HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Hei! Min første post Prøvde først å søke, men fant ikke noe på akkurat det jeg lurer på. Jeg har følgende system: ASUS P4P800E-Deluxe Hovedkort P4 2,53 Ghz Prosessor (Northwood) Gainward 6600GT 256MB (AGP 8x) Crucial PC3200 DDR (2x1024MB) 1x74MB WD-RAPTOR 10000rpm (SATA) 2x250MB WD-CAVIAR (1 SATA - 1 IDE) Kabinett: Nexus Breeze 500W CPU-kjøler: Vapochill Micro (Extreme, men byttet vifte til Arctic cooling 92mm) RAM-kjølere: Revoltec Freeze kjøleplater Lurer på om jeg kan få mye ut av å overklokke dette systemet, og eventuelt hvor flaskehalsen(e) vil ligge. Har ikke tenkt til å legge noe mer i dette systemet, da jeg trolig heller i fremtiden vil gå over til AMD sokkel 939 og et PCI-express-støttende hovedkort. Jeg bruker ikke pc'en til mye annet enn basisk 3D-animasjon (OpenGL-software) og diverse strategi-spilling, ikke noe Battlefield eller Half-life spiller Kan jeg overklokke? Og isåfall, hvor mye tror dere? Må jeg overklokke alle ting (AGP, CPU og minne) eller kan jeg bare overklokke en ting? Som man forstår har jeg aldri overklokket før. Endret 6. april 2006 av HermanHeydt Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) du får da klokket litt på den ja, northwoodene er bra til det, men ikke så mye på rammen du trenger ikke klokke allting, men rammen og cpu'en bør klokkes sammen Endret 6. april 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Takk for megaraskt svar, gleder meg å høre at jeg kan klokke litt, hva med skjermkortet, er jeg nødt til å kjøpe en Zalman-vifte eller kan jeg klokke opp med eksisterende vifte på kortet? Så om jeg kjøper bedre Ram vil jeg være istand til å få mer ut av prosessoren? Endret 6. april 2006 av HermanHeydt Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Skal vel gå an å få gjort litt på skjermkortet og, vet ikke om originalkjølingen holder, men antakelig gjør den det med mindre du skal klokke til tusen Hvis du kjøper bedre ram vil du få mer ut av prosessoren ja, såvidt jeg vet. kan være feil... Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Skal vel gå an å få gjort litt på skjermkortet og, vet ikke om originalkjølingen holder, men antakelig gjør den det med mindre du skal klokke til tusen Hvis du kjøper bedre ram vil du få mer ut av prosessoren ja, såvidt jeg vet. kan være feil... 5876822[/snapback] Rikitg.. Er ofte rammen som stopper.. Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Så hva slags Ram er best? Vil det være bedre ytelse med å heller kjøpe 1GB God Ram enn å ha 2GB med Crucial? Da tenker jeg hvor mye ekstra vil jeg få ut av prosessoren min med bedre Ram, er det her snakk om mye, eller marginal forskjell? Vil ytelse mot pris være "justifiable"? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 ja, det vil være mere klokkemuligheter på pc4200-ram eller høyere med 1 gb, men det bør du heller vurdere når du kjøper s939 Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Ok, men kortet støtter kun opp til PC3200 så vidt jeg forstår. Ville jeg foreksempel fått noe mer ut av å kjøpe Crucial Ballistix 1024? Eller Corsair TwinX 1024? Eller vil jeg ikke få klokket noe særlig mer med disse uansett? Hva kan man lese av f.eks disse verdiene: CAS 2-3-3-6-T1 jeg forstår ikke helt hva det betyr Oppdaterer meg selv på hva disse tingene betyr etterhvert som dagen forløper, spennende emne dette her! Så vidt jeg forstår så vil det hjelpe meg mer å ha to brikker på CL3 enn en på CL2 i og med at hovedkortet støtter dual-channel minne.. er dette riktig? Må jeg også ha noe ekstra kjøling på Northbridgen, eller vil ikke det være nødvendig? Endret 6. april 2006 av HermanHeydt Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 joda, du kan få klokket mer med brikker med lavere timings. Det er det som er med pc4200 og kraftigere kort at man da kan skru ned frekvens og da går også timings ned. Et pc4200 4-4-4-10 kan skrus ned til ca 1,5-2-2-6@pc3200 hvis du skjønner. Vet ikke nøyaktig hvilke brikker du ha, men regner med at den ikke har de laveste timingsene siden du ikke har klokket før, så de nevnte brikkene klokker nok bedre. Er ikke helt sikker på hva talla står for, men det er vel no responstid greier. siden det står CAS Latency CAS Latency har nok 90% å si på hvor langt det vil følge klokkingen Tviler på at du trenger ekstra kjøling. Northwoodene tåler mellom 85 og 100 grader celsius Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Takk for meget god hjelp PepsiCO, bestiller noen Ballistix og prøver med de isteden jeg Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) du tenker på disse? https://prisguiden.no/product.php?product_id=31710 isåfall utmerket valg disse er syke disse og: https://prisguiden.no/product.php?product_id=22124 EDIT: men med mindre du har lommene fulle av penger synes jeg du går fort til verks her Endret 6. april 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Hehe, jeg vet det altfor fort til verks.... Leste litt mer nå om at det først lønner seg å sjekke hvor mye man kan få CPU FSB opp i max, før man eventuelt bestemmer seg for å kjøpe passende RAM. Kjempegod thread her (forklarer latency nummereringen også ) http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=118955 Fikk bare nettopp litt penger, og da gjør jeg som alltid, lar de fly ut av hendene mine like raskt som de kom inn Basically er jeg keen på å få presset maks ut av min 2,5ghz prosessor slik at jeg kan kutte drastisk ned på rendretid (Selvfølgelig også GPU'en etterhvert) Har ikke tenkt å kjøpe nytt sytem før i Desember (for å spare opp penger) Venter nå bare på At Arctic Silver 5 skal komme i posten før jeg begynner med klockingen. Takk for tipsene om Ram nr2, den så Rå ut! (Nr1 var den jeg tenkte å kjøpe, men nå venter jeg heller litt slik at jeg kanskje kan gå for PC4200 eller liknende) Skal poste igjen når jeg har begynt klockingen.... (Regner med at Vapochill Micro er noe av de bedre kjølerne å bruke til dette, med mindre man bruker vannkjøling eller kompressor) Har du noe tips om de beste OC-programmene å bruke? Jeg tenker da på CPU'en først og fremst Etter det jeg leste egnet Asus AI seg dårlig til OC... PS: Så sinnsykt mye å sette seg inn i at jeg nesten ikke klarer å fordøye all informasjonen Endret 6. april 2006 av HermanHeydt Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) asus er gode på klokking dem. er litt usikker på de gamle korta men de nye er det northwood klokker grisebra da. søkte litt rundt 2.6-versjonen hadde rekord på 4.33Ghz og det var satt på et ASUS P4C800 Deluxe edit: du kan lære litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=555967&hl= Endret 6. april 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Jeg har tenkt å kjøpe meg nexuz breeze kabinettet jeg. er det noe du kan anbefale det eller? er det noen + eller -? Endret 7. april 2006 av Too Tall Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) du tenker på dette? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312199...BE-D2583A1CB52E har ikke hørt om det før, men det hørtes ut som det kjøler bra. amd athlon 3500 etter en halv time med prime95 torture test er 38 grader. Endret 7. april 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Det var det jeg tenkte på ja Lenke til kommentar
HermanHeydt Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Joda, jeg kan virkelig anbefale kabinettet, Holder stabil temperatur på rundt 34C på prosessor (Med Zalman CNPS, har ikke satt på Vapochill Micro ennå), men det er uten overklokking, og jeg har alltid maskinen på. Her er testen av 400W-modellen: http://www.hardware.no/tester/kabinett/nexus_breeze/10340/1 Det beste med dette Kabinettet er at det er dønn stille, ikke en eneste lyd, bortsett fra noe lyd når jeg loader fra Raptor HD'en, om du skal ha dette kabinettet så anbefaler jeg å kjøpe Nexus DiskTwin støyreduserende blokker som man fester på HD'ene. Perfect kabinett for stue-pc, bare synd at det ikke er skrueløst. :) Nå gleder jeg meg til Mandag, da setter jeg igang med überclocking, hehe jeg hadde nøyd meg fint med 3Ghz, så om det blir noe mer så er det bare et pluss. Har heldigvis to av disse prosessoreren, de er jo ikke mulig å få kjøpt noe sted lenger - så om den ene går dukken så har jeg en backup Er ikke P4P800 som jeg har et nyere kort enn P4C800? Jeg er ganske sikker på det.... Blir uansett spennende å se Endret 7. april 2006 av HermanHeydt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå