Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Forresten SurfingElite, såg din tråd i helseforumet og kan si at jeg har akkurat samme problem. Hos meg tror jeg hovedårsaken er mye sigarettrøyking rett inn i fjeset på meg (i motsetning til et røykefritt hjem i norge). Samtidig tror jeg det er omveltningen fra norsk kosthold og levemåte, til å komme hit. Men jeg skjønner deg, det er ufattelig irriterende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@SurfingElite:

 

Linken til bloggen din fungerer ikke. :)

Jeg vet det :)

 

Forresten SurfingElite, såg din tråd i helseforumet og kan si at jeg har akkurat samme problem. Hos meg tror jeg hovedårsaken er mye sigarettrøyking rett inn i fjeset på meg (i motsetning til et røykefritt hjem i norge). Samtidig tror jeg det er omveltningen fra norsk kosthold og levemåte, til å komme hit. Men jeg skjønner deg, det er ufattelig irriterende!

 

Skremmende plagsomt. Spesielt alle komentarene om alle i Norge er like ofte syk. Personlig så tror jeg det er endring i vær og kanskje litt allergier.

 

okokok, fikk nettopp brev om at jeg har fått min regionale koordinator og det ryktes at jeg mest sannsynlig kommer til Texas:)

 

Bør jeg glede meg Iver? ;)

 

Slik som jeg har forstått det er Iver ganske så lei Texas.

Lenke til kommentar
okokok, fikk nettopp brev om at jeg har fått min regionale koordinator og det ryktes at jeg mest sannsynlig kommer til Texas:)

 

Bør jeg glede meg Iver? ;)

 

Absolutt, været er meget deilig!

naturen er absolutt ikke veldig pen, i allefall ikke i sentral- og ØSt-Texas, men det er stat med mye bra severdigheter, store og interressante byer, mange forskjellige folk og et ekstremt "patriotisk folk"

Texas er ikke ørken, men er faktisk rimelig grønt, med mange små innsjøer og elver!

Lenke til kommentar

Hallo alle utvekslingsstudenter!

 

Ja, da var det paa tide for meg aa oppdatere litt ogsaa. Har faktisk fulgt med veldig mye paa denne traaden, men har liksom aldri giddet aa svare noe, men naa skal jeg endelig gjoere det.

 

For de som ikke husker meg (som jeg regner med de fleste ikke gjoer) er jeg utvekslinggstudent i Spania dette aaret. Og jeg kan bare si en ting med en gang: jeg tror nesten ikke det er noen likheter med et utvekslingsaar her i Spania som et utvekslingssaar i USA. For meg virker det som nesten alt er annerledes, saa det er egentlig ikke noen vits i aa sammenligne det en gang.

 

Det er ogsaa en annen ting jeg har lyst til aa nevne, og det er dere som er i USA som klager paa at noen vertsfamilier er litt fattige. Jeg skjoenner ikke helt hva dere har aa klage paa. Jeg tipper at de fleste vertsfamiliene er mye rikere enn de i Spania, og saerlig min vertsfamilie er under gjennomsnitslig fattig. Jeg bor faktisk hos en familie fra Colombia som kom hit til Spania for 7 aar siden. Og uten utdanning saa blir det en del jobbing paa foreldrene, jeg ser dem faktisk veldig lite, de jobber ogsaa paa loerdager. Uansett har jeg tenkt til aa bytte familie, men det har ikke noe med at de ikke har saa mye penger aa gjoere, for det har egentlig ingenting aa si.

 

Veit ikke helt om det er noe vits aa skrive om saa veldig mye, men hvis det er noen som lurer paa noen saa er det bare aa spoerre meg. Jeg svarer gjerne paa eventuelle spoersmaal hvis noen skulle ha det.

Lenke til kommentar

Ah, føler jeg må si noe. For (dette er i hvert fall situasjonen for meg) greien er at uansett hvor lite penger de har, så skal frueen ha fikset neglene på hender og føtter (30 dollar ca), de skal røyke 60 sigaretter hver dag, de skal drikke 5 kopper kaffe og spise lunsj på den lokale dinern. Men det å spare pengen så du kan kjøpe sko til dine barn, eller ha melk den syvende dagen i uken, eller det å faktisk kunne kjøpe julegaver til barna dine selv, det kommer ikke på tale. Problemet er at de syter og kaver over at de har så lite (noe de gir meg veldig dårlig skyldfølelse for), men de gjør ikke noe for å forbedre situasjonen, og de bruker penger på ting som tross alt ikke er nødvendige for å overleve.

 

Personlig gjør det ikke noe for meg at de ikke har så mye penger, det som irriterer meg er hvordan de fordeler de pengene de har og bruker dem, og det faktum at de syter over det senere. :)

 

Håper ellers du har det veldig fint, hvor bor du i Spania? Jeg kan se for meg at det er veeeldig forskjellig ja :) Hvordan er skolen? (jeg husker faktisk deg ja, det virket så eksotisk å kunne dra til spania husker jeg)

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjoenner de argumentene du har, og det er litt paa samme maate her ogsaa. Hvis jeg glemmer aa skru av et lys i noen faa minutter klikker de med en gang, og nooen ganger naar baade taklampe og leselampa er skrudd paa ppa rommet mitt saa sier de at jeg ikke trenger begge. Og et annet godt eksempel: paa nyhetene var det et innslag om en dame som hadde vunnet en del penger i et lotteri, men som dagen foer hadde vaert i en ulykke og hadde store smerter i ryggen eller noe saann. Hun sa at hun forstaaelig nok ikke klarte aa glede seg over pengene som hun hadde vunnet, for god helse kunne ikke kjoepes for penger. Da sa moren i familien at hun ikke skjoente hvorfor hun var saa trist. Og hun mente at det sannsynligvis ikke hadde godt opp for henne at hun hadde vunnet mye penger. Det virker som at for er penger det ultimater, og med mye penger saa ville de blitt de lykkeligste i hele verden.

 

De har litt merkelig pengeprioritering, selv om de ikke har altfor mye penger aa bruke paa ting egentlig. Saerlig drikkevarer har de raad til aa kjoepe, alltid brus eller noe saann istedenfor vann og barna her har ogsaa raad til aa drikke en del i helgene. Saa jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og her har faren sagt noen ganger at hvis jeg fortsetter aa glemme aa skru av lyset flere ganger saa skal jeg betale den neste stroemregningen. Jeg skjoenner egentlig ikke at de valgte aa ta imot en utvekslingsstudent hvis de har saa daarlig raad.

 

Jeg bor ganske langt nord i Spania, i provinsen León hvis du veit hvor det er. Ca. 12 mil fra kysten i nord tipper jeg. Uheldigvis er det her et av de kaldeste stedene i Spania, og for meg som hater kulde og vinteren saa er det litt dumt, men det er allikevel en del varmere enn Norge. Igaar var det faktisk 12 grader i skyggen og veldig varm sol, men det er uvanlig varmt da. Snoedde faktisk litt en dag foer jul, og er ofte minusgrader paa natta.

 

Paa mange maater er det ganske likt Norge, selv om det er en del forskjeller. Trur USA er veldig ulikt paa de fleste maater egentlig. Jeg har f. eks. vaert utenfor byen (ganske liten, ca 11 000 innbygger) bare noen faa ganger, unntatt naar jeg er paa fotballtrening i en liten landsby noen faa km unna. Begynner aa bli litt lei av stedet naa siden alle dager egentlig er like og jeg aldri er noen andre steder. Men til helga skal jeg til Madrid og se fotballkamp, saa det gleder jeg meg til.

 

Skolen er kanskje det som er mest annerledes her, og den er helt ekstremt kjedelig. Vi gjoer akkurat det samme i hver time, i det samme klasserommet hele dagen, med det samme elevene osv. Skolen er ganske liten, og ingen bytter egentlig klasserom, og i timene sitter vi bare og hoerer paa laereren prater i de fleste fag. I tillegg er det ganske hoeyt nivaa, og med fortsatt litt begrensede spanskkunnskaper saa er det ganske vanskelig.

 

Men ellers gaar det egentlig greit, men kjeder meg veldig ofte. Heldigvis for meg har jeg fotballen som redder veldig mye, baade spiller selv hver dag, og gaar ofte ut paa barer for aa se kamper siden jeg er lidenskaplig opptatt av spansk fotball.

Lenke til kommentar
gamle vertsbroren røyka weed og kjørte bil samtidig MENS jeg satt i bilen, var moro gitt

 

 

Master Air:

 

Kan jeg bo hos deg et par uker? plz

Er bare aa komme, kan alltids faa plass til en til i dette huset. Hvor i Texas er det du er Iver?

 

Er vel sånn at utvekslingsstudenter ikke kan leve samme type liv som en innfødt amerikansk ungdom. De slipper unna med mye mere ang festing og fyll og dop enn en utvekslingsstudent som bare er gjest i landet. Blir bare sendt hjem veldig kjapt.

Vertsfamilien min syns det er idiotisk aa nekte utvekslinstudenter aa vaere ungdom ved at de ikke kan drikke paa fest. Vertsmoren min saa foer jeg kom hit; er det ikke meningen at de skal bli en del av den canadiske ungdommen, saa hvorfor har de ikke lov til aa drikke?

Lenke til kommentar

Har lyst på en familie som;

 

Ikke røyker!!

Ikke husdyr! (grunent allergier)

Greit med penger

Ikke for ekstremt syn på bagatellmessige ting, som jeg har hørt eks. på her i tråden

Ikke über-religiøse

 

Har lyst på en skole som;

 

Tilbyr tennis på lavt-medium nivå

Er middels stor og godt miljø

 

Har lyst på et sted som;

 

Har muligheter for ski om vinteren

Shopping-muligheter

Innen rekkevidde av en passe storby

Gode fotomuligheter

 

 

 

Kravstor? Tjaa..

Lenke til kommentar
ah deilig :) Texas skal være veeldig variert visst nok, "store" klima forskjeller osv:]

 

 

Men hvor kaldt var det på det kaldeste til deg Iver?

 

I dagtidlig var det -1 grad!

Men nå er det rundt 15:P

 

Det kaldeste på dagtid har vært 4- 5 varmegrader, det har skjedd et par ganger så langt, det varmeste i Januar så langt er i overkant av 25, Gled deg; )

 

Og Master Air, jeg bort i mellom San Antonio og Houston :)

Endret av Iver.th
Lenke til kommentar
Hvis du ikke vil bo hos røykere kan du likså greit gi opp

 

Nesten

 

Eller bare krysse av for å bo med personer som ikke røyker :)

 

Poenget mitt er at de aller fleste røyker i USA. Spesielt siden de fleste familier som tar imot utvekslingselever er i arbeiderklassen, hvor de fleste røykere tilhører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...