^Desloch Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Var litt i tvil om jeg skulle poste i dette forumet, eller i programvareforumet. Valgte dette, siden dette direkte har med Acers programvare å gjøre. Holder på å sette opp min nye PC, en Acer TM 8204, men har noen spørsmål angående dette. Ingen recovery-CD medfølger PC'en, men den fikk jeg beskjed om å brenne når jeg startet opp systemet for første gang. Det ligger også et "installasjons-image" på en skjult partisjon (3 GB). 1. Jeg har delt opp harddisken på nytt. Én Linux-partisjon (10 GB), én Windows-partisjon (10 GB) og én datalagringspartisjon (100 GB). Hvis jeg nå kjører recovery-CD'en jeg nettopp lagde, vil den da installere Windows på rett partisjon (kan jeg velge hvilken partisjon?)? Regner med den ikke deler opp harddisken på nytt 2. Linux-partisjonen er satt opp med MBR, så den vil vel være "oppstartspartisjon" uansett. Recovery CD'en vil ikke påvirke dette? 3. Hvis jeg nå lager en ny oppstarts-CD i Acer eRecovery, vil denne erstatte den jeg lagde da jeg starta opp PC'en? Altså at den er bootbar, og installerer et likt image på partisjonen. Lenke til kommentar
IngveR Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Om du kjører recover cd fra Acer så mener jeg at den sletter alt og det blir likt når du startet opp pc første gang. Siden du har kjørt opp andre partisjoner enn normalt så kan det hende recoverypartisjonen som skal ligge på harddisk er slettet. Fant ut med min Acer Ferrari at det var bare å trykke Alt+F10 og jeg var oppe og gikk i windows etter 15 minutter. Veldig grei løsning. Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Har ikke slettet recoverypartisjonen enda, men gjør det nok snart Kommer til å installere Norton Ghost 2003, for så å lage et nytt, komplett image av harddisken. Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Jeg flyttet litt rundt på partisjonene ved hjelp av Partition Magic, og plutselig låste Windows seg totalt. Gjorde egentlig ikke så mye siden jeg fikk den i dag, så jeg kjørte bare recovery-CD'en (Acer eRecovery). Men neida, det gikk ikke i det hele tatt. Men hvorfor? Fikk feilmelding om at partisjonstørrelsen var feil, og i tillegg virket det som den trengte den skjulte partisjonen som Acer har laget (hvor recovery-program og slik ligger). Kan vel også ha noe å si at jeg konverterte filsystemet på C:\ til NTFS. Ikke til å bli klok på dette, men nå har jeg repartisjonert hele harddisken slik JEG vil ha den, og Windows er installert på nytt. Så nå er det bare Linux som gjenstår Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Har ikke slettet recoverypartisjonen enda, men gjør det nok snart Kommer til å installere Norton Ghost 2003, for så å lage et nytt, komplett image av harddisken. 5880381[/snapback] Ja det er bare å slette den recovery partition. Du har ingeting å hente der. De partitioner vil fungere der hvor heile disken var en partition og recovery prog fikk en del av den. Som du nevnte selv , hvor skal recovery gå til. Og har du nok av verktøy og litt tid så du kan gjøre nettop som du sa... men nå har jeg repartisjonert hele harddisken slik JEG vil ha den, Så lenge du tar backup av de dataen som er viktig, så resten er ..do i have time for this? Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Fort gjort å lage image med Norton Ghost 2003. Snakket forresten med Acer, og de sa det ikke skulle ha noe å si om man konverterte systempartisjonen om til NTFS, men hvis man endret størrelsen på partisjonen eller repartisjonerte, kunne det kanskje føre til problemer. Uansett, ikke noe problem for meg. Liker best mine egne løsninger Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 hadde noe liknende på min Hp T480, installerte Norton GoBack og da skjedde det en stor feil i recoverypartisjonen. like greit tenkte jeg. så formaterte jeg hele maskinen installerte XP Pro og hadde 4gb extra eneste var at jeg mistet noen bra programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå