Gå til innhold

Ixus 750, 800 eller et vanntett Pantax/mju?

Anbefalte innlegg

Takk for utdypende svar og konkrete anbefalinger om minnekort, Afseth.

Tviler ikke på at der er kvalitetsforskjell på kort, og at det kan lønne seg å kjøpe anerkjente merker.

Men prisen er i seg selv ikke nok til å diskvalifisere et kort. Der finnes gode tilbud og der finnes dårlige tilbud i markedet.

Derfor er konkrete erfaringer/tester av dette kortet (Apacer) mer nyttig enn generelle betraktninger.

Men vi er vel egentlig utenfor topic, så vi bør kanskje slutte her?

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes jeg gjorde et godt kjøp. Fikk kamera i dag. Virker utmerket. Har garanti som vanlig, og det er en norsk versjon. 750 ixus er billigst på elkjop.no med 2995,- som pris på nettet. Som er billigere enn billigst på akam.no sin prissammenligning.

Angående minnekort, så var det et Sandisc Ultra minnekort på 2GB med 10 års garanti. Har ikke funnet akkurat dette merket billigere noe annet sted, og isåfall så måtte jeg betalt porto to steder. Er enig i det Afseth sier, ikke noen vits i å kjøpe billig kort. Jeg har brukt Sandisc i flere år og det fungerer bra. Aldri hatt problemer.

Synes dette var en bra deal, og fikk kamera og minnekort til nesten samme pris som ixus 800 går for nå. Altså 3768 kr totalt.

Så får vi se hva ixus 800 kommer med som ikke ixus 750 har, og se om det er en forbedring. Så vil det vel vise seg om jeg kanskje burde valgt 800 med undervannshus eller Olympus mju 720 istedet. Pentax ble ikke aktuelt uansett for mitt vedkommende.

Er per idag fornøyd iallefall med mitt IXUS 750..

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera.

Hvorfor ble Pentax uaktuell? Sist jeg var på Elkjøp ble den sterkt anbefalt av en selger som på meg virket godt informert.

Undervannshus er uaktuelt, jeg ønsker et allround kamera som tåler litt. Vanntett ned til 1,5m uten å bli stort og klumpete viker svært attraktivt.

Men det er klart, skal du dypere ned må du ha kraftigere saker....

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Jeg leser gjennom disse forum-sidene med stor nysgjerrighet. Vi ønsker å kjøpe oss et digitalkamera - vårt første sådan. Har et speilreflekskamara og et annet autofokus-kamera av god gammel årgang - som tar gode bilder. Men nå vil vi altså supplere med et "moderne" digitalkamera.

Det vi ser etter er et kamera som tar gode bilder. Jeg ønsker gjerne en del zoom-muligheter. Likeledes ønsker jeg at kamera skal kunne taes med rundt og tåle litt uten at det skal bli ødelagt av enten smuss, lette støt eller andre faktorer. Har aldri hatt digitalkamera før, og aner ikke hvor mye slike kamera tåler.

Har lest igjennom denne tråden, og lurer på om noen kan svare meg på om Ixus 750 vil innfri noen av våre ønsker/krav. Eller bør vi se på enten Mju 720 eller Pentaxen som her omtales? Hvilket av disse to siste er best - mht de ønsker vi har? Og hvordan stiller det seg med "røde øyne"?

Og så en ting til - hvordan er det med videofunksjoner på digitale kamera? Kan alle filme? Hva bør man se etter her?

Håper på gode og lange svar!!

Lenke til kommentar

For et kamera som tåler smuss og fuktighet bør du se på et av følgende:

Pentax Optio WP/WPi/W10 (vanntett)

Olympus Mju-700/810 (sprutsikkert)

Nikon Coolpix S2 (sprutsikkert)

Disse er ikke beregnet på å tåle mer enn vanlige støt og slag, og garanteres ikke å tåle støt. I såfall må du ha et Olympus Mju-720 som er både støt og vanntett. Mju-720 er uten tvil det mest solide av disse kameraene, og også det som er mest vanntett. Bildekvalitetsmessig tror jeg alle disse stiller ganske likt.

Alle digitale kamera kan filme, med noe varierende kvalitetsgrad. Men 1GB minnekort tar kun 10-12 minutter video i maks kvalitet. Pentax og Casio bruker MPEG4 dekoding, og da får du plass til en god del mer.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...