Gå til innhold

Kjøpe nytt digital kamera i mai , max 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sett litt på "Digitale Kameraer" , skal kjøpe meg et nytt i mai her er kriterer :

# Over 6 megapixel

# Tar nærbilder og liker å fange lys effekten spesielt

# Zoom er ikke alt for viktig

# Batteri tid er ikke så viktig

# Lcd display som viser bra nok til at man kan få en preview av bildet

# Trenger ikke å være pent , snerrten o.l

# Må ha bra kvalitet på bildene den tar

# Max 6000 ,-

Jeg har sett litt på dette kameraet og tror veldig godt om det :

Fujifilm FinePix S9500

Det er fint om det har støtte for Sandisk memory cards :blush:

Håper dere kan finne noe bra til meg ;)

Best Regards :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Minst seks megapixler

Du skal være litt forsiktig med å ønske deg for mange megapixler da det kan gi uønskede effekter. Hvor store bilder planlegger du å ta? Maks A4? I såfall er fire megapixler nok. Fem megapixler regnes som det ultimate i dag med tanke på støy og hvor mye optikken yter.

*Nærbilder/fange lys

De fleste kompaktkamera har gode makrofunksjoner. Om du liker å fange lys er bildestabilisator greit å ha da du kan klare deg uten blits selv håndholdt i innebelysning.

*Støtte for Sandisk minnekort

Sandisk sine minnekort kan brukes på alle kamera. Bare pass på at du kjøper riktig standard (CF, SD, XD, MS).

Se på Pentax Optio A10. I motsetning til andre såpass små kamera har det stor bildesensor og holder derfor støynivå relativt lavt på tross av mange megapixler (åtte). Det har optisk bildestabilisator og en god skjerm. Men det er helt annet kamera enn S9500. Panasonic FX01 er et annet kamera i lommeklassen, og har mange av de samme egenskapene som Pentax A10. Dessverre har man litt mer støy i bildene, men kameraet har en helt utrolig god skjerm.

Hvis zoom ikke er viktig, hvorfor går du for et superzoom kamera? Er det ikke da bedre å satse på at like stort kamera med god optikk? (mye zoom ødelegger for optisk kvalitet). Canon Powershot G6 og Nikon Coolpix 8400 er to kandidater jeg ville sett på i såfall. Meget god optikk og ekstrem batterikapasitet snakker vi om på disse to modellene. Ingen av de har bildesensor.

Lenke til kommentar
*Minst seks megapixler

Du skal være litt forsiktig med å ønske deg for mange megapixler da det kan gi uønskede effekter. Hvor store bilder planlegger du å ta? Maks A4? I såfall er fire megapixler nok. Fem megapixler regnes som det ultimate i dag med tanke på støy og hvor mye optikken yter.

Jeg skal ta bilder i 1600x1200 oppløsningen max, støy menes med at bildet kan sees som uklart noen steder eller klart men for mye ujevnheter?

*Nærbilder/fange lys

De fleste kompaktkamera har gode makrofunksjoner. Om du liker å fange lys er bildestabilisator greit å ha da du kan klare deg uten blits selv håndholdt i innebelysning.

Bildestabilistator er ? Jeg har ikke så mye peil på disse tingene selv om jeg er en meget attraktiv amatør fotograf. Kan du linke til de som kanskje har av de bedre makromodus funksjonene ?

*Støtte for Sandisk minnekort

Sandisk sine minnekort kan brukes på alle kamera. Bare pass på at du kjøper riktig standard (CF, SD, XD, MS).

Har et Sandisk 1gb minnekort som brukes med min SE K750i

Se på Pentax Optio A10. I motsetning til andre såpass små kamera har det stor bildesensor og holder derfor støynivå relativt lavt på tross av mange megapixler (åtte). Det har optisk bildestabilisator og en god skjerm. Men det er helt annet kamera enn S9500. Panasonic FX01 er et annet kamera i lommeklassen, og har mange av de samme egenskapene som Pentax A10. Dessverre har man litt mer støy i bildene, men kameraet har en helt utrolig god skjerm.

Hvis zoom ikke er viktig, hvorfor går du for et superzoom kamera? Er det ikke da bedre å satse på at like stort kamera med god optikk? (mye zoom ødelegger for optisk kvalitet). Canon Powershot G6 og Nikon Coolpix 8400 er to kandidater jeg ville sett på i såfall. Meget god optikk og ekstrem batterikapasitet snakker vi om på disse to modellene. Ingen av de har bildesensor.

Canon Powershot G6 er et fint kamera men dette med bildesensor menes som lcd skjerm slik at du får preview ?

Takk for hjelp så langt , men mer svar på spørsmål hadde vært strålende :)

Lenke til kommentar
Jeg skal ta bilder i 1600x1200 oppløsningen max, støy menes med at bildet kan sees som uklart noen steder eller klart men for mye ujevnheter?

Hva skal du da med "over 6 megapiksel" ? et 2 MP kamera tar bilder i 1600 x 1200-oppløsning.

Bildestabilistator er ? Jeg har ikke så mye peil på disse tingene selv om jeg er en meget attraktiv amatør fotograf.

Det er flere teknikker for dette, men prinsippet er at kameraet gjerne da har en innretning som demper bevegelse, slik at du kan ta bilder i dårligere lys enn normalt, uten at det blir for uklart.

Har et Sandisk 1gb minnekort som brukes med min SE K750i

Som Afseth forsøkte å forklare: Sandisk er ikke en type kort, men et fabrikat. SD, xD, CompactFlash m.fl. er typer kort. Sandisk, Lexar, Kingston osv. er fabrikater av kort. Så du må lese på minnekortet ditt hva slags type det er.

Ingen av de har bildesensor.

Tror Afseth hadde litt krøll på tastaturet sitt :-) . Uten bildesensor, intet bilde. Tipper han mete bildestabilisator akkurat der.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Hehe dette er litt flaut men jeg trodde jo mer megapixel jo klarer bildet uansett resolution :p

Stabilisator gjør bildet bedre eller lettere å ta bilder ?

Skal sjekke min sandisk etterpå å skrive her i morgen.

Har du noen kameraer du anbefaller manskow ?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Sandisk kortet ditt i K750 tlf din så er det en Memorystick Pro Duo. Da må du kjøpe et Sony kamera hvis du fortsatt skal bruke dette kortet. Hvis du skal ta bilder i 1600X1200 oppløsning kan du fortsatt fint bruke telefonen din da den er to megapixler.

Fra spøk til revolver; hvis jeg skulle lagt 6000 i et nytt kamera hadde jeg kjøpt meg en speilrefleks.

Lenke til kommentar

Hvis du har et minnekort du bruker i din SONY Ericsson K750i, så er dette et Memory Stick Pro Duo-kort, der Sony har patenten på TYPEN minnekort (Memory Stick/Memory Stick Pro/Memory Stick Pro Duo).

Hvis du absolutt skal bruke dette minnekortet til et nytt kamera, er du dermed nødt til å kjøpt et Sony-kamera, da det ikke er noen andre produsenter av kameraer som bruker Sony-minnekort (Memory Stick) enn nettopp Sony.

Oppløsningen 1600x1200 er 1600 piksler (punkter) vannrett, og 1200 piksler loddrett. På samme måte som man regner arealet av en firkant, kan man gange sammen 1600 og 1200, og dermed få 1600x1200=1920000, eller nærmere sagt 1,9MegaPiksler (millioner piksler). Dette blir ofte regnet opp til 2 megapiksler, MP.

På mitt Canon Ixus 40, som har 4MP, blir bildene 2272x1704 piksler store, noe som tilsvarer nøyaktig 3871488 piksler, eller 3,87 MP.

Lenke til kommentar
Tror Afseth hadde litt krøll på tastaturet sitt :-) . Uten bildesensor, intet bilde. Tipper han mete bildestabilisator akkurat der.

5879691[/snapback]

Krøll i hodet, kan man vel heller si :!: Går gjerne litt for fort når jeg er på jobb og det er like før jeg skal være på plass et spesifikt sted.

Hvis du kun trenger 1600x1200 oppløsning faller som sagt kriteriet "minst seks megapixler" bort. Til ditt bruk vil jeg fortsatt holde på at et Pentax Optio A10 er meget bra, til tross for mange megapixler. Det er lite, det har stor bildesensor, det har optisk bildestabilisator (den beste formen for bildestabilisator), det har lite støy (forstyrrelser, korn, grøt) i bildet, det har god bildekvalitet ellers, det har god skjerm... og Fovi som importerer og reparerer disse kameraene er blant de mest profesjonelle aktørene på markedet.

Lenke til kommentar
Har du noen kameraer du anbefaller manskow ?

Nei, anbefale og anbefale....

Litt vanskelig med din liste over ønskede punkter. La meg først si at det ikke er så dumt å lytte til Afseths anbefalinger, da han selv jobber i fotosjappe, og dermed har plukket på og testet en god del kameraer. Selv er jeg veldig Olympus-frelst, i og med at jeg har hatt 4 modeller siden jeg gikk digitalt. Det ene, C-750 Ultrazoom, har jeg beholdt som ekstrakamera etter at jeg investerte i Panasonic FZ-30. Dette fordi det etter min mening fortsatt har svært god bildekvalitet, og er særdeles lite til ultrazoom å være. Etterkommeren het C-765, og var da det kom markedets minste ultrazoom. Et tips kan da være å sjekke om du kan komme over restlager av dette kameraet. Det lå på slutten av sin nettbutikktid på ca. 2400, og var da usedvanlig mye kamera for pengene i mine øyne. Jeg anbefalte det varmt en periode, og fikk mange positive tilbakemeldinger fra kjøpere av dette. Det har også kommet en ny modell som avløser C-765, det heter SP-500, og har økt fra 4 til 6 megapixel, men er fuksjonsmessig ganske likt forgjengeren. Brennvidde tilsvarer 38-380mm.

Mitt gamle C-750 bruker 4 x AA-batterier, hvilket gjør bruk av standard oppladbare til en behagelig affære. På C-765 hadde Olympus tråkket i batterisalaten, og innførte proprietært (spesiallaget) batteri, hvilket betydde at man måtte kjøpe originalt reservebatteri hvis man ønsket et til. På SP-500 har de gått tilbake til 4 x AA, hvilket jeg mener er en meget god løsning.

Ellers nevner du jo S9500. Det er et av 3 ultrazoomkamaera i speilrefleksstørrelse som ble lansert nesten samtidig i høst. De to andre er Samsung Pro815, og Panasonic FZ-30, som altså jeg valgte. Aøøe 3 har fått utmerkelsen gullmedalje hos det internasjonale DIWA-forumet (se www.digit.no), og er altså ansett som svært gode. Jeg er meget fornøyd med mitt FZ-30, men har også lest om fornøyde eiere av de to andre også. De er jo rimelig beslektet, se min sammenlikning på

http://www.manskow.net/kameratest og velg linken til de 3 så ser du litt om dem. De har sine egne fordeler og ulemper sett mot hverandre, slik som brennvidde, linsestørrelse, LCD-løsninger osv., så det blir en avveining på hva man prioriterer. Det som er gildt med alle 3 er at de har mekaniske ringer for både zoom og manuell fokus. Det er svært mye mer behagelig enn å ha det på menyknapper, både svært mye raskere i bruk, og mer nøyaktig. Du finner mange tester på alle 3, så det kan bli mye lesing hvis disse 3 skulle fange din interesse. Pro815 har jeg kun sett på bilder, mens S9500 har jeg selv holdt og prøvd litt. Det skal etter sigende være best på bildestøy, men jeg likte ikke LCD-løsningen på det. Det hadde kun halve oppløsningen av mitt FZ30's LCD, og en tåpelig mekanisk vri-løsning, men det er jo en smakssak. Mitt kan vris helt rundt, og er derfor beskyttet når den ikke er i bruk. Pro815 er derimot helt fast, men er til gjengjeld på enorme 3.5". Pro815's linse blir enorm ved full zoom, S9500 middels, mens FZ30 ikke kommer ut i det hele tatt, her foregår all bevegelse inne i objektivet. Så som du ser, en del ulike løsninger på i utgangspunktet nokså like kameraer.

Oppløsningsmessig er jo alle 3 skikkelig overkill mht. oppløsningen du snakkker om, med sine 8, 8 og 9 MP. Ulempen er støy ved høy ISO, fordelen er mulighet for utsnitt av bildene med fortsatt høy oppløsning.

Vel, det ble mye prat om relativt store kamera, men siden du skrev at det ikke trenger å være snertent, tok jeg det med som motvekt til forslag om kompakte små.

Lenke til kommentar

Hei

Tusen takk for virkelige seriøse svar manskow og Afseth.

Grunnen til at jeg ville ha 8 megapixel eller mer er rett og slett at jeg trodde det var best med mest.

Kriterene mine nå er som følger :

6000 ,- max

Nærbilder med god lysforhold

bra nok lcd skjerm

Afseth har du en link til Fovi og dette kameraet ?

Skal lete selv men fint om du gir meg link når du ser dette :)

Takk igjen for svar ;)

Lenke til kommentar
Så du er 100 på dette med Pentax A10 kameraet :) ?

Tror jeg skal stikke innom der å teste kameraet slik at jeg kan se om jeg blir fornøyd :)

Det er vel et ganske billig kamera :) ?

5885981[/snapback]

Fovi er en importør, og ikke en forhandler, så du kan ikke stikke innom de for å teste kameraet. Men du finner en liste over forhandlere av Pentax i menyen på venstre side. Kameraet ligger på 3000-3500 kroner avhengig av hvor du kjøper det hen.

Uten å ha testet kameraet inngående, virker testbilder og førsteinntrykket meget bra :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Så du er 100 på dette med Pentax A10 kameraet :) ?

Tror jeg skal stikke innom der å teste kameraet slik at jeg kan se om jeg blir fornøyd :)

Det er vel et ganske billig kamera :) ?

5885981[/snapback]

Fovi er en importør, og ikke en forhandler, så du kan ikke stikke innom de for å teste kameraet. Men du finner en liste over forhandlere av Pentax i menyen på venstre side. Kameraet ligger på 3000-3500 kroner avhengig av hvor du kjøper det hen.

Uten å ha testet kameraet inngående, virker testbilder og førsteinntrykket meget bra :)

5886001[/snapback]

Finner ikke disse test bildene jeg . Kan du linke til dem :) ?

Lenke til kommentar

Beste kjøp under 6000 kr er utvilsomt dette:

Panasonic Lumix DMC-FZ30

Kjøpte det nylig og er fullstendig forelsket i det, og alle mine arbeidskolleger vurderer å kjøpe maken. Viktigste (eneste?) ulempe er bildestøy ved 400 ISO. Dette rettes sikkert i neste versjon som antagelg kommer til sommeren, siden FZ30 kom i juli i fjor. Bildestøyen kan fjernes med et gratisprogram som f.eks. Noiseware og er derfor ikke noe stort problem.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Beste kjøp under 6000 kr er utvilsomt dette:

Panasonic Lumix DMC-FZ30

Kjøpte det nylig og er fullstendig forelsket i det, og alle mine arbeidskolleger vurderer å kjøpe maken. Viktigste (eneste?)  ulempe er bildestøy ved 400 ISO. Dette rettes sikkert i neste versjon som antagelg kommer til sommeren, siden FZ30 kom i juli i fjor. Bildestøyen kan fjernes med et gratisprogram som f.eks. Noiseware og er derfor ikke noe stort problem.

5886908[/snapback]

Men er det bra macro på dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...