Gå til innhold

Hjelp til å sette opp server! (er helt blank)

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så lurer jeg på enkelt hvordan jeg kan sette opp en server?! Hvordan får jeg tak i en linux som kan brukes til server? (linux kan jeg heller ikke:P) eller skal jeg bruke Xp eller server 2000, 2003?

Skal koble den mot min maskin og flere maskiner slik at jeg kan hente ting når jeg feks. er på skolen??!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvilken server skal du ha? Hva skal den brukes til?

Hvilken Linux-distro du skal ha, går egentlig ut for det samme. Du kan jo også vurdere FreeBSD/OpenBSD, men det blir kanskje for avansert.

Linux/BSD/hva du enn velger, tar nok litt tid å sette seg inn i. Les litt rundt i manualer og på fora, og du finner nok ut hva du lurer på.

Videre, jeg regner med du har en router. Da må du nok konfigurere den, åpne/forwarde porter til den aktuelle servermaskinen. Da forwarder du til den lokale IPen til serveren. Altså, om du har en FTP-server (port 21), og den lokale IP-adressen til den er 192.168.1.33, skal du forwarde port 21 til 192.168.1.33.

Regner med jeg har skrevet på en slik toskete måte at du ikke forstår noe, men men.

Les gjerne mer på portforward.com.

Lenke til kommentar

hva skal du bruke serveren til da? spill, fildeling, ftp, dc hub, ruter, brannmur, webserver, domene, osv osv

om du ikke har peiling på linux og ikke har mye tid å sette seg inn i et nytt operativsystem ville jeg anbefalt å bare holde på videre med Windows... er ikke en ting window ikke kan som linux kan så det er ikke noen fordel med linux om man ikke KAN det.

Endret av dib
Lenke til kommentar

Du kan bruke nesten hvilken som helst linux-distro, eller en BSD-variant. Som nevnt i et innlegg tidligere, må du belage deg på å lese en del samt finne ut av ting på egenhånd. F.eks. FreeBSD er godt dokumentert, og ikke noe vanskeligere å bruke enn en typisk linux-distro. Kanskje til og med på noen områder enklere.

Maskinkravene trenger da ikke å være høye (litt avhengig av bruken), men jeg vil anbefale minst en PIII/Celeron og minst 256MB minne. Slikt kan du lett finne på dynga, eller få kastet etter deg. Det du etter min mening bør ha, er et godt nettverkskort fra f.eks. Intel el. 3Com. Skal maskinen brukes som filserver, er også et par gode disker å anbefale.

<flamebait>Går du for windows, blir sikkert maskinkravene høyere. Men jeg installerer aldri windows på servere, så jeg aner ikke.</flamebait>

Lenke til kommentar

Du skal bruke noe du kan, eller noe du setter av GOD tid til å lære deg. Ellers har du en tikkende sikkerhetsbombe. Hvis verken kan Windows eller Linux, så er det vel mer eller mindre ett fett hva du velger. Windows vil være enklere å administrere, men du må lære like mye her som på Linux for å kunne sikre serveren.

Lenke til kommentar

roac har rett.. linux er ikke noe for en som ikke kan det. hvertfall ikke på server siden.

Anbefaler deg å starte med XP Pro. Del lokalt det du vil. Lag en Bat fil i oppstart som mapper opp de delte områdene til din egen maskin.

Legg inn et ftp server program som Serv-U - det er lett program da kan du nå filene dine hvor som helst i verden.

Register deg på dyndns.org og få en dynamisk host, så slipper du fast IP (til du oppdager du trenger det :p)

Og Eventuellt..

Legg inn en Remote Control løsning... Foreksempel VNC eller bruk den i XP

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha en fil/ftpserver vil jeg anbefale ClarkConnect.

CC krever lite ressurser. Enkel installasjon.

Enkel konfigurasjon (admin) via web.

Update og installasjon av tilleggsprogrammer gjøres også via web.

Hele greia er installert og satt opp i løpet av 30-40 minutter. Dette gjelder filserver, men ftpserveren er sikkert like enkel å sette opp.

Behøver ikke kunne Linux for å bruke CC.

I motsetning til Microsoft sine løsninger, er CC Home Edition gratis.

Lenke til kommentar

bobafett har et bra poeng.. eneste minis er om man finner på man skal kjøre diverse annet på den.. så er en ren linux eller windows lettest å kjøre flere ting på..

men støtter ClarkConnect forslaget ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...