Gå til innhold

Lydkort til konsertanlegg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Er russ iår og har leid 4topper og 4basser av JBL VRX900

Info her

Dette er høytalere medfølgende forsterkere til 230.000 kr.

Har planlagt å spille av dette på en dell pc med dj program. Lurer på hvilken betydning et bedre lydkort ville ha å si for lydbildet?

Har kun et intregrert et nå. Synes det blir litt unødvendig å kjøpe et 7 kanalers kort når jeg kun skal spille i stereo. Men finnes det noen gode "stereo lydkort"

Andre forslag for å få lyden best mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til russemusikk og DJ-ing holder det i massevis med et ok integrert et. Kanskje et ok usb-kort til noen hundrelapper kan gi noe bedre lyd. Men å kjøpe feinschmekker/proffe lydkort til slikt er bare å kaste tusenlappene ut av vinduet. Slike anlegg har stort sett aldri hifi-lyd, og det er kun for å spille høyt du trenger det. Det KAN være at bassgjengivelsen fra det integrerte lydkortet ikke er all verden. Uansett, så MÅ/BØR du bruke en ekstern mikser mellom lydutgang og sterkerrack for å kunne kontrollere lydvolumet på en skikkelig måte og evt kunne skru det skikkelig. Dette koster ~600 for en billig behringer (som holder i massevis). Har brukt helt vanlig data til å spille musikk på utesteder gjennom PA-anlegg, og du merker ikke store forskjellen på lyden mener nå jeg. Som sagt, anlegget spiller ikke "pent", uansett :)

Ellers så kan dette være verdt en titt ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Et typisk PA-anlegg har en ganske stor grad av forvrengning, og da trengs det desto mer en ordentlig kilde ellers blir det bare grøt. Hvis du skal leie hele anlegget kan du jo be om å få leie en D/A-converter også? Uansett, hvis du legger en 1500kr i et E-MU 1212M, ESI Juli@ e.l. , så har du milevis bedre utgangspunkt enn med integrert lydkort.

Lenke til kommentar

Det viktige er at det leverer lyd. Ikke at det leverer krystallklar lyd som kan benyttes til opptak. Man skal ikke servere konsert for trente ører heller. Nærmere bestemt drita fulle russ som knapt nok vet hva de heter selv og ikke vet hva musikk er om det står naken på et bord og synger "jeg er musikk"-sangen. Prøver å spare gutten for litt penger her, jeg. Og det er ikke verre enn at andreh prøver med det integrerte lydkortet med en gang anlegget er koblet til og så prøver om dette holder. Hvis ikke, ville jeg gått for Silverstone-løsningen eller denne, som gjør det MYE lettere å leke DJ. Har noen års erfaring som DJ, og det er ABSOLUTT mye mer praktisk å kunne styre alt "hands on". (og det er lettere enn å måtte frem med musen her og der og frem og tilbake hvis purken plutselig er ublide ;) )

Forresten, så anbefaler jeg Traktor som DJ-program. Det finnes ingen bedre. En gratisversjon finner du hos Native Intstruments. Liker du den, kan du vurdere å kjøpe fullversjonen Traktor DJ Studio 3.0, som mange profesjonelle (og da mener jeg verdenskjente) DJ-er bruker ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Ja, det er som himmel og hav.

5931195[/snapback]

Tulleprat, hvertfall når det gjelder et vanlig PA- anlegg. Eller skan du ha rett, men ikke i det tilfellet her.

5931298[/snapback]

Jeg vet hva jeg snakker om her, ingen seriøse lydmenn benytter integrerte lydkort uansett hvor dårlig PA-anlegget er. Et integrert lydkort har for lite punch til å spilles over PA, det blir bare grøt. I tillegg har det uholdbare støynivåer.

Lenke til kommentar

Da er vi vel ganske uenige. Da er jeg en useriøs lydmann da. Bare noen få momenter:

1. Dette er en russebuss!

2. Det er for enkelt å skjære alle integrerte kort over en kam, det er kvalitetsforskjeller fra "El stinko" til "akseptabelt"

3. Ta kravene til de som bryr seg om lyd, og del på 4 eller mer. Da finner man ofte ut hva andre synes er "OK".

Når det er sagt, så har vi forskjellige meninger, og det er helt greit. Om du mener jeg er useriøs eller ikke, spiller ingen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Da er vi vel ganske uenige. Da er jeg en useriøs lydmann da.  Bare noen få momenter:

1. Dette er en russebuss!

2. Det er for enkelt å skjære alle integrerte kort over en kam, det er kvalitetsforskjeller fra "El stinko" til "akseptabelt"

3. Ta kravene til de som bryr seg om lyd, og del på 4 eller mer. Da finner man ofte ut hva andre synes er "OK".

Når det er sagt, så har vi forskjellige meninger, og det er helt greit. Om du mener jeg er useriøs eller ikke, spiller ingen rolle for meg.

5940576[/snapback]

1. Les på nytt hva trådstarter spør om.

2. Jo, alle integrerte kort er "el stinko", du må i det minste ha et firewire eller usb-tilkoblet lydkort.

3. Krav til lyd er undervurdert. Spilles det dårlig lyd, får man lettere hodepine og man blir trøtt i ørene (ikke bull!). Folk kan velge å ikke se på noe som dem ikke liker, men det er vanskelig å unngå å la være å høre noe man ikke liker..

Lenke til kommentar

Sandkassediskusjon, ass. :p Men som tidligere sagt. Ikke kjøp noe før lydkvaliteten på det integrerte kortet er helt forkastet! Prøv først, vurder etterpå...

Og spiffers: jeg tror man blir sliten i ørene uansett hvaslags russeanlegg av litt pondus man har. Har man full guffe, spilles det der også ;) Og hodepinen kommer erfaringsvis oftest av helt andre ting enn lyden i russetiden.

Lenke til kommentar
Sandkassediskusjon, ass. :p Men som tidligere sagt. Ikke kjøp noe før lydkvaliteten på det integrerte kortet er helt forkastet! Prøv først, vurder etterpå...

Og spiffers: jeg tror man blir sliten i ørene uansett hvaslags russeanlegg av litt pondus man har. Har man full guffe, spilles det der også ;) Og hodepinen kommer erfaringsvis oftest av helt andre ting enn lyden i russetiden.

5940911[/snapback]

hehe...

Jeg skal inrømme at jeg er sikkert 20 ganger mer opptatt av lyd enn det som er vanlig, men jeg er jo musiker... :) Men jeg synes ikke det er noen vits i å snu på krona når en har leid et stort anlegg og man vil få kraftig forbedret musikkavspilling for en tusenlapp (eller to). Dessuten kan det jo være fint å ta hensyn til sjåføren, han må i det miste være edru når det spilles...

Lenke til kommentar
Ahh, laptop....  Da er jeg med! Veit ikke med PCIe, men PCI har alltid vært bra nok for de fleste :)

5947630[/snapback]

Det er på vei en del PCIe-interface, men det er bare nødvendig for de som trenger latterlige mengder med I/O, f.eks kan Apogee Symphony PCIe jobbe med 32 kanaler både inn og ut samtidig i 24bit/192khz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...