Gå til innhold

Kjøpe nytt digital kamera i mai , max 6000,-

Anbefalte innlegg

Bestemt meg for et pandex kamera :)

5888744[/snapback]

Kamera fra dataprodusenter er sjelden å anbefale. Sett bort fra Epson og HP har ingen kommet med seriøse kameraer fra den delen av bransjen.

5888923[/snapback]

Hm - den var vel drøy?

Jeg trodde Sonys R1 var din favoritt-komapkt? Nå er vel ikke Sony mest kjent som dataprodusent, men de lager en haug med data-produkter. Samsung er jo også et merke som ikke har sine aner i foto, men som gjør det veldig skarpt på tester? Og så har vi Panasonic og Casio, og filmprodusentene Kodak, Fuji og Ricoh? Av "ekte" kameraprodusenter er det vel nesten bare Canon, Nikon, Olympus og Pentax igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5888744[/snapback]

Kamera fra dataprodusenter er sjelden å anbefale. Sett bort fra Epson og HP har ingen kommet med seriøse kameraer fra den delen av bransjen.

5888923[/snapback]

Hm - den var vel drøy?

Jeg trodde Sonys R1 var din favoritt-komapkt? Nå er vel ikke Sony mest kjent som dataprodusent, men de lager en haug med data-produkter. Samsung er jo også et merke som ikke har sine aner i foto, men som gjør det veldig skarpt på tester? Og så har vi Panasonic og Casio, og filmprodusentene Kodak, Fuji og Ricoh? Av "ekte" kameraprodusenter er det vel nesten bare Canon, Nikon, Olympus og Pentax igjen?

5889417[/snapback]

Det stemmer at jeg liker R1, og også er "talsmann" for Samsungs dSLR, men de er elektronikk-giganter, ikke dataprodusenter. Jeg mener ikke at de må ha sine aner innen foto, men alle datafirmaer har et eller annet ubrukelig rask på programmet mht foto. Det gjelder dog ikke de to printerprodusentene jeg nevnte.

Jeg personlig hilser el-gigantene velkommen som dSLR-produsenter. De to store som nå kommer på markedet kommer til å medføre sårt tiltrengt konkurranse i et altfor monopolistisk marked.

Et kamera fra en produsent av ekstrautstyr til datamaskiner pleier derimot sjelden å være mye å rope hurra for. Tror forresten det er mulig jeg bestiller den 4,1mp HP-kompakten som Komplett selger for 495. Utrolig bra pris.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvem det er som ikke er verdt å rope hurra for? Jeg har aldri hatt noe annet enn Olympuser og ett Panasonic, og kan ikek si annet enn at jeg er kjempefornøyd med alle. Det eneste digitalkameraet jeg har vært borti som har vært direkte elendig (bortsett fra den første Powershot'en da, som jeg lånte noen dager - men på den tiden var det jo så fantastisk bare å kunne fotografere digitalt) var en HP som en venn av meg kjøpte. Jeg ville egentlig også i utgangspunktet vært skeptisk til å kjøpe kamera fra en mikrobølgeovnprodusent, som er en yndet måte å beskrive "nykommenre" på. Men etter å ha frekventert dette forumet i noen måneder nå må jeg si at jeg har snudd min oppfatning - mye også på grunn av den voldsomme dominans som 2 merker har fått. Nå har jeg faktisk endret holdning til at jeg er villig til å vurdere det meste av merker, bortsett fra de to store (det er fremdeles litt protest-holdning igjen her..), og jeg synes faktisk elektronikk/data-fabrikkene ser ut til å gjøre det riktig så bra innen digitalfoto.

Alle vi Windows-brukere (og Mac-brukere også for den del) kjenner godt til hvordan et monopol-merke kan drite i kundene sine og kvalitetskontroll, og kun fokusere på profitten. Derfor er det veldig trist at markedet, spesielt for dSLR, er så dominert av disse to store.

Men akkurat den HP'en til 495 kr tror jeg nok jeg ville holdt meg unna..

Forøvrig er vel Canon mere kjent blant folk for sine datamaskinprodukter som skrivere og scannere, enn for sine digitalkameraer? Så alt smelter vel litt sammen i foto/elektro/video/data-bransjen?

Lenke til kommentar

5888744[/snapback]

5888923[/snapback]

Mener du at Pentax er en dataprodusent? Det er faktisk en av de største fotomerkene i verden :)

Lenke til kommentar

5888744[/snapback]

Dette var det jeg leste. Mens jeg googlet på ordet pandex, kom rettelsen fra Afseth. Derfor fikk jeg ikke med meg rettelsen til Pentax, som skjedde samtidig. Regner med at du har gjort et godt valg :thumbup:

Husk at det ikke er kamera som tar bilder, det er fotografen. Les et av de kompendiene det linkes til her på forumet. Det er godt med litt grunnkunnskaper før man går løs på kunsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...