zyrex Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg har et Panasonic LX1, hvor jeg tar så og si alle bilder i format 16:9, som er den native størrelsen til kameraet. Hvordan blir det når jeg skal fremkalle? hva slags størrelse kommer de i? 10x13/15cm er vel vanlig.. eller tar de å cropper bilder, beskjærer sidene? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Du kan vel be dem om å printe dem på papir som passer bildene i den lengste retningen, for så å kutte vekk de hvite feltene i ettertid? Da er det selvfølgelig lurest å velge så avlang papirtype som mulig, så du ikke kaster bort så mye papir.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Jeg har et Panasonic LX1, hvor jeg tar så og si alle bilder i format 16:9, som er den native størrelsen til kameraet. 5877071[/snapback] Det har jeg liten tro på. I så fall er den en unik sensor. Tror nok "native størrelse" er 4:3, og at de andre formatene er croppede. Hvis det er årsaken til at du bruker det formatet, så bør du revurdere tankene dine om valg av format. En annen sak er at jeg ser mange andre gode grunner til å bruke det formatet Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Jeg har et Panasonic LX1, hvor jeg tar så og si alle bilder i format 16:9, som er den native størrelsen til kameraet. 5877071[/snapback] Det har jeg liten tro på. I så fall er den en unik sensor. Tror nok "native størrelse" er 4:3, og at de andre formatene er croppede. Hvis det er årsaken til at du bruker det formatet, så bør du revurdere tankene dine om valg av format. En annen sak er at jeg ser mange andre gode grunner til å bruke det formatet 5899906[/snapback] Dette er det første kompaktkameraet som tilbyr bilder i ekte 16:9-format. Det er også det kompaktkameraet på markedet med høyest oppløsning, nemlig 8,3 megapiksler. Når man i tillegg tilbyr vidvinkel, tilsvarende 28mm, har man et meget spennende kamera. På grunn av den ekstra vide sensoren, kan kameraet også ta opp video i widescreen, med en oppløsning på 848 x 480 punkter, med 30 bilder i sekundet, så lenge det er plass på minnekortet. Jeg hadde en tekst sm beskrev sensoren i størrelse og slikt, men finner ikke.. det over der er ihvrtfall sakset fra akam.no.. Så ja, jeg har en unik sensor. Det er 4:3 og 3:2 som er croppa. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Lumix LX1 har 16:9 mulighet, men det er ikke den native innstillingen. Den går fra 8,3 mp på 4:3 til 6 mp i 16:9 format. 28 mm vidvinkel får du dessuten kun i 16:9 format. Endret 11. april 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
Therin Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Lumix LX1 har 16:9 mulighet, men det er ikke den native innstillingen. Den går fra 8,3 mp på 4:3 til 6 mp i 16:9 format. 28 mm vidvinkel får du dessuten kun i 16:9 format. 5902750[/snapback] Her har du nok blingset. Sitter med en LX-1 ved siden av meg og det er akkurat motsatt. 8,3 MP i 16:9 (3840x2160), 7 MP i 4:3 (3248x2160) og 6,2 MP i 4:3 (2880x2160) Dette passer bedre sammen med at du får størst brennvidde (28mm) ved 16:9, men man må huske at dette da kun er i horisontal retning. I vertikal retning retning er brennvidden ~35 mm sammenlignet med et 4:3 35mm full frame kamera. Uavhengig kilde: http://www.bobatkins.com/photography/digit...ix_dmc-lx1.html Det er morsomt å ta bilder i 16:9, men har også hatt problemer med å få skrevet de ut. Eurofoto kunne skrive ut i 10x18cm, men ville plutselig ha 15,- kr bildet selvom de opprinnelig krevde 4,50,-. Har fått info om at fotoknudsen skriver ut i 10x18 for en rimeligere penge, men har ikke fått sjekket ut dette selv. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Da får vi gi oss på den. Det er faktisk tilfelle. Kult kamera er det uansett. Da vil jeg nevne at Elkjøp tilbyr 10x18 til samme pris som 10x13/15. Har i alle fall ikke lest at de tar mer betalt for det formatet, og jeg vet at de tilbyr det. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Our mother company CeWe Color has an marketing agreement with Panasonic Europe about develloping the "Panasonic" pictures under the same conditions as "ordinary" pictures. That means, the 16:9 10x18 pictures (exptremely nice panorama pictures by the way!) cost the same 1,- Nok as the 10x13 pictures. The process is fully automatic, since we work with "variable lenght" from 10x10 up to ca. 10x21. Here you can find some information on a Panasonic site (german): http://www.panasonic.de/home/erlebniswelt/...ce/default.aspx Have fun with your LX1 Stephan Japan Photo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå