingsstudent i US and A..

Dersom jeg melder meg på, blir det for 09/10 året. Jeg kan fortsatt få stipend fra Lånekassen?

Siden det koster en 60-70k + lommepenger, kan man og ta opp lån fra lånekassen, eller blir det vanskelig å nedbetale?

Har ønsker om å komme til et sted man kan stå på ski (àla twin-tip), tenkte derfor ut Colorado som et godt egnet sted, da kan jeg og få med med Colorado Avalanche spille NHL :D

Går nå 1. klasse på VGS, er det vanskelig å få permisjon fra skole, iom. at det vil dreie seg om 3. året på VGS?

 

Innspill ?

 

Martin Vold

Lenke til kommentar

Slettes ikke forvirret :ermm:

Jeg bare liker å være forberedt :)

 

Som jeg sa vil jeg til et litt varmere sted og har fortsatt ikke sagt no om hvor varmt.

Jeg søker over hele landet.

 

Nevnte ikke noe om soling og angående surfing er det jo altids mulig at jeg kommer borti det på en eller annen måte mens jeg er der.

 

;)

 

*marvol*

Du må reise 2 året på vidregående for å kunne låne i lånekassa og få året godkjent.

Hvis jeg sjønte spørmålet ditt rett :D

Lenke til kommentar
Hei :)

Lurer på en del ting ang. det å bli/være utvekslingsstudent i US and A..

Dersom jeg melder meg på, blir det for 09/10 året. Jeg kan fortsatt få stipend fra Lånekassen?

Siden det koster en 60-70k + lommepenger, kan man og ta opp lån fra lånekassen, eller blir det vanskelig å nedbetale?

Har ønsker om å komme til et sted man kan stå på ski (àla twin-tip), tenkte derfor ut Colorado som et godt egnet sted, da kan jeg og få med med Colorado Avalanche spille NHL :D

Går nå 1. klasse på VGS, er det vanskelig å få permisjon fra skole, iom. at det vil dreie seg om 3. året på VGS?

 

For å få stipend hos lånekassen må du få året godkjent som et norsk skoleår. Det er nok kun 2 klasse dette er mulig, siden High School er fra 9-12 klasse. Om du velger å gå 3 året i USA, så får du nok ikke stipend og du må ta året igjen når du kommer tilbake.

 

Ok, jeg vil til varmere strøk - Der jeg kan surfe

Det er mine kriterier...

 

Vel, du sa du ville til et sted du kunne surfe, men nok om det.

Søk hele landet du, så har du større sjanse for å komme til en god vertsfamillie :)

Lenke til kommentar
Husk; Det er ikke du som velger familie, det er familien som velger deg.

Kjenner folk som har havnet i varmestrøk som nå er utrolig lei varmen.

Du kan selvsagt ta ''statsgaramti'' som noen av orginaisasjonene tilbyr, men vet ikke om det er verdet det. Når jeg søkte var jeg veldig klar for å komme til et varmt strøk, jeg satte opp California som statsgaranti etc. Allergiene mine gjorde at jeg ikke fikk det som jeg ville, men tror egentlig bare det var like greit.

 

Søker man statsgaranti er det mindre sjanse for at man får en virkelig god familie.

Jeg har det helt fint i Pennsylvania nå og sommeren kommer mye tidligere her enn i Norge.

Jeg har uansett fått sjansen til å dra til Hawaii, noe som veier fint opp mot å bo i California.

 

En ting du skal huske på er at om du kommer til CA, så er det stor sjanse for at du havner på et øde sted i midten av staten. Det er ikke slik at hele Calfornia er surfing, strand shopping.

Blant annet meg,

jeg lover deg Ban One, jeg er et sommermenneske uten like, men som Normann i Texas har jeg hatt seriøse "problemer" med 25 grader jevnt over 4 måneder, pluss luftfuktighet blir det svett og klamt- ikke gøy, i dag var det 30 varmegrader, og uff, ikke moro, om sommeren blir det rundt 40 her, er ikke ideelt for en normann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...