Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heha men den hørtes på en måte ganske grei ut :] slappe tøyler ville vært ganske greit å ha egentlig

 

 

EDIT: Nå tenkte jeg ikke på at det hadde vært greit å få lov til å røyke weed, for det har jeg ikke planlagt, men alt det andre : )

Endret av chriis91
Lenke til kommentar
forventer ogsaa at jeg roeyker weed innimellom.

 

Meget ansvarlige vertsforeldre må jeg si.

Ansvarlige nok. De vet at jeg ikke roeyker og ikke drikker alt for mye siden jeg aldri er bakfull og fordi jeg driver for mye med sport til aa holde paa med det. Weed er mer utbredt her i Canada enn i USA. Canada er det landet i verden som roeyker mest weed, saa det er ikke overraskende at de er liberale naar det kommer til det. Til og med laererne mine kommer med vitser om hoeye elever.

Lenke til kommentar

Weed har jo ikke kortvarige skader, og er ikke farligere enn alkohol, eller avhengighetsskapende, det eneste problemet er at de som røyker weed har større sjanse for å begynne med tyngre narkotiske stoffer...

Kan da være ansvarlige selvom de har litt slakke tøyler ; )

Lenke til kommentar

Vil råde deg som ønsker å reise ut, til å velge en frivillig utvekslingsorganisasjon, såkalt "non-profit"-organisasjon (Eksempelvis Youth For Understanding (YFU) www.yfu.no ). Dette er av flere grunner, men de sterkeste argumentene er at din vertsfamilie tar deg i mot av andre grunner enn økonomiske motivasjoner. Velger du en komersiell organisasjon som betaler vertsfamilier for å ta i mot utvekslingselever, risikerer du å havne i en familie som kun ser på deg som en ekstra inntektskilde. Har dessverre hørt alt for mange historier om elever som har havnet i familier som egentlig ikke har råd til å ha en ekstra ungdom i huset, og kun gir eleven den billigste maten de får tak i.

 

Velger du en non-profit organisasjon har du som oftest også et nettverk av frivillige rundt deg i det området du blir plassert, som du kan ta kontakt med, hvis du skulle få behov for for å snakke med noen som har vært i samme situasjon som deg.

 

Men uansett, non-profit organisasjon eller komersiell, ikke la denne unike "once in a lifetime"-sjansen gå fra deg! Å være utvekslingselev et år på videregående kommer sannsynligvis til å være det mest lærerrike og minnerike året i hele livet ditt! :)

 

Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Speak har de 2 siste årene blitt utrolig populær. Leser du litt i denne tråden, merker du fort at de fleste velger Speak. Aspect betaler helle ikke vertsfamiliene og jobber sammen med Speak.

 

De 2 største organisasjonene i Norge er AFS og EF. Kan godt hende Speak har opplevd en økning av søkere, men de er nok ikke oppe å sloss med de store gutta enda...

Lenke til kommentar
AFS sender vel studenter over hele verden og ikke bare USA, samme med EF.

 

Ja, det stemmer. YFU og AFS er de med det største utvalget av land å reise til, og følgelig har de langt flere elever enn f.eks. Speak som kun sender til USA.

 

Siden denne tråden heter ''Utvekslingstudent i USA'' så snakker vi selvsagt om hvem de som skal til statene reiser med. Derfor kommer jeg tilbake til at Speak og Aspect er mest populære.

Lenke til kommentar
De fleste reiser vel med EF, og det fordi den er mest kjent. Har selv dårlige erfaringer med EF.

 

Ingen organisasjoner betaler vertsfamilien for å ha en student! Unntaket er i england hvor det har vært noen problemer.

 

Organisasjonene du tenker på er vel YFU og AFS. Grunnen til at mange velger bort disse, tror jeg kommer av at YFU ikke lar deg ta billappen og med AFS vet man ikke hvilket land man havner i. Men jeg er enig med deg, man får generelt bedre oppfølgning om man reiser med 'non-profit'-organisasjoner.

 

Du er dessverre ikke den eneste jeg hører om som har dårlige erfaringer med EF. Synes det er merkelig at en organisasjon som klarer å pådra seg så dårlig rykte klarer å overleve i dagens marked.

 

Men når det kommer til bil-lappen, så har vel det mer med forsikring å gjøre, enn organisasjon. Fikk du godkjenning av EF til å lappen i USA?

Lenke til kommentar
forventer ogsaa at jeg roeyker weed innimellom.

 

Meget ansvarlige vertsforeldre må jeg si.

Canada er det landet i verden som roeyker mest weed, saa det er ikke overraskende at de er liberale naar det kommer til det.

 

Vis meg statistikk på at Canada er nr 1.

Her står det at Canada er nr 7:

Har ikke noe statistikk, er bare hva "alle" sier her. Alle som i de som roeyker mest, og de er veldig stolt av det. Ontario skal vistnok vaere den provinsen som roeyker mest i Canada ogsaa, selv om BC dyrker masse weed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...