Gå til innhold

Sony PS3 pris for europa offentliggjort

Syfer

Anbefalte innlegg

Japans posisjon i spillverdenen er dypt overdrevet. Ser man på de 20 mest solgte spillene i Norge i forrige uke, var ingen av dem laget i Japan.

Litt on-topic:

Når det gjelder pris på PS3, så tviler jeg på at Sony tør å ta særlig mer enn 1000 kroner mer enn hva Xbox 360 koster. MS er i ferd med å bli en reell konkurrent og har blant annet Halo 3 i bakhånd. Jeg tipper ca. 4000 kroner på lanseringsdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Japans posisjon i spillverdenen er dypt overdrevet. Ser man på de 20 mest solgte spillene i Norge i forrige uke, var ingen av dem laget i Japan.

Litt on-topic:

Når det gjelder pris på PS3, så tviler jeg på at Sony tør å ta særlig mer enn 1000 kroner mer enn hva Xbox 360 koster. MS er i ferd med å bli en reell konkurrent og har blant annet Halo 3 i bakhånd. Jeg tipper ca. 4000 kroner på lanseringsdagen.

5895250[/snapback]

Du må også skille det vestlige markdet på spill og det østlige. Store forskjeller. Selv om de japanske selskapene ikke er stor i vesten, så er de enorme i Japan.

I Norge blir prisen i USA ganget med 10, så jeg tviler på 4000. Blir nok et sted rundt 5000. Og det er ikke inkludert de spillene du kjøper samt en kontroller og annet du eventuelt skaffer deg. Selv om jeg hadde likt mange av titlene på PS ville jeg tvilt veldig på å skaffe meg den. Det er rett og slett for dyrt.

Lenke til kommentar
Den ble litt dyrere enn jeg hadde forventet. Spørs om jeg ikke venter et år eller to så jeg får den for halve prisen. Det pleier jo å være slik. ;)

5895420[/snapback]

Sikkert ingen dum tanke. Da får du i tillegg, en maskin sommest sannsynlig er kvitt barnesjukdommer som bråk,ustabilitet etc. og selvfølgelig til en billigere penge som du sier :)

Eg kan med hånda på hjerte si at noen PS3 blir det ikkje på meg ved lansering,nettop av grunnen beskrevet over. At det blir en fantastisk maskin,akkurat som sine forgjenger er det ingen grunn til å legge skjul på.

Men det sværte litt at Sony gjør som de gjør. (les idiotisk og latterlig hype)

Lenke til kommentar
For ikke  snakke om at de vesteriske utviklerne hadde ikke vært noe store hadde ikke japanerne laget konsoller for dem.

5897313[/snapback]

Oh c`mon!

Er enig i at det meste av konsollmarkedet er dominert av Japan samt at stor andel av titlene som blir solgt mest er japanske... men det er temmelig historieløst å hevde at japanske spillkonsoller er eneste grunn til at de vestlige utviklerne *generelt* er der de er idag! Mange av de store vestlige utviklerne /publisherne (Sierra, EA, Infogrames/Atari, Eidos osv) hadde sitt opphav på "vestlige" platformer (pc, C64, Amiga, Atari-konsollene etc). For ikke å snakke om at mye utviklertalent i vesten på 80 og 90-tallet sprang ut fra demoscenen, som primært er et vesteuropeisk fenomen:

A great deal of European game programmers, artists and musicians have come from the demoscene, often cultivating the learned techniques, practices and philosophies in their work. For example, the Finnish company Remedy Entertainment, known for the Max Payne series of games, was founded by the PC group Future Crew, and most of its employees are former or active Finnish demosceners. Sometimes demos even provide direct influence even to game developers that have no demoscene affiliation: for instance, Will Wright names demoscene as a major influence on the new Maxis game Spore, which is largely based on procedural content generation and is being programmed by many demoscene veterans

EDIT fant denne artikkelen igjen hos Gamespy, med historien til mange av de største vestlige utviklerne. Mange av disse har sitt utspring på "vestlige platformer", men gir også ut titler på konsoll. Kjenn historien din!

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Men verdens største spillselskap er og blir EA i lang tid fremover. Nintendo har jo en god andreplass da, så en del spill som blir solgt i vesten er nok japanske.

Resident Evil, Metal Gear solid, nesten alle Nintendospillene, Final Fantasy, Silent Hill, Sonic, Tekken, Ridge Racer, Ico, Shadow of the colossus og Street Fighter er alle japanske spill som har solgt mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
De best selgende titlene er for det meste japanske. Tekken, Final Fantasy, Dragon Quest, Onimusha, Devil May Cry, Metal Gear Solid, Resident Evil, Zelda, Mario. For ikke  snakke om at de vesteriske utviklerne hadde ikke vært noe store hadde ikke japanerne laget konsoller for dem.

5897313[/snapback]

Du liker å servere løgner du, selv etter at du er blitt rettet på serverer du dem igjen.

For å komme med en motpåstand: Det japanske spillmarkedet hadde aldri eksistert hadde det ikke vært for amerikanske Atari og pionerarbeidet deres innen elektrisk hjemmeunderholdning

Lenke til kommentar
De best selgende titlene er for det meste japanske. Tekken, Final Fantasy, Dragon Quest, Onimusha, Devil May Cry, Metal Gear Solid, Resident Evil, Zelda, Mario. For ikke  snakke om at de vesteriske utviklerne hadde ikke vært noe store hadde ikke japanerne laget konsoller for dem.

5897313[/snapback]

Så Half Life 2, Doom 3, Burnout spillene, GTA spillene, Halo spillene, alle StarWars spillene, Call of duty, Elderscrollsspillene, World of warcraft, the sims 1 og 2, sim city, Far cry, Starcraft, Age of empires, total war, Diablo 2, Myst, Monkey Island spillene, Civilization og Tomb raider er spill som ikke solgte bra ?

Lenke til kommentar

5897313[/snapback]

For det første, ingen av Onimusha- og Devil May Cry-spillene kan regnes blant de mestselgende titlene. Og resten av spillene du nevner solgte veldig bra før, men har skuffet salgsmessig i det siste (særlig Mario og Resident Evil).

Jeg skal være enig i at japanske utviklere hadde enorm innflytelse på 80- og 90-tallet, men de siste årene er det vestlige selskaper som har produsert flest hits: GTA: Vice City, GTA: San Andreas, Halo 2 og World of Warcraft har vært de mest populære spillene de siste årene med alle på et salg på godt over 6 millioner hver. At de 20 mest solgte spillene i Norge i forrige uke var laget av vestlige utviklere bekrefter tendensen...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Poenget er at mange japanske spill selger mer i japan en det gjerne gjør i hele USA, eller flere europeiske land. På under en uke har Final Fantasy 12 nå solgt over 2 millioner. Den enorme gruppen spillere i japan er mye større der når du man snakker masse og tetthet i forhold til land, enn det er i usa.

Det japanske spillmarkedet hadde aldri eksistert hadde det ikke vært for amerikanske Atari og pionerarbeidet deres innen elektrisk hjemmeunderholdning

Og spillmarkedet hadde aldri vært i nærheten så stort hadde det ikke vært for nintendo, og playstation. Og hvis du har lyst til å si nei, hvorfor var det omtrent et tidsrom på nesten 20 år der ingen amerikanske konsoller ble produsert?

Lenke til kommentar
Poenget er at mange japanske spill selger mer i japan en det gjerne gjør i hele USA, eller flere europeiske land. På under en uke har Final Fantasy 12 nå solgt over 2 millioner. Den enorme gruppen spillere i japan er mye større der når du man snakker masse og tetthet i forhold til land, enn det er i usa.

Det japanske spillmarkedet hadde aldri eksistert hadde det ikke vært for amerikanske Atari og pionerarbeidet deres innen elektrisk hjemmeunderholdning

Og spillmarkedet hadde aldri vært i nærheten så stort hadde det ikke vært for nintendo, og playstation. Og hvis du har lyst til å si nei, hvorfor var det omtrent et tidsrom på nesten 20 år der ingen amerikanske konsoller ble produsert?

5900631[/snapback]

Så nå er Nintendo bra igjen? Denne tråden har gått gjennom mye gitt. Tror diskusjonen er død siden du bare flytter deg fra det ene emnet til det andre etterhvert som argumentene dine blir lagt i grus.

EDIT: men dessuten så sier du spillmarked, give me a break. amerikanske utviklere fokuserte på PC, noe de fremdeles gjør, og hvis du regner konsollmarkedet for det eneste spillmarked så viser det hvor intenst lite du vet om noe som helst. Spill som Quake, Half-Life, Unreal Tournament og andre spill har gjort at spillindustrien er blitt så stor som den er idag, mye takket professionel gaming. Og hadde du gidda å ramse opp de vestlige spillseriene som har revolusjonert? Slutt å si vesteriske forresten, du høres bare så analfabet ut da.

Quake

Half-Life

Elder Scrolls

Knight Of The Old Republic

Warcraft

Starcraft

Diablo

Grand Theft Auto

Neverwinter Nights

Monkey Island

Grim Fandango

Baldurs Gate

lista fortsetter og fortsetter.

Endret av Crockett
Lenke til kommentar

(Min utheving)

Synes du skal moderere deg litt nå, eller iallfall gjøre et klart skille mellom konsollmarkedet og spillmarkedet totalt. Det er ikke en og samme ting, det er du vel klar over?

Konsollmarkedet har svært mye å takke Nintendo & co for, spesielt etter kollapsen på åttitallet da NES trådde inn som en "frelser" etter de vestlige konsollenes havari (Atari etc).

Det blir imidlertid for drøyt å si at spillmarkedet TOTALT uten japanerne ikke hadde vært i nærheten av der det er idag.

Som nevnt over i tråden: det er i beste fall historieløst, i verste fall ignorant å overse hva hjemmedatamaskinene har hatt å si for spillmarkedet (C64, Amiga, Atari ST, PC, etc). Japanske utviklere har gitt oss mye fint de, men storselgere og innovatører som Civilization, Doom, Baldurs Gate osv er da like så viktige!

Skal dog være enig i at konkret salget av konsollspill og utviklingen innen spesielle spillsjangre (spesielt platformspill, fighterspill etc) har mye takke japanerne for.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Ja, til alle dere som synes 4000,- blir for dyrt... her kommer dårlige nyheter!! Prisen er feil, og Blue-Ray spilleren _alene_ vil koste 4000,-. Jeg tror prisen kommer til å bli skyhøy nå ... :whistle:

PS3 prisen er feil - ITavisen

Et lite utdrag:

Verdien av Blu-ray

Nå sier han at det han mente var verdien av Blu-ray-spilleren alene. Med andre ord kan PS3 koste hva som helst, men den er i hvert fall verd mer enn 4000 kroner - bare på grunn av Blu-ray.

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar
Ja, til alle dere som synes 4000,- blir for dyrt... her kommer dårlige nyheter!! Prisen er feil, og Blue-Ray spilleren _alene_ vil koste 4000,-. Jeg tror prisen kommer til å bli skyhøy nå ... :whistle:

PS3 prisen er feil - ITavisen

Et lite utdrag:

Verdien av Blu-ray

Nå sier han at det han mente var verdien av Blu-ray-spilleren alene. Med andre ord kan PS3 koste hva som helst, men den er i hvert fall verd mer enn 4000 kroner - bare på grunn av Blu-ray.

5903556[/snapback]

Det er jo bare verdien da, Sony kommer garantert til å selge med tap framfor en nærmere femsifret pris.

Personlig tror jeg den kommer til å ligge på 5 000 i Norge. Det var vel omtrent der PS2 lå da den kom også.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke være for sikker på at Sony kommer til å selge konsollen sin med for mye tap. Det er ikke lenge siden de måtte sparke flere av sine arbeidere fordi de var i økonomiske problemer. Dette skjedde i 2005. Dersom de taper for mye på hver konsoll kommer de jo til å gå konkurs.

Sony har i motsetning til Microsoft ikke like mye penger på sparebørsen. Selv er jeg svært spent på prisen på konsollen. men det som er sikkert er at den blir den dyreste denne generasjonen. Og med alt Sony skal putte inn i konsollen er ikke akkurat dette så rart.

Spørsmålet er jo om ikke dette vil tære litt på markedsposisjonen de nå har. En av de store grunnene til at PS2 solgte så mye var jo fordi den var først ute, og den var relativt billig. Etter et halvt år var den jo nede i en pris de fleste kunne akseptere.

Men nå som de kanskje kommer sist ut med konsollen, og med den høyeste priden av alle tre spørs det hvordan smpbarnsfamiliene ser på dette. For en småbarnsfamilie har som regel ikke så utrolig god råd, og kjøper da kanskje en av de billigere alternativene.

Jeg er sikker på at de kommer til å selge bra blant fansen, og ikke minst de kjøpesterke i Asia. Hvor bra de selger i USA er jo ikke godt å si. Nå som Xbox 360 har fått seg et ordentlig fotfeste i USA kan det hende at de ikke får solgt så mye der som de gjorde med PS2.

Det hele er egentlig ganske spennende. Men så lenge prisen ikke er for høy kommer de sikkert til å selge bra de felste steder. Det er igrunnen ikke noe annet å gjøre enn å vente. Det verserer jo så mange rykter rundt på nettet nå at man vanskelig skal kunne tro på disse. Jeg venter heller til en offentlig uttalelse, selv om disse har en tendens til å være gale også ^^-

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om ikke dette vil tære litt på markedsposisjonen de nå har. En av de store grunnene til at PS2 solgte så mye var jo fordi den var først ute, og den var relativt billig. Etter et halvt år var den jo nede i en pris de fleste kunne akseptere.

Dreamcast var vel først ute? Og den solgte dårlig. Det lønner seg ikke å være for tidlig ute med ny teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...