Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg går på musikklinja og skal til USA til neste år.. ;$ Håper jeg klarer å få det godkjendt da! ;D Tror det kan bli vanskelig, men vet jeg hadde kommi til å angra om jeg ikke hadde prøvd vaffal ^^

 

Er det noen her som vet å ordne stipend? Og når får vi pengene, til høsten regner jeg med..? Da må det bli lån.. /: Hvordan klarer dere som ikke får året godkjendt å betale for detta? :-O

 

Slik det er på min skole, så får de inn søknadspapirene til stipend den 1. mai, så må du snakke med rådgiver og få forhåndsgodkjent året eller noe. Min lærer(som og er rådgiver) sier at hun ikke forhåndsgodkjenner noe :s men hun har jo sendt folk på utveksling før, så det skal vel gå greit denne gangen og, får jeg håpe!

Lenke til kommentar
Jeg vet at i hvert fall YFU har utvekslingsår til musikkskoler rundt om i verden, om det er til USA vet jeg ikke. Men det er vel verdt å sjekke ut? For det gjør det vel enklere å få det godkjent.

 

Åå, det visste jeg ikke! Men vet ikke om det er nødvendig å sjekke det så veldig grundig, har allerede holdt på med to svære søknadsbunker, først til AFS som ikke hadde ledig plass til usa, og nå akkurat ferdig med søknaden til Speak. Ledig hos Speak vaffal ^^ Men tar en sjangs på å skolekor, band, osv. også får jeg vel ta noen musikk-fag-privatist-eksamener når jeg kommer hjem.. Blæh.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar!

 

Men er det ikke slik at skolen MÅ forhåndsgodkjenne utvekslingsåret for at man i det hele tatt skal få stipend? Også mener jeg at Lånekassen må vite hvilken stat du skal til, også varierer summen du får utifra det..? Eller noe sånt. Det er jo litt dumt siden ikke alle vet hvor de havner hen enda /:

 

Siden du går allmenn så ordner det seg sikkert, smismas! :)

 

På min skole (som er veldig liten) har vi i hvert fal alle mulige musikk fag; "music theory" "choirs" "band" "marching band" og maange andre (aner ikke helt siden jeg ikke tar noen) :)

 

Åh, dritbra! Det hadde passet meg ypperlig ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg syns å huske noe om stat, husker ikke hvordan jeg ordnet det når jeg søkte men jeg søkte før jeg fikk stat... Jeg ble tildelt 5-6 stater hvor jeg enten kom til, det kan hende jeg førte opp alle disse... dessverre husker jeg ikke :)

 

Vel, du kan jo dra ned dit, se hvilke fag du får, sende fagliste til skole i Norge, eventuelt da hvis de godkjenner året så kan du sende godkjennelsesbrev fra skolen i Norge osv sammen med søknaden til lånekassen, og først da få penger. Du kan altså komme hit og så søke på stipend, så lenge det skjer før fristen går ut (tror det er første november elns).

Lenke til kommentar
Ja jeg syns å huske noe om stat, husker ikke hvordan jeg ordnet det når jeg søkte men jeg søkte før jeg fikk stat... Jeg ble tildelt 5-6 stater hvor jeg enten kom til, det kan hende jeg førte opp alle disse... dessverre husker jeg ikke :)

 

Vel, du kan jo dra ned dit, se hvilke fag du får, sende fagliste til skole i Norge, eventuelt da hvis de godkjenner året så kan du sende godkjennelsesbrev fra skolen i Norge osv sammen med søknaden til lånekassen, og først da få penger. Du kan altså komme hit og så søke på stipend, så lenge det skjer før fristen går ut (tror det er første november elns).

 

Har ikke ønsket noen stater, så har ingen anelse om hvor jeg skal tilbringe mitt neste år x)

Jeg har fått ordna et slikt forhånds-godkjennelsesbrev fra skola mi, men det er jo litt kjipt hvis det blir slik at jeg ikke får tatt nok musikkfag, også trekker skolen seg og da ryker stipendet med.. Jaja, da blir det enda et videregående skoleår, men håper det blir verdt det da, hvis det blir den løsningen ;)

Lenke til kommentar

Ja heldigvis :) Jeg fikk snakket med en lærer (jeg har veldig god kontakt med han), og han snakket med rådgiver og flere andre lærere. På kvelden ringte han noen han kjenner (tilfeldigvis var det foredrene til en god venninne av meg), og de sa at de gjerne ville hjelpe meg, og siden de dro fra meg i sånn tre uker gjorde vi det veldig spontant. Phew

 

Forresten, har dere det kjekt på Hawaii? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...